Sociale media in 2025
Anno 2025 kun je als organisatie niet meer zonder sociale media. Maar welke kanalen zijn de moeite waard? De redactie dook in de cijfers van het Nationale Sociale Media Onderzoek 2025 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.
Het Nationale Sociale Media Onderzoek 2025 trekt op basis van onderzoek onder 6437 respondenten van 15 jaar en ouder de conclusie dat het gebruik van sociale media onverminderd hoog blijft, maar dat Nederlanders kritischer worden in welke platforms ze dagelijks gebruiken.
In 2025 maken 14,4 miljoen mensen in Nederland gebruik van sociale media. Ten opzichte van vorig jaar gaat het om een stijging van 100.000 gebruikers. Opvallend genoeg is dat het gemiddeld aantal platforms per gebruiker is gedaald van 4,4 naar 4,2. Ook het gemiddeld aantal platforms dat de gebruikers dagelijks bekijken, is gedaald: van 2,4 naar 2,0. Dit geldt voor alle leeftijdsgroepen.
De gebruikers in de leeftijdscategorie 15 t/m 19 maken dagelijks gebruik van het meeste aantal platforms (3,1) en spenderen ook per dag de meeste tijd aan deze platforms (gemiddeld 165 minuten per dag). Daarna scoort de leeftijdsgroep 20 t/m 39 het hoogst (2,8 platforms waarop 147 minuten per dag wordt gekeken), gevolgd door de categorie 40 t/m 64 (1,8 platforms, goed voor 98 minuten). Opvallend is dat de leeftijdscategorieën 15 t/m 19 en 20 t/m 39 gemiddeld iets minder minuten per dag op sociale media zitten ten opzichte van 2024, terwijl dit bij de leeftijdsgroepen 40 t/m 64 en 65 plus met gemiddeld 3 minuten per dag is gestegen vergeleken met 2024.
Sociale media platforms in absolute aantallen gebruikers in 2025 (Cijfers Nationale Sociale Media Onderzoek 2025)
1. WhatsApp 13,5 miljoen
2. YouTube 10,2 miljoen
3. Facebook 9,9 miljoen
4. Instagram 8,2 miljoen
5. LinkedIn 5,7 miljoen
6. TikTok 4,4 miljoen
7. Pinterest 4,2 miljoen
8. Snapchat 4,0 miljoen
9. X 2,8 miljoen
10. Telegram 1,8 miljoen
11. Polarsteps 1,8 miljoen
12. Discord 1,6 miljoen
13. Reddit 1,6 miljoen
14. Threads 1,1 miljoen
15. Twitch 1,0 miljoen
16. BeReal 0,9 miljoen
17. Signal 0,9 miljoen
18. Tumblr 0,5 miljoen
19. WeChat 0,5 miljoen
20. Caffeine 0,4 miljoen
21. Foursquare 0,4 miljoen
22. Parler 0,3 miljoen
23. Clubhouse 0,3 miljoen
24. Mastodon 0,3 miljoen
WhatsApp nog steeds populairst
WhatsApp is in 2025, net als voorgaande jaren, in absolute cijfers het grootste platform met 13,5 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. YouTube heeft de tweede plaats van Facebook overgenomen met 10,2 mil-joen gebruikers. Instagram is gestegen van 8,0 naar 8,2 miljoen gebruikers. LinkedIn gaat van 5,5 naar 5,7 miljoen gebruikers.
Facebook is van 10,1 miljoen gebruikers in 2024 gedaald naar 9,9 miljoen gebruikers in 2025. Ook Pinterest, Twitter en Telegram zijn gedaald in het aantal gebruikers per platform. Twitter liet daarbij de relatief sterkste daling zien met een afname van ongeveer 450.000 gebruikers van opzichte van 2024. Ook de meeste kleinere platforms buiten de top tien verloren relatief veel gebruikers, met uitzondering van Polarsteps, Reddit en Threads.
Sociale media platforms in aantal dagelijkse gebruikers in 2025 (Cijfers Nationale Sociale Media Onderzoek 2025)
1. WhatsApp 11,6 miljoen
2. Facebook 7,0 miljoen
3. Instagram 5,9 miljoen
4. YouTube 4,7 miljoen
5. TikTok 3,2 miljoen
6. Snapchat 3,0 miljoen
7. X 1,4 miljoen
8. LinkedIn 1,7 miljoen
9. Pinterest 1,2 miljoen
10. BeReal 0,5 miljoen
11. Telegram 0,9 miljoen
12. Discord 0,7 miljoen
13. Reddit 0,6 miljoen
14. Threads 0,5 miljoen
15. Signal 0,3 miljoen
16. Twitch 0,3 miljoen
17. Caffeine 0,3 miljoen
18. WeChat 0,3 miljoen
19. Tumblr 0,3 miljoen
20. Polarsteps 0,3 miljoen
21. Foursquare 0,2 miljoen
22. Parler 0,2 miljoen
23. Clubhouse 0,2 miljoen
24. Mastodon 0,2 miljoen
Dagelijks gebruik
Hoewel de leeftijdscategorieën 15 t/m 19 en 20 t/m 39 gemiddeld minder minuten per dag op sociale media zitten, is het aantal dagelijkse gebruikers van alle leeftijden wel toegenomen bij de platforms in de top 10, met uitzondering van BeReal (gedaald van 0,7 naar 0,5 miljoen dagelijkse gebruikers). Ook hier voert WhatsApp de gelederen aan, gevolgd door Facebook en Instagram. Bij de kleine platforms doen Threads en Telegram het goed. Deze platforms zijn een alternatief voor respectievelijk X en WhatsApp.
Welke kanalen zet je in?
Welke sociale media kanalen voor jouw bedrijf de moeite waard zijn om in te investeren, is van diverse factoren afhankelijk. LinkedIn richt zich met 5,7 miljoen gebruikers op zakelijke contacten en carrièremogelijkheden en is daardoor het ideale platform in het B2B-segment. Op LinkedIn kun je diverse soorten content delen zoals berichten met tekst en foto's, video's, artikelen en nieuwsbrieven. 'Snackable content' die visueel aantrekkelijk is en lekker leest (korte berichten met een goede kop en een foto, lange berichten met voldoende witruimtes), wordt het meest gelezen. Video's doen het op dit moment goed op LinkedIn. Steeds meer gebruikers zijn aan de slag gegaan met de mogelijkheid om met je smartphone verticale video's op te nemen. Let er wel altijd op dat je de video ondertitelt, aangezien LinkedIn een stil medium is.
Facebook is nog altijd het tweede grootste sociale media kanaal qua aantal dagelijkse gebruikers. Deze gebruikers zijn over het algemeen 30 jaar en ouder. Ook op Facebook kun je van alles posten, van berichten met tekst en foto's tot video's. Instagram groeit nog steeds qua populariteit, met name onder de leeftijdsgroep 15 t/m 45. Op Instagram speelt visuele content zoals afbeeldingen en video's de hoofdrol. Deze kun je ook in de vorm van stories en reels delen.
Voor alle bovenstaande mediakanalen geldt dat content op basis van storytelling goed aanslaat. Plaats in plaats van een vacaturetekst een video met iemand met dezelfde functie en laat die vertellen over diens werk. Of vertel met Instagram Stories hoe jouw dag eruit ziet. Ben je met het team uit eten geweest om iets te vieren of heb je een teamuitje? Ook dat is mooie content voor een bericht op sociale media.
Bestaande relaties
WhatsApp is een interessant kanaal om het contact met je bestaande klanten te onderhouden. Aangezien dit platform de meeste gebruikers en de meeste dagelijkse gebruikers heeft, is de kans dat je jouw klanten kunt bereiken erg groot. De WhatsApp for Business-app biedt de Community-functie waarmee je een overkoepelende community van verschillende WhatsApp groepen kunt maken. Zo kun je een bericht met bijvoorbeeld links, afbeeldingen, video's en bestanden naar verschillende groepen sturen. Veel bedrijven zetten WhatsApp ook in als een aanvullende contactmoge-lijkheid voor hun klantenservice.
Impact op welzijn
De laatste tijd is er meer aandacht voor de nadelige effecten van sociale media. Ook uit het Nationale Sociale Media Onderzoek blijkt dat Nederlanders sociale media vaker als negatief ervaren voor hun welzijn. Volgens het onderzoek voelen 2,4 miljoen gebruikers zich er zelfs ongelukkiger door. 5,2 miljoen gebruikers proberen hun gebruik van deze platformen te verminderen en 4,6 miljoen gebruikers denken er wel eens aan om helemaal te stoppen met sociale media. Een kwart van generatie Z geeft aan zich door het gebruik van sociale media minder gelukkig te voelen. Bij millennials is dit 27%. Generatie X (13%), babyboomers (5%) en de stille generatie (5%) hebben hier minder last van.
Het Nationale Sociale Media Onderzoek vroeg ook aan ouders naar de invloed van sociale media op hun kind(eren). Meer dan de helft van de respondenten van het onderzoek is het eens met de stellingen dat zij zich wel eens zorgen maken over het sociale media gebruik van hun kind en dat sociale media zelfs een gevaar vormen. Iets minder dan de helft vindt dat hun kroost te veel op sociale media zit. Bijna 6 op de 10 Nederlanders is vóór een verbod op sociale media voor kinderen onder de 16 jaar.
Voor de meeste sociale media apps geldt een minimum leeftijd van 13 jaar. Australië hanteert sinds dit jaar een minimum leeftijd van 16 jaar voor gebruikers van sociale media apps. Op dit moment buigt de Tweede Kamer zich over een soortgelijk verbod in Nederland. Argumenten voor dit verbod zijn het verslavende ontwerp van apps, tracking (het volgen en verzamelen van gegevens) en het tonen van posts over schadelijke onderwerpen.
Noord-Limburg Business nr1 2025
