Testverslag Renault Master: Meester in veelzijdigheid
Ruim zestien jaar na de introductie van de vorige generatie van de Renault Master, is het tijd voor een wisseling van de wacht. Net als zijn voorganger is de vernieuwde Master nog altijd een functioneel werkpaard. Maar meer dan ooit heeft hij dankzij een modern ontwerp nu ook de kenmerken van een showpony, inclusief een strakke grille, koplampen met slagtanden en achterlichten met een 3D-vormgeving: anno 2024 leven we blijkbaar in een tijd dat ook een grote bestelbus een nekkendraaier kan zijn.
Vanbinnen heeft de Fransoos het minimaal net zo goed voor elkaar als vanbuiten, zowel op het gebied van design als op het gebied van ergonomie. De prettig zittende stoelen zijn bekleed met een textielsoort die ook op een luxe loungebank niet zou misstaan. Rode gordels en contrasterende stiksels voegen een vleugje sportiviteit toe en maken het geheel af. Het S-vormige dashboard maakt van de bestuurder het middelpunt, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort van de passagiers. Ook aan opbergruimte is gedacht: met een totale opbergcapaciteit van 135 liter verdeeld over meerdere vakken, is er in de cabine van de Master haast net zo veel op te bergen als in de kofferbak van een kleine stadsauto.
In de dieselvariant heeft Renault de fijne dCi motoren - leverbaar met 130, 150 en 170 pk - opgefrist. Het resultaat: een lager verbruik en minder uitstoot. Voor wie helemaal niets wil uitstoten en ook in de toekomst zeker wil blijven van een warm welkom in stadscentra, is de nieuwe Master ook leverbaar als volledig elektrische variant. Zijn tot 87 kWh grote accupakket resulteert in een actieradius van tot wel 460 km.
Veertig carrosserievarianten, een laadvolume tot 22 kubieke meter en een maximaal totaalgewicht van 4500 kg, maken de nieuwe Renault Master meer dan ooit tot een veelzijdige partner. Met de vierde generatie van de Master zet Renault opnieuw de standaard, waarbij de Fransen het comfort van een personenwagen en de functionaliteit van een bestelbus naadloos combineren en daaraan een modern en sprekend design toevoegen. Het is dan ook niet gek dat de Master ervandoor gaat met de titel 'Bedrijfsauto van het Jaar 2025'. Een titel die hij - ook wat ons betreft - meer dan verdient.
Specificaties
Merk: Renault
Model: Master
Uitvoering: Red Edition Limited Van 3,5T L3H2
Cilinderinhoud: 2000 cm3
Vermogen: 150 pk
Aantal versnellingen: 6
CO2-uitstoot: 203 g/km
Ledig gewicht: 2114 kg
Inhoud laadruimte: 13 m3 laadvermogen tot 1386 kg
Gemonteerde opties: Storagepack: opklapbare bank, verschuifbaar dashboardlade, opbergruimte boven op dashboard. Delivery pack: 270-graden achterdeuren, opstaptrede achter, 12 volt in laadruimte, navigatie, achteruitrij camera, trekhaak, vierseizoenbanden.
Vanafprijs Master L3H2: 34.900 excl btw
Prijs testauto: 37.200 excl btw
Leasetarief vanaf: 886 excl btw voor de testuitvoering, Financial lease (48 mnd., 20.000 km/jaar)
Contact:
Dealer: Nebim Groep Weert
Frank Schreurs, rayon Venlo - Weert: 06-22054936, frank.schreurs@nebim.eu
Roy de Jeu, rayon Weert - Elsloo: 06-30309178, roy.de.jeu@nebim.eu
Meer informatie: nebim.eu