De zakelijke podcast: Een unieke manier om je bedrijf te promoten

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2022



Podcasts worden steeds populairder in Nederland en ook zakelijk biedt deze nieuwe vorm van media unieke kansen. Daarom lanceren Noord-Limburg Business en De Vennootschap Podcast dit jaar een unieke reeks podcastuitzendingen waarmee er een maximaal bereik wordt gegenereerd in de regio als verlengstuk van de interviews in het zakenblad, op het online platform en op de social media kanalen.

 

Wat is een podcast?

Een podcast is een audioverhaal dat je overal kunt luisteren. De term podcast is een samenwerking van iPod en broadcast. Voormalig radio- en televisiepresentator Adam Curry populariseerde de radioprogramma's op internet aan het begin van deze eeuw. Het leverde hem de bijnaam 'Podfather' op.

De tijd waarin we leven zorgt ervoor dat we overal en altijd toegang hebben tot internet. Met onze smartphone op zak is het mogelijk om audio on-demand te consumeren terwijl we bezig zijn met een andere activiteit. Mensen luisteren niet alleen meer in de auto of tijdens een wandeling, maar kiezen bijvoorbeeld ook thuis steeds vaker voor een podcast. Bijvoorbeeld tijdens het huishouden of voor het slapen.

Zakelijk kan een podcast op verschillende manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan het werven van nieuw talent, klanten aan het woord laten of een podcast tijdens een event. Je kunt ook een private podcast maken voor interne communicatie of onboarding van nieuw personeel. Daarom lanceren Noord-Limburg Business en De Vennootschap Podcast dit jaar een unieke reeks podcastuitzendingen.

Vullings Media

De samenwerking met De Vennootschap Podcast is voor Noord-Limburg Business een bewuste keuze. De gezichten achter dit bedrijf zijn Willem en Jarno. Hun doel is om hun ondernemersreis te documenteren en andere, jonge ondernemers te inspireren. Al vrijwel meteen na het oprichten van hun bedrijf begin 2020 werden de podcastuitzendingen goed beluisterd. Verschillende ondernemers wilden graag een eigen podcast. Zo ontstonden er al snel mooie samenwerkingen en was Willem een van de eerste die zich ging richten op het maken van podcasts voor bedrijven. Om een professionaliseringsslag te maken, ontstond Vullings Media. Een mediabedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van podcast- en video formats voor bedrijven, merken en uitgevers.

Ondertussen bleven Jarno en Willem interviewen en ging er iedere vrijdag om 7:00 uur 's ochtends een aflevering online, 82 weken achter elkaar. Opeens wisten ze verschillende Nederlandse topondernemers te strikken voor hun podcast zoals onder andere Bas van der Veldt (AFAS Software), Ron Simpson (The Avocado Show & Skybox), Neal Petersen (FC Afkic-ken) en Richard de Leth (OERsterk).

Dit jaar maakt Vullings Media zo'n 25 series voor uiteenlopende opdrachtgevers, waarvan enkelen ruim 600 man personeel hebben. De podcastformats worden zowel intern als extern gebruikt en de klanten komen uit verschillende branches zoals accountancy, advocatuur, onderwijs, uitvaartondernemingen, makelaardij, cybersecurity en recruitment.


Eind 2021 lanceerde Vullings Media samen met Personato het Pop-up Podcast concept midden op Golfbaan De Swinkelsche in Someren.

Pop-up Podcast op een golfbaan

Eind 2021 lanceerde Vullings Media samen met Personato het Pop-up Podcastconcept midden op Golfbaan De Swinkelsche in Someren. De OfficeCube werd omgetoverd tot podcast studio om zo verschillende interessante sprekers te interviewen voor LEVENSwerk, de podcast van Personato. Verschillende bekende sprekers schoven aan zoals Jan van Halst, Niels Houtepen, Hein Heijen en Michiel van Gog.

Samenwerking

De volgende stap is de samenwerking met Noord-Limburg Business. Het doel is om de podcastuitzendingen met lokale ondernemers van De Vennootschap Podcast uit te geven bij dit crossmediale magazine. Op deze manier kan er een maximaal bereik worden gegenereerd in de regio als verlengstuk van de interviews in het zakenblad, online platform en social media kanalen. Voor de interviews met de beste ondernemers van Nederland komt mogelijk een aparte podcastserie.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met media-adviseurs Aysun Mahubessy-Saruhan (06-41695452) of Ruud Janssen (06-46825038).


De gezichten achter Vullings Media

Willem Vullings is geboren op 30 november 1996. Hij is een netwerker met een neus voor marketing en ondernemer in hart en nieren. Willem ontwikkelt podcast- en videoformats voor merken en uitgevers en presenteert verschillende podcasts.

Jarno Peeters is geboren op 12 juni 1998. Hij bouwt maatwerk webshops voor e-commerce ondernemers met een eigen product of merk. Naast opdrachten op projectbasis, werkt hij met verschillende klanten samen op no-cure, no-pay basis. Hierbij verzorgt Jarno het technische aspect en de online marketing en de klant doet de rest: samen ondernemen. Ook Jarno presenteert verschillende podcasts.

 

 

delen:
Algemene voorwaarden