Tips voor Instagram en LinkedIn

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2024



Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 blijkt dat Instagram en LinkedIn interessante online platformen zijn voor bedrijven en organisaties in het b2b-segment. In dit artikel vind je enkele tips voor het inzetten van deze platforms.


Instagram

Wil je aan de slag met Instagram, zorg er dan als eerste voor dat je bedrijfsprofiel goed is ingericht. Besteed wat aandacht aan je biografie en zorg dat je kort omschrijft waar je bedrijf voor staat en wat je te bieden hebt. Je bedrijfsprofiel is ook de enige plek op Instagram waar je een link naar een website kunt plaatsen. Deze link kun je aanpassen. Verwijs je in je meest recente bericht bijvoorbeeld naar een bepaalde blog met een eigen webpagina, dan kun je die specifieke webpagina in je bio zetten. Vergeet niet in al je berichten te verwijzen naar de link in bio.

Content

Net als voor alle andere social media kanalen geldt dat het succes van je Instagramaccount staat of valt met het regelmatig plaatsen van unieke en goede content. Instagram draait om het visuele aspect, zorg dus dat je foto's scherp zijn en dat deze foto's je verhaal én je merk ondersteunen. Voor de vindbaarheid van je berichten kun je vijftien tot twintig hashtags bij je foto plaatsen, bij voorkeur als eerste reactie onder je bericht. Zorg wel dat de hashtags iets met de foto en je vakgebied te maken hebben. Wil je vooral lokale klandizie, dan kun je met geo-tagging aangeven waar de foto is gemaakt. Jouw lokale doelgroep krijgt dan eerder jouw berichten te zien.

Volg je doelgroep

Een goede manier om het aantal volgers van je bedrijfsaccount op een organische manier te laten groeien, is het volgen van je doelgroep. De wederkerigheid op Instagram is groot en daarmee ook de kans dat je doelgroep jou terug gaat volgen, mits je bedrijf en je content natuurlijk interessant zijn. Zoek naar je doelgroep met behulp van hashtags of zoek op locatie, zeker als het om aantrekken van talent gaat. Ga ook vooral de interactie aan met je volgers. Reageer met een comment op hun berichten en stel vragen in je eigen berichten om de dialoog op gang te brengen.

Stories als visueel dagboek

Sinds een aantal jaar biedt Instagram de mogelijkheid om naast foto's zogenoemde Stories te plaatsen. Deze functie op Instagram kun je inzetten als een visueel dagboek om bijvoorbeeld je dag op kantoor of op locatie te verslaan. Met Stories ben je zichtbaar bij je doelgroep en krijg je beter contact met je volgers. Wil je een story maken? Denk als een regisseur en neem je volgers mee. Hoe verloopt je dag? Ga je bijvoorbeeld op reis, waar kom je aan en waar is het te doen? Wissel foto's en video's af en maak gebruik van stickers of gifjes. Kleine, bewegende elementen maken foto's speelser. Zit er geen geschikt gifje tussen? Maak dan een business-account via giphy.com aan en laat je eigen gifje goedkeuren. Speel ook met verschillende lettertypes en bewegende letters. Stel ook zeker een vraag om interactie te creëren (en neem de moeite om deze te beantwoorden!). Net als bij de berichten is het belangrijk dat je mensen in je story tagt (@naam) zodat zij een melding krijgen en kunnen reageren op je post (hashtags werken niet voor Stories).

Moment van posten

Denk ten slotte goed na over het moment waarop je post. Heb je gedurende de dag tijd om verschillende stories te maken, dan is dat een ideale manier om mensen op de hoogte te houden. Je story staat na het posten namelijk vooraan waardoor deze eerder wordt opgemerkt. Het is dan de kunst om binnen een paar uur de interactie op gang te brengen zodat de post aan meer mensen wordt getoond. Wil je je het liever beperken tot één post, plaats deze dan aan het einde van de dag als terugblik op de dag.

LinkedIn

Ook een succesvolle bedrijfspagina op LinkedIn begint bij het bedrijfsprofiel zelf. Besteed als eerste wat aandacht aan je achtergrondfoto. Deze foto heeft een formaat van 1536x786 pixels en functioneert als visitekaartje. Maak de foto niet te druk, maar zorg wel dat de afbeelding past bij je merk en je huisstijl. Bekijk ook altijd hoe je profiel er op je smartphone uitziet en pas dit indien nodig aan. Doe dit iedere keer wanneer je je bedrijfsprofiel aanpast.

Teksten voor je profiel

Klik op de knop pagina bewerken en kijk eens kritisch rond naar de informatie die je daar kunt invullen. Neem de moeite om hiervoor goede teksten te schrijven. Google toont bijvoorbeeld in de zoekresultaten het eerste gedeelte van de beschrijving van je bedrijf. Schrijf een tekst die makkelijk te lezen is door bijvoorbeeld kopjes en bulletpoints te gebruiken. Begin met de belangrijkste informatie over je bedrijf en vertel wat je je klanten aan oplossingen biedt voor hun problemen. Bij het kopje Info kun je maximaal twintig specialismen toevoegen. Deze specialismen dienen ook als zoekwoorden waar je op gevonden kunt worden.

Eigen medewerkers

Hoe meer volgers je bedrijfspagina heeft, des te groter het potentiële bereik op LinkedIn. Begin met je eigen medewerkers. Vraag hen om met hun persoonlijke profiel de bedrijfspagina te volgen. Heb je updates die voor het netwerk van je medewerkers interessant zijn, dan kunnen zij deze in een eigen bericht delen en bijvoorbeeld een vraag te stellen, naar een mening vragen of gewoon vertellen dat ze trots zijn op hun bedrijf. Dit leidt tot interactie. Het grote voordeel van LinkedIn is dat je zowel personen als bedrijfspagina's kunt taggen, waardoor je meer reacties op je berichten kunt trekken.

Opvallende content

Ook het succes van je LinkedIn-bedrijfspagina is afhankelijk van de content die je deelt. Hiervoor geldt wel: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Heb je niet voldoende relevante content om elke dag iets te posten, beperk dit dan tot bijvoorbeeld twee of drie keer per week. Veel bedrijven delen een update met een foto en een link. Je kunt je updates meer op laten vallen met bijvoorbeeld carrousel posts. Hiermee swipe je van de ene post naar de andere. Ook video's trekken de aandacht. Denk aan uitleg over een bepaald product of een belangrijke update, een klant die vertelt over de samenwerking of een medewerker die vertelt waarom hij of zij zo graag voor je bedrijf werkt.

Bereik vergroten

Wanneer je een bericht hebt geplaatst, kijkt LinkedIn naar het aantal reacties op je bericht in de eerste uren na plaatsing. Wordt je bericht geliked en gedeeld, dan beschouwt LinkedIn jouw bericht als interessant en wordt de zichtbaarheid van je bericht groter. Krijg je commentaren op je bericht, dan is het zaak dat je daar binnen twaalf uur op reageert. LinkedIn hecht namelijk ook waarde aan interactie en snel reageren komt het bereik van je berichten ten goede. Ook tekst, polls, video's, foto's en documenten die voor interactie zorgen, hebben invloed op het bereik van je berichten. Bedenk wel dat wanneer je veelvuldig gebruikt maakt van bijvoorbeeld polls, dit bij je volgers juist een averechts effect kan hebben.

Check het algoritme

Het algoritme van LinkedIn verandert ongeveer elk jaar. Daarom is het raadzaam om regelmatig online research te doen. Onderzoek welke berichten worden beloond met een groter bereik en welk type berichten wordt 'afgestraft'. Dit geldt op dit moment bijvoorbeeld voor berichten waarin linkjes naar externe websites zijn opgenomen.
 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by