idverde NL: "Hoe groener we leven, hoe beter we ons voelen"

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2023



Michiel Cox en Ron Akkermans in de patiotuinen bij een recentelijk in gebruik genomen studentenflat.

idverde NL is met meer dan twintig vestigingen en ruim 500 medewerkers in Nederland al meer dan 50 jaar een gevestigde naam in de groensector. Het bedrijf startte in 1962 als BTL en het werd na een gestage groei en talloze overnames in 2020 officieel onderdeel van het Franse groenbedrijf idverde NL. "Dat was een belangrijke stap, want nu hebben wij directe lijnen naar onze partners in Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland, Denemarken, Duitsland en natuurlijk Nederland", vertellen vestigingsmanagers Ron Akkermans en Michiel Cox. "De omvang van de organisatie brengt uitdagingen met zich mee, maar biedt met name voordelen. Onze buitenlandse collega's adviseren ons bijvoorbeeld over zaken als hittestress, langdurige droogte of grote hoeveelheden regen als gevolg van klimaatverandering. Op die manier wordt onze specialistische kennis steeds groter en daar profiteren onze klanten van."

Tekst: Hans Eberson Fotografie: Marcel Krijgsman

Ron Akkermans is vestigingsmanager van idverde Realisatie in Roermond met steunpunt Elsloo en Michiel Cox leidt de vestiging idverde Realisatie Venray met steunpunt Nijmegen. "Een steunpunt moet je zien als een zelfstandige vestiging zonder kantoorpersoneel. Onze medewerkers en machines zitten door de steunpunten veel dichter bij hun klanten. Vanuit Elsloo bedienen we bijvoorbeeld heel Zuid-Limburg, maar ook Vlaamse klanten. Steunpunt Nijmegen bedient niet alleen Nijmeegse klanten, zoals de Stichting Studenten Huisvesting Nijmegen (SSH&) en de gemeente Nijmegen, maar ook andere Gelderse en Brabantse opdrachtgevers." Bracht die overname dan geen cultuurverandering met zich mee? "Nee, aangezien de landen autonoom werken en ieder hun eigen markt bedienen. Het grote voordeel is het delen van kennis. In Frankrijk hebben ze bijvoorbeeld al vaker te maken gehad met de extreme gevolgen van klimaatverandering."

Werkmaatschappijen

"Klanten waarderen ons voor onze hoogwaardige en specialistische kennis", vertelt Michiel. "Die kennis is ondergebracht in drie werkmaatschappijen die elkaar aanvullen: idverde Advies, idverde Bomendienst en idverde Realisatie. Denk bij idverde Advies aan groenbeleid en strategie, ecologie en natuurwetgeving, maar ook aan landschaps- en tuinarchitectuur. Zo zijn wij voor de gemeente Nijmegen én van de raamcontractanten voor de jaarlijkse aanplant van 1.000 bomen. Dat lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Voor elke boom moet zorgvuldig een goede locatie worden gevonden die veilig en bestendig is. Je moet gedegen onderzoek doen om een boom tot volledige wasdom te laten komen, aangezien de gemiddelde boom pas na dertig jaar volledig tot zijn recht komt. Of neem de inrichting van de patiotuinen bij een recentelijk door SSH& in gebruik genomen studentenflat. Die voormalige verpleegstersflat is net volledig gerenoveerd en verdient een waardige en voor bewoners plezierige groene omgeving. Voordat deze tuin is aangelegd gingen tuinarchitecten aan de slag om een ontwerp te realiseren dat het karakter van de omgeving weerspiegelt. Dat is een behoorlijke klus, met een fantastisch resultaat, sfeervol, bruikbaar en uniek. Er staat een tuin die er ook over twintig jaar nog prachtig uitziet." Tuinen kunnen ook een ander doel dienen dan alleen een rustpunt in een groene oase. "Wij maken bijvoorbeeld veel vlindertuinen of beweegtuinen voor zorginstellingen en school- en speelpleinen. Dak- en geveltuinen zijn om voor de hand liggende redenen erg in trek. Groene daken en gevels kleden namelijk niet alleen de omgeving aan, ze dragen ook bij aan waterberging en stadsnatuur. Datzelfde geldt voor de aanplant van natuurcompensatie of vergroeningsprojecten. Soms adviseren we om het eens helemaal anders te doen. Om een grasveld niet tweewekelijks kort te maaien, maar om dat maaien voor het verkrijgen van een grotere biodiversiteit eens wat vaker uit te stellen. Of om sommige velden ter afwisseling eens met bloeiende planten in te zaaien of bollen te planten. Juist in die advisering ligt ons onderscheidend vermogen. We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden voor een mooier, beter en gezonder resultaat."

idverde Bomendienst houdt zich bezig met specialistisch boomverzorging, boomtechnisch advies en onderzoek en bestrijding van boomziekten en aantastingen. Michiel: "Dan heb je het over een gedegen onderbouwing voor de aanpak, het behoud, het beheer en de verzorging van bomen, we kunnen met geavanceerde apparatuur ook de vitaliteit, de behoeften en de veiligheid van een boom beoordelen. Dat levert altijd oplossingen voor de lange termijn. Uiteraard hebben onze boomspecialisten alle kennis over boomziekten, -plagen en -aantastingen."

idverde Realisatie is de specialist op het gebied van aanleg, reconstructie, beheer en onderhoud van groenprojecten. Ron: "We hebben expertise op het gebied van bouwen, zorgen, spelen, leren, wonen, ontspannen, werken en sporten. Of het nu gaat om woning- of utiliteitsbouw, bouwprojecten scoren beter als groen er een integraal onderdeel van uitmaakt. Dan praat je over duurzaamheid en leefbaarheid en niet onbelangrijk groen voegt waarde toe aan projecten. Zorginstellingen kiezen voor groen omdat het gezond, uitnodigend en rustgevend is. Groen zorgt voor een sneller herstel van patiënten, maar ook voor een aangenamer leven. In de zorg draait het namelijk om het welzijn van mensen. Wij hebben er zelfs een speciaal zorgconcept voor ontwikkeld." Wat voor zorginstellingen geldt, gaat ook op voor schoolpleinen, campussen of groene ontmoetingsplaatsen voor sport, spel en ontspanning. Ze stellen hun eigen eisen aan de groenspecialist, die kiest voor planten en materialen die uitdagend en inspirerend zijn en die bovendien tegen een stootje kunnen.



Medewerkers maken het verschil

De klanten van idverde NL zijn onder andere zorg- en onderwijsinstellingen, recreatieparken, sportverenigingen, projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, en (semi-)overheden. idverde NL streeft naar langdurige partnerschappen. "Op die manier kunnen we beter meedenken, bijvoorbeeld over de realisatie van duurzaamheidsambities via BREEAM. Dat is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen en gebieden te bepalen. Daarin kunnen wij voor onze klanten veel betekenen."

Als landelijk opererend bedrijf heeft idverde NL jarenlange ervaring in de meest uiteenlopende projecten. "Wij gaan voor duurzame relaties, waarin we zowel de rol van adviseur als gelijkwaardige gesprekspartner op ons nemen. In die ontwikkeling maken onze medewerkers het verschil, gepassioneerde en goed opgeleide mensen. Daarin zijn we sterk gegroeid, onze medewerkers zijn vakmensen die met behulp van het nieuwste materieel in staat zijn ook de meest complexe opdrachten tot een succesvol einde te brengen. Maar ook de klant is veranderd, kijk bijvoorbeeld naar bedrijven. Veel kantoorpersoneel is momenteel gewend thuis te werken. Om de kantoorwerkplekken aantrekkelijk te houden, wordt de groene component steeds belangrijker. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld bedrijventerreinen. Vroeger een grauwe aaneenschakeling van gebouwen, tegenwoordig steeds vaker een ruimte waarin groen een belangrijke rol speelt."

Kennisinstituut

De markt waarin idverde opereert is uitdagend, alleen al door de seizoensinvloeden, maar ook door de effecten van klimaatverandering. "Onze klanten waarderen onze kennis en kunde en komen tegenwoordig steeds vaker spontaan met hun vragen bij ons. We groeien iedere dag en onze naamsbekendheid groeit met ons mee. Groen is populair, de waarde van groen wordt steeds meer onderkend en de behoefte aan groen groeit. Op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau is iedereen met het onderwerp bezig. Biodiversiteit, klimaatbestendigheid, groen als voorwaarde voor gezondheid en rust, voor een plezierig woon- en werkklimaat. Hoe groener we leven, hoe beter we ons voelen. En daarvoor hebben wij de kennis en alle andere randvoorwaarden in huis."

www.idverde.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by