Column ARCH effect: De kracht van de eerste indruk

Magazines | Noord-Limburg Business nr1 2025

Fotografie: Angela Jansen - March Creative Agency

Ken je dat gevoel? Dat moment waarop je voor het eerst ergens naar binnen stapt? Grote kans van wel. Het gebeurt automatisch; intuïtief voel je aan of je je ergens op je gemak voelt. Binnen 30 seconden vormen we een oordeel vaak zonder dat we het doorhebben. Handig, want het helpt snelle beslissingen te nemen. Maar het maakt het ook lastig om een eerste indruk later te veranderen.

Voor organisaties is de eerste indruk cruciaal. Toekomstige medewerkers zeker de jongere generatie zijn hier bijzonder gevoelig voor. Vergelijkbare functies zijn overal te vinden. Maar een sterke visie, echte aandacht en een eerlijk verhaal maken een wereld van verschil.

Een organisatie kan er aan de buitenkant goed uitzien: mooie website, overtuigende missie en allerlei werkgeverbeloftes. Maar je valt door de mand als het er binnen anders uitziet.

Voor een organisatie is het van belang een sterke visie te hebben op het binden en behouden van medewerkers, en hier werkelijk invulling aan te geven. Als iemand voor je organisatie kiest, is een doordachte onboarding cruciaal. Onderzoek toont aan dat een goede start het behoud van medewerkers met wel 82% verhoogt. Zorg dus dat je nieuwe medewerker zich vanaf dag één thuis voelt en van waarde kan zijn. Persoonlijke aandacht, support en duidelijkheid zijn hierbij de sleutel.

Eerste indrukken zijn krachtig en vaak doorslaggevend. Hoe bewust ben jij van de indruk die jij en de organisatie achterlaat?


Rachel Beterams

Organisatieontwikkelaar/ CHRO/Strategisch Adviseur

www.archeffect.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by