Evenementenhal: Nieuwe beurs voor industrie, elektrotechniek en engineering

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2016

Nieuwe beurs voor

industrie, elektrotechniek en engineering

Eind oktober wordt er in Evenementenhal Venray een start gemaakt met de vernieuwende beurs Industrie- en Elektrotechniek Zuid-Nederland. Deze vakbeurs verbreedt, verdiept en verbindt industrie, elektrotechniek en engineering.

De positie van de maakindustrie in Zuid-Nederland is sterk; ook tijdens de afgelopen economisch mindere jaren is de branche blijven investeren in ontwikkeling en innovatie. Industrie- en Elektrotechniek Zuid-Nederland wil met nieuwe inzichten en kansrijke concepten de techniekbranches samen naar een hoger niveau tillen. Deze vakgebieden hebben steeds meer raakvlakken en versterken elkaar. Door de verschillende disciplines te combineren biedt dit beursplatform de bezoekers een totaalaanbod binnen de industrie- en elektronische sector in de regio Zuid-Nederland.

Industrie en elektro behouden op de vakbeurs hun identiteit, met pneumatische, hydraulische, mechanische en elektrische aandrijftechnieken als verbindend element. Er is volop ruimte om het belang van intensievere samenwerking te etaleren: de grenzen tussen de branches vervagen immers.

Exposanten demonstreren hun kwaliteiten wat resulteert in een hoogwaardig aanbod en dat vertaald wordt naar het kennisprogramma. Met sprekers en achtergrondinformatie gaat de vakbeurs in op trends als clustering, verduurzaming, veiligheid en efficiëntie. Thema's als zuinigere motoren, servo-aandrijving, procesintegratie, 3D-printing en cleantech komen aan bod.

De Vakbeurs Industrie- en Elektrotechniek Zuid-Nederland vindt plaats op 25, 26 en 27 oktober 2016 in Evenementenhal Venray. Wilt u uw laatste producten, technieken en oplossingen tonen, boek uw stand dan eenvoudig online via

www.evenementenhal.nl/industrie-elektro of neem contact op met Rinda Woerlee via

rindawoerlee@evenementenhal.nl

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

Vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

Verruiming schenkings-

vrijstelling 2017: actie in 2016?

In 2017 komt de verruiming van de eenmalige schenkingsvrijstelling tot maximaal ? 100.000 (de JUBELTON) weer terug. Het is een 'oude bekende': de schenkingsvrijstelling was tot hetzelfde bedrag verhoogd in de periode 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015. De voorwaarden die gelden voor de verhoogde vrijstelling zijn echter anders!

De voorwaarden die gelden vanaf 2017:

? De begiftigde moet tussen de 18 en 40 jaar zijn en

? Het bedrag van de schenking wordt gebruikt voor

- aankoop, onderhoud of verbetering van de eigen woning of

- aflossing van een eigenwoningschuld of

- aflossing van een restschuld van een reeds verkochte eigen woning of

- afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming.

De voorwaarden met betrekking tot de bestemming van het bedrag van de schenking zijn gelijk aan de voorwaarden zoals die golden tijdens de vorige verhoging.

De mogelijkheid om gebruik te maken van de nieuwe verhoging is echter tevens afhankelijk van de schenkingen uit het verleden.

Ten eerste: als u voorheen al gebruik heeft gemaakt van de verhoogde schenkingsvrijstelling, dan kunt u in 2017 géén gebruik meer maken van de nieuwe verhoging. Dat geldt helaas ook als u niet de volledige vrijstelling benut heeft destijds!

Ten tweede: de verhoging tot ? 100.000 is mede afhankelijk van eerdere schenkingsvrijstellingen (niet zijnde de JUBELTON) én van de schenkingshistorie. Het is een zeer ingewikkelde regeling, maar het is in een aantal gevallen noodzakelijk om in 2016 nog een schenking te doen om gebruik te kunnen maken van de verhoging in 2017!

TIP: Raadpleeg uw fiscalist of u in 2016 nog in actie moet komen om in 2017 de verhoging te kunnen benutten.

www.rhwmeb.nl - info@rhmweb.nl

Sandton Château De Raay

Landgoed met een

veelzijdig karakter

In het mooie Noord-Limburgse kastelendorp Baarlo ligt op een het dertien hectare groot landgoed Sandton Château De Raay. Het geheel gerestaureerde kasteelhotel biedt een breed scala aan zakelijke mogelijkheden, van een vergadering met zicht op de tuin tot een workshop in de natuur. Rode draad voor elke bijeenkomst is de unieke landgoedbeleving.

De geschiedenis van Kasteel de Raay gaat terug tot 1236, toen op het landgoed al een zekere kasteelheer Tilman van Raade (Raay) woonde. In 1937 maakte de lange rits aan adellijke bewoners van verschillende families plaats voor de missie- en aanbiddingzusters van de Heilige Familie, die daar tot 1999 bleven. Na een ingrijpende renovatie die vier jaar duurde, werd in 2005 Sandton Château De Raay geopend voor publiek. Het resultaat is een luxe viersterrenkasteelhotel met oude gewelven, originele trapleuningen, houten balken, authentieke ornamenten en een eeuwenoude natuursteenvloeren vloer. "Sandton Château De Raay is één van de meest bijzondere hotels van Nederland", vertelt Tim Gilissen. Hij is sinds april van dit jaar de nieuwe general manager van het hotel. "De verschillende gebouwen zijn door middel van een glazen serre aan elkaar verbonden. Deze serre staat op de plek waar vroeger de hoofdingang van het gebouw was en die nu ruimte biedt aan ons restaurant. Het landgoed rond het hotel bestaat uit een lange oprijlaan, een eigen stuk bos, vijverpartijen, mooie terrassen en tuinen met bijzondere kunst. Die verscheidenheid aan elementen maakt Sandton Château De Raay tot een zeer veelzijdige locatie met heel veel mogelijkheden."

Uit eigen tuin

Sandton Château De Raay biedt voor de zakelijke gast maar liefst acht verschillende zalen. Wie zich graag wil laten inspireren door de historische gebouwen, kan plaatsnemen in één van de stijlkamers of in de voormalige kapel. Op 100 meter van het kasteel ligt op het landgoed de Oranjerie, waar hedendaagse zalen zijn ondergebracht. Voor een overnachting kunnen gasten terecht in één van de vijftig luxe hotelkamers. Elke kamer heeft een eigen inrichting en is voorzien van kunst. Vier kamers zijn zelfs volledig door kunstenaars ingericht. De nieuwste aanwinst is een kamer van de hand van de bekende Limburgse kunstenares Elly Munten. Verder zijn er diverse kunstwerken te bewonderen in de zalen en het restaurant, maar ook in de beeldentuin op het landgoed.

Ontspannen kan in de wijnbar, de lounge, het terras of in de fitnessruimte. Voor de lunch en diner wordt gezorgd in restaurant de Wintertuin in de glazen serre van het gebouw. "Chef-kok Dylan van Hirtum maakt bij het bereiden van diverse streekgerechten met pure smaken gebruik van de groenten, eetbare bloemen en kruiden die op het eigen land worden verbouwd, aangevuld met producten van lokale leveranciers", licht Gilissen toe. "En het culinaire team van Sandton Château De Raay gooit ook buiten Baarlo hoge ogen. In juni 2016 namen zij deel aan de internationale vegetarische kookwedstijd 'The Vegetarian Chance' in Milaan. Lennart van Weert behaalde de tweede prijs, mede dankzij de producten uit eigen tuin."

Vergaderconcepten

De landgoedbeleving, kunst en (kruiden)tuin zijn belangrijke pijlers van Sandton Château De Raay. Om die reden vormen deze aspecten ook de rode draad van de vergaderconcepten. "Het landgoed biedt zeer veel uiteenlopende mogelijkheden, waardoor wij voor iedere gast een bijzondere ervaring kunnen creëren. Denk aan een koffiebreak in de beeldentuin, een mini-excursie in de kruidenkas, een natuurverkenning met een lokale verhalenverteller of een schermclinic. Ook bieden we zakelijke gasten de mogelijkheid om zelf hun lunch of diner samen te stellen met zelfgezochte en geplukte ingrediënten uit de tuin. Door hun zintuigen te prikkelen, wordt er een bewustwordingselement ingebouwd. Voor specifieke focustrainingen en teambuilding-activiteiten zijn de teken- of schilderworkshops uitermate geschikt. Die worden gegeven in Art Center De Raay, gevestigd in de Orangerie op het landgoed. Omdat er hier zoveel samenkomt en zoveel mogelijk is, is dit hotel een zeer inspirerende omgeving. En buiten het landgoed is de keuze aan activiteiten nog groter, met diverse mooie fiets- en wandelroutes, de winkelsteden Venlo en Roermond en kastelendorp Baarlo."

Nieuw concept

Gilissen wil de komende tijd de landgoedbeleving voor de gasten verder gaan uitbreiden. Daarbij speelt de food & beverage een zeer grote rol. "In de keuken maken wij de komende tijd nog intensiever gebruik van onze kruiden en eetbare bloemen die wij zelf telen op ons landgoed. Ook bij de bedieningsbrigade zullen wij het serviceniveau verhogen. Dat past uitstekend bij het château en de uitstraling van de locatie." Verder zal in 2017 het nieuwe Pillows label worden gepresenteerd vanuit de International Hotel Management Group (IHMG). De eigenaar van Sandton Hotels zal dit merk op den duur volledig gaan vervangen. "Pillows Hotels is een luxe hotelconcept. Nadat in het vierde kwartaal van 2016 de huidige Sandton hotels in Amsterdam, Zwolle, Brussel, Gent en Cagnes-sur-Mer (Frankrijk) zullen worden omgevormd, is in 2017 onder andere Sandton Château De Raay aan de beurt. In de tussenliggende periode zullen wij al diverse stappen maken om de transitie naar Pillows Hotels te bespoedigen. Met de restyling van het gehele château, inclusief kamers, salons, vergaderzalen en het restaurant is een van de mooiste plekjes in Limburg straks helemaal klaar voor de toekomst." n

www.sandton.eu/sandton-chateau-de-raay

Toplocatie

Tim Gilissen

Over Sandton

Château De Raay

- Acht zalen, inclusief private diner ruimtes

- Vijftig bijzondere hotelkamers

- Landgoed met tuinen, vijverpartijen, bos en terrassen

- Restaurant De Wintertuin

- Wijnbar en lounge

- Fitnessruimte

- Wellnessbehandelingen op de kamer

- Gratis wifi

- Gratis parkeren op eigen terrein

- Officiële trouwlocatie

Zuidoost-Nederland behoort tot de innovatieve topregio's van Europa en presteert op economisch gebied uitstekend. De regio is goed voor 35% van de Nederlandse export, 45% van de private uitgaven voor R&D en 55% van de patenten. Noord-Limburgse ondernemers dragen hier substantieel aan bij.

Vooral de sectoren maakindustrie, logistiek, agri/food en toerisme zijn voor Noord-Limburg van belang. Meer dan 70% van de economische kracht in de regio is afkomstig van de hightech maakindustrie. De Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), onderdeel van VNO-NCW, zet zich in om de concurrentiepositie van Limburgse ondernemers in de volle breedte te versterken. Een concurrentiepositie vloeit voort uit de samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Vorig jaar heeft het LWV kringbestuur het Economisch Manifest uitgebracht, waarin de tien belangrijkste speerpunten voor regio Noord-Limburg zijn benoemd. Doel is de regio zo soepel mogelijk aan te laten sluiten bij Brainport 2020, de structuur die ervoor moet zorgen dat Zuidoost-Nederland aansluiting vindt bij topregio's in Europa.

Infrastuctuur

Een van die speerpunten is infrastructuur. Het bidbook 'Bereikbaarheid Zuid-Nederland', eind 2015 aangeboden aan minister Schultz van Haegen, heeft ertoe geleid dat geld beschikbaar komt voor verbeteringen aan de A67 (Eindhoven-Duitse grens). Noord-Limburg dankt een groot deel van zijn groei aan de maakindustrie. Via Techno Valley worden maakbedrijven in Noord- en Midden-Limburg met elkaar verbonden en kijken de LWV en LIOF naar samenwerkingsverbanden in de sectoren urban food, smart industrie, circular design en servitization.

Circulaire economie

De circulaire economie brengt veel kansen voor ondernemers: meer ketensamenwerking, innovatie, minder grondstoffenverbruik en minder afval. Het innovatieve project SILVER (Symbiose in Limburg Versnellen en Realiseren) brengt bedrijven met elkaar in contact en stimuleert innovaties op het gebied van restcapaciteit. Simpel gezegd: waar het ene bedrijf capaciteit over heeft, kan de ander het slim gebruiken, met nieuwe verdienmodellen als gevolg. Binnen SILVER, een samenwerkingsverband van de LWV, RVO.nl en de Provincie, zijn 130 bedrijven actief en hebben 35 bedrijven een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Techniekplan Limburg

Om zeker te blijven van goed en gekwalificeerd personeel, is de LWV betrokken bij het Techniekplan Limburg, dat onderwijs en arbeidsmarkt op elkaar afstemt. Henk van Hoof, oud-staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, praat als aanjager van de Banenafspraak (opgenomen in het Sociaal Akkoord) met honderden bedrijven over het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Kennisuitwisseling

Bij de LWV is alles gericht op kennisuitwisseling en elkaar inspireren. Jong LWV brengt jonge ondernemers en high-potentials (tot 40 jaar) met elkaar in contact. LWV Women werkt aan de zichtbaarheid van topvrouwen en streeft ernaar meer vrouwen in topfuncties te krijgen. Om dat laatste te bewerkstelligen organiseert LWV in samenwerking met FAM! (centrum voor vrouwenvraagstukken in Roermond) komend najaar diverse masterclasses.

Belangenbehartiger

Verbindt, vertegenwoordigt, versterkt? woorden die niet alleen mooi allitereren, maar tevens duidelijk maken waar de LWV (1.300 leden bij ruim 1000 Limburgse bedrijven) voor staat. Ze geven aan dat de LWV er als belangenbehartiger van Ondernemend Limburg niet alleen is voor de vorm, maar dat we voortdurend onze mouwen opstropen om het maximale te bereiken. n

Janou Martens - Secretaris LWV Noord-Limburg

www.lwv.nl

Samenwerking cruciaal voor sterke concurrentiepositie Noord-Limburg

'Verbindt, vertegenwoordigt

en versterkt'

LWV

Bewijs het maar!

Wie voor de rechter zijn gelijk wil halen, zal duidelijk moeten maken welke contractuele bepaling of rechtsregel geschonden is, en waar dat uit blijkt. Het onderbouwen van de 'aanklacht' valt daarbij uiteen in twee onderdelen. De eisende partij moet voldoende feiten en omstandigheden 'stellen' en deze ook (kunnen) bewijzen.

De vraag of een stelling kan worden bewezen, komt in veel geschillen aan de orde. Het gaat daarbij immers juist vaak om dé punten die partijen verdeeld houden; vandaar dat ze ook in een geschil betrokken zijn.

Een voorbeeld van een stelling kan zijn dat er een gebrek kleeft aan een geleverde machine. De leverancier kan die stelling betwisten. De eiser zal zijn stelling dan moeten bewijzen, bijvoorbeeld door keuringsrapporten op tafel te leggen, en fotomateriaal, verklaringen van getuigen en cijfers waaruit de uitval van de machine blijkt.

Het wordt lastig als de eiser zelf niet over de bewijzen beschikt. Gelet op de regel 'wie eist, bewijst' zal zijn vordering dan snel worden afgewezen door de rechter. Dat is vervelend, met name als de eiser tegelijkertijd weet dat de bewijzen er wel zijn en hij dus eigenlijk gelijk heeft.

Dergelijke zaken doen zich regelmatig voor, bijvoorbeeld in zaken waarin intellectuele eigendomsrechten centraal staan en in zaken waarin relatiebedingen spelen. Een eiser kan sterke aanwijzingen hebben voor een inbreuk op een auteursrecht of een relatiebeding, maar dat is onvoldoende om een rechter zo ver te krijgen dat de andere partij (de gedaagde) wordt veroordeeld tot het betalen van een boete vanwege die inbreuk. Bewijzen voor de inbreuk zijn dan vaak maar op één locatie te vinden: de administratie van de gedaagde. Maar ja, om daar nu even binnen te wandelen en een paar kopietjes te maken?

Toch is daar een oplossing voor. Via de rechter kan de eiser toestemming vragen voor het leggen van bewijsbeslag. Op basis van die toestemming kan een deurwaarder in het kantoorpand van de gedaagde de administratie inzien en kopieën maken van documenten waar (bijvoorbeeld) een inbreuk op een auteursrecht of relatiebeding uit blijkt.

Dat is niet beperkt tot papieren administratie. Als daar ook toestemming voor is verkregen kan een IT-specialist kopieën maken van de digitale administratie. De gedaagde moet daar dan aan meewerken. Zo moet de gedaagde de gegevens die in de 'cloud' zitten toegankelijk maken door aan de deurwaarder gebruikersnaam en password te verstrekken.

Na de beslaglegging krijgt de eiser niet meteen inzage in de stukken die in beslag genomen zijn. De rechter zal dan eerst toetsen of de stukken daadwerkelijk dienen ter onderbouwing van een claim. Als de aanwijzingen voor een inbreuk sterk genoeg zijn, dan volgt echter snel genoeg openbaarmaking en is het bewijs verkregen; de eiser kan zijn claim dan hard maken.

Ook via beslaglegging kan dus bewijsmateriaal worden verkregen. Een nuttige aanvulling in zakelijke geschillen, vooral voor partijen die weten dat er iets niet klopt, maar zelf het bewijs niet rond krijgen!

Rob de Hair

r.dehair@vlaminckx.nl

column juridisch advies

Ron Coenen toegetreden tot directie TRIAS BV

"Ambitie nastreven zit

in mijn bloed"

TRIAS BV helpt ambitieuze ondernemers en bedrijven met het verkrijgen van subsidies en geeft inzicht in financieringsmogelijkheden. Zelf geeft het Venlose bedrijf graag het goede voorbeeld. Ron Coenen (34), manager bedrijven bij TRIAS maakt zijn ambities waar. "Veertien jaar geleden ben ik als stagiair bij het bedrijf begonnen, inmiddels ben ik toegetreden tot de directie. Deze stap maakt onderdeel uit van een intern overnametraject."

tekst Elly Molenaar

Voor Coenen was al snel duidelijk hoe bijzonder TRIAS is. "Toen ik na mijn studie in 2003 een baan aangeboden kreeg bij TRIAS, zei ik al dat die lederen stoel in het directiekantoor op een dag van mij zou zijn", lacht de Limburger. "Dat er nu een overname in gang is gezet vind ik fantastisch. Ik ben vanzelfsprekend erg trots, maar het is ook spannend. Het is voor mij een grote stap." Het ondernemerschap zit bij Coenen in de genen. "Ik kom uit een ondernemersfamilie, ambitie nastreven zit in mijn bloed. Ik heb altijd gezegd dat ik ooit iets voor mezelf wilde gaan doen." Coenen stapt wat dat betreft op een rijdende trein, TRIAS is een goed geoliede machine. "Totaal nieuwe ideeën heb ik daarom niet. Dat zou raar zijn, dan had ik hier ook niet veertien jaar lang met ontzettend veel plezier gewerkt en meegebouwd aan de organisatie. Bovendien ben ik in de jaren gegroeid in mijn functie. Ik heb veel kennis en ervaring opgedaan en heb al aardig wat invloed op het beleid kunnen uitoefenen. Zo'n beslissing om tot de directie toe te treden en uiteindelijk de kar te gaan trekken, neem je tenslotte ook niet van de één op de andere dag. Er is een jarenlang traject aan vooraf gegaan."

TRIAS past als bedrijf ontzettend goed bij Coenen. "TRIAS als motor voor innovatie. Innovatie die wij met onze interventie versnellen en verbreden. Het werk, de omgeving, echt alles klopt. Ik krijg veel kracht en energie van mijn collega's, onze klanten en door de goede dingen die we doen. Ik hoef hier echt nooit meer weg." Vooral in de regio Noord-Limburg zijn er grote kansen voor innoverende bedrijven. Brightlands Campus Greenport Venlo moet het centrum voor innovatie gaan worden. "Belangrijk is dat het samenwerkende MKB een voortrekkersrol gaat nemen. Het zijn uiteindelijk de bedrijven die grote investeringen doen. De subsidietrajecten die wij samen met klanten ontwikkelen, zijn een goed instrument om de ambities van innoverende bedrijven mede mogelijk te maken." Coenen heeft wel vernieuwde ambities die hij voor TRIAS waar wil gaan maken. "Ik wil graag onze positie als hét subsidieadviesbureau van het zuiden uitbouwen. Daar valt nog terrein te winnen. Bij het woord subsidie(advies) moet meteen de naam TRIAS naar boven komen. Die uitdaging ga ik graag met TRIAS aan." n

www.trias-subsidie.nl

innovatie

Op donderdag 23 juni werd Mieke Verhaegh verkozen tot beste zakenvrouw van Noord-Limburg 2016. De directeur van TRIAS, een bedrijf gespecialiseerd in subsidieadvies, pleit voor innovatie in de breedste zin van het woord: bij bedrijven, de overheid en bij vrouwen.

FOTOGRAFIE Ted Boots

Mieke Verhaegh maakte tijdens de uitreiking Zakenvrouw Noord-Limburg 2016 in de Maaspoort in Venlo een goede indruk op de aanwezigen. Zij vertelde onder andere dat zij als alleenstaande moeder in 1999 haar bedrijf TRIAS oprichtte. Verhaegh hecht dan ook veel waarde aan de economische zelfstandigheid van vrouwen. "In Nederland is net de helft van de vrouwen in staat om zelfstandig rond te komen. Vergeleken met andere Europese landen bungelen we onderaan de ranglijst. Dat is niet goed, niet voor de economie en niet voor vrouwen. Daarom is het juist zo belangrijk dat vrouwen in zichzelf blijven investeren zodat zij deze zelfstandigheid kunnen bereiken en behouden. Ook vrouwen zouden dus in feite moeten innoveren."

Diversiteit

Volgens Verhaegh mag er ook de nodige innovatie plaatsvinden binnen BV Nederland. "Diversiteit is van groot economisch belang voor het toekomstig verdienmodel van ons land. Uit alle onderzoeken blijkt dat bedrijven met de nodige diversiteit aan leden in boards en besturen aanzienlijk beter presteren. We kunnen het ons niet permitteren om 50% van alle talent onbenut te laten. Dat zou zoiets zijn alsof Mohammed Ali voor de wereldtitel ging boksen met één hand op de rug vastgebonden!" 

Innovatie bij bedrijven

Wat betreft innovatie bij het bedrijfsleven maakt onder andere de overheid zich hard. Het inzetten van subsidies is een van de instrumenten die zij daarvoor hanteert. "Op dit terrein is TRIAS een motor voor innovatie", legt Verhaegh uit. "Wij ontwikkelen aanvragen voor vernieuwende projecten. Bijvoorbeeld voor een haalbaarheidsonderzoek of een R&D samenwerkingsproject. Door onze interventie wordt innovatie verbreed en versneld. TRIAS verbindt MKB'ers met elkaar en met kennisinstellingen. Het resultaat van zo'n aanvraag bestaat uit een businessplan, waarin de samenwerking verder wordt vorm gegeven." TRIAS heeft inmiddels zijn sporen verdiend en is een van de betere bureaus op het gebied van subsidie-advies in heel Nederland. In de regio Limburg alleen al wist het bedrijf in 2015 15 miljoen euro aan subsidie te regelen. Ook sleepte het destijds in 2012 maar liefst 12 miljoen euro voor de Floriade binnen.

Verhaegh benadrukt dat een innovatie meer behoeft dan de juiste technologie. "Een innovatie is pas geslaagd als er een nieuw product of dienst met succes vermarkt wordt. Succesvolle innovaties worden slechts voor 25% bepaald door de technologiecomponent. De sociale innovatie verklaart 75% van het succes; de menselijke factor. En bij deze menselijke factor komt diversiteit weer om de hoek kijken. Divers samengestelde teams zijn dan belangrijk."

Trots

Verhaegh is ontzettend trots op de behaalde titel en hoopt met haar bedrijf nog vele ondernemers op weg te kunnen helpen met hun subsidievraagstukken. "Alleen al in de regio Noord-Limburg zitten veel bedrijven die met innovatie bezig zijn en hele bijzondere producten ontwikkelen. Mijn team en ik helpen hen graag op weg zodat zij in ieder geval over de financiële middelen beschikken om hun innovatie te kunnen realiseren." n

Innoveren in jezelf en

in bedrijven

5

6

1

4

3

2

Limburg sterk vertegenwoordigd bij de Zoover Awards 

Vanaf 4 juli tot en met 4 september bepaalt de consument welke accommodaties in september een Zoover Award in ontvangst kunnen nemen. Via de website www.zooverawards.nl kan gestemd worden op de ongeveer drieduizend genomineerden accommodaties verdeeld over veertien landen in acht categorieën. In de provincie Limburg zijn zevenentachtig vakantie-accommodaties genomineerd. Accommodaties die een gemiddelde van een 8 of hoger scoren op Zoover worden beloond met een nominatie voor de Zoover Awards. Consumenten kunnen nu al stemmen op hun favoriete accommodaties. Een stem is gelijk aan het schrijven van een review. Vervolgens worden per categorie twee Awards uitgereikt: voor de populairste accommodatie met de meeste stemmen en voor de beste accommodatie met het hoogste waarderingscijfer. Het land met de hoogste gemiddelde score binnen alle categorieën wordt ook beloond met een Zoover Award. Het winnen van een Zoover Award krijgt nog meer betekenis omdat de opzet van de Zoover Awards is vernieuwd. Bij voorgaande edities ontving een accommodatie een award op basis van alle reviews op Zoover. Het concept is aangepast op basis van behoeften onderzoek bij consumenten en accommodatiehouders. "De accommodaties zijn enthousiast en we zien op social media dat genomineerden al druk bezig zijn met de Zoover Awards", aldus Maaike Linssen, woordvoerder Zoover. 

Ondernemers positief gestemd over zomervakantie

Vanaf 9 juli viert Nederland de zomervakantie en de Duitse grensstreek vakantie. De Belgen kregen al op 1 juli vakantie. Enkele ondernemers in de vrijetijdssector blikken vooruit op de komende periode en zijn positief gestemd. Uit onderzoek dat Leisure Port enige tijd geleden uitvoerde, blijkt dat 88% van de ondernemers verwacht net zo goed of beter te draaien dan in 2015. 26% van de respondenten verwachten tot 10% beter te scoren, in 7% van de gevallen wordt zelfs een omzetstijging van meer dan 20% verwacht ten opzichte van 2015.

Robert Blok van Resort Arcen vertelt dat vooral het luxe segment erg in trek is op zijn vakantiepark. Er wordt vroeger geboekt; men wil kennelijk sneller zekerheid. Voor de zomervakantie zijn bijna geen bungalows meer beschikbaar. De Leistert in Roggel zag de laatste tijd de populariteit van de grotere groepswoningen toenemen. Het park verwacht een toename in de bezetting van 5% op zowel de camping als het bungalowpark. 

Vakantiepark Leukermeer in Well overweegt om gasten regengarantie te bieden tijdens de bouwvak-weken. Martin van Wiefferen, directeur van het park: "De meeste regen is nu wel gevallen en dat zeggen we ook tegen onze gasten." De flinke voorsprong op de boekingen, ten opzichte van de zomervakantie in 2015, is voor een deel ingeleverd dankzij het onstuimige Nederlandse weer van de laatste weken. De dagrecreatie is positief gestemd. "Veel mensen vieren vakantie in eigen land en dit zal ook bij de bedrijven die een dagje uit aanbieden voelbaar zijn", aldus Hugo Verweij van Klein Zwitserland in Tegelen. Er is dan ook een achterstand weg te poetsen voor bedrijven met vooral buitenruimte. "In de eerste week van de meivakantie heeft het elke dag geregend en ook alle weekenden van juni waren nat. Gelukkig heeft Noord-Limburg zowel voor slecht als goed weer voldoende mogelijkheden voor recreanten en toeristen." Ook Attractiepark Toverland verwacht een goed zomerseizoen. Opvallend is dat in het voorjaar vooral groei te zien was vanuit Duitsland en België. In de zomer worden ook weer veel gasten uit de buurlanden verwacht.

Gemeente Peel en Maas treedt toe tot de P10

De gemeente Peel en Maas maakt vanaf 1 juli 2016 deel uit van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten in Nederland. Hiertoe heeft het algemeen bestuur op 29 juni 2016 besloten. De toetreding van Peel en Maas betekent voor de P10 een goede aanvulling op de plattelandsregio's waaruit de P10 al was samengesteld. Naast regio's uit de provincies Zeeland, Noord-Holland, Friesland, Drenthe, Gelderland en Zuid-Holland is nu ook een Limburgse gemeente vertegenwoordigd in de P10. Vanuit deze grotere spreiding kan de P10 de plattelandsbelangen nog krachtiger behartigen. De P10-gemeenten hebben samen bijna 463.000 inwoners en beslaan bijna tien procent van de oppervlakte van ons land. Naast Peel en Maas maken de gemeenten Aa en Hunze, Berkelland, Borger-Odoorn, Bronckhorst, Goeree-Overflakkee, Hollands Kroon, Hulst, Ooststellingwerf, Opsterland, Schouwen-Duiveland, Sluis, Tynaarlo en Westerveld deel uit van de P10. Ondanks het feit dat de gemeente Peel en Maas het veertiende lid is, blijft de naam P10 ongewijzigd. De P10 is naast de G4 en G32 een bekend begrip en het bestuur wil daaraan geen afbreuk doen door een naamswijziging. Bij de toetreding van eerdere gemeenten is overeenkomstig gehandeld. De grote plattelandsgemeenten van Nederland hebben veel dezelfde ambities en uitdagingen waarvoor zij zich dagelijks inzetten. De P10 richt zich op het benadrukken van de kracht van het platteland op zowel nationaal als Europees niveau. Centrale thema's op de strategische agenda zijn een aantrekkelijk platteland, maatwerk voor het platteland en het samenspel tussen stad en platteland.

FOTOGRAFIE Constance Jentjens

Volop ontwikkeling op Venlose bedrijventerreinen

Sinds Logistiek Magazine in 2006 de 'logistieke hotspot verkiezing' in het leven riep, heeft de regio Venlo-Venray deze titel maar liefst negen keer gewonnen. De bedrijventerreinen in Venlo hebben een belangrijk aandeel in deze overwinning. Lidy Rutten van Stichting Parkmanagement Venlo vertelt wat deze bedrijventerreinen zo bijzonder maakt.

Vrijwel alle bedrijventerreinen in Venlo zijn aangesloten bij Ondernemend Venlo. Het Parkmanagement wordt in opdracht van de Venlose bedrijventerreinen uitgevoerd door parkmanager Lidy Rutten. Zij is in dienst van Parkmanagement BV, waar kennis en ervaring gedeeld wordt met andere parkmanagers in Limburg.

Volgens Rutten biedt de bundeling van alle Venlose bedrijventerreinen binnen Ondernemend Venlo grote voordelen. "Zo zijn negentien terreinen in één BedrijvenInvesteringsZone (BIZ)-fonds verenigd. Dat is een bijzondere situatie, zeker als je bedenkt dat er in Amsterdam wel zestig BIZ-fondsen bestaan. Per 1-1-2015 is de Wet op de BedrijvenInvesteringsZone in werking, daarvoor is de BIZ-wet tijdelijk een experimentenwet geweest. Voor 18 bedrijventerreinen in Venlo was er al drie jaar sprake van een BIZ voor beheer en onderhoud via het lokale Parkmanagement. Eind vorig jaar stemde het merendeel van de ondernemers in met de BIZ-fondsregeling 2016-2020."

Zwerfafval

Via het BIZ-fonds worden zaken zoals infrastructuur en Parkmanagement georganiseerd. Ook kunnen de bedrijven op de BIZ-terreinen gratis lid worden van Ondernemend Venlo. "Onder het BIZ-fonds vallen veel uiteenlopende zaken die collectief worden geregeld, van groenonderhoud tot vrachtwagenparkeerplaatsen en inkoopkorting voor onder andere BHV, brandblusapparatuur, telefonie- en energiekosten", vertelt Rutten. "Daarnaast zetten we diverse projecten in om de bedrijventerreinen kwalitatief te verbeteren. Zo zijn er op dit moment veel klachten over zwerfafval, dat onder andere afkomstig is van de vrachtwagenchauffeurs die in Venlo stoppen voor het weekend en de nacht. Ondernemend Venlo heeft in samenwerking met Parkmanagement afvalbakken geplaatst om de overlast tegen te gaan. Verder zijn we aan het onderzoeken of we aan de vraag van de gemeente kunnen voldoen om als zorgcoördinator op te treden. In andere wijken zorgen zij al namens de gemeente voor het schoonhouden en dit zou eventueel uitgebreid kunnen worden naar de bedrijventerreinen."

Veiligheid

Voor het verbeteren van de veiligheid is Rutten bezig met KVO-B (Keurmerk Veilig Ondernemen-Bedrijventerreinen). In het KVO-B maken ondernemers samen met de gemeente, politie en brandweer en eventuele andere partijen afspraken om overlast, criminaliteit en onderhoud en beheer op het bedrijventerrein aan te pakken. Na gecertificeerd te zijn door KIWA wordt er via een Plan van Aanpak structureel gewerkt zoals 2x per jaar een schouw. Voor de ondernemers betekent dit een korting op hun brandverzekering! Verder zijn we bezig met een AED-pilot op Noorderpoort. De afgelopen tijd hebben we in beeld gebracht waar de AED's zijn gesitueerd en in samenwerking met Stichting Hart voor Venlo kijken we nu naar verplaatsing naar buiten op sommige plekken zodat de AED beter toegankelijk is. Verder moeten de ondernemers nu zelf de kosten voor deze AED's buiten betalen; hiervoor zijn oplossingen! In oktober moet hier een akkoord over zijn."

Een ander project is een camerabeveiligingstraject. "Op Trade Port en Noorderpoort worden de komende maanden op strategische plaatsen camera's geplaatst en getest zodat het in januari 2017 volledig operationeel kan worden. Spikweien en Tradeport Zuid (Tegelen-Belfeld) hebben al een camerasysteem dat op het nieuwe systeem misschien zou kunnen worden aangesloten. Ook dit wordt nog onderzocht."

Ondernemers die zelf problemen willen melden, kunnen dit telefonisch of per e-mail doorgeven. Tegenwoordig is er ook een VEAP-app. "Problemen en situaties die worden gemeld, worden door ons gecoördineerd en eventueel bij de politie gemeld. Dit kan een omgewaaide boom zijn, maar een tijd geleden liep er ook een clown rond die gratis toegangskaartjes voor het circus uitdeelde. Vervolgens werd er in een aantal panden ingebroken."

Bereikbaarheid

Een van de punten waarop Venlo-Venray volgens Logistiek Magazine uitblinkt is de bereikbaarheid. De komende jaren wordt dit verder verbeterd. Rutten: "De bedrijventerreinen in Venlo zijn goed ontsloten via de A73 en de A67. Helaas is de verbreding van de A67 richting Eindhoven uitgesteld, maar de komende jaren zal er wel geïnvesteerd worden in de nieuwe railterminal in Greenport Venlo zodat goederen nog beter per spoor kunnen worden vervoerd. Ook komt er een grotere haven zodat grotere schepen kunnen laden en lossen en het bulkvervoer via de weg kan worden verminderd. Verder zijn de ICT-sector, agribusiness, maakindustrie en logistiek volop in ontwikkeling. Daarnaast is er geld beschikbaar voor innovatie in Limburg, waar ook de regio Venlo van gaat profiteren. Als lobbypartner houden wij samen met partijen zoals LWV, MKB-Venlo en de Kamer van Koophandel een vinger aan de pols om de ondernemers op de bedrijventerreinen zoveel mogelijk te ontzorgen." n

De bedrijventerreinen van de gemeente Venlo zijn ingedeeld in vier Businessparken. Trade Port, Noorderpoort, Tradeport Zuid (Tegelen-Belfeld) en Spikweien. De meeste parken bestaan uit bedrijventerreinen met een gemengd karakter (handel, maakindustrie, logistiek). Spikweien richt zicht als enige specifiek op industrie. De terreinen zijn samen goed voor ruim 1.300 hectare, waarop ongeveer 1.000 bedrijven zijn gevestigd. De maakindustie heeft het grootste aandeel (3 mld.), dan de sector transport (2 mld.) en als derde de agrofood sector (1 mld.).

In Villa Flora is Brightlands Campus Greenport Venlo gevestigd. HAS Hogeschool, Fontys Hogeschool en Universiteit Maastricht bieden hier bacheloropleidingen aan met een focus op voedsel, voeding en logistiek. Op de campus is onder andere BrightBox gevestigd, het eerste onderzoekscentrum voor daglichtloze, meerlagige geheel gecontroleerde teelt. Honderden bezoekers uit binnen- en buitenland zijn naar Venlo afgereisd om te kijken of deze technologie voor hen interessant is. Partijen achter het kenniscentrum zijn HAS Hogeschool, Botany en Philips.

bedrijventerreinen

Onderneming in beeld: WP Haton

"Geen enkele machine die onze fabriek verlaat is hetzelfde"

De regio Noord-Limburg kent verschillende bedrijven met mooie succesverhalen. In de rubriek Ondernemer in beeld staan we uitgebreid stil bij deze verhalen. In deze editie staat WP Haton uit Panningen centraal.

WP Haton begon in 1949 als producent van ambachtelijke en industriële bakkerijmachines. De focus lag sterk op het product en de verkoop van de vier typen machines die het bedrijf destijds produceerde. Tijden veranderen echter. In Europa verdwenen steeds meer bakkers op de hoek en consumenten kopen hun brood in de supermarktketens. Tegelijkertijd stijgt in de fastfoodindustrie de vraag naar speciale broodsoorten zoals hamburgerbroodjes en luxe, waardoor de vraag naar specialistische machines toeneemt. In andere delen van de wereld neemt de welvaart toe, net als de broodconsumptie. Toch verdwijnen ook daar lokale bakkerijen en nemen industriële bakkerijen de broodproductie over. Als gevolg van deze ontwikkelingen had WP Haton moeite om haar zwarte cijfers te handhaven. Algemeen directeur Henk-Jan Snellink besloot in 2000 dat het roer om moest.

Lijnconcepten

"Tot 2000 was WP Haton een traditionele machinebouwer met als focus Nederland, België en Duitsland", vertelt manager logistics Stefan Kleijngeld. "We waren een techniek gedreven organisatie, waarbij onze R&D afdeling voor een groot deel bepaalde hoe onze machines eruit zagen. Deze afdeling was vrij gesloten en altijd op de grenzen van het bekende bezig, waardoor er niet veel werd geïnnoveerd."

Dat deze manier van aanpak op den duur uitgewerkt was, bleek uit de cijfers. "Onze algemeen directeur besloot toen de strategie van het bedrijf aan te passen. In plaats van te blijven denken in series van losse machines die niet pasten bij de behoefte van de klant, werd het brood van de klant het uitgangspunt. De ambitie was en is om de meest succesvolle aanbieder van deegverwerkingsprocessen wereldwijd te worden." Om dit te realiseren, ging WP Haton met haar klanten in gesprek om te achterhalen waar zij bij het produceren van hun brood behoefte aan hadden. "Op basis daarvan hebben we lijnconcepten bedacht. Met deze vaste concepten kunnen we veel beter inspelen op de wensen van onze klanten, die vaak meer baat hebben bij een machinelijn waarvan de onderdelen op elkaar zijn afgestemd, in plaats van een losse opboller of een rijskast."

Beleving

Na het creëren van lijnconcepten maakte WP Haton een volgende stap richting het concept 'beleving'. "Klanten van over de hele wereld sturen ons hun ingrediënten voor hun specifieke deegsoorten toe", licht Kleijngeld toe. "Vervolgens worden zij door ons uitgenodigd om naar ons BreadLab te komen om samen met onze deegtechnoloog de recepturen en wensen van de klant te testen. Ook kijken we hoe met onze machines de kwaliteit van het brood op basis van het gewenste aantal stuks per uur kan worden gerealiseerd. Deze machines staan in onze belevingsruimte opgesteld. Om te benadrukken dat we vooral geïnteresseerd zijn in het brood en de kwaliteit die onze klanten voor ogen hebben, verwelkomen we hen met de vlag van hun land van herkomst en zorgen we voor een mooie lunch met streekproducten uit hun regio. Nadat we in het BreadLab hebben geëxperimenteerd met het deeg en de wensen van de klant zijn omgezet in een concreet ontwerp, wordt er een machine op maat geproduceerd. Geen enkele machine die onze fabriek verlaat is hetzelfde. "

Uitgebreide service

Wanneer de machine gereed is, profiteren klanten van de uitgebreide service binnen het concept Blue Value, een pro-actief service- en supportpakket. "Wanneer we eenmaal de juiste techniek voor een klant hebben ontwikkeld, willen we ook dat een klant hier gedurende de hele levenscyclus van 15 tot 20 jaar optimaal van gebruik kan maken. Daarom voorzien we elke nieuw ontwikkelde lijn van een Blue Box, een koffer met machine kritische onderdelen. Wij weten uit ervaring dat een transportband na bijvoorbeeld 2.000 uur aan vervanging toe is. Door de klant te bellen en hem erop te attenderen, kan voorkomen worden dat de productie stil komt te vallen. Verder kunnen klanten via onze webshop onderdelen bestellen, gebruikershandleidingen downloaden en bestaat er de mogelijkheid om de lijnen op afstand door ons te laten overnemen en monitoren. Bovendien kunnen we via de Blue Cam, een helm met een camera die men ter plekke op kan zetten, mee kijken in geval van een storing of ander mankement."

Zodra de lijn(machines) en de Blue Box bij de klant zijn afgeleverd, wordt het gehele project geëvalueerd door het gehele traject in omgekeerde volgorde na te lopen. "Wanneer de tekeningen kloppen, de logistieke processen goed georganiseerd zijn en de afspraken met de leveranciers in orde zijn, resulteert dit in een tevreden klant. Tevens verwacht de klant dat de prijzen juist zijn en de service naar wens is."

Nieuw business model

Om de overstap van een machine georiënteerd productiebedrijf naar een vraaggestuurde dienstverlener te kunnen maken, heeft WP Haton het Blue Value businessmodel ontwikkeld. "Onze sales- en marketingafdeling heeft als eerste contact met de klant. Vervolgens gaat de deegtechnoloog, die onderdeel uitmaakt van dit team, met de klant in het BreadLab onderzoeken wat de klant wil. Het leuke van brood is dat het op veel continenten wordt gegeten, maar dat elke cultuur een eigen soort brood prefereert. Zo zijn inwoners van Aziatische landen liefhebber van zoete broodjes. Een Frans brood heeft een hele hoge celstructuur en is daardoor heel luchtig, terwijl toastbrood juist een hele dichte celstructuur heeft. Lijnconcepten zoals Easy Toast en Sweety zijn voorbeelden van machines die samen met de klant op deze manier zijn ontwikkeld. Al deze specifieke ideeën komen samen in de Belevingsruimte, waar de wensen worden vertaald naar een concept. Vervolgens zet het team projectmanagement na overleg met de deegtechnoloog het concept om in een ontwerp voor een specifieke machine. Daarna gaan projectmanagement en team logistiek met elkaar in overleg waarna de machines wordt geproduceerd. Daarbij wordt nauw contact onderhouden met de leveranciers."

Strategische partners

Wat betreft het aantal toeleveranciers is WP Haton terug gegaan van ruim 200 naar 30. "Voorheen kochten we onze onderdelen in Oost-Europa, nu kijken we binnen een straal van 50 km. Onze leveranciers beschouwen we als strategische partners. Zij weten wat voor machines wij maken en waar onze klanten behoeften aan hebben. Voor de snelheid, flexibiliteit en kwaliteit die zij bieden kunnen de klanten op onze expertise rekenen. Hierdoor is de klant bereid om een hogere prijs te betalen." De flexibiliteit blijkt onder andere uit de opzet van de toelevering van de supply chain. "In tegenstelling tot het logistieke proces binnen een 'traditioneel' magazijn worden alle onderdelen binnen drie weken op de vloer geleverd in de opbouwvolgorde van de machines. De onderdelen liggen in karretjes die op de afdeling worden gerouleerd. Per machine zijn 700-800 onderdelen nodig. Deze zijn afkomstig van 10 leveranciers die deze onderdelen in een gesloten roulatieverpakking aanleveren. Doordat de onderdelen niet hoeven worden gepickt, scheelt dit administratieve handelingen, zijn de voorraden met 60% afgebouwd en is de doorlooptijd tussen binnenkomst van de verkooporder tot uitlevering met 40% verkort." Voor dit logistieke proces won Kleijngeld samen met zijn team de Jong Logistiek Talent Award 2016.

Bedrijfscultuur

Om de samenwerking tussen de teams te bevorderen, heerst er op de werkvloer een open cultuur zonder kloksystemen en functionerings- en beoordelingsgesprekken. "Iedereen mag zijn of haar ideeën, ervaringen en persoonlijke kwesties delen. Daarnaast is iedereen zelf verantwoordelijk om zichzelf aantrekkelijk te houden voor ons als werkgever. Deze nieuwe bedrijfscultuur had in het begin nogal wat voeten in aarde, omdat een aantal van onze medewerkers al een hele poos bij ons in dienst is. Het multidisciplinair samenwerken hebben we onder andere gestimuleerd met behulp van een project waarbij medewerkers een elektrische sportwagen in elkaar hebben gezet. Medewerkers die het lastig vonden om zich aan te passen aan deze nieuwe bedrijfscultuur en dit ook niet wilden, zijn door middel van een outplacementtraject afgevloeid."

Bij de nieuwe bedrijfscultuur hoort ook een nieuwe fysieke inrichting van het bedrijf. "De afdelingen sales, projectmanagement en service hebben nauw contact met de klant. Om ervoor te zorgen dat deze afdelingen goed samen kunnen werken, wordt in de komende maanden het bedrijf opnieuw ingericht en komen deze drie afdelingen bij elkaar te zitten in een nieuwe hightechruimte. In september staat hier een nieuwe ruimte die is ingedeeld als kantoortuin met een boom en een 3D-printer als middelpunt waar de afdelingen vrij met elkaar kunnen communiceren en samenwerken en waar ook de klanten worden ontvangen. Vanuit die nieuwe ruimte lopen zij zo met de klant het BreadLab en het Blue Innovation Center in, dat het hart vormt van WP Haton. Vanuit het BreadLab heb je bovendien vrij zicht op de assemblage van de machines. Alles wordt zo transparant mogelijk, voor zowel de klant als de medewerkers."

Resultaat

De focus op vraaggestuurde dienstverlening heeft een zeer positief bedrijfsresultaat opgeleverd voor WP Haton. Tussen 2000 en nu heeft het bedrijf 25% meer omzet met 30% minder personeel kunnen realiseren door onder andere de expeditie-afdeling slimmer in te richten. "De in 2000 gestelde ambitie om de meest succesvolle aanbieder van deegverwerkingsprocessen wereldwijd te worden, hebben we in 2009 waar kunnen maken. 2015 was het beste jaar tot nu toe met een omzet van ruim 30 miljoen euro en het ziet ernaar uit dat 2016 dit gaat overtreffen. Onze doelstelling is om tot 2020 door te groeien naar 40 miljoen euro. Door niet op prijs te concurreren maar in plaats daarvan een uniek verschil te maken, willen wij ook die meest succesvolle aanbieder blijven. Het feit dat onze nieuwe organisatiestructuur, het moderniseren van de interne processen en de intensieve samenwerking met onze strategische partners is bekroond met mooie prijzen zoals de titel 'Best Managed Company 2015' en de Jong Logistiek Talent Award, is voor ons een bevestiging dat dit ook gaat lukken." n

FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

Onderneming in beeld

over WP Haton

WP Haton begon in 1949 als familiebedrijf Haton, opgericht door Harry Tonnaer. De onderneming was destijds gespecialiseerd in de productie van ambachtelijke en industriële bakkerijmachines waarmee tarwebrood en -mix, roggebrood, en -mix en baguettes tot 10.000 stuks per uur konden worden gemaakt. Het bedrijf verhuisde van Voerendaal naar Veenendaal, waarna het in 1963 voorgoed in Panningen neerstreek. In 1975 werd Haton overgenomen door Horstmann en werd het onderdeel van de Werner & Pfleiderer Bakery Group. WP Haton maakt met 5 andere zusterbedrijven onderdeel uit van deze divisie. Deze bedrijven kunnen gezamenlijk turn key projecten realiseren, van het produceren van meel en andere ingrediënten tot aan het verpakken van gesneden broden. WP Haton draagt in dit traject zorg voor het deegverwerkingsproces bestaande uit afwegen, opbollen, rijzen en langmaken van brooddeeg. WP Haton is als enige divisie in Nederland gevestigd, de overige divisies zijn net als WP Bakery Group gevestigd in Duitsland. Sinds 2000 is Henk-Jan Snellink algemeen directeur van het bedrijf. WP Haton heeft klanten in 102

landen wereldwijd.

In Europa is de markt verzadigd en is het bedrijf voornamelijk actief op de vervangingsmarkt via een sterk dealernetwerk. Daarentegen zijn Afrika, Noord-Amerika, Brazilië en Maleisië potentiële groeimarkten en probeert WP Haton voet aan de grond te houden in Nieuw-Zeeland, Indonesië en Australië. Kleijngeld: "Bij deze groeimarkten zie je dat de welvaart toeneemt en daardoor ook de consumptie van brood stijgt. Om aan de vraag te kunnen voldoen, wordt het brood niet langer verscheept. In plaats daarvan kiezen de grotere broodproducenten zoals Gardenia en Wickbold ervoor om lokale plants te realiseren waar het brood wordt geproduceerd." Het bedrijf kent slechts twee concurrenten in respectievelijk Engeland en Nederland.

Het productieproces van brooddeeg

Bakkerijen van over de hele wereld sturen hun brooddeegmixen naar WP Haton zodat het bedrijf een machine op maat kan produceren voor elke klant. WP Haton kan vier onderdelen binnen het totale industriële broodbakproces ontwikkelen. Het eerste onderdeel is het proportioneren van het deeg tot grootbroden van tussen de 200 en 300 gram. Wat betreft de gewichtsnauwkeurigheid is WP Haton wereldwijd kampioen. Na het controleren van het gewicht in de afmeter gaat elke portiedeeg naar de opboller, waarna het rijsproces start. Het laatste onderdeel is de langmaker waarbij de lucht uit het deeg wordt geperst, het deeg wordt opgerold en in het deegblik valt. In het BreadLab wordt brooddeeg gemaakt en gekneed, waarna de verschillende machines van het bedrijf worden gedemonstreerd zodat klanten zelf kunnen zien hoe de machines van WP Haton functioneren. Uiteraard behoort een proeftest na het bakken van het brood in het BreadLab tot dit proces.

Na het succes van de jubileumeditie in 2015 met een record aantal deelnemers aan Ondernemers Vakdagen in Evenementenhal Venray, is de beursorganisatie volop bezig met de voorbereiding op de zesde editie op 4, 5 en 6 oktober.

Ondernemers Vakdagen 2016: Deel je passie!

Thema: Deel je passie!

Het thema voor de editie in 2016 is 'Deel je passie!'. Dit is gekozen naar aanleiding van de vorige editie in 2015. "Wij vroegen tijdens de beurs en nadien aan exposanten en andere ondernemers welk woord het beste bij hen past. 'Passie', hoorden wij vaak. En daarom is dat het thema van deze editie. Wij nodigen zoveel mogelijk ondernemers uit om deze passie met ons en alle bezoekers te delen", zegt Key Accountmanager Robert Hoelen namens Evenementenhal Venray.

Ondernemers Vakdagen wordt voor het zesde jaar op rij gehouden. Dé business-to-business netwerkbeurs voor Limburg en Oost-Brabant verwacht ook dit jaar tussen de 125 en 150 exposanten en kan rekenen op bijna 5.000 bezoekers uit het MKB.

Voortborduren op 2015

Het succes van de beurs in 2015 was mede te danken aan de '2.0 opzet', met een nieuwe indeling van beursvloer, open wijze van het positioneren van de stands, andere openingstijden en een fantastische programmering van side events met sprekers van topniveau. "We hebben deze opzet dan ook meegenomen naar 2016", vertelt Hoelen. "Uiteraard met een nieuwe invulling op sprekersgebied. En we hebben dit jaar iedere dag dezelfde openingstijden (16:00-21:00 uur), waar dat vorig jaar nog anders was. We zijn er vorig jaar in geslaagd om het evenement dynamischer, gevarieerder en concreter te maken. Het zakendoen wordt nu nog meer gestimuleerd. Er zijn meerdere doelgerichte netwerksessies tijdens de beurs, zoals bijvoorbeeld 'Meet en Match Speeddating' op de woensdagmiddag. We koppelen dan iedere exposant aan 20 andere exposanten en realiseren speeddates van steeds 5 minuten. Dat betekent 100 minuten vol aan de bak, maar wel een lading waardevolle nieuwe contacten. De organisatie van dit side event is in handen van één van onze trouwe partners: businessclub BS Morgen."

Partners

Ook MKB-Limburg is wederom partner. Het Jaarsymposium van de afdeling Noord-Limburg zal ook dit jaar als opening van de beurs gelden. Twee topsprekers uit het bedrijfsleven geven hun visie en de vertaling hiervan naar het MKB. Onder andere 'trendwatcher en futurist' Richard van Hooijdonk, één van de meest geboekte sprekers van het moment in ons land, verschijnt op de bühne. Zakenmagazine Noord-Limburg Business is één van de mediapartners en ook weer op Ondernemers Vakdagen aanwezig.

Evenementenhal app

De afgelopen periode is Evenementenhal druk bezig geweest met het optimaliseren van haar eigen app. Deze is zowel voor exposanten als bezoekers (kosteloos) beschikbaar. "De app vergemakkelijkt de follow up en resultaatmeting van de beurs voor de exposanten", aldus Hoelen. "Ze kunnen hiermee iedere bezoeker scannen, ontvangen direct hun gegevens en kunnen er eenvoudig opvolgacties aan koppelen. De app heeft inmiddels ook een module waarbij exposanten tijdens de beurs kunnen zien wie van de bezoekers met hen in contact wil komen. Ook hiermee streven we het genereren van gerichte business na." n

Alle informatie, aanmelden als exposant of bezoeker, via evenementenhal.nl/ondernemersvakdagen.

beurs

Deel uw nieuws met Noord-Limburg Business!

Een overname, een verhuizing, een jubileum, een uitbreiding van het team, een nieuw initiatief of een nieuw product; elk bedrijf heeft wel iets interessants te melden. Noord-Limburg Business publiceert dit graag voor u op de website! Heeft u een leuk nieuwtje of een interessant idee voor een artikel, mail dit

dan vooral door naar hoofdredacteur Sofie Fest

via sofie@vanmunstermedia.nl.

Gemeente Weert en Prio Verve zetten samenwerking in bloei

Prio Verve (voorheen Risse-Westrom Groen) verzorgt al vele jaren het groenonderhoud voor de gemeente Weert. Ook voor de komende 10 jaar heeft de gemeente opnieuw gekozen voor een samenwerking met Prio Verve. Want naast het beheer en onderhoud van de groenvoorzieningen zet het facilitair- en groenbedrijf zich ook in voor burgers. Prio Verve wil zoveel mogelijk mensen binnen de Participatiewet kansen bieden om zich te ontwikkelen. Zo ook bij de gemeente Weert. In samenwerking met de gemeente heeft Prio Verve een actieve rol in het begeleiden van burgers naar werk. Als dank voor deze langdurige samenwerking heeft Prio Verve rondom het gemeentehuis groenplantsoenen aangeplant. Prio Verve is de nieuwe naam van het voormalige Risse-Westrom Groen (RWG) en Westrom-Risse Facilitair (WRF). Prio Verve biedt passend werk aan 750 medewerkers in Midden- en Noord-Limburg in facilitair werk en groenvoorziening. 80% van deze mensen hebben een achterstand tot de arbeidsmarkt. Prio Verve stelt de mens centraal en richt zich op kracht, kennis en motivatie. Zij focust op mogelijkheden in plaats van op beperkingen. Foto: Wethouder Litjens en Bas Blezer, directeur Prio Verve, onthullen de groenplantsoenen bij het gemeentehuis.

Website Invest in Venlo gelanceerd

Om de kracht van Venlo als vestigingslocatie voor bedrijven actief uit te dragen, heeft de gemeente Venlo samen met het bedrijfsleven en partners de website www.investinvenlo.com ontwikkeld. Venlo heeft aantal sterke punten die voor het (internationale) bedrijfsleven interessant zijn. De stad is perfect gelegen tussen Rotterdam, Antwerpen en Schiphol enerzijds en het Midden-Europese achterland anderzijds. Daarnaast is Venlo uitstekend ontsloten via weg- en railverbindingen in alle windrichtingen en door zijn ligging aan de Maas. De site behandelt kort de vier speerpunten van de Venlose economie, te weten logistiek, maakindustrie, agri-business en binnenstad. Daarnaast komen de belangrijkste vestigingsfactoren van Venlo nadrukkelijk in beeld. Behalve de ideale ligging en bereikbaarheid zijn dat ook de ruime beschikbaarheid van perfect ontsloten bedrijventerreinen, de uitstekende bodemcondities (waardoor er niet hoeft te worden geheid of zwaar gefundeerd en bouwkosten daardoor laag kunnen blijven) en de beschikbaarheid van geschikt en goed opgeleid personeel. Invest in Venlo laat geïnteresseerde (buitenlandse) ondernemers en investeerders niet alleen kennismaken met Venlo. De site brengt hen ook in contact met een team van betrokken professionals die er alles aan doen om te informeren, te helpen en te ondersteunen bij het opzetten, en ook opschalen van hun zakelijke activiteiten. Het project past binnen het Actieplan Acquisitie zoals dat februari 2016 door het college is vastgesteld. Invest in Venlo biedt investeerders concrete ondersteuning bij bijvoorbeeld locatiekeuze, huur, koop of bouw van bedrijfsonroerend goed, personeel, vergunningen, subsidies en wet- en regelgeving. Alle ondersteuning door het team van Invest in Venlo is maatwerk, gratis en strikt vertrouwelijk. "Wie via www.investinvenlo.com contact met ons zoekt, staat er niet alleen voor!", aldus wethouder Economische Zaken, Kennisinfrastructuur en Binnenstad Stephan Satijn van de gemeente Venlo.

De kracht van Businessclub Theater & Zaken

CRM ofwel Customer Relationship Management is hotter dan hot! Wie heeft het niet over 'customer intimacy', 'klant is koning' of de 'customer journey'? Maar hoe verras je die klant nu echt? Wanneer raak je iemand?

1 Ben origineel

Samen met uw klant golfen, voetbal kijken of dineren is leuk en gezellig maar origineel is het niet echt meer. U zult denken, welke opties zijn er nog meer? Heeft u wel eens aan theater gedacht? Hoe origineel is het bezoek aan een concert van de favoriete artiest van uw klant? Een beleving die niet meer vergeten zal worden en waardoor uw klant zich echt bijzonder zal voelen.

2 Ontdek de nieuwe klantrelatie

Mensen hebben het al druk genoeg, zeker beslissers in het bedrijfsleven. Nodig daarom niet alleen de beslisser uit voor een diner of voorstelling maar ook zijn of haar partner. Een ontmoeting krijgt hierdoor een hele andere dimensie en is vaak leuker en authentiek.

3 Haak in op de juiste momenten

Verjaardagen of jubilea zijn unieke momenten om eens iets extra's te doen voor uw relaties. Wilt u het echt goed doen, dan zoekt u een specifieke voorstelling uit voor uw relatie. Weet u waar uw klant van houdt? Dan heeft u een heel origineel en verrassend cadeau in handen.

Een lidmaatschap van Businessclub Theater & Zaken biedt diverse mogelijkheden om te netwerken en relaties in de watten te leggen.

Word nu lid en bestel als allereerste uw kaarten voor het nieuwe

theaterseizoen.

Wilt u vrijblijvend informatie ontvangen? Neem dan contact op met onze eventmanagers via 077 320 72 20 of via events@maaspoort.nl.

??????

Nieuw huurrecht

per 1 juli 2016

Binnen mijn kantoor wordt gewerkt voor zowel de professionele verhuurder als voor de particulier die een pand in de verhuur heeft. Een veel gehoorde klacht is dat de huurder veel rechten heeft en dat de verhuurder maar weinig mogelijkheden heeft. Daar komt per 1 juli a.s. verandering in. De verhuur op tijdelijke basis wordt een stuk eenvoudiger.

Het wetsvoorstel doorstroming huurmarkt breidt via een wijziging van het Burgerlijk Wetboek de mogelijkheden voor tijdelijke huurcontracten uit. Tijdens de parlementaire behandeling werd duidelijk dat men een tijdelijk contract voor één jaar te kort vond. Dat studenten vaak niet konden doorstromen en dat voor grotere gezinnen vaak geen passende woonruimte beschikbaar kwam.

Enkele wijzigingen:

? Voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar komt de mogelijkheid een contract voor de periode van 5 jaar te sluiten, de verhuurder kan besluiten die periode met nog eens 2 jaar te verlengen;

? Voor particuliere verhuurders wordt een huurcontract voor de periode van maximaal 2 jaar mogelijk;

? Voor onzelfstandige woonruimte (bijvoorbeeld studentenkamers) wordt een contract van maximaal 5 jaar mogelijk;

? Woningcorporaties mogen - afgezien van een aantal uitzonderingen - géén contracten van maximaal 2 jaar voor zelfstandige woonruimte aanbieden. Dit om te voorkomen dat de periode van 2 jaar als een soort proefperiode wordt gebruikt.

Verhuurders die de nieuwe mogelijkheden willen benutten dienen goed te agenderen wanneer de tijdelijke huurovereenkomst eindigt en tijdig te beslissen of de huurovereenkomst verlengd wordt. Die aanzegging moet correct geschieden omdat anders een reguliere overeenkomst tot stand komt. Vraag dus tijdig om een goed advies!

Mark Hafkamp

algemeen directeur Hafkamp Gerechtsdeurwaarders. www.hafkamp.nl

Parkhotel Horst

De ideale ingrediënten voor

uw congres of evenement

Verscholen in het landelijke groen te midden van de prachtige Kasteelse Bossen, op een plaats met een rijke en tastbare historie, ligt het prachtige viersterrenhotel Parkhotel Horst. Tussen Venlo en Venray, vlakbij Düsseldorf International Airport.

In dit prachtige hotel, gelegen aan het water in de Kasteelse Bossen, gaan grootsheid en Bourgondisch genieten moeiteloos samen met serene rust en pure luxe. Het hotel is uitermate geschikt voor al uw zakelijke bijeenkomsten, evenementen en feesten met net dat beetje extra. Wilt u bijkomen van alle indrukken? Trek u dan terug in een van de prachtige hotelkamers.

Modern tintje

In het restaurant 'Hof ter Binnen' worden internationale gerechten met een modern tintje geserveerd. Chef-kok Esli Vencent is duidelijk: "We bieden voor elk wat wils." Ook wordt er gezorgd dat er de gehele dag vergaderd kan worden zonder dat de aandacht verslapt. Tussendoor een inspirerende wandeling rondom het water, een fruithapje of een duik in het zwembad; het kan allemaal. Parkhotel Horst beschikt immers ook over wellness- en beautyfaciliteiten.

Panoramisch uitzicht

Het hotel heeft een ruim terras met panoramisch uitzicht over het meer van de Kasteelse Bossen. De hotelkamers zijn voorzien van kabeltelevisie, een ruim bureau en een ligbad en/of douche. De deluxe kamers hebben een prachtig uitzicht over het meer van de Kasteelse bossen, koffie- en theefaciliteiten en deze hotelkamers beschikken over airconditioning óf een balkon. De junior suites hebben daarbij badjassen en slippers op de kamer en daarnaast beschikken deze hotelkamers over de luxe amenities van het merk Rituals. De faciliteiten van de suites zijn uitgebreid met een minibar, een luxe aparte zithoek, een flesje 'Earth water', Nespresso koffie en airconditioning. Het hotel beschikt over 63 comfort kamers, zeven deluxe kamers, vier junior suites, twee suites, één bruidssuite, één appartement en twaalf multifunctionele zalen. In de zalen kunnen inspirerende maar ook professionele bijeenkomsten georganiseerd worden. Denk hierbij aan vergaderingen, workshops, cursussen, beurzen, trainingen, presentaties en (personeels)feesten. Alle zalen zijn voorzien van daglicht en over het gehele terrein heeft u toegang tot het wireless glasvezel internet. Parkeren doet u kosteloos voor de deur van Parkhotel Horst.

Arrangementen

Parkhotel Horst biedt verschillende arrangementen aan en maakt graag een offerte en/of arrangement op maat. Met eventuele samenwerkingspartners kan het hotel verschillende teambuildings- of buitenactiviteiten aanbieden. Deze flexibiliteit stelt Parkhotel Horst in staat om de ideale setting te bieden voor elk soort evenement; van bruiloften tot productpresentaties en van beurzen tot shows.

Adembenemend uitzicht

Parkhotel Horst is een plek waar u heerlijk kunt genieten van een kop koffie en een krant, een lekkere lunch, een heerlijk diner of een high tea. Het uitzicht maakt het dan helemaal af!

Voor de deur parkeren en comfortabel vergaderen, dineren of feesten; alles is mogelijk op deze inspirerende locatie. Het team staat met open armen klaar om u te verwelkomen... U zult versteld staan van het adembenemend uitzicht! n

www.parkhotelhorst.nl

BOB Noord-Limburg Business maakt

deel uit van Noord-Limburg Business; een

on/offline platform voor ondernemers

uit de regio Noord-Limburg.

www.noordlimburgbusiness.nl

Alle foto's en filmpjes van de BOB-Borrels zijn te bekijken op bob.noordlimburgbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.

Business Ontmoet Business

Geslaagde Business Ontmoet Business Lunch in Baarlo

Op dinsdag 14 juni vond bij Château De Raay in Baarlo een Business een Business Ontmoet Business (BOB) Lunch plaats. Thema van deze lunch: cybercrime.

Na het welkomstwoord en een korte voorstelronde onder de deelnemers mochten de aanwezigen eerst genieten van een heerlijke lunch. Daarna nam Jeffrey Menick van EyeXS het woord. Hij vertelde meer over de verschillende varianten van cybercrime. Kwetsbare punten binnen een bedrijf zijn onder andere laptops, usb-sticks en mobile devices die met internet zijn verbonden. Steeds meer computers worden wereldwijd geïnfecteerd met malware. Een voorbeeld hiervan is Ransomware, software waarmee cybercriminelen op afstand computerbestanden onbruikbaar maken en dit pas ongedaan maken na het betalen van losgeld. Ook identiteitsfraude en hacking komen steeds vaker voor. Nederland is extra kwetsbaar omdat 94% van het oppervlak internetdekking heeft en de welvaart hoog genoeg is om devices te kopen. Van de ruim 228 miljoen aanvallen die alleen al Kaspersky in het eerste kwartaal van 2016 analyseerde, bleek 25% van deze aanvallen via Nederlandse IP-adressen afkomstig te zijn. Met name websites zonder beveiliging, die weinig updates ondergaan en met plug-ins zoals Flash of Java werken zijn een makkelijke prooi.

De aanwezigen waren ruim in de gelegenheid om vragen te stellen.

Noord-Limburg Business kijkt terug op een zeer geslaagde bijeenkomst en dankt Château De Raay, EyeXS en de aanwezigen van harte!

Bijdragen aan BOB

Heeft u een sfeervolle locatie die als decor voor een Business Ontmoet Business-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in Noord-Limburg beslist van zouden moeten weten? Wij zijn nog op zoek naar locaties en sprekers. Ook kunnen we altijd leuke goodies gebruiken om de deelnemers cadeau te doen.

Aanmelden

Business Ontmoet Business-leden van Noord-Limburg Business mogen zichzelf kosteloos inschrijven via bob.noordlimburgbusiness.nl. Bent u geen lid? Dan kunt u zich voor een lidmaatschap aanmelden via bob-borrel@vanmunstermedia.nl. U betaalt ? 250,- per jaar (6 netwerkbijeenkomsten, altijd inclusief lunch of diner en welkomstdrankje). Bent u nog nooit bij een bijeenkomst van Business Ontmoet Business aanwezig geweest? Meld uzelf dan aan voor deze lunch om een keer sfeer te komen proeven. Dit kost u eenmalig ? 25,-. Indien u besluit om BOB-lid te worden, dan wordt dit bedrag verrekend met het lidmaatschapsbedrag. 

bobborrel

Sleutel voor welvaart en economische groei

Dagelijkse beweging

moet een feest worden

Vaak wordt gekeken naar de beurskoers, werkgelegenheid of de hoogte van de rente en investeringen als belangrijkste parameters voor economische groei en welvaart. Stuk voor stuk ongrijpbare factoren die voor de meeste mensen moeilijk te beïnvloeden zijn. Toch heeft de Nederlander volgens Wouter Lagendijk (directeur Activation Group) en John van Heel (directeur EFAA) de sleutel voor meer welvaart en economische groei voor een groot deel in eigen hand. Het is hierbij van groot belang dat we meer en vaker in beweging komen.

Activation Group en EFAA ondertekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst als aanjagers van een actieve leefstijl. Onder het motto "Bewegen is Medicijn" en heel Nederland "van Bankzitter tot Topper" geven zij het startsein.

Plezier in de reis

"Met innovatieve, leuke en energieke beweegprogramma's gaan wij de komende jaren actief campagne voeren om heel Nederland in beweging te krijgen," aldus Wouter Lagendijk. "Buurt voor buurt; stad voor stad. We gaan hierbij uit van een nieuwe benadering om mensen te motiveren en te begeleiden om meer en vaker in beweging te komen. Hiervoor geldt dat het plezier in de reis belangrijker is dan het zo snel mogelijk bereiken van het beoogde doel."

Kop en staart

"De meeste sport- en beweegprogramma's zijn gericht op het snel bereiken van bepaalde meetbare doelstellingen. Denk aan de wens om vijf kilo af te vallen, conditie op te bouwen of zichtbaar meer spiermassa te kweken," vult John Van Heel aan. "Dit terwijl in de praktijk blijkt dat mensen juist door het loslaten van deze doelstellingen en het verleggen van de focus naar het gewenste beweeggedrag, het creëren van een serie plezierige belevenissen en een stip aan de horizon op lange termijn betere resultaten behalen."

Deze nieuwe zienswijze resulteerde in een serie groepsprogramma's met een duidelijke kop en staart. "Denk hierbij niet aan standaard trainingsschema's of monotone oefeningen waardoor de meeste mensen al snel hun motivatie verliezen," zegt Wouter Lagendijk. "Bewustwording, beleving en entertainment zijn de toverwoorden. Dagelijkse beweging moet een feest worden."

Drie keer tien per dag

Het doel is om iedere Nederlander minimaal tien minuten per dagdeel in beweging te krijgen. Hoe simpel het ook lijkt, voor ruim acht van de tien mensen lijkt het een bijna onmogelijke opdracht. Zij leiden een overwegend zittend bestaan. Uit bed, in de auto, naar kantoor, zittend achter een computer, bij thuiskomst eten en snel op de bank uitpuffen van een zware dag. "Mensen zijn zich er niet van bewust dat ons beweeggedrag vergaande gevolgen heeft," benadrukt John van Heel. "Trappen hebben plaatsgemaakt voor roltrappen en liften. Steeds vaker pakt men uit gemak de auto, sporten lukt door alle drukte hoogstens één keer per week. Onderzoek toont aan dat tachtig procent van de sportschoolbezoekers teleurgesteld afgehaakt bij het niet snel genoeg behalen van het gewenste resultaat. Overmatig zitgedrag is de grote boosdoener en de oorzaak voor veel leefstijl-gerelateerde aandoeningen zoals diabetes, hoofdpijn, burn-out en zelfs vroegtijdig overlijden.

Uniek en effectief

"Door als bedrijven, gemeenten, onderwijs, zorg, welzijn en sportaanbieders nauw samen te werken en mensen bewust te maken van de vele voordelen maar ook de gevolgen van overmatig zitgedrag, moet hier verandering in komen," vervolgt Van Heel. "Het is wetenschappelijk aangetoond dat als mensen ieder dagdeel minimaal tien minuten bewegen, de algehele gezondheid met sprongen vooruit gaat. Iemand met een gezond beweegpatroon is in de regel creatiever, weerbaarder in geval van tegenslag en kan beter omgaan met stressvolle situaties. Wij zijn er daarom heilig van overtuigd dat je door een actieve leefstijl het maximale uit jezelf kan halen. Beweging is een uniek en zeer effectief gezondheidsmedicijn dat een enorme impact kan hebben op onze leefkwaliteit. Beweging in groepsvorm is ook nog eens goed voor de sfeer en sociale betrokkenheid in ons land."

Spin in het web

De ruim 1.800 fitnesscentra en het veelvoud aan lokale sportverenigingen die Nederland telt, zijn de spin in het web. "Zij vervullen een cruciale rol om mensen te motiveren en te begeleiden bij een actieve leefstijl. Fitnesscentra en sportverenigingen die meedoen aan dit initiatief krijgen informatie, middelen en programma's aangereikt om in hun buurt uit te groeien tot het vertrekpunt van een leven lang plezier, groei, sport en beweging," stelt Wouter Lagendijk. n

gezondheid

"Door een actieve leefstijl haal je het maximale uit jezelf."

OOK MEEDOEN?

Sportverenigingen, recreatiecentra, zwembaden, fitnesscentra maar ook bedrijven en organisaties die zich aan willen sluiten bij dit initiatief krijgen een startpakket. Dit bevat onder andere informatie, marketingmateriaal, een doe-boek en een inspiratiesessie met tips en ideeën om buurtbewoners, bedrijven, collega's en vrienden en familie te motiveren om vaker te bewegen.

Meer informatie is te vinden op

www.vanbankzittertottopper.nl.

Had u hier willen staan?

Neem dan contact op met

Aysun Mahubessy-Saruhan - 024-6421917

Regionale

specialisten/zzp'ers

Ondanks het soms wat onzekere bestaan maken steeds meer professionals de overstap van medewerker in loondienst naar zelfstandig ondernemer, regionale specialist of zzp'er. Bedrijven maken graag, en steeds vaker, gebruik van hun expertise en diensten om zo hun kosten verder te kunnen flexibiliseren. De komende maanden zullen wij u in ons magazine op de hoogte houden van alles wat er speelt rondom deze regionale specialisten. Of het nu gaat om hun expertise, de manier van bedrijfsvoering of hoe ze zich profileren op de zakelijke markt.

Na deze aftrap in onze zomereditie bieden wij de deelnemende specialisten ook de kans om zich te profileren of voor elke uitgave een tip aan te leveren. Deze tip kan bestemd zijn voor alle collega's, of juist voor alle ondernemers in de regio.

De rubriek 'regionale specialisten' verschijnt niet alleen in print. Ook online hebben we een speciale rubriek op de website waar de deelnemende regionale specialisten te vinden zijn. Worden er door de deelnemende specialisten leuke tips of thema's aangedragen, dan plaatsen wij deze op de website en indien mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Bent u als regionale specialist en/of zelfstandige actief? Wilt u zelf een bijdrage leveren en uzelf in de regio profileren? Dan is deze rubriek iets voor u!

Meer info: Aysun Mahubessy-Saruhan, 024-6421917

REGIONALE SPECIALISTEN

funautotestdag

Auto's met een

hoge funfactor

Op donderdag 9 juni vond de jaarlijkse funautotestdag van Noord-Limburg Business plaats. Testrijders konden gedurende deze dag de capaciteiten van de nieuwe modellen auto's met een hoge funfactor uitproberen. Noord-Limburg Business kijkt terug op een geslaagde dag en bedankt alle deelnemers, autodealers en locaties van harte!

Dealers:

- Peter en Hommes en Roel Wetjens, Autobedrijf Janssen-Kerres

- Jaguar Demandt, Mark van Ham

- René van Hoek en Wouter de Winne, AutoArena Venlo

- Frans Nefkens, VDNS Venlo

- Richard Creemers, Auto Creemers

- Lennaerts Venlo

Locaties:

- Château De Raay, Baarlo

- Kasteeltuinen Arcen

- Hotel Asteria, Venray

- Bij Christoffel, Broekhuizen

Deelnemers:

- Ingrid Sloun, CommCom

- Mark Slegers en Emiel Strijbos, ELM

- Ruud Seelen en Ronny Verhaegh, ENJOB Personeelsdiensten

- Guus Leideritz, Kasteel de Berckt

- Remus Hebing, Flint Personeelspartner

- Frank Hanegraaf, Marnita

- Joost Duin, Blokland, Duin & Vrieswijk

- Pieter Peters, Bongers & Lemmers Verzekeringen

- Ramon Eikholt, Noviasign

- Marco Veen, Tripple vision

Testauto's:

- Nissan Qashqai

- Renault Megane

- DS3 Cabrio

- Jaguar F-Pace

- Volkswagen Golf GTE

- Volkswagen Tiguan

- Kia Sportage

- Alfa Romeo Giulietta

- Fiat 500X

Renault Mégane

Dealer: Janssen Kerres Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Peter Hommes

Ingrid Sloun: "Deze nieuwe Renault Mégane rijdt heerlijk en heeft een uitstekende wegligging. Het zitcomfort is erg goed. Ook bijzonder is de bestuurdersstoel die uitgerust is met massagemogelijkheden. Dit is echt een auto om lange afstanden mee af te leggen en te genieten van het fraaie geluid van Bose. De navigatie is makkelijk instelbaar en voert je overal heen."

Ruud Seelen: "Het comfort van deze nieuwe Mégane is prima, zoals je mag verwachten van een Franse auto. De navigatie en de geluidsinstallatie werken prima en zijn gebruiksvriendelijk te bedienen. Een nuttige tool is de dodehoekwaarschuwing. Voor de prijs krijg je een mooie, degelijke auto."

Mark Slegers: "Niet alleen oogt deze Mégane fraai van buiten, maar ook binnenin is het interieur netjes afgewerkt en voorzien van een fraai digitaal display

(cockpit). De achteruitcamera en dodehoeksensor zorgen voor een veilig gevoel. Voor de prijs wil ik deze auto wel hebben. Alleen is die iets te klein voor mijn gezinssituatie."

Specificaties

Merk: Renault

Model: Mégane

Type: TCE 130

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.198 cc

Vermogen: 130 pk

Koppel: 205 Nm

Verbruik: 1 op 18,9

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 10,6 sec

Topsnelheid: 198 km/u

Uitrusting: Bose

Verkoopprijs: ? 24.790,-

Leaseprijs: ? 482,- (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 20.290,-

Informatie: www.janssenkerres.nl

"Eigenlijk is alles aan

deze auto mooi zowel binnen als buiten."

DS3 Cabrio

Dealer: Janssen Kerres Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Roel Wetjens

Remus Hebing: "Deze DS3 Cabrio oogt relatief eenvoudig. Maar dat doet niets af aan het rijcomfort. Zelfs bij open dak merk je weinig van het windgeruis. Verder zijn alle noodzakelijke tools aanwezig zoals een prima werkend maar eenvoudig navigatiesysteem. Deze auto is de aanschaf zeker waard."

Ronny Verhaegh: "Ik zie mezelf niet zo gauw rijden in deze sportieve cabrio, maar mijn partner die helemaal gek is van cabrio's daarentegen wel. De auto biedt veel comfort en de stoelen zitten erg aangenaam.

De uitrusting is zoals je van het merk mag verwachten."

Guus Leideritz: "Voor een cabrio valt me deze DS3 niet tegen. De auto is comfortabel, heeft een goede wegligging en is redelijk sportief. De audio klinkt goed, zelfs bij open dak. Jammer dat de navigatie geen touchscreen heeft."

Marco Veen: "Ik ben gecharmeerd van cabrio's, zeker in de zomer. Deze DS3 is me bevallen. Een leuke sportieve cabrio met veel comfort. De prijs vind ik moeilijk te beoordelen. Maar je krijgt er in ieder geval een cabrio met een hoge funfactor voor terug!"

Specificaties

Merk: DS

Model: DS3 Cabrio

Type: 1.2

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.200 cc

Vermogen: 82 pk

Koppel: 118 Nm

Verbruik: 1 op 23,3

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 12,3 sec

Topsnelheid: 174 km/u

Uitrusting: So Chic

Verkoopprijs: ? 22.170,-

Leaseprijs: ? 376,- (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 20.790,-

Informatie: www.janssenkerres.nl

"Een leuke

sportieve cabrio met

veel comfort."

Nissan Qashqai

Marco Veen: "Ik was erg te spreken over het rijgedrag van deze Nissan Qashqai: lekker sportief en comfortabel. Voor een Japanse auto ontbreekt er niets aan comfort, dat blijkt uit de verstelbare stoelen, de fijne navigatie en het ruime interieur. De prijs is voor een dergelijke wagen met zulke rijprestaties goed."

Remus Hebing: "Deze Nissan glijdt letterlijk over de weg en is bovendien heerlijk comfortabel en strak ingericht. Het zitcomfort is van een hoog niveau en de stoelen zijn goed instelbaar. De navigatie werkt zoals een navigatiesysteem zou moeten werken; gemakkelijk te bedienen en snel opgestart. Ook ontbreken de camera's rondom niet, die zeer gedetailleerd zijn. Prijs en kwaliteit verhouden zich uitstekend ten opzichte van elkaar."

Ramon Eikholt: "Wat een soepel rijdende auto en wat een comfort. Dat had ik totaal niet verwacht. Nissan heeft deze Qashqai compleet uitgerust en voorzien van een degelijk en fraai interieur met lekkere comfortabele stoelen. En een navigatie die gemakkelijk te bedienen is en heel overzichtelijk is. De Nissan heeft ten opzichte van de concurrentie mijn persoonlijke voorkeur."

Specificaties

Merk: Nissan

Model: Qashqai

Type: Dig-T 115

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.197 cc

Vermogen: 115 pk

Koppel: 190 Nm

Verbruik: 1 op 17,2

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 10,6 sec

Topsnelheid: 185 km/u

Uitrusting: Tekna

Verkoopprijs: ? 31.090,-

Leaseprijs: ? 526,- (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 24.790,-

Informatie: www.janssenkerres.nl

"Ik kan niet anders zeggen: een prima auto met een

fijn rijgedrag."

Jaguar F-PACE

Marco Veen: "Een topauto met een super

rijgedrag en comfortabel zitcomfort. Eigenlijk kom ik superlatieven te kort. De prijs is hoog, maar daar krijg je wel een geweldige wagen voor. Ik kan het niet genoeg benadrukken: een topauto."

Pieter Peters: "Jaguar; de naam alleen al doet mannenharten sneller kloppen. Dit merk bouwt alleen maar prachtige auto's met veel comfort en luxe. Tot die categorie behoort ook deze F-Pace die compleet is uitgerust met stoelzittingen die in alle mogelijke standen in te stellen zijn. Vanzelfsprekend zit er navigatie in evenals een achteruitrijcamera. Voor de prijs krijg je een prachtige auto met veel comfort."

Guus Leideritz: "Zonder meer een hele mooie wagen die comfortabel is uitgerust. De navigatie werkte goed en het geluid wat uit de boxen kwam, was fraai. De prijs vond ik verrassend: minder dan ik had verwacht. Als mijn portemonnee het toe laat, wil ik zeker deze F-Pace aanschaffen."

Remus Hebing: "Een prima heerlijk rijdend karretje, uitgerust met alle denkbare luxe en comfort. De jaguar heeft heerlijke stoelen van waaruit de navigatie en geluidssysteem gemakkelijk te bedienen is. De prijs is gezien de kwaliteit zeer goed. Aan comfort en luxe hangt nou eenmaal een prijskaartje."

Specificaties

Merk: Jaguar

Model: F-Pace

Type: 2.0 d/A R-Sport AWD

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 1.999 cc

Vermogen: 180 pk

Koppel: 430 Nm

Verbruik: 1 op 18,9

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 8,7 sec

Topsnelheid: 208 km/u

Uitrusting: 12.3 inch digitaal instrumentenpaneel, Traffic sign recognition

Verkoopprijs: ? 67.350,-

Leaseprijs: Vanaf ? 859,- (full

operational, obv. 20.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ??53.750,-

Informatie: www.demandt.nl

Dealer: Jaguar Demandt Maastricht Airport

Afgevaardigde tijdens testdag: Mark van Ham

"Een topauto met een

super rijgedrag en comfortabel zitcomfort."

Volkswagen Golf GTE

Dealer: AutoArena Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Wouter de Winne

Ronny Verhaegh: "Ik heb echt genoten van deze auto. In één woord fantastisch. Alles is af aan deze auto. Een perfect zitcomfort, navigatie met een mooi groot scherm, een achteruitrijcamera en parkeersensoren die hun werk goed doen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Daarvoor krijg je een heerlijke zakelijke en sportieve auto."

Frank Hanegraaf: "Wat me opviel tijdens de testrit is het rustige en soepel rijgedrag. Tel daarbij op het comfort en de complete uitrusting en je hebt een auto naar wens. Bovendien is deze Golf een hybride uitvoering en dat maakt deze auto fiscaal aantrekkelijk. Zelf zou ik, omdat ik veel lange afstanden rij, kiezen voor een diesel."

Ruud Seelen: "Bij de eerste indruk was ik al verkocht. Een mooie degelijke en luxe auto met veel comfort en power. Volkswagen heeft alles netjes afgewerkt en uitgerust met een zeer gebruiksvriendelijke navigatie en dito geluidssysteem. Deze Golf zou niet misstaan op mijn oprit."

Emiel Strijbos: "Ik was verrast door het rijgedrag, mede door de soepele automaat en power van deze Golf GTE. Op de rest van de auto heb ik weinig aan te merken. Het zitcomfort evenals het navigatie- en geluidssysteem is prima. De prijs is dan ook in verhouding tot het aanbod."

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Golf

Type: GTE 1.4 TSI PHEV 204pk DSG

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 1.395 cc

Vermogen: 150 kW / 204 pk

Koppel: 250 Nm

Verbruik: 1 op 58,8

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 7,6 sec

Topsnelheid: 222 km/u

Uitrusting: Executive Plus pakket, 18" Marseille velgen, spiegelpakket, donker getint glas achter

Verkoopprijs: ? 39.811,-

Leaseprijs: vanaf ? 646,-

voor GTE (full operational,

obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 37.990,-

Informatie: www.autoarena.nl

"Een mooie degelijke

en luxe auto met veel comfort en power."

Volkswagen Tiguan

Frank Hanegraaf: "Op het eerste oog een mooie auto met een fraai design. Comfortabel uitgerust met een luxe navigatiesysteem dat van alle gemakken is voorzien. Handig is ook de achterrijcamera. Als je die eenmaal gewend bent, kun je niet meer zonder. Een auto die wat rijgedrag niks te wensen overlaat en zijn prijs 100% waard is."

Guus Leideritz: "Een zeer mooie auto die degelijk, Duits comfort uitstraalt. Het rijgedrag is uitstekend waar de lekkere stoelen zeker aan bijdragen. De navigatie instellen is een makkie en het geluidsysteem produceert een fraai geluid. Verder is de auto uitgerust met een achteruitrijcamera en parkeersensoren. De prijs van deze Tiguan staat in verhouding tot de kwaliteit. Qua score de beste auto van de dag."

Ronny Verhaegh: "Een prettig en soepel rijdende auto die een klasse apart is. Met veel comfort aan boord. Prettig is de navigatie op het dashboard voor de chauffeur. Deze uitvoering is zijn geld zeker waard."

Pieter Peters: "Op alle fronten scoort de auto goed zoals het comfort, afwerking en veiligheid. De navigatie is erg prettig zeker in combinatie met het head up display. De kwaliteit van Volkswagen is altijd goed, maar dat heeft wel zijn prijs. Maar dat vind ik geen probleem. Voor mij gaat veiligheid en rijgenot boven alles."

Specificaties

Merk: Volkswagen Model: Tiguan

Type: 2.0 TSI 180pk DSG

4Motion Highline

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 1.984 cc

Vermogen: 132 kW / 180 pk

Koppel: 320 Nm

Verbruik: 1 op 13,5

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 7,7 sec

Topsnelheid: 208 km/u

Uitrusting: head-up display, Easy open, 19" Victoria Falls velgen, Area View, LED-verlichting

Verkoopprijs: ? 51.562,-

Leaseprijs: vanaf ? 546,- voor

1.4 TSI Trendline (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 28.790,-

Informatie: www.autoarena.nl

Dealer: AutoArena Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: René van Hoek

"Een zeer mooie auto

die degelijk Duits

comfort uitstraalt."

Kia Sportage

Dealer: VDNS Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Frans Nefkens

Joost Duin: "Deze Kia heeft me verrast. Het is een mooie, stevige en sportieve auto. Alles is mooi afgewerkt en werkt naar behoren zoals de navigatie en achteruitrijcamera. De prijs is verrassend voor de kwaliteit die deze auto biedt. De Sportage is geschikt voor zowel zakelijk gebruik als het gezinsleven."

Emiel Strijbos: Ik heb geen idee wat deze auto kost, maar ik ben wel onder de indruk van het rijgedrag. Ook de afwerking is prachtig. Alleen al voor het rijcomfort zou ik deze Sportage aanschaffen."

Mark Slegers: "Een nette auto die behoorlijk pittig is en een goede wegligging heeft. Het comfort is hoogstaand, wat je niet direct zou verwachten van een Koreaanse auto. Fijn te bedienen is de navigatie die een helder beeld geeft op het grote touchscreenscherm. De prijs is marktconform en zeker aan te bevelen vanwege de ruimte en pittige motor."

Ramon Eikholt: "Wat rijdt deze Kia solide en wat ligt die stabiel op de weg. Je zou niet denken dat je in een Koreaanse auto rijdt. En inparkeren is met de extra spiegels en achteruitrijcamera geen probleem meer. De prijs is prima in vergelijking met andere auto's in het zelfde segment. Ook de leaseprijs is aantrekkelijk voor zakelijk gebruik."

Specificaties

Merk: Kia

Model: Sportage

Type: 1.6 T-GDI 177PK GT-Line

First Edition

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.591 cc

Vermogen: 177 pk

Koppel: 130 Nm

Verbruik: 1 op 12

Acceleratie: 0 ? 100 km/u in 9,2 sec

Topsnelheid: 205 km/u

Uitrusting: 19" lm velgen, lederen interieur, Lane Assist, DAB+

Verkoopprijs: ? 35.995,-

Leaseprijs: ? 423,- (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 25.995,-

Informatie: www.kia-vdns.nl

"Wat rijdt deze Kia

solide en wat ligt die

stabiel op de weg."

Fiat 500X

Dealer: Autobedrijf Lennaerts

Joost Duin: "Het rijcomfort viel me zeker niet tegen. Alles zat erop en eraan. De navigatie was duidelijk en netjes. Deze mooie auto is goed geprijsd, en onder andere prima inzetbaar als marketingtool."

Remus Hebing: "Ik was aangenaam verrast door het comfortabele rijgedrag en de snelheid waarmee deze auto optrekt. Het comfort is prima en de auto biedt veel luxe. Ik ben erg gecharmeerd van de snelheid en uitstraling."

Mark Slegers: "De auto ziet er leuk uit en staat ook hoog op zijn wielen. Alleen is de beenruimte wat weinig voor een lang persoon zoals ikzelf. Verder werken alle aanwezige functies naar behoren."

Pieter Peters: "Qua uiterlijk is dit een zeer fraaie auto met een leuke look and feel. Het comfort evenals de prijs is prima. Ik zou deze Fiat 500X vooral aanschaffen voor marketingdoeleinden."

Ramon Eikholt: "De auto rijdt comfortabel en reageert snel op de besturing, soms zelfs iets te snel. De afwerking is modern en het zitcomfort is ruim voldoende. Helder en duidelijk is ook de navigatie. Kortom: voor de prijs een complete auto. Ik overweeg deze auto aan te schaffen voor privédoeleinden."

Specificaties

Merk: Fiat 500X

Model: 500X 1.4 MultiAir 140 pk

Type: Lounge

Transmissie: 6 versnellingen,

handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.368 cc

Vermogen: 103 kW / 140 pk

Koppel: 230 Nm (1750 rpm)

Verbruik: 1 op 17,1

Acceleratie: 0 - 100 km/u in 9,8 sec

Topsnelheid: 190 km/u

Uitrusting: 6.5 inch touchscreen navigatiesysteem, achteruitrijcamera

Verkoopprijs: ? 28.950,-

excl. kosten rijklaar maken

Leaseprijs: vanaf ? 499,- excl. brandstof (full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 19.995,-

Informatie: www.lennaerts.nl

"Qua uiterlijk is dit een

zeer grappige auto met een leuke look and feel."

Alfa Romeo Giulietta

Dealer: Auto Creemers BV

Afgevaardigde tijdens testdag: Richard Creemers

Ingrid Sloun: "Dit is een geweldige auto met mooie accenten en sportief rijgedrag.

De navigatie- en het geluidsysteem heeft Alfa Romeo sterk verbeterd. Het is een wagen die mij tot tevredenheid heeft gestemd en die ik vanwege zijn sportieve uiterlijk en lekker pittige motor zeker kan aanbevelen."

Ronny Verhaegh: "Een sportieve auto waarmee je ook goed zakelijk voor de dag kunt komen. Wel vond ik de stoelen wat hard zitten. Voor de rest was het comfort prima en voorzien van een standaard navigatiesysteem. Daarnaast miste ik de achteruitrijcamera en parkeersensoren. Een auto die door zijn sportieve en zakelijke look zijn aanschaf 100% waard is."

Frank Hanegraaf: "Alfa Romeo staat als vanouds bekend om zijn sportieve auto's. En dat is bij deze nieuwe Giulietta niet anders. Ik was onder de indruk van het design en rijgedrag. De auto is prima afgewerkt en heeft een super geluid- en navigatiesysteem. Ik ben wel nieuwsgierig naar de variabele kosten, indien ik deze auto zou aanschaffen."

Emiel Strijbos: "Deze Alfa Romeo heeft me op alle fronten verrast. Het is een heerlijke, sportieve auto met een aangenaam zitcomfort. De uitrusting is compleet met een goed functionerend navigatie- en geluidssysteem. Voor de prijs mag die er wezen. Ik zou zeggen inpakken en wegwezen."

Specificaties

Merk: Alfa Romeo

Model: Giulietta

Type: 1.6 JTDm Super TCT (AUT.)

Transmissie: TCT Twin Clutch

Cilinderinhoud: 1.600 cc

Vermogen: 120 pk

Koppel: 320 Nm / 1750 rpm

Verbruik: 1 op 26,3

Acceleratie: 0-100 km/u in 10 sec

Topsnelheid: 200 km/u

Uitrusting: full map navigatie, DNA systeem, climate control, cruise control, lederen sportstuur met bediening voor audio/telefoon,

Verkoopprijs: ? 33.340,- incl. BTW/BPM

Leaseprijs: ? 674,- (full operational, obv. 20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 23.750,-

Informatie: www.autocreemers.nl

"Dit is een geweldige auto met mooie accenten

en sportief rijgedrag."

Volg, check en maak kennis met Noord-Limburg Business

www.facebook.com/noordlimburgbusiness

Voor de dagelijkse nieuwsupdates, winacties en andere interessante informatie voor en door regionale ondernemers. Praat mee en geef je mening!

@NoordLimburgBizz

Volg ons voor het laatste regionale nieuws en updates rondom onze evenementen. Of geef feedback op het magazine.

www.noordlimburgbusiness.nl

Check op onze vernieuwde website het laatste nieuws uit de regio, zoek naar bedrijven in ons uitgebreide bedrijvenregister en lees de columns van onze vaste columnisten. Heeft u interessante informatie voor onze website of wilt u columnist worden? Stuur een email naar sofie@vanmunstermedia.nl

Blader alle printedities van Noord-Limburg Business ook online door met onze

handige blockspagina's. Ook zeer geschikt voor tablet en smartphone!

Bezoek onze BOB-borrels en maak kennis met ondernemers uit de regio. Meer informatie vindt u op bob.noordlimburgbusiness.nl

www.linkedin.com/groups/NoordLimburg-Business

Voor de laatste updates rondom onze evenementen en korte terugblikken. Leden van de Noord-Limburg Business-groep zijn zelf ook meer dan welkom om items te posten!

delen:
Algemene voorwaarden