Theater de Maaspoort: Succesvoller door verrassen en verbazen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2014

Ondernemen is risico nemen. Het inschatten van die risico’s en het nemen van een zakelijke beslissing vormt voor veel

ondernemers dagelijkse kost. Bekende

risico’s worden uitgesloten (door uitsluiting van aansprakelijkheid in algemene

voorwaarden) of beperkt (door het

afsluiten van verzekeringen). Daarbij staat de nakoming van eigen verplichtingen en bijbehorende aansprakelijkheid centraal.

De risico’s houden daar echter niet op. Ook de contractspartij waar een ondernemer mee samenwerkt moet haar verplichtingen

nakomen, op straffe van aansprakelijkheid voor schade. De mogelijkheden om het risico te beperken dat de ondernemer die schade niet kan verhalen blijken vaak te worden

genegeerd.

Zo wordt het risico op schade als gevolg van een tekortkoming door een contractspartij verkleind door het bedingen van zekerheid. Bekende voorbeelden daarvan zijn bankgaranties, pandrechten en borgstellingen.

Dergelijke zekerheid gaat in veel gevallen te ver voor de aard en de omvang van de

transactie. Toch zijn er ook dan voldoende, meer subtiele, mogelijkheden te bedenken. Zo kan er voor worden gekozen om bestelde goederen te leveren onder eigendomsvoorbehoud. Ook kan een ondernemer vragen om betaling bij levering, of zelfs vooruitbetaling. Aangezien daarmee het incassorisico verdwijnt en dit bovendien een gunstig effect heeft op het werkkapitaal van de onderneming kan daar zelfs een korting op de prijs tegenover staan. Zo ontstaat een win-win

situatie.

Ons advies aan ondernemers is dan ook: er zijn veel mogelijkheden om afspraken over zekerheid te maken. Maak het onderwerp

bespreekbaar in onderhandelingen. Want ook al is risico nemen je vak: zekerheid is

altijd waardevol.

Het beheren van relaties is essentieel om klanten te behouden maar ook om nieuwe klanten te werven. Want zeker in de huidige tijd waarin klanten steeds kritischer worden, is uitblinken belangrijk. Uitblinken in alles wat een organisatie doet en daardoor relaties blijven verrassen en verbazen.

Het moet wel leuk zijn!

Volgens trendwatchers leven we in de nieuwe sixties. Mensen zijn op zoek naar vrijheid, ontplooiing, vrolijkheid en alles moet vooral leuk zijn. Niet alleen in kleding, interieur en muziek komen de sixties steeds vaker terug. Het volledige dagelijkse leven en ook de manier van

zakendoen worden hierdoor beïnvloed. Het moet vooral leuk zijn!

Steeds meer bedrijven weten daarom samen met hun relaties de weg te vinden naar De Maaspoort. “De businessclub Theater & Zaken is sinds 2010 uitgegroeid tot een club met 60 leden. Binnen enkele jaren willen we doorgroeien naar maximaal 100 leden”, zegt Linda van Vegchel, manager marketing & sales. “Theater & Zaken is een exclusieve manier om relaties te beheren én te netwerken. De omgeving en live-ervaring maakt elke avond uniek en leuk waardoor relaties het niet snel zullen vergeten. Theater is tevens meer dan ballet en toneel. Ook grote bekende namen als Tineke Schouten, Nick & Simon, Jandino of de Golden Earring staan op het podium. Voor elke relatie een passende voorstelling.” Het nieuwe Scheuten terras biedt ook nieuwe mogelijkheden. Een heerlijk diner vooraf of een borrel na de voorstelling op dit moderne en sfeervol ingerichte terras geeft weer een hele andere beleving. “De Maaspoort is allang meer dan een theater alleen.”

Meer informatie:

www.maaspoortevents.nl | events@maaspoort.nl

Zekerheid:

een waardevolle toevoeging

Succesvoller door

verrassen en verbazen

Column juridisch advies

Rob de Hair,

r.dehair@vlaminckx.nl

Susanne ten Have,

s.tenhave@vlaminckx.nl

delen:
Algemene voorwaarden