Social media in 2024

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2024



De trends in online marketing gaan sneller dan ooit en dat geldt ook voor social media. De redactie dook in de cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2024 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy om te achterhalen welke platforms het bijhouden waard zijn.


Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2024 maken in Nederland 14,3 miljoen mensen van 15 jaar en ouder gebruik van social media. De leeftijdsgroep 20-39 jaar is meer social media platforms gaan gebruiken. Deze groep gaat van gemiddeld 5,6 platforms in 2023 naar 6,0 platforms in 2024. Nederlanders onder de 40 zijn dagelijks nog actiever bezig met social media ten opzichte van 2023. De leeftijdsgroep 15-19 jaar zit gemiddeld 168 minuten per dag op deze online kanalen. De leeftijdsgroep 20-39 jaar besteedt er 154 minuten per dag aan. Mensen tussen de 40 en 64 gebruiken de platforms een stuk minder actief: 95 minuten per dag.

WhatsApp meest populair

Kijken we naar de populariteit van de platforms, dan is WhatsApp in absolute cijfers het grootste platform met 13,4 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder in 2024. Daarna volgen Facebook (10,1 miljoen), YouTube (10,1 miljoen), Instagram (8,0 miljoen) en LinkedIn (5,5 miljoen). Binnen de top 10 groeit Telegram procentueel het hardst met 13%. Dit platform gaat van 1,7 miljoen gebruikers in 2023 naar 1,9 miljoen gebruikers in 2024. LinkedIn groeit van 5,0 miljoen in 2023 naar 5,5 miljoen gebruikers in 2024, een groei van 10%. Pinterest en Snapchat kennen juist een lichte daling in het aantal gebruikers.

Dagelijks gebruik

Wat betreft het aantal dagelijkse gebruikers van 15 jaar en ouder, geeft het onderzoek aan dat het TikTok en Instagram de meeste gebruikers erbij hebben gekregen ten opzichte van 2023. Procentueel stijgt X het hardst, van 1,1 miljoen gebruikers in 2023 naar 1,4 miljoen gebruikers in 2024. Daarna volgt LinkedIn, dat van 1,1 miljoen naar 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers gaat. Opvallend is dat WhatsApp nog steeds de lijst aanvoert, maar wel met een kleine 400.000 gebruikers is gedaald naar 10,4 miljoen dagelijkse gebruikers in 2024. Facebook blijft met 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers in 2024 gelijk, terwijl het aantal gebruikers bij SnapChat en BeReal juist afneemt.

Onder tieners is WhatsApp eveneens het platform met de meeste dagelijkse gebruikers, gevolgd door Snapchat, TikTok, Instagram en YouTube. BeReal, waarbij je als gebruiker dagelijks een venster van twee minuten hebt om jezelf en je omgeving te posten, maakte in 2023 diens opwachting, maar laat in 2024 een daling van een kwart van het aantal gebruikers onder deze doelgroep zien. Het gebruik van Facebook is sinds 2016 aan het dalen. Overigens loopt het dagelijks gebruik van WhatsApp en Instagram ook iets terug.

De leeftijdsgroep 20-39 heeft eveneens een duidelijke voorkeur voor WhatsApp, gevolgd door Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, BeReal en Facebook. Ook onder deze leeftijdsgroep verliest BeReal aan dagelijkse gebruikers, net als Snapchat, YouTube en Facebook. Het dagelijks gebruik van WhatsApp, Instagram en TikTok is daarentegen juist gestegen.

Instagram groeit gestaag

Wat betreft het aantal dagelijkse gebruikers is Instagram bij tieners een middenmoter geworden. Bij de dagelijkse gebruikers tussen de 20 en 49 jaar wint dit platform in 2024 juist terrein ten opzichte van het jaar ervoor. Dat maakt het platform interessant voor veel bedrijven en organisaties. Instagram leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor het laten zien van de bedrijfscultuur van je organisatie, wat kan bijdragen aan het aantrekken van (jong) talent. Bedenk wel dat er op Instagram veel interactie plaatsvindt. Je moet na het plaatsen van berichten het platform dus goed in de gaten houden en reageren op commentaren.

LinkedIn zakelijk interessant

Wat betreft het zakelijke platform LinkedIn zijn zowel het absolute aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers gestegen. Dit maakt dat het platform nog steeds de moeite waard is voor bedrijven en organisaties die in het b2b-segment zitten.

 

Threads niet populair

Het nieuwe platform Threads van Meta (het bedrijf achter onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp) moet het alternatief voor X worden. Gebruikers kunnen net als bij X tekst, afbeeldingen en video's plaatsen en reageren op berichten van andere gebruikers. De gebruikersprofielen op Threads zijn gekoppeld aan Instagram-accounts. Als gebruiker moet je op beide services dezelfde gebruikersnaam hebben.

Volgens de cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2024 begon Threads voorspoedig met een snelle stijging naar 0,9 miljoen gebruikers. Dat is een flinke groei, aangezien dit platform in december 2023 in de Europese Unie werd gelanceerd. Helaas lijkt het erop dat dit nieuwe social media kanaal de verwachtingen niet waar gaat maken. In Nederland gebruiken 875.000 mensen Threads, 425.000 gebruikers zijn sinds 14 december 2023 afgehaakt.
 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by