Succesvolle samenwerking GBT Opleidingen en Nedinsco

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2023


Arthur Noten en Bas de Bruin

Toen Bas de Bruin vorig jaar als manager operations bij Nedinsco begon, kreeg hij als opdracht om een verandercultuur op de werkvloer te bewerkstellingen. Samen met GBT Opleidingen rolde hij de training Continu Verbeteren op de Werkvloer uit, tot grote tevredenheid van beide partijen. "Je medewerkers trainen is investeren in de toekomst. Door nu even de pijn te pakken, werpt het in de toekomst zijn vruchten af."

Fotografie: Ania Liesting


Bij het Venlose Nedinsco worden zeer complexe zichtoplossingen voor de defensie-industrie ontwikkeld. "Wij ontwerpen, ontwikkelen en produceren opto-mechatronische systemen waarmee klanten in de meest extreme omstandigheden en situaties kunnen zien", vertelt manager opera-tions Bas de Bruin. "Denk aan speciale infraroodcamera's op voer-, en vaartuigen van Defensie die bij veel rook en extreme hitte, mist en kou moeten blijven functioneren, maar ook onderdelen van de periscoop in een duikboot. We hebben een eigen R&D afdeling waar de producten worden ontwikkeld, klimaatkamers waar extreme omstandigheden worden gesimuleerd om de producten te testen en een clean room faciliteit waar we gevoelige producten kunnen beschermen tegen invloeden van buitenaf voordat ze zijn ingebouwd in verband met de hoge reinheidseisen. Ook produceren we onderdelen voor de semi-conductorindustrie voor bedrijven die chipmachines maken en maken we kwaliteitschecksystemen waarmee tijdens de productie van de chips bepaalde kwaliteitschecks worden verricht."

Slimmer werken

Van de honderd medewerkers die Nedinsco in totaal telt, zijn zo'n zestig personeelsleden werkzaam binnen de afdeling operations. Van de directie kreeg Bas de opdracht om een cultuurverandering teweeg te brengen, niet alleen bij deze afdeling maar voor de hele organisatie. "Het doel was om de mensen te leren nadenken hoe zij hun dagelijkse werkzaamheden slimmer kunnen uitvoeren, zodat zij in dezelfde hoeveelheid tijd meer werk kunnen verzetten zonder harder te hoeven werken. Zeker de wat oudere generatie is gewend om werkzaamheden op een bepaalde manier uit te voeren. Ik moest dus op zoek naar een manier om nieuw elan in het bedrijf te brengen. In mijn vorige baan had ik positieve ervaringen opgedaan met het Continu Verbetertraject Lean Manufacturing. Ik besloot op zoek te gaan naar een opleidingspartner die een basisopleiding kon bieden waarmee we het fundament voor deze cultuurverandering konden leggen."

Continu Verbeteren op de Werkvloer

Via een mailing van de afdeling HR kwam Bas in contact met opleidingsadviseur Arthur Noten van GBT Opleidingen. Deze bedrijfsopleider in Venlo biedt door heel Nederland diverse opleidingen aan op het gebied van vakman-schap en soft skills voor uitvoerend personeel en eerstelijns middenkader medewerkers. GBT Opleidingen richt zich daarbij met name op bedrijven en organisaties in de techniek, logistiek en de industrie. "GBT Opleidingen was een van de scholingspartners die trainingen volledig gesubsidieerd via NL Leert Door kon uitvoeren", vertelt Arthur. "Vervolgens hebben we onze ruime keuze aan opleidingen en trainingen bij diverse bedrijven onder de aandacht gebracht. Zodoende kwam ik in juli van dit jaar ook bij Bas en de HR-manager van Nedinsco aan tafel te zitten. Uit hun verhaal merkte ik op dat zij hun productieproces wilden verbeteren door sneller en slimmer te werken. De vierdaagse training Continu Verbeteren op de Werkvloer bood de beste oplossing. Bovendien konden wij deze training via NL Leert Door aanbieden, waardoor een groot deel van de kosten werd gesubsidieerd. Vervolgens ben ik meteen gaan schakelen, heb ik de juiste trainers erbij gezocht en konden in september de eerste groepen met de training starten."

Multidisciplinaire teams

Uiteindelijk werden er multidisciplinaire teams van verschillende afdelingen en verschillende niveaus samengesteld, van management tot operations. Bas: "De training moest onze medewerkers handvatten en tools geven om verbeterpunten te bedenken en zelf oplossingen hiervoor aan te dragen. Het zijn juist de mensen op de werkvloer die precies weten hoe de processen verlopen en wat beter kan. Wanneer je hen een podium geeft om met verbetervoorstellen te komen en ook echt iets met de voorstellen doet, dan kom je als organisatie verder." Arthur: "Bij onze training staat de deelnemer centraal, die door onze trainers wordt gecoacht, uitgedaagd, gemotiveerd en begeleid. Zo leg je veel beter bloot wat de pijnpunten zijn en motiveer je de deelnemers om zelf met een verbetervoorstel te komen."

Uiteindelijk volgden zes groepen van elk twaalf personen de vierdaagse training en kwamen er per groep drie verbetervoorstellen op tafel. Bas: "Een mooi voorbeeld is de interne procedure voor de engineers. Zij zijn veel tijd kwijt met het aanpassen van nummertjes op tekeningen. Deze procedure is ooit zo bedacht, maar kost onnodig veel tijd. Samen hebben we nagedacht hoe we deze stap uit het proces konden halen. Iedereen die de training heeft gevolgd, ziet de noodzaak in om eens verder te kijken dan ze gewend zijn."

Projectmanager

Om ervoor te zorgen dat de geleerde skills ook in de praktijk toegepast blijven worden, konden alle deelnemers op vrijwillige basis een zogenoemde Orange Belt certificering behalen. Hiermee zijn zij in staat om problemen op te pakken. Bas: "Uiteindelijk heeft een derde daarvoor gekozen. Daarnaast hebben we begin dit jaar een zogenoemde Lean Manufacturing projectmanager aangenomen. Hij zorgt ervoor dat de processen worden geborgd. Iedereen die een verbetervoorstel heeft, wordt door de projectmanager begeleid om er een businesscase van te maken, inclusief een analyse van de situatie, een verbetervoorstel en wat het gaat opleveren. Vervolgens wordt er samen besloten of het voorstel wordt uitgevoerd."

Vervolg

Bas wil in de toekomst graag een vervolg geven aan de trainingen. "De Orange Belt certificering vormt een mooie basis om een volgende stap te maken naar een Green Belt certificering, waarbij men ook met data aan de slag gaat. Hoe meer mensen je op een hoger niveau hebt, des te breder de nieuwe werkwijze wordt gedragen. Uiteindelijk willen we iedereen binnen Nedinsco deze basistraining laten volgen. De training duurt vier dagen en daardoor zijn medewerkers operationeel niet inzetbaar. Maar investeren in de toekomst is nog belangrijker. Door nu even de pijn te pakken, werpt het uiteindelijk zijn vruchten af."

Arthur ziet zeker nieuwe mogelijkheden om van subsidieregelingen gebruik te maken. "Wij zijn altijd op zoek naar (subsidie)mogelijkheden. Daarnaast dragen bedrijven die zijn aangesloten bij een opleidingsfonds zoals Metalektro elke maand een deel van de loonsom af, waarmee opleidingen voor werknemers kunnen worden bekostigd." Bas is blij met de ondersteuning die Arthur en zijn collega's bieden: "Niet alleen voor het geven van de trainingen, de accreditering en de certificering, maar ook zeker wat betreft de subsidies. Als je als bedrijf zelf moet gaan uitzoeken waarvoor je in aanmerking komt, kost dat heel veel tijd. Het is veel makkelijker om samen te werken met partijen zoals GBT Opleidingen."

gbt-opleidingen.nl
 

delen:

Noord-Limburg Business nr 5 2023

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by