Lennaerts Autobedrijven: Geen kentekens, maar namen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2015

Lennaerts Autobedrijven

Geen kentekens,

maar namen

Bedrijfswagenverkoop vormt een vak apart, zo weten ze bij Lennaerts Autobedrijven uit ervaring. De advisering moet veel verder reiken dan de voertuigen zoals ze uit de fabriek rollen. Directeur Bart Lennaerts: “Vaak brengen wij vraagstukken rondom het gebruik onder de aandacht waarbij de gesprekspartner nog niet heeft stilgestaan.”

TEKSt en FOTOGRAFIE Aart van der Haagen

Het familiebedrijf Lennaerts, opgericht in 1962, behoort tot de oudste Fiat-dealers van Nederland en voert tevens de merken Alfa Romeo, Lancia, Hyundai en Citroën. Vestigingen vinden we in Venlo, Weert, Roermond en Beesel. De dagelijkse leiding ligt in handen van de broers Hans en Bart Lennaerts, die de derde generatie vertegenwoordigen. Laatstgenoemde gunt ons een kijkje in de wereld van bedrijfswagens. “Wij zijn een officieel verkoop- en servicepunt van Fiat Professional, iets dat niet voor alle Nederlandse Fiat-dealers geldt. Daarbij houden we doorlopend een voorraad van de meest courante modellen aan, die we ook inzetten voor proefritten en als vervangend vervoer van ondernemers. Voor ons geldt Fiat Professional echt als één van de hoofdactiviteiten. Verdeeld over onze vestigingen hebben we meerdere verkopers die zich er intensief mee bezighouden en beschikken elk over minstens tien jaar specifieke kennis en ervaring. Zij werken veel op locatie en bezoeken klanten; slechts een beperkt deel van de bedrijfswagenverkopen vindt daadwerkelijk in de showroom plaats.”

Kennen en herkennen

De voortdurende inspanningen en de actieve benadering werpen hun vruchten af, want Lennaerts Autobedrijven schieten ruimschoots over hun targets heen. Wat heet: in 2014 bedroeg het aantal verkopen voor Fiat Professional het drievoudige van de door de importeur opgestelde jaartaak. Daarbij weet de multimerkendealer over Fiat als geheel een 8,8 als cijfer voor de klanttevredenheid te scoren en veel mond-tot-mondreclame op te wekken. Het garanderen van 24/7-mobiliteit, met altijd vervangend vervoer, zal daarin zeker een rol spelen. Nog belangrijker is volgens Bart Lennaerts een ander aspect: “De klant aandacht geven. Dat geldt net zo goed voor de particulier als voor de ondernemer of de inkoper van een bedrijf. Een persoonlijke benadering klinkt misschien als een cliché, maar onderschat het belang niet van je klant kennen en herkennen. Bij ons draait het om namen, niet slechts om kentekens.” Een recente opsteker voor Lennaerts Autobedrijven vormt het winnen van een tender voor een groot waterschapsbedrijf, die de levering 75 voertuigen en het onderhoud van het huidige wagenpark gedurende de komende zeven jaar omvat.

Arbotechnische zaken

“De kernvraag die we de klant stellen luidt: ‘Wat heeft u nodig?’ Voor bij wijze van spreken de bakker op de hoek kunnen we wellicht een model zo uit de folder bestellen, maar dat geldt zeker niet voor alle typen klanten,” vertelt Bart Lennaerts. “Laten we het waterschapsbedrijf als voorbeeld nemen. Hoe gaat iemand die in het veld werkt elektrische apparaten die op 240 volt werken aansluiten? Dan moet je niet alleen een aansluiting met een voldoende hoog wattage in het voertuig monteren, maar ook een omvormer. Ook worden eisen gesteld als het veilig transporteren van de afvalstroom en het netjes gesorteerd opbergen van boutjes en moertjes, zonder dat die bij een noodstop rondvliegen. Dat vergt een bedrijfswageninrichting op maat. Soms spelen arbotechnische zaken mee, zoals een voorziening om je handen met water en zeep te wassen. Het betekent dat onze verkoopadviseurs niet alleen over kennis van de voertuigen, maar ook van randapparatuur dienen te beschikken. Die doen ze in de loop der jaren vanuit ervaring op.”

Speciale opbouw

Het programma van Fiat Professional omvat van compact naar groot de modellen Fiorino, Doblò Cargo, Scudo en Ducato. De brochures spreken over verschillende lengte en hoogtematen, maar ook over varianten als een pick-up en een chassis-cabine. Die vallen in de categorie ‘speciale opbouw’, waar oneindige mogelijkheden liggen. “Daartoe werken we samen met carrosseriebouwers, die volledig maatwerk kunnen leveren,” zegt Bart Lennaerts. “We bespreken samen met de klant de mogelijkheden op basis van zijn wensen en stippen daarbij dingen aan waarbij hij misschien zelf niet eens stilgestaan heeft. Vergeet niet dat de inkoper vaak een andere persoon is dan degene die ook echt met het voertuig moet werken. Ik zal een voorbeeld geven. Gelden een laadvermogen van 800 kilogram, een laadvolume van 18 kuub en het met een B-rijbewijs mogen besturen van de auto als eisen, dan komt een meubelbak in beeld. Denk je dan wel aan een juiste, bijpassende lift? Of, nog wel eens inderhaast vergeten, een toegangsdeur aan de zijkant? De kleine investering daarin verdient zichzelf heel snel terug door tijdwinst voor de gebruiker. Laat een dakspoiler monteren, die het verbruik drukt en tevens een hoop kabaal voorkomt. Zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen.”

Geen toeval

Betrouwbaarheidsonderzoeken wijzen al vele jaren lang uit dat de voertuigen van Fiat Professional op dit vlak hoog scoren. “Let maar eens op campers,” zegt Bart Lennaerts. “Het merendeel daarvan zie je met een Fiat-logo rondrijden en dat vormt geen toeval. Camperbouwers weten dat veel van hun klanten regelmatig internationale reizen maken en vooral niet willen stilvallen tijdens de vakantie. De productkwaliteit geldt als een belangrijke factor binnen de totale gebruikskosten, die bij onze modellen op een erg gunstig niveau liggen. Ook de scherpe prijsstelling bij aanschaf, de lange onderhoudsintervallen en de betaalbare beurten en reparaties geven de modellen van Fiat Professional een sterke concurrentiepositie.” In combinatie met de klantgerichte, pro-actieve opstelling van Lennaerts Autobedrijven valt het succes in de regio dus wel te verklaren. n

www.lennaerts.nl

Het familiebedrijf Lennaerts, opgericht in 1962, behoort tot de oudste Fiat-dealers van Nederland en voert tevens de merken Alfa Romeo, Lancia, Hyundai en Citroën. Vestigingen vinden we in Venlo, Weert, Roermond en Beesel. De dagelijkse leiding ligt in handen van de broers Hans en Bart Lennaerts, die de derde generatie vertegenwoordigen. Laatstgenoemde gunt ons een kijkje in de wereld van bedrijfswagens. “Wij zijn een officieel verkoop- en servicepunt van Fiat Professional, iets dat niet voor alle Nederlandse Fiat-dealers geldt. Daarbij houden we doorlopend een voorraad van de meest courante modellen aan, die we ook inzetten voor proefritten en als vervangend vervoer van ondernemers. Voor ons geldt Fiat Professional echt als één van de hoofdactiviteiten. Verdeeld over onze vestigingen hebben we meerdere verkopers die zich er intensief mee bezighouden en beschikken elk over minstens tien jaar specifieke kennis en ervaring. Zij werken veel op locatie en bezoeken klanten; slechts een beperkt deel van de bedrijfswagenverkopen vindt daadwerkelijk in de showroom plaats.”

Kennen en herkennen

De voortdurende inspanningen en de actieve benadering werpen hun vruchten af, want Lennaerts Autobedrijven schieten ruimschoots over hun targets heen. Wat heet: in 2014 bedroeg het aantal verkopen voor Fiat Professional het drievoudige van de door de importeur opgestelde jaartaak. Daarbij weet de multimerkendealer over Fiat als geheel een 8,8 als cijfer voor de klanttevredenheid te scoren en veel mond-tot-mondreclame op te wekken. Het garanderen van 24/7-mobiliteit, met altijd vervangend vervoer, zal daarin zeker een rol spelen. Nog belangrijker is volgens Bart Lennaerts een ander aspect: “De klant aandacht geven. Dat geldt net zo goed voor de particulier als voor de ondernemer of de inkoper van een bedrijf. Een persoonlijke benadering klinkt misschien als een cliché, maar onderschat het belang niet van je klant kennen en herkennen. Bij ons draait het om namen, niet slechts om kentekens.” Een recente opsteker voor Lennaerts Autobedrijven vormt het winnen van een tender voor een groot waterschapsbedrijf, die de levering 75 voertuigen en het onderhoud van het huidige wagenpark gedurende de komende zeven jaar omvat.

Arbotechnische zaken

“De kernvraag die we de klant stellen luidt: ‘Wat heeft u nodig?’ Voor bij wijze van spreken de bakker op de hoek kunnen we wellicht een model zo uit de folder bestellen, maar dat geldt zeker niet voor alle typen klanten,” vertelt Bart Lennaerts. “Laten we het waterschapsbedrijf als voorbeeld nemen. Hoe gaat iemand die in het veld werkt elektrische apparaten die op 240 volt werken aansluiten? Dan moet je niet alleen een aansluiting met een voldoende hoog wattage in het voertuig monteren, maar ook een omvormer. Ook worden eisen gesteld als het veilig transporteren van de afvalstroom en het netjes gesorteerd opbergen van boutjes en moertjes, zonder dat die bij een noodstop rondvliegen. Dat vergt een bedrijfswageninrichting op maat. Soms spelen arbotechnische zaken mee, zoals een voorziening om je handen met water en zeep te wassen. Het betekent dat onze verkoopadviseurs niet alleen over kennis van de voertuigen, maar ook van randapparatuur dienen te beschikken. Die doen ze in de loop der jaren vanuit ervaring op.”

Speciale opbouw

Het programma van Fiat Professional omvat van compact naar groot de modellen Fiorino, Doblò Cargo, Scudo en Ducato. De brochures spreken over verschillende lengte en hoogtematen, maar ook over varianten als een pick-up en een chassis-cabine. Die vallen in de categorie ‘speciale opbouw’, waar oneindige mogelijkheden liggen. “Daartoe werken we samen met carrosseriebouwers, die volledig maatwerk kunnen leveren,” zegt Bart Lennaerts. “We bespreken samen met de klant de mogelijkheden op basis van zijn wensen en stippen daarbij dingen aan waarbij hij misschien zelf niet eens stilgestaan heeft. Vergeet niet dat de inkoper vaak een andere persoon is dan degene die ook echt met het voertuig moet werken. Ik zal een voorbeeld geven. Gelden een laadvermogen van 800 kilogram, een laadvolume van 18 kuub en het met een B-rijbewijs mogen besturen van de auto als eisen, dan komt een meubelbak in beeld. Denk je dan wel aan een juiste, bijpassende lift? Of, nog wel eens inderhaast vergeten, een toegangsdeur aan de zijkant? De kleine investering daarin verdient zichzelf heel snel terug door tijdwinst voor de gebruiker. Laat een dakspoiler monteren, die het verbruik drukt en tevens een hoop kabaal voorkomt. Zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen.”

Geen toeval

Betrouwbaarheidsonderzoeken wijzen al vele jaren lang uit dat de voertuigen van Fiat Professional op dit vlak hoog scoren. “Let maar eens op campers,” zegt Bart Lennaerts. “Het merendeel daarvan zie je met een Fiat-logo rondrijden en dat vormt geen toeval. Camperbouwers weten dat veel van hun klanten regelmatig internationale reizen maken en vooral niet willen stilvallen tijdens de vakantie. De productkwaliteit geldt als een belangrijke factor binnen de totale gebruikskosten, die bij onze modellen op een erg gunstig niveau liggen. Ook de scherpe prijsstelling bij aanschaf, de lange onderhoudsintervallen en de betaalbare beurten en reparaties geven de modellen van Fiat Professional een sterke concurrentiepositie.” In combinatie met de klantgerichte, pro-actieve opstelling van Lennaerts Autobedrijven valt het succes in de regio dus wel te verklaren. n

www.lennaerts.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by