Coverstory: JDS bedrijfsautomatisering en TCC smart IT solutions samen verder

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2023


Edward Goessens en Julian Hendriks


De IT-branche is mede door de coronapandemie veranderd. Zo heeft het mkb behoefte aan steeds verregaande oplossingen én IT-partijen die met hun behoeften mee kunnen groeien. Voor IT-bedrijven zelf is het bieden van nieuwe uitdagingen een belangrijke voorwaarde om kostbare IT-medewerkers te boeien en te binden. Voor JDS bedrijfsautomatisering uit Venray waren dit redenen om per 2 januari 2024 samen te gaan met TCC smart IT solutions, gevestigd in Maastricht en Tilburg. "Onze klanten én medewerkers worden er uiteindelijk beter van", aldus Julian Hendriks en Edward Goessens.

Fotografie: Ania Liesting
 

Julian Hendriks richtte 38 jaar geleden zijn bedrijf JDS bedrijfsautomatisering op. Het bedrijf is gespecialiseerd in automatisering en het inrichten van werkplekken voor het mkb, van software en hardware tot cloud-oplossingen, back-up en alles op het gebied van cybersecurity. Het bedrijf mag klanten bedienen in diverse sectoren; van zakelijke dienstverleners, telecombedrijven, bouwondernemingen en installateurs tot de maakindustrie. Belangrijke speerpunten zijn de logistiek en de automotivebranche, waarvoor de werkzaamheden in de afgelopen jaren zijn gespecialiseerd binnen de bedrijven LogisticManager en Plan-IT.


JDS: specialist in logistiek en automotive

JDS bedrijfsautomatisering heeft zich in 38 jaar ontwikkeld tot een gespecialiseerde IT-partner voor de logistiek en de automotive. Het softwarepakket LogisticManager is speciaal ontwikkeld met en voor de logistieke- en transportbranche. Met het pakket kunnen de verschillende partijen die betrokken zijn bij logistieke operaties op een effectieve manier communiceren. LogisticManager heeft verschillende modules waarmee bedrijven hun processen kunnen optimaliseren en professionaliseren.

Speciaal voor professionele autobedrijven ontwikkelde JDS bedrijfsautomatisering de planmodule Plan-IT. Met deze applicatie kunnen autobedrijven alle afspraken voor onderhoud in één systeem bijhouden, inclusief aanvullende informatie over bijvoorbeeld vervangend vervoer. Ook kunnen klanten via de website of een app zelf afspraken inplannen via de module, bijvoorbeeld voor onderhoud, reparatie of een proefrit in een specifieke auto. Sinds kort kunnen autobedrijven dankzij de software-integratie van ThinkingDutch en Plan-IT International gebruikmaken van tdMessenger. een WhatsApp-oplossing die de SMS-functie vervangt. Met deze nieuwe toevoeging kunnen bedrijf nu ook afspraakherinneringen, live uitnodigingen, statusupdates en auto gereed meldingen sturen.


Veranderende markt

Dat ging jarenlang naar volle tevredenheid van klanten, medewerkers en Julian zelf. "Totdat de coronapandemie ervoor zorgde dat de wereld er anders uit kwam te zien. De markt is veranderd en er is nul procent werkloosheid in de IT-branche. Aan IT'ers wordt aan alle kanten getrokken en met een team van achttien mensen hadden we een aantal functies maar één of twee keer ingevuld. Wanneer er dan iemand vertrekt, wordt je capaciteit gehalveerd. Bovendien heb je binnen een relatief klein IT-bedrijf minder groeikansen voor je medewerkers. Ondanks de jarenlange kennis en kwaliteiten die wij in huis hebben, stelden klanten die doorgroeiden bovendien steeds vaker de vraag of zij niet een slagje te groot voor ons werden. Ik kwam tot de conclusie dat mijn bedrijf te klein was om goed te opereren in deze veranderende markt. Kijkend naar de mogelijkheden, vond ik samengaan met of een overname door een andere partij de beste optie. Maar het ene IT-bedrijf is het andere niet. Er moet wel een dna-match tussen de beide bedrijven zijn. Die match vond ik bij Edward."

Consolidatieslag

Edward Goessens, CEO van TCC smart IT solutions, had de wens om door te groeien. Hij startte zelf 36 jaar geleden in Maastricht met zijn bedrijf. Ook hij merkt dat de branche aan het veranderen is. "Binnen de IT-markt is al enkele jaren een consolidatieslag gaande. Je moet een bepaalde schaalgrootte hebben om relevant te blijven voor je klanten, je medewerkers en je leveranciers. Die laatste groep stakeholders kiest steeds vaker voor samenwerking met partners van een bepaalde omvang. Wil je relevant blijven en niet verdwijnen als nichepartij, dan moet je groeien. Autonome groei is lastig en duurt lang, dus kom je al snel bij een overname uit. Zelf geloof ik het meest in privately owned companies waarbij de baas gewoon meewerkt in het bedrijf, samen met het team de beste oplossing aan diens klanten biedt en zorgt dat de medewerkers een leuke baan hebben. Dan komt de winstgevendheid vanzelf."

User experience

Ook de bedrijfsactiviteiten van JDS en TCC vormen een goede match. Julian: "TCC heeft onder andere de wens om door te groeien binnen de automotivebranche en de logistiek. Met Plan-IT en LogisticManager brengen wij veel kennis en ervaring in. Daarnaast zetten JDS en TCC allebei in op user experience, want daar kun je als IT-bedrijf het verschil maken. Dat gaat verder dan het leveren van een computer die het doet. De gebruiker moet de ervaring krijgen dat het niet uitmaakt waar of wanneer je de computer aanzet; het moet qua inloggen, programma's, back-up, toegang tot de server en toegangsbeveiliging werken alsof je op kantoor zit. En mocht het onverhoopt toch misgaan, dan kunnen we het zo inregelen dat wanneer de klant een nieuwe computer krijgt, alles automatisch wordt hersteld en ingeregeld zodat je meteen weer verder kunt."



Adoptie

Bij TCC ligt de focus op zorg, zakelijke dienstverlening en logistiek. 55% van de omzet komt zelfs van zorggerelateerde klanten. Edward: "Klanten zijn de afgelopen jaren steeds afhankelijker geworden van IT, en daarmee veeleisender. Dat betekent dat je veel meer kennis nodig hebt om een klant te kunnen bedienen. Ook onze klanten hebben behoefte aan een goede user experience; de werkplekken moeten functioneren zoals zij dat willen. Bij het ontwikkelen staan dan ook vragen centraal zoals 'hoe ervaart de klant de werkplek?' Kunnen zij zelf alles op een intuïtieve manier toevoegen en terugvinden?"

Een andere onderscheidende factor van TCC is dat het bedrijf een Managed Service & Security Provider is én business consultancy biedt rondom het gebruik van Exact Software. "In Nederland zijn we de vijfde grootste speler en in Zuid-Nederland zijn we de grootste. We werken ook samen met andere topleveranciers zoals Microsoft, Cisco, Vodafone en Ziggo. Het grote voordeel is dat deze leveranciers betrouwbare en innovatieve producten en diensten bieden. Onze medewerkers volgen regelmatig trainingen om alle ontwikkelingen bij te houden."

 

TCC: specialist in zorg

TCC is in Brabant en Limburg een bekende speler bij de grotere, zorggerelateerde partijen met tussen de 200 en 5.000 werkplekken. "De IT-technologie voor deze partijen is weliswaar hetzelfde als bij andere klanten, maar zorgmedewerkers hebben daarentegen specifieke behoeften waar de werkplekken aan moeten voldoen", vertelt Edward Goessens. "Bij deze klanten zitten we dan ook niet met de IT-afdeling aan tafel, maar met bestuurders en zorgmanagers."

Omdat het vaak om grootschalige IT-projecten gaat die enkele maanden omvatten voor het ontwikkelen en uitrollen, hanteert TCC een speciaal adoptieproces. "We geven dergelijke projecten een menselijke naam waardoor het wat meer gaat leven. Gedurende de looptijd van het project worden de werknemers regelmatig geïnformeerd en meegenomen in het proces. Denk bijvoorbeeld aan banners die we in het gebouw plaatsen. Daarnaast krijgt de marketingafdeling van ons een handboek zodat zij het project ook zelf in hun interne communicatie kunnen meenemen. Met deze aanpak weten de werknemers precies wat ze kunnen verwachten. Op de dag dat het project wordt uitgerold en de werkplekken worden geïnstalleerd, zit een team van ons klaar om samen met de werknemers in te loggen, het proces te doorlopen, dingen uit te leggen en vragen te beantwoorden. Voor ons werkt het pas wanneer het experience level op een 8 of 9 staat. Ook maken we instructievideo's en kunnen we extra sessies op kantoor inplannen, wanneer er bijvoorbeeld mutaties in het personeelsbestand hebben plaatsgevonden."


Drie locaties

Een ander belangrijk voordeel van de overname is dat TCC met JDS erbij nu over drie locaties beschikt. Edward: "Een aantal jaar geleden had ik al een bedrijf in Tilburg overgenomen waardoor we veel klanten in Brabant hebben. Vóór de pandemie maakten onze medewerkers flinke ritten om al deze klanten te bedienen. Na corona werd reistijd nog belangrijker. Bovendien vinden ook de klanten in Noord-Limburg en Oost-Brabant het erg prettig dat we er een extra locatie bij hebben. Want hoewel tegenwoordig alles in de cloud zit en veel problemen op afstand zijn op te lossen, blijven klanten de behoefte hebben om iemand persoonlijk te spreken. Bovendien hechten we er waarde aan om onze middelgrote en grote klanten regelmatig te bezoeken. Met onze locaties in Maastricht, Tilburg en Venray hoeven onze medewerkers hooguit een half uur te reizen."

Dezelfde werkwijze

Inmiddels zijn de afspraken voor de overname bij de notaris vastgelegd. Sinds 2 januari 2024 gaan JDS en TCC samen verder als één bedrijf. "De naam JDS blijft voorlopig bestaan en qua werkwijze zal er voor de klanten niets veranderen", benadrukt Julian. "Maar achter de schermen zijn nu wel alle functies viervoudig ingevuld. Door de omvang van het bedrijf krijgen onze medewerkers meer ruimte om zich binnen de organisatie te profileren en door te groeien. Bovendien kunnen we met de gecombineerde kennis en expertise van JDS en TCC een nog betere totaaloplossing voor onze klanten bieden. Wel zie je een aangepast logo op het pand in Venray, om uit te dragen dat we nu onderdeel zijn van TCC." Zelf blijft Julian als commercieel directeur actief bij Plan-IT. "Al blijf ik aan de zijlijn wel betrokken bij JDS."

Toekomst

Edward is tevreden met de overname: "Met drie vestigingen in Maastricht, Tilburg en Venray én de gecombineerde kennis en expertise van JDS en TCC samen kunnen we onszelf met recht een goede Managed Service & Security Provider voor Zuid-Nederland noemen. In de toekomst willen we graag uitbreiden richting Oost-Nederland, en dan met name Gelderland. Ook dan letten we erop dat alle huidige en toekomstige locaties op maximaal een uur rijafstand van elkaar hebben liggen, ten bate van de klanten en onze medewerkers."

Ook Julian is blij: "Voor mij stond het optimale resultaat dat leidt tot verbetering van processen voor alle betrokkenen voorop. Met meer opties voor onze klanten en meer uitdagingen voor onze medewerkers voelt het ook zo."


Benieuwd welke totaaloplossing JDS en TCC voor jouw bedrijf kan ontwikkelen? De koffie staat klaar in Venray, Tilburg en Maastricht. Kijk voor meer informatie op www.jds.nl en tcc.eu.

 

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by