Coverstory EP:Tummers: Al honderd jaar sterk in innoveren

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2023

In 2023 bereikte EP:Tummers, de Limburgse meester in elektronica, een monumentale mijlpaal van honderd jaar. De grondlegger van dit bedrijf begon ooit met het aanleggen van de mysterieuze kracht die elektriciteit heet en het verspreiden van de allereerste elektrische apparaten. Nog steeds staat EP:Tummers aan het front van de meest grensverleggende ontwikkelingen. De toekomst belooft een tijdperk van ongekende connectiviteit en automatisering te worden, waarin duurzaamheid een hoofdrol speelt.

Fotografie: Ania Liesting
 

In honderd jaar tijd hebben elektrische apparatuur en witgoed een enorme ontwikkeling doorgemaakt en dat geldt ook voor het product- en dienstenaanbod van EP:Tummers. "Nog altijd hebben techniek en elektriciteit impact op huishoudens en het bedrijfsleven", zegt algemeen directeur Chiel van Rijn. "Wij verwachten dat de ontwikkelingen in de toekomst alleen maar sneller en verder gaan." Chiel doelt op de toenemende mate waarin apparaten door middel van automatisering aan elkaar worden gekoppeld en aangestuurd. "Tegenwoordig geven we een andere invulling aan connectiviteit. Dat zie je onder andere in het gebruik van zakelijke en privé-apparaten zoals smartphones. Vroeger was dat strikt gescheiden, nu vervaagt dat steeds meer. Met de nieuwste ovens en wasmachines kun je op afstand bepalen wanneer je deze aanzet. De early adopters zijn hiermee allang aan de slag gegaan. Wij verwachten dat het over drie tot vijf jaar gemeengoed is geworden."

"De komst van Artificial Intelligence gaat deze ontwikkeling in een stroomversnelling brengen", vult operationeel directeur Dennis van Soest aan. "AI-tools hebben ontzettend veel data tot hun beschikking. Apparaten kunnen op basis daarvan bijvoorbeeld zelf berekenen wat het meest gunstige moment is om je elektrische auto op te laden én kunnen zelf tot die handeling overgaan. Een wasmachine kijkt wanneer het elektriciteitstarief het laagst is en gaat dan de was draaien. Wanneer je favoriete tv-serie begint, gaan automatisch de lichten aan en sluiten de gordijnen."

Innoveren

Techniek zal dus nog verder geïntegreerd worden. Omdat niet iedereen hier al even ver in is, zijn persoonlijk advies en service belangrijker dan ooit. Dennis: "We merken dat sommige mensen het een beetje spannend vinden, net als destijds toen internet werd geïntroduceerd. Je houdt de ontwikkelingen echter niet tegen. Daarom blijven wij ons productaanbod innoveren en aanpassen aan de veranderende markt." Chiel: "Met ons persoonlijk advies en diensten zoals montage, onderhoud en service, zorgen we bovendien ervoor dat iedereen mee kan komen met deze ontwikkelingen. Daar zijn we al honderd jaar sterk in en daar willen we sterk in blijven."

Duurzaamheid

Een andere belangrijke ontwikkeling die EP:Tummers in de gaten houdt, is de toenemende behoefte aan apparaten die beter onderhouden en gerepareerd kunnen worden. Chiel: "Op dit moment zie je dat apparaten worden vervangen door energiezuinige varianten met een lager verbruik. Deze tendens gaat op termijn afnemen en dan verwachten wij dat er bij de nieuwe generatie consumenten meer noodzaak en behoefte is aan apparaten die langer meegaan. Daarom blijven wij investeren in het opleiden van onze monteurs. Eind dit jaar hebben we acht monteurs en technici op niveau die deze producten kunnen onderhouden en repareren, zodat deze apparaten langer meegaan." Dennis: "Vier van onze acht winkels zijn zogenoemde megastores waar je service-centers vindt. Hier worden onder andere kleine mankementen verholpen. De overige vier winkels bieden dezelfde dienstverlening, alleen is dit niet een aparte afdeling in de winkel. Uiteraard kunnen we ook langskomen om service, onderhoud en reparaties uit te voeren." "Dankzij deze monteurs en onze acht winkels kunnen we bovendien nog beter inspelen op de verwachtingen van de zakelijke markt", vult Chiel aan. "In navolging van het b2c-segment verwachten bedrijven en organisaties eveneens steeds meer service op lokaal niveau."

In gesprek met leveranciers

Om een bijdrage te leveren aan de levensduur van apparaten, voert EP:Tummers gesprekken met leveranciers. "De basis is inzetten op hoe je een product circulair kunt houden en hoe wij daar samen met de leverancier gezamenlijk in op kunnen trekken", vertelt Chiel. "We merken dat steeds meer leveranciers kijken hoe ze met minder producten, materialen en mensen toch winstgevend kunnen zijn en hun bedrijfsvoering op de rit kunnen houden, zonder afbreuk te doen aan het merk, de identiteit en de kwaliteit. De ene leverancier is daar al wat verder mee dan de andere. Ook voor onszelf blijft het kijken naar mogelijkheden. Wij zijn continu op zoek naar de balans tussen de voordelen die duurzaam ondernemen oplevert en de financiële consequenties die het kan hebben."

Dennis noemt een voorbeeld: "Voorheen konden klanten in onze webshop gratis een dagdeel voor de bezorging kiezen. Die optie bieden we nu tegen bijbetaling aan, waardoor klanten er sneller van af zien. Dankzij die aanpassing kunnen wij onze routes efficiënter rijden waardoor onze emissie lager is. Ook zijn we aan het kijken of onze leveranciers in plaats van elke dag, drie keer per week kunnen leveren. Ook dat scheelt emissie. De klant verwacht echter wel dat vandaag bestellen morgen geleverd is. Daar moet je rekening mee houden."

Het team van EP:Tummers heeft nog een aantal interne processen aangepast. Dennis: "Op het dak van ons centraal magazijn liggen 458 zonnepanelen, waardoor we zelfvoorzienend zijn. Tempex persen we in blokken zodat dit nog maar één keer in de vier maanden hoeft te worden opgehaald in plaats van één keer per week. De dozen waarin de producten voor de webshop worden geleverd, hergebruiken wij om de pakketten naar de klanten te versturen. Dit hergebruik vermelden we netjes op de doos." Ook aan het welzijn van de collega's wordt gedacht. "Diverse medewerkers maken vier dagen van negen uur, zodat ze een dag extra in de week vrij zijn en onze klanten een uur extra per dag geholpen kunnen worden. Het zijn steeds kleine aspecten die je kunt aanpassen en daar blijven we naar zoeken."

Blik op de toekomst

Met de blik op de toekomst blijft EP:Tummers werken aan een productassortiment dat aansluit op de ontwikkelingen én de veranderende wensen vanuit de markt. Chiel: "Net als 'Lektrisch Frenske' blijven we onszelf ontwikkelen en ons productaanbod innoveren. Die blik op de toekomst scherp houden gaat nog veel beter wanneer de nieuwe generatie bij je bedrijf betrokken is. Daarom zetten we in op een gemengd personeelsbestand met oudere én jongere mensen. Een ander doel is om op een verantwoorde en gepaste wijze onze marktgebied te vergroten. Daarbij sluiten we zeker niet uit dat we in de toekomst extra vestigingen in Zuidoost-Nederland openen."


'Lektrisch Frenske'

Een eeuw geleden ontketende Frans Tummers, liefkozend bekend als 'Lektrisch Frenske', zijn visie in het dorpje Panningen. Hij verbond huizen met het wonder dat elektriciteit heet en schonk gezinnen de eerste ervaringen met elektronische apparaten. Hij liet vaak een radio achter, een magisch apparaat dat het leven veranderde en voegde niet alleen licht toe, maar ook muziek en nieuws. Het was een ware revolutie en veel mensen kochten het apparaat. Met de introductie van wasmachines en televisies kwamen er steeds meer apparaten die het leven gemakkelijker en aangenamer maakten.

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by