Onderneming in beeld: WP Haton

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2016

Onderneming in beeld: WP Haton

"Geen enkele machine die onze fabriek verlaat is hetzelfde"

De regio Noord-Limburg kent verschillende bedrijven met mooie succesverhalen. In de rubriek Ondernemer in beeld staan we uitgebreid stil bij deze verhalen. In deze editie staat WP Haton uit Panningen centraal.

WP Haton begon in 1949 als producent van ambachtelijke en industriële bakkerijmachines. De focus lag sterk op het product en de verkoop van de vier typen machines die het bedrijf destijds produceerde. Tijden veranderen echter. In Europa verdwenen steeds meer bakkers op de hoek en consumenten kopen hun brood in de supermarktketens. Tegelijkertijd stijgt in de fastfoodindustrie de vraag naar speciale broodsoorten zoals hamburgerbroodjes en luxe, waardoor de vraag naar specialistische machines toeneemt. In andere delen van de wereld neemt de welvaart toe, net als de broodconsumptie. Toch verdwijnen ook daar lokale bakkerijen en nemen industriële bakkerijen de broodproductie over. Als gevolg van deze ontwikkelingen had WP Haton moeite om haar zwarte cijfers te handhaven. Algemeen directeur Henk-Jan Snellink besloot in 2000 dat het roer om moest.

Lijnconcepten

"Tot 2000 was WP Haton een traditionele machinebouwer met als focus Nederland, België en Duitsland", vertelt manager logistics Stefan Kleijngeld. "We waren een techniek gedreven organisatie, waarbij onze R&D afdeling voor een groot deel bepaalde hoe onze machines eruit zagen. Deze afdeling was vrij gesloten en altijd op de grenzen van het bekende bezig, waardoor er niet veel werd geïnnoveerd."

Dat deze manier van aanpak op den duur uitgewerkt was, bleek uit de cijfers. "Onze algemeen directeur besloot toen de strategie van het bedrijf aan te passen. In plaats van te blijven denken in series van losse machines die niet pasten bij de behoefte van de klant, werd het brood van de klant het uitgangspunt. De ambitie was en is om de meest succesvolle aanbieder van deegverwerkingsprocessen wereldwijd te worden." Om dit te realiseren, ging WP Haton met haar klanten in gesprek om te achterhalen waar zij bij het produceren van hun brood behoefte aan hadden. "Op basis daarvan hebben we lijnconcepten bedacht. Met deze vaste concepten kunnen we veel beter inspelen op de wensen van onze klanten, die vaak meer baat hebben bij een machinelijn waarvan de onderdelen op elkaar zijn afgestemd, in plaats van een losse opboller of een rijskast."

Beleving

Na het creëren van lijnconcepten maakte WP Haton een volgende stap richting het concept 'beleving'. "Klanten van over de hele wereld sturen ons hun ingrediënten voor hun specifieke deegsoorten toe", licht Kleijngeld toe. "Vervolgens worden zij door ons uitgenodigd om naar ons BreadLab te komen om samen met onze deegtechnoloog de recepturen en wensen van de klant te testen. Ook kijken we hoe met onze machines de kwaliteit van het brood op basis van het gewenste aantal stuks per uur kan worden gerealiseerd. Deze machines staan in onze belevingsruimte opgesteld. Om te benadrukken dat we vooral geïnteresseerd zijn in het brood en de kwaliteit die onze klanten voor ogen hebben, verwelkomen we hen met de vlag van hun land van herkomst en zorgen we voor een mooie lunch met streekproducten uit hun regio. Nadat we in het BreadLab hebben geëxperimenteerd met het deeg en de wensen van de klant zijn omgezet in een concreet ontwerp, wordt er een machine op maat geproduceerd. Geen enkele machine die onze fabriek verlaat is hetzelfde. "

Uitgebreide service

Wanneer de machine gereed is, profiteren klanten van de uitgebreide service binnen het concept Blue Value, een pro-actief service- en supportpakket. "Wanneer we eenmaal de juiste techniek voor een klant hebben ontwikkeld, willen we ook dat een klant hier gedurende de hele levenscyclus van 15 tot 20 jaar optimaal van gebruik kan maken. Daarom voorzien we elke nieuw ontwikkelde lijn van een Blue Box, een koffer met machine kritische onderdelen. Wij weten uit ervaring dat een transportband na bijvoorbeeld 2.000 uur aan vervanging toe is. Door de klant te bellen en hem erop te attenderen, kan voorkomen worden dat de productie stil komt te vallen. Verder kunnen klanten via onze webshop onderdelen bestellen, gebruikershandleidingen downloaden en bestaat er de mogelijkheid om de lijnen op afstand door ons te laten overnemen en monitoren. Bovendien kunnen we via de Blue Cam, een helm met een camera die men ter plekke op kan zetten, mee kijken in geval van een storing of ander mankement."

Zodra de lijn(machines) en de Blue Box bij de klant zijn afgeleverd, wordt het gehele project geëvalueerd door het gehele traject in omgekeerde volgorde na te lopen. "Wanneer de tekeningen kloppen, de logistieke processen goed georganiseerd zijn en de afspraken met de leveranciers in orde zijn, resulteert dit in een tevreden klant. Tevens verwacht de klant dat de prijzen juist zijn en de service naar wens is."

Nieuw business model

Om de overstap van een machine georiënteerd productiebedrijf naar een vraaggestuurde dienstverlener te kunnen maken, heeft WP Haton het Blue Value businessmodel ontwikkeld. "Onze sales- en marketingafdeling heeft als eerste contact met de klant. Vervolgens gaat de deegtechnoloog, die onderdeel uitmaakt van dit team, met de klant in het BreadLab onderzoeken wat de klant wil. Het leuke van brood is dat het op veel continenten wordt gegeten, maar dat elke cultuur een eigen soort brood prefereert. Zo zijn inwoners van Aziatische landen liefhebber van zoete broodjes. Een Frans brood heeft een hele hoge celstructuur en is daardoor heel luchtig, terwijl toastbrood juist een hele dichte celstructuur heeft. Lijnconcepten zoals Easy Toast en Sweety zijn voorbeelden van machines die samen met de klant op deze manier zijn ontwikkeld. Al deze specifieke ideeën komen samen in de Belevingsruimte, waar de wensen worden vertaald naar een concept. Vervolgens zet het team projectmanagement na overleg met de deegtechnoloog het concept om in een ontwerp voor een specifieke machine. Daarna gaan projectmanagement en team logistiek met elkaar in overleg waarna de machines wordt geproduceerd. Daarbij wordt nauw contact onderhouden met de leveranciers."

Strategische partners

Wat betreft het aantal toeleveranciers is WP Haton terug gegaan van ruim 200 naar 30. "Voorheen kochten we onze onderdelen in Oost-Europa, nu kijken we binnen een straal van 50 km. Onze leveranciers beschouwen we als strategische partners. Zij weten wat voor machines wij maken en waar onze klanten behoeften aan hebben. Voor de snelheid, flexibiliteit en kwaliteit die zij bieden kunnen de klanten op onze expertise rekenen. Hierdoor is de klant bereid om een hogere prijs te betalen." De flexibiliteit blijkt onder andere uit de opzet van de toelevering van de supply chain. "In tegenstelling tot het logistieke proces binnen een 'traditioneel' magazijn worden alle onderdelen binnen drie weken op de vloer geleverd in de opbouwvolgorde van de machines. De onderdelen liggen in karretjes die op de afdeling worden gerouleerd. Per machine zijn 700-800 onderdelen nodig. Deze zijn afkomstig van 10 leveranciers die deze onderdelen in een gesloten roulatieverpakking aanleveren. Doordat de onderdelen niet hoeven worden gepickt, scheelt dit administratieve handelingen, zijn de voorraden met 60% afgebouwd en is de doorlooptijd tussen binnenkomst van de verkooporder tot uitlevering met 40% verkort." Voor dit logistieke proces won Kleijngeld samen met zijn team de Jong Logistiek Talent Award 2016.

Bedrijfscultuur

Om de samenwerking tussen de teams te bevorderen, heerst er op de werkvloer een open cultuur zonder kloksystemen en functionerings- en beoordelingsgesprekken. "Iedereen mag zijn of haar ideeën, ervaringen en persoonlijke kwesties delen. Daarnaast is iedereen zelf verantwoordelijk om zichzelf aantrekkelijk te houden voor ons als werkgever. Deze nieuwe bedrijfscultuur had in het begin nogal wat voeten in aarde, omdat een aantal van onze medewerkers al een hele poos bij ons in dienst is. Het multidisciplinair samenwerken hebben we onder andere gestimuleerd met behulp van een project waarbij medewerkers een elektrische sportwagen in elkaar hebben gezet. Medewerkers die het lastig vonden om zich aan te passen aan deze nieuwe bedrijfscultuur en dit ook niet wilden, zijn door middel van een outplacementtraject afgevloeid."

Bij de nieuwe bedrijfscultuur hoort ook een nieuwe fysieke inrichting van het bedrijf. "De afdelingen sales, projectmanagement en service hebben nauw contact met de klant. Om ervoor te zorgen dat deze afdelingen goed samen kunnen werken, wordt in de komende maanden het bedrijf opnieuw ingericht en komen deze drie afdelingen bij elkaar te zitten in een nieuwe hightechruimte. In september staat hier een nieuwe ruimte die is ingedeeld als kantoortuin met een boom en een 3D-printer als middelpunt waar de afdelingen vrij met elkaar kunnen communiceren en samenwerken en waar ook de klanten worden ontvangen. Vanuit die nieuwe ruimte lopen zij zo met de klant het BreadLab en het Blue Innovation Center in, dat het hart vormt van WP Haton. Vanuit het BreadLab heb je bovendien vrij zicht op de assemblage van de machines. Alles wordt zo transparant mogelijk, voor zowel de klant als de medewerkers."

Resultaat

De focus op vraaggestuurde dienstverlening heeft een zeer positief bedrijfsresultaat opgeleverd voor WP Haton. Tussen 2000 en nu heeft het bedrijf 25% meer omzet met 30% minder personeel kunnen realiseren door onder andere de expeditie-afdeling slimmer in te richten. "De in 2000 gestelde ambitie om de meest succesvolle aanbieder van deegverwerkingsprocessen wereldwijd te worden, hebben we in 2009 waar kunnen maken. 2015 was het beste jaar tot nu toe met een omzet van ruim 30 miljoen euro en het ziet ernaar uit dat 2016 dit gaat overtreffen. Onze doelstelling is om tot 2020 door te groeien naar 40 miljoen euro. Door niet op prijs te concurreren maar in plaats daarvan een uniek verschil te maken, willen wij ook die meest succesvolle aanbieder blijven. Het feit dat onze nieuwe organisatiestructuur, het moderniseren van de interne processen en de intensieve samenwerking met onze strategische partners is bekroond met mooie prijzen zoals de titel 'Best Managed Company 2015' en de Jong Logistiek Talent Award, is voor ons een bevestiging dat dit ook gaat lukken." n

FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

Onderneming in beeld

over WP Haton

WP Haton begon in 1949 als familiebedrijf Haton, opgericht door Harry Tonnaer. De onderneming was destijds gespecialiseerd in de productie van ambachtelijke en industriële bakkerijmachines waarmee tarwebrood en -mix, roggebrood, en -mix en baguettes tot 10.000 stuks per uur konden worden gemaakt. Het bedrijf verhuisde van Voerendaal naar Veenendaal, waarna het in 1963 voorgoed in Panningen neerstreek. In 1975 werd Haton overgenomen door Horstmann en werd het onderdeel van de Werner & Pfleiderer Bakery Group. WP Haton maakt met 5 andere zusterbedrijven onderdeel uit van deze divisie. Deze bedrijven kunnen gezamenlijk turn key projecten realiseren, van het produceren van meel en andere ingrediënten tot aan het verpakken van gesneden broden. WP Haton draagt in dit traject zorg voor het deegverwerkingsproces bestaande uit afwegen, opbollen, rijzen en langmaken van brooddeeg. WP Haton is als enige divisie in Nederland gevestigd, de overige divisies zijn net als WP Bakery Group gevestigd in Duitsland. Sinds 2000 is Henk-Jan Snellink algemeen directeur van het bedrijf. WP Haton heeft klanten in 102

landen wereldwijd.

In Europa is de markt verzadigd en is het bedrijf voornamelijk actief op de vervangingsmarkt via een sterk dealernetwerk. Daarentegen zijn Afrika, Noord-Amerika, Brazilië en Maleisië potentiële groeimarkten en probeert WP Haton voet aan de grond te houden in Nieuw-Zeeland, Indonesië en Australië. Kleijngeld: "Bij deze groeimarkten zie je dat de welvaart toeneemt en daardoor ook de consumptie van brood stijgt. Om aan de vraag te kunnen voldoen, wordt het brood niet langer verscheept. In plaats daarvan kiezen de grotere broodproducenten zoals Gardenia en Wickbold ervoor om lokale plants te realiseren waar het brood wordt geproduceerd." Het bedrijf kent slechts twee concurrenten in respectievelijk Engeland en Nederland.

Het productieproces van brooddeeg

Bakkerijen van over de hele wereld sturen hun brooddeegmixen naar WP Haton zodat het bedrijf een machine op maat kan produceren voor elke klant. WP Haton kan vier onderdelen binnen het totale industriële broodbakproces ontwikkelen. Het eerste onderdeel is het proportioneren van het deeg tot grootbroden van tussen de 200 en 300 gram. Wat betreft de gewichtsnauwkeurigheid is WP Haton wereldwijd kampioen. Na het controleren van het gewicht in de afmeter gaat elke portiedeeg naar de opboller, waarna het rijsproces start. Het laatste onderdeel is de langmaker waarbij de lucht uit het deeg wordt geperst, het deeg wordt opgerold en in het deegblik valt. In het BreadLab wordt brooddeeg gemaakt en gekneed, waarna de verschillende machines van het bedrijf worden gedemonstreerd zodat klanten zelf kunnen zien hoe de machines van WP Haton functioneren. Uiteraard behoort een proeftest na het bakken van het brood in het BreadLab tot dit proces.

delen:
Algemene voorwaarden