Daily Trade Fair Venlo: Een showroom vol beleving

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2022


Harm van Raaij en Bér Kerren

Op dit moment wordt er aan de Venrayseweg hard gewerkt aan de realisatie van Daily Trade Fair Venlo, een beursconcept met permanente showrooms van 15.000 m2 voor inkopers en eigenaren van bedrijven in de hospitality-, home-, gift- en gardenbranche. Het idee voor deze permanente beurs ontstond acht jaar geleden. Na het vertrek van het distributiecentrum van Intratuin in 2020 kwam de ideale locatie vrij en kreeg de organisatie eindelijk het officiële startschot.

Fotografie: Anneloes van der Ende
 

"Het idee voor de Daily Trade Fair komt voort uit marktonderzoeken, uitgevoerd in opdracht van de bedrijven achter Flora Trade Parc Venlo", vertelt marketing manager Bér Kerren. "Aan de inkoopboulevard Flora Trade Parc Venlo zijn twaalf ondernemingen verbonden, die samen een groot assortiment aan woonaccessoires, interieur, trend- en sfeerproducten, bloemen, planten en aanverwante artikelen aanbieden. Deze producten, die direct kunnen worden meegenomen, zijn echter alleen in kleine oplages verkrijgbaar. Lex Ebus, directeur FloraZON, kreeg samen met de ondernemers van Flora Trade Parc Venlo het idee voor een groothandel waar middelgrote en grote inkopers in hogere volumes kunnen aanschaffen. Toen het distributiecentrum van Intratuin in 2020 het oude Flora Holland-pand verliet, greep hij samen met zes andere initiatiefnemers zijn kans."

Beleving

Wanneer de deuren van Daily Trade Fair zijn geopend, kunnen branchegerichte inkopers en professionele eindgebruikers, die actief zijn in de hospitality-, home-, gift- en gardenbranche, terecht op 15.000 m2 aan permanente showrooms. "De vakbeurs is 350 dagen per jaar en zeven dagen per week geopend", vertelt commercieel manager Harm van Raaij. "Op de beursvloer staat beleving centraal. Dat merk je al op het moment dat je met de auto het parkeerdak oprijdt en met de lift naar de beurshal gaat. In de lift zie je diverse special effects, van boekenkast, hotellobby tot een vloer die open lijkt te gaan. Eenmaal aangekomen bij de entree (op de eerste verdieping), word je via een driedimensionale rode loper naar de welcome area geleid, waar een hostess je welkom heet en je een goede kop koffie krijgt aangeboden. We doen er alles voor om de bezoekers op hun gemak te stellen en quality time te creëren. De beurshal zelf is 300 meter lang. De route is gebaseerd op zorgvuldig uitgestippelde zichtlijnen met Stop- & Go-momenten, waardoor alle exposanten ook echt in het oog springen. Iedere exposant heeft straks eigen barcodes, die door middel van de Daily Trade Fair App scanbaar zijn. Daarin vind je meer informatie over de producten, de bestelvoorwaarden en kun je de producten bestellen. Het is in feite een fysieke webshop."

Op meerdere plekken in de showroom worden producten extra uitgelicht. Bér: "Direct bij binnenkomst vind je de 'Playground'. Dit een speciaal ingericht podium centraal in de beurshal, waar young professionals, starters of kleinere zelfstandigen hun producten kunnen presenteren. Daarnaast hebben we in het hospitalitygedeelte een keuken met aan weerszijden tribunes voor kook- en productpresentaties en lezingen. Ook zijn er drie restaurantgedeeltes. De verdere ontwikkeling is in handen van Pim Rongen en Marcel Swaghoven, oud mede-eigenaar van hotel-restaurant Valuas."


Harm, Bér en Lex Ebus

Onderscheidend

Afhankelijk van de grootte van de stands is er ruimte voor 125 exposanten. "We letten erop dat de exposanten binnen hun seg-ment onderscheidend zijn qua kwaliteit en dat er niet te veel aanbieders van één bepaald product aanwezig zijn", benadrukt Harm. "Zo zal onder andere Heinen Delfts Blauw hier een eigen stand inrichten. Dat is bijzonder, want zij hebben buiten hun fabriek geen fysieke showroom." Een aantal van de exposanten is afkomstig van het zeer nabijgelegen Flora Trade Parc Venlo. "Hier zitten diverse interieurgroothandels die samen jaarlijks maar liefst 35.000 klanten uit 44 verschillende landen naar hun showrooms trekken. Daily Trade Fair biedt hen een extra podium om nieuwe klanten te vinden. En daarvoor hoeven zij niet eens continu de stand te bemannen. Bezoekers hebben al genoeg aan de scanbare productcodes."

De exposanten richten niet alleen hun eigen stand in, maar leveren ook een belangrijke bijdrage aan de algemene inrichting van de Daily Trade Fair. Harm: "Zij verzorgen onder andere de vloerbedekking, de complete inrichting van de drie restaurants en de toiletgroepen. Voor hen is dat de ideale manier om de meerwaarde van hun producten te laten zien. We gaan echt partnerships aan; onze exposanten zijn belangrijke ambassadeurs van Daily Trade Fair Venlo."



Evenementenlocatie

Naast de showroom op de eerste verdieping zijn er nog eens duizenden vierkante meters aan oude veilinghallen in het pand aanwezig, waar vroeger de bloemen stonden opgesteld. Op termijn kunnen er twee grote hallen van elk 7.500 m2 worden ingezet voor zakelijke bijeenkomsten zoals evenementen, congressen en vakbeurzen. "Het grote voordeel is dat je gebruik kunt maken van de faciliteiten van de oude bloemenveiling, zoals de vele dockstations en het hoge plafond", zegt Bér. "Ook hebben we de karretjes en de rails nog waarin de bloemen door de afmijnzaal werden gereden." De afmijnzaal zelf kreeg twee jaar geleden, voordat de bloemenveiling het pand verliet (2010), een gloednieuwe inrichting. In de zaal zijn nog steeds 312 zogenoemde kopersbankjes aanwezig waar men plaatsnam voor de veiling. Ook de glazen ruimtes aan weerszijden van de zaal waar de veilingmeester plaatsnam, zijn er nog. Via het kastje bij het kopersbankje kun je als deelnemer tijdens een evenement op polls reageren of biedingen doen tijdens een benefietgala. De afmijnzaal biedt ruimte voor 312 personen (normale opstelling). Diverse bedrijven, brancheverenigingen, scholen en semi-overheidsinstellingen hebben al gebruik gemaakt van de zaal. Om de aanwezigheid en de bekendheid van Daily Trade Fair als evenementenlocatie te promoten, is de locatie aangesloten bij Venlo Convention Bureau.

Succesvolle open dagen

Dat de regio én de exposanten reikhalzend uitkijken naar de grand opening van Daily Trade Fair, blijkt al uit het feit dat de Preview Days eind januari zeer goed werden bezocht. Bér: "In combinatie met de vakbeurs 'TreeVention' voor Euregionale boomkwekers hebben we alvast laten zien wat Daily Trade Fair kan bieden. Zeker als je bedenkt dat hier in een straal van twee uur autorijden om Venlo 30 miljoen consumenten bereikt." Harm: "Met de open dagen hebben we een vliegende start gemaakt, nu is het een kwestie van doorpakken zodat we na de zomervakantie de deuren kunnen openen."

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Daily Trade Fair Venlo? Houd dan de website www.dailytradefairvenlo.com in de gaten.

 

 

 

delen:

Noord Limburg Business nr 1 2022

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by