Interview Bert Mennings, Limburgs Museum: Samen het verhaal van Limburg vertellen
Fotografie: Marcel Krijgsman
De collectie van het Limburgs Museum in Venlo bestaat uit ruim 80.000 objecten die elk een verhaal over Limburg vertellen. Directeur Bert Mennings en zijn team zijn continu op zoek naar nieuwe samenwerkingen om deze verhalen uit het verleden, heden en toekomst aan zoveel mogelijk mensen over te brengen. Daarin speelt ook het bedrijfsleven een grote rol. "In Limburg is heel veel om trots op te zijn. Laten we dat samen uitdragen."
De collectie van het Limburgs Museum is in te delen naar archeologie, cultuurhistorie en bewegend beeld. Rode draad door de collectie en de tentoonstellingen zijn de thema's identiteit, transformatie en de Euregio. "Elk object zien wij als informatiedrager waarmee we een verhaal kunnen vertellen", zegt Bert Mennings. "Dat doen we niet alleen in het museum met ons permanente tentoonstellingen (waaronder Van neanderthaler tot stedeling) en succesvolle wisseltentoonstellingen (De vergeten prinsessen van Thorn, De Zonnekoning en Oranje), maar ook door de collectie digitaal toegankelijk te maken. Zo hebben we de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel ontwikkeld: een draagbare, digitale tafel waarmee je aan de hand van foto's en filmfragmenten collectiestukken van alle kanten kunt bekijken en ervaren. Met deze tafel hebben onze vrijwilligers vorig jaar vijfenzeventig zorglocaties bezocht om het gesprek aan te gaan met Limburgers met geheugenproblematiek. Dit jaar breiden we de samenwerking uit met ziekenhuis VieCuri en willen we - met hulp van sponsoring - 150 zorglocaties (waaronder ziekenhuizen) in Noord-, Midden- en Zuid-Limburg bezoeken."
Ons Limburgs Museum
Een ander ambitieus plan is het multimediaal platform Ons Limburgs Museum, dat in maart werd gelanceerd. "In Limburg lopen we op nationaal niveau voorop in het digitaliseren en digitaal ontsluiten van erfgoed. Het Limburgs Museum wil alles wat Limburg vormt, via Ons Limburgs Museum digitaal ontsluiten. Dit platform is een levende feed vol verhalen (video's, foto's, audio en tekst) voor en door Limburgers, die je via je smartphone, tablet of desktop kunt doorbladeren. Het is de bedoeling dat dit platform de komende jaren groeit en we nodigen iedereen van harte uit om hun content te delen. Ook het bloeiende Limburgse bedrijfsleven is meer dan welkom om via het platform hun verhaal te vertellen."
Maatschappelijke rol
Het ophalen en toegankelijk maken van het verhaal van Limburg maakt onderdeel uit van de maatschappelijke rol die Bert voor het museum ziet weggelegd. "In Limburg is heel veel om trots op te zijn. Maar die rijke geschiedenis en die dynamiek zijn niet altijd zichtbaar. Dat moeten we samen uitdragen. Die verbondenheid is er, kijk maar naar het verenigingsleven dat medeverantwoordelijk is voor de 180 evenementen die elk jaar in Venlo worden georganiseerd. Politici van links tot rechts werken samen aan lastige dossiers. Diverse partijen maken zich sterk om de RegioDeal Noord-Limburg te verlengen. Het Limburgs Museum maakt onderdeel van de maatschappij en levert hier graag een bijdrage aan. Want wil je als regio economisch floreren, dan heb je een gunstig vestigingsklimaat nodig. Randvoorwaarden voor zo'n klimaat zijn naast huisvesting ook immateriële waarden zoals natuur en cultuur. Hetzelfde geldt voor de gezamenlijk ambitie om van Noord-Limburg de gezondste regio te maken. Wij kunnen samen met partijen zoals HAS en Fontys Hogeschool een leefomgeving creëren die bijdraagt aan een gezonde regio."
Samenwerken
Ook voor het aantrekken van bezoekers naar het museum werkt het Limburgs Museum graag samen met instanties en het bedrijfsleven. "Onze tentoonstellingen zijn aantrekkelijke activiteiten waar uiteindelijk ook de stad en de regio bij gebaat zijn. Toeristen die ons museum bezoeken, geven gemiddeld 38 euro uit aan museumentree, horeca en eventueel een overnachting. Voor het promoten van onze tentoonstellingen werken we graag samen met het regionale bedrijfsleven. Zo hebben we onder andere een ansichtkaart laten meesealen in de catalogus van Berden Fashion. Vorig jaar werden twee vrachtwagens van vidaXL gekat in de nieuwe huisstijl van het Limburgs Museum, die vervolgens door heel Europa reden. Het Romeins masker op vrachtwagens van vidaXL verwees naar de interactieve familietentoonstelling Oevers vol Romeinen. Ook de florerende business club van het museum geeft aan dat ondernemers de weg naar het museum weten te vinden en graag met ons samenwerken. Het laat zien dat het Limburgs Museum midden in de maatschappij staat."
Zakelijke bijeenkomsten in het Limburgs Museum
Twee jaar geleden is het Limburgs Museum flink verbouwd, waardoor het gebouw toegankelijker en transparanter is geworden. Dat maakt het organiseren van een zakelijke bijeenkomst in het museum nog aantrekkelijker. "Dat zie je onder andere terug in het atelier op de begane grond", vertelt museumdirecteur Bert Mennings. "Deze ruimte heeft een flexibele opstelling en wordt veel gebruikt voor vergaderingen." Voor plenaire sessies, lezingen, films en presentaties kunnen bedrijven en organisaties terecht in de theaterzaal, die is voorzien van een groot scherm. Naast de theaterzaal bevinden zich een ruime vergaderzaal en het aangrenzende museumcafé, dat vanaf 16.00 exclusief kan worden afgehuurd voor een borrel. Ook is het mogelijk om de foyer en de museumhal af te huren voor bijvoorbeeld een receptie of een diner. Wil je je gasten nog wat extra inspiratie meegeven, dan kunnen zij zelf het museum bezoeken of samen een rondleiding volgen.
Wat betreft de catering voor lunch, diners en borrels spelen Limburgse verhalen eveneens de hoofdrol. In het museumcafé staat gerechten met regionale ingrediënten en dranken op de kaart zoals frisdrank uit Schimmert, fruitsapjes uit Baarlo, mosterd uit Maastricht en wijn uit Vijlen.