Niels Mulders nieuwe accountmanager VVV-Venlo

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2016

Niels Mulders nieuwe accountmanager VVV-Venlo

De 28-jarige Niels Mulders is sinds dit seizoen 2016-2017 in dienst als accountmanager van VVV-Venlo. Onder leiding van directeur Marco Bogers en met als directe collegae Edwin van Berge Henegouwen en Robert Pinior vormt hij het commerciële team van de Venlose profclub. "Ook voor niet-voetballiefhebbers is VVV-Venlo een fijne club."

"Mijn partner Anne Bongers, die als office manager werkzaam is bij businesspartner Auto Arena, nam mij vaker mee. Niet alleen naar de wedstrijden, maar ook naar de bijeenkomsten van het VVV-Venlo Netwerk. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier bij Media Groep Limburg gewerkt en ik merkte dat ik bij het netwerk met veel potentiële business in aanraking kwam.

Toen ik hoorde dat de club op zoek was naar een uitbreiding van het commerciële team heb ik enthousiast gereageerd. Voor sommigen in mijn omgeving was dit iets verrassends: ik sta namelijk te boek als een hockeyer. Ik beoefen die sport vanaf mijn zevende en sinds meer dan een jaar ben ik ook bestuurslid van de Venlose Hockey Club. Maar dat is geen nadeel, integendeel: dat een 'buitenstaander' als ik zo enthousiast kan worden over alles rondom de wedstrijden en dan met name de businessclub en haar activiteiten, is een mooi teken!

Het netwerk van VVV-Venlo is een van de grootste netwerkclubs van deze provincie en de leden geven aan dat ze, naast de wedstrijden, ook de andere contactmomenten waarderen. Aan mij en de rest van het team om dat verder uit te bouwen. We willen de bestaande leden een nóg beter platform bieden en tegelijkertijd potentiële nieuwe leden overtuigen van ons krachtige netwerk.

Een van mijn speerpunten is de Young Business Club van VVV-Venlo. Ik ben, samen met de bestuursleden van deze speciale jongeren-netwerkclub, hard aan het werk om dit relatief nieuwe concept verder uit te bouwen. Dan is mijn leeftijd natuurlijk een voordeel: ik spreek hun taal en weet waar zij als ondernemende mensen naar op zoek zijn. De Young Business Club is een verbindende schakel tussen young professionals uit de regio, waarvoor speciale op maat gemaakte events worden georganiseerd.

Dat maatwerk is niet alleen een speerpunt voor de YBC, maar ook voor alle huidige en toekomstige leden van ons netwerk. Dit maatwerk is ontstaan uit de diversiteit van ons netwerk, met allemaal verschillende behoeftes op het gebied van netwerkactiviteiten.

Daarnaast ben ik betrokken bij het project VVVideo Wall (zie kader) en zijn we met het complete team druk bezig om ook onze bestaande organisatie weer een stap verder te brengen. En zelfs een hockeyer als ik kan gepassioneerd juichen bij een overwinning. Mijn hoop is dat ik dat nog maar vaak mag doen dit seizoen!" n

VVV-Venlo

VVVIDEO WALLS

VVV-Venlo is druk bezig met de realisatie van twee VVVideo Walls: deze enorme LED-schermen vervangen de huidige scoreborden en laten niet alleen de stand/tijdwaarneming zien, maar hebben een uitgebreid scala aan extra informatie. Daar zitten ook sponsormogelijkheden bij. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld

de tussenstanden, de wissels en het aantal hoekschoppen sponsoren. De mogelijkheden zijn beschikbaar voor elk budget. Interesse in deze of andere sponsormogelijkheden?

Neem contact op met Niels Mulders via nmulders@vvv-venlo.nl of 077-351 58 06

Leisure Business Days

Op 5 en 6 oktober 2016 kunt u een gevarieerde line-up van internationale sprekers aanschouwen in Evenementenhal Venray. Deze sprekers geven presentaties over projecten die complete binnensteden, parken en evenementen op de kaart hebben gezet.

Het congres voor de dagrecreatie telt een flink aantal gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland, als Charles Read van Blooloop, Paddy Dunning van 'The Gaint', Pierre-Camille Buffard van het Franse Indoor Parcs, Asko Alanen van Lappset, Helmut Wachowiak (CentrO Oberhausen), Erik Struijlaart van G32 Stedennetwerk en Tanya Griffiths van Kay Elliot Architects. Onderwerpen en thema's als Customer Relationship Management, virtual reality, conceptontwikkeling, branding, citymarketing, 'vastgoed en marketing' en de 'experience economy' worden belicht op dit congres. Op de eerste dag is het kennisprogramma van Leisure Business Days gefocust op 'innovatie en inspiratie'. Op dag twee is het thema 'Leisure & Retail', waarbij creatieve en kansrijke leisure oplossingen voor de revitalisering van binnensteden en winkelcentra centraal staan.

Kennismarkt en avondprogramma met dinershow

Aansluitend op dag één vindt er een bruisende feestavond plaats met veel entertainment, zoals een lichtshow, dj's en een sprookjesachtige show. Ook is er gedurende het congres een kennismarkt waar verschillende partners werkzaam in de dagrecreatiebranche, retail, horeca en vastgoed zich presenteren.

Online kaartverkoop congres

Er zijn verschillende tickets te bestellen. Zo is er een congrespas voor toegang tot beide dagen inclusief feestavond. Maar er zijn ook tickets voor één specifieke dag te bestellen of alleen een ticket voor de feestavond. Ga naar leisurebusinessdays.com voor het programma en om kaarten te bestellen.

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

Vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

Zzp'er, tussenkomst

en G-rekening

In een eerdere column heb ik al geschreven over de nieuwe wetgeving betreffende de (inhuur van) zzp'ers. Sinds de inwerkingtreding op 1 mei 2016 worden er steeds weer opnieuw Kamervragen gesteld over de nieuwe regels. Vreemd natuurlijk dat die vragen pas opkomen nàdat de wet is goedgekeurd, maar blijkbaar is dat politiek.

Op dit moment worden nogal wat zzp'ers ingehuurd via een zogenaamd tussenkomstbureau. Een dergelijk bureau maakt afspraken met de zzp'er én met de uiteindelijke opdrachtgever. De opdrachtgever wenst uiteraard zoveel als mogelijk zijn (fiscale) risico's te beperken.

Een algemene mogelijkheid om aansprakelijkheid te voorkomen is het storten op een G-rekening. Dat is een geblokkeerde rekening waarop de opdrachtgever een deel van de vergoeding voor de inhuur van personeel van de opdrachtnemer kan voldoen. De opdrachtnemer kan van deze rekening alleen loonheffing en BTW betalen. De opdrachtgever kan niet meer aansprakelijk worden gesteld voor het bedrag dat hij op de G-rekening heeft gestort.

Bij inhuur van personeel via een tussenkomstbureau is het niet altijd duidelijk of de opdrachtgever een werknemer van dat bureau inhuurt of een door dat bureau zelf ingehuurde zzp'er. De staatssecretaris heeft gezegd dat ook in het geval een zzp'er via een tussenkomstbureau wordt ingehuurd gebruik gemaakt kan worden van een G-rekening.

Om het aansprakelijkheidsrisico te beperken adviseer ik dus aan iedere opdrachtgever waar mogelijk een deel van de vergoeding voor inhuur van personeel te storten op een G-rekening!

www.rhwmeb.nl - info@rhmweb.nl

Werkgevers en de Banenafspraak:

Hoe staat het ermee?

In 2015 is de Wet Banenafspraak ingegaan. Deze kwam tot stand als onderdeel van het Sociaal Akkoord en ondersteunt de Participatiewet. De banenafspraak houdt in dat er tot 2025 125.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking worden gerealiseerd; in totaal 100.000 banen in de marktsector en 25.000 bij de overheid. Maar hoe staan we er nu een jaar later voor? Noord-Limburg Business sprak Reggy Broekhuijse, adviseur en projectmanager Maatschappelijk Betrokken Ondernemen bij Good Connection.

"Alle werkgevers, grote en kleine, kunnen voor deze extra banen zorgen", ligt Broekhuijse toe. "Als deze vrijwillige afspraak tussen kabinet en werkgever te weinig banen oplevert, kan de Quotumwet in werking treden. Deze wet verplicht werkgevers met 25 werknemers of meer om een aantal mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen of anders een boete te betalen."

Rivierenland

Uit een eerste meting eind 2015 blijkt dat bij werkgevers in de markt- en overheidssector vanaf 1 januari 2013 21.057 banen zijn ingericht voor mensen met een arbeidsbeperking. "Met name de werkgevers in de marktsector liggen voor op schema", vertelt Broekhuijse. "Daar zijn vanaf het moment van de nulmeting op 1 januari 2013 in totaal 15.604 banen gerealiseerd. De regio Rivierenland doet het zelfs bovengemiddeld goed. De doelstelling voor eind 2016 was om 250 mensen uit de doelgroep naar een reguliere baan te begeleiden Dit is eind 2015 al ruim gehaald met meer dan 500 succesvolle bemiddelingen door Werkzaak Rivierenland en UWV. Er is geen aanleiding om de quotumregeling nu te activeren."

Op de vraag of dit betekent dat werkgevers 'om' zijn en open staan om werknemers met een beperking te ontvangen, antwoordt ze: " In een toelichting op de meting schrijft staatssecretaris Jetta Klijnsma dat de uitdaging voor de komende jaren nog groot is. Het moet veel gewoner worden dat iedereen in ons land met of zonder arbeidsbeperking, de kans krijgt om mee te doen op de inclusieve arbeidsmarkt, maar zo gewoon is dat nog niet. Bij grotere bedrijven is het werk bieden aan mensen met een beperking doorgaans inmiddels wel onderdeel van het beleid. Voor kleinere bedrijven is dat veel minder het geval."

Achter de voordeur

Dorathé van Doorn is ondernemer in Nieuwegein. Haar bedrijf PrintRun, een grafisch en multimediaal projectmanagementbureau, heeft ze al ruim twintig jaar. "Er zitten heel veel mensen thuis op de bank. Ik vind het heel belangrijk dat mensen maatschappelijk gewoon mee kunnen doen. Toen ik eens met de gemeente in gesprek was, kwam bij toeval ook dit onderwerp ter sprake. Er werd een oplossing gezocht voor mensen die zelf niet kunnen zorgen voor hun was- en strijkgoed. Toen ik mijn moeder vertelde dat ik ging wassen en strijken lachte ze zich rot. Maar het raakte me en daarom ben ik samen met Dorothy ten Wolde met een ondernemersblik gaan kijken hoe we dit zouden kunnen aanpakken. Dat bleek niet ingewikkeld en we hadden snel een was en strijkservice op poten. Daardoor kwamen we bij mensen achter de voordeur. Daar heb ik gezien wat het is als je bijvoorbeeld vanwege een beperking niet mee kan doen of geen werk hebt. Ik ben er enorm van geschrokken."

Hybride ondernemen

Inmiddels heeft Dorathé naast het commerciële bedrijf samen met Dorothy ten Wolde ook enkele sociale ondernemingen waaronder de was- en strijkservice, een fietstaxi en een printbedrijf. Zo biedt ze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de kans in een commerciële omgeving werknemersvaardigheden op te doen. "We moeten tegenwoordig allemaal hybride ondernemen. Ik kies ervoor dat op een sociale manier te doen. Omdat het nodig is, en ik ben nou eenmaal zo gek als een deur. Maar vergis je niet! Het begeleiden van deze mensen kost veel tijd. Sommige elastiekjes knappen nu eenmaal heel snel. Ik ken veel werkgevers die best iets zouden willen doen. Maar door de veelheid van organisaties waar je mee te maken krijgt en de wirwar van regels, bijvoorbeeld de loonkostensubsidie, hebben de meeste ondernemers er eigenlijk al geen zin meer in."

De ervaring van veel ondernemers is dat de mensen bij gemeenten denken in regels. Als ondernemer zoek je de grens op van wat wel kan. Dus je oogst veel tegengas, want veel kan er op voorhand niet. Dat werkt demotiverend. Dorathé: "Eigenlijk zouden er mensen vanuit het bedrijfsleven hierop gezet moeten worden bij de gemeenten. Die snappen het beter."

Het moet van ondernemers

zelf komen

Een voorbeeld van waar ondernemers zich hebben verenigd en zelf het heft in handen hebben genomen, is te vinden in Veenendaal. Ruim een jaar geleden gingen enkele ondernemers die al mensen uit deze doelgroep in dienst hadden met elkaar in gesprek. Zij nodigden daar ook collega-ondernemers bij uit die nog geen ervaring hadden op dit gebied. Gezamenlijk stelden ze vast wat er moest gebeuren om de drempelvrees weg te nemen en vooral; om het makkelijker te maken invulling te geven aan de banenafspraak. De coöperatieve vereniging 'Het Werkt Samen' is het resultaat. "De bij de vereniging aangesloten leden verbinden zich om samen een arbeidspool vorm te geven en er gebruik van te maken", licht Broekhuijse toe. "Onderling uitlenen en doorplaatsen, bijvoorbeeld bij seizoensarbeid, wordt daardoor makkelijker."

Jasperine van Wakeren, kartrekker van de vereniging: "Mensen die eerder steeds korte contracten kregen kunnen we op deze manier duurzaam werk bieden. Het werkt doordat we een heel goed matchsysteem hebben weten te maken. Nu ze zien dat het succesvol is, zijn partijen als het werkgeversservicepunt en UWV ook bereid mee te doen. En het zou nog veel beter werken als we regionaal over een groter gebied zouden samenwerken. Door meer volume kunnen we nog beter voorzien in duurzaam werk."

Eén aanspreekpunt

De uitvoering van de arbeidspool is neergelegd bij HetWerktNu, een initiatief van sociaal werkbedrijf IW4. HetWerktNu ondersteunt werkgevers bij het invulling geven aan MVO People, de Participatiewet, de inclusieve arbeidsmarkt en de banenafspraak. Voor de leden van de coöperatieve vereniging verzorgen zij onder andere het opleiden en ontwikkelen van de kandidaten, de matching, de contracten en nemen de werkgeverrisico's en de administratieve lasten op zich. Laura van Verseveld van HetWerktNu: "Ondernemers zien op tegen de enorme berg aan regels en administratie. Het is ook best ingewikkeld, voor mensen uit verschillende gemeenten, met verschillende leeftijden en verschillende geschiedenis, gelden allemaal weer andere regelingen. Belangrijk is dat je dat uit handen kunt nemen. Een ondernemer wil gewoon één aanspreekpunt en dat kan ik ze bieden." Over de samenwerking met HetWerktNu: "De meerwaarde van de vereniging is dat het van ondernemers zelf komt. Zij kunnen elkaar inspireren en hun ervaringen onderling uitwisselen. De drempelvrees die er is doordat ze niet weten wat er op hun af komt wordt daardoor minder. Je ziet dat daardoor langzaam aan méér bedrijven de stap wagen."

De cijfers laten zien dat werkgevers, zeker in de marktsector, op de goede weg zijn, meent Broekhuijse. "De weg is nog lang, maar langzaam lijkt het steeds meer gewoon dat ondernemers zich inspannen voor een inclusieve arbeidsmarkt." n

Prokkelstagedag

Ook last van drempelvrees?

Misschien is een prokkelstage een goed begin. Dat is een stage voor één dag voor iemand met een beperking bij een bedrijf. Dat kan overal zijn: bij de plaatselijke bakker, een basisschool of bij de gemeente. Donderdag 15 juni 2017 is Nationale Prokkelstagedag. http://www.prokkel.nl/

prokkelstages/

Reggy Broekhuijse

Reggy Broekhuijse is adviseur en projectmanager Maatschappelijk Betrokken Ondernemen bij: Good Connection; Business for Good = Good for Business

www.goodconnection.nl

Reggy Broekhuijse organiseert regelmatig bijeenkomsten in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Aantal banen per jaar te realiseren door de marktsector volgens de Banenafspraak:

?  6.000 banen in 2015

?  8.000 banen in 2016

?  9.000 banen per jaar vanaf 2017

? 100.000 banen in totaal in 2026

Samen met het UWV, de 7 gemeenten in de regio Noord-Limburg en de twee andere SW-bedrijven uit de regio is NLW Groep uit Venray partner in het WerkgeversServicepunt (WSP) Noord-Limburg. De partijen brengen de Banenafspraak onder de aandacht en werken gezamenlijk aan een centrale werkgeversbenadering. De verschillende expertises en producten bieden uitstekende oplossingen aan ondernemers.

FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

NLW Groep is het maatschappelijk werkbedrijf voor de gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas. "De core business van NLW is mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar arbeid", vertelt directeur Peter Fleuren. "Dit doen we deels in een beschutte werkomgeving binnen de bedrijfspanden van NLW in Venray en Panningen en deels daarbuiten binnen de branches logistiek (inpakken, ompakken, kitting, rework) en assemblage/montage. Van de 1.100 medewerkers werken zo'n 600 medewerkers buiten NLW; op locatie bij de klant. Onder andere Vostermans, Fancom en Bruynzeel zetten al jarenlang onze mensen in."

Werktransformatie

Voor het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt past het bedrijf 'werktransformatie' toe. "We transformeren werk naar arbeidsplaatsen", licht Fleuren toe. "Deze arbeidsplaatsen creëren we op onze eigen productielocaties of op locaties bij klanten in verschillende branches; van logistiek en agro tot industrie. Van individuele arbeidsplaatsen tot arbeidsplaatsen waar in groepen gewerkt kan worden. Indien nodig wordt door middel van jobcarving en jobcreation gezocht naar geschikte arbeidsplaatsen. Daarbij wordt gekeken of ingewikkeld werk eenvoudig kan worden gemaakt door middel van de inzet van slimme productietools die in eigen beheer worden ontwikkeld." Naast werktransformatie wordt ook 'arbeidsontwikkeling' toegepast. "Hierbij brengen we de talenten van medewerkers in kaart en bekijken we waar we medewerkers verder kunnen ontwikkelen om ze op een zo volledig mogelijke manier deel te laten nemen aan de arbeidsmarkt."

Banenafspraak

Wanneer er binnen een bedrijf geschikte werkzaamheden zijn voor mensen vanuit de Participatiewet, maar geen mogelijkheden om een dienstverband te verstrekken, kan NLW helpen. "Door NLW kan in veel gevallen dan een dienstverband worden geboden, waarna de medewerkers bijvoorbeeld via detachering kunnen worden ingezet bij het bedrijf. Ook ondersteunen we in het proces naar het creëren van een of meerdere arbeidsplaatsen. Daarmee geven we invulling aan de behoefte van bedrijven voor flexibele capaciteit, kwaliteit, aantrekkelijke tarieven en maatschappelijk verantwoord ondernemen."

Dienstverband

Inmiddels heeft NLW meer dan 60 mensen in een traject voor de Banenafspraak en aan al meer dan 25 medewerkers een dienstverband kunnen bieden. Deze medewerkers hebben hun plekje gevonden in het bedrijfsleven, of - in een voorstadium - bij de diverse bedrijfsactiviteiten van NLW. "Daarnaast hebben we 1.100 medewerkers in dienst die een indicatie hebben vanuit de sociale werkvoorziening", vertelt Fleuren trots. "Ook deze medewerkers tellen mee voor de Banenafspraak als ze worden ingeschakeld door bedrijven. Hiermee zijn wij de grootste onderneming uit Noord-Limburg als partner voor het plaatsen van kandidaten voor de Banenafspraak. Dit doen wij in nauwe samenwerking met het WerkgeversServicepunt (WSP), het eerste aanspreekpunt voor werkgevers. In deze samenwerking zijn wij door het WSP bij verschillende klanten betrokken en worden aan medewerkers arbeidsplaatsen geboden."

Fleuren merkt dat het bedrijfsleven in Noord-Limburg zeer bereid is om een bijdrage te leveren. "Ook werkgeversorganisaties zoals LWV (Limburgse Werkgevers Vereniging) trekken hier bijzonder hard aan. De truc is het gezamenlijk vinden van oplossingen die voor alle partijen - werknemers, werkgevers en gemeenten - toegevoegde waarde leveren." n

www.nlw.nl

Oplossingen met

toegevoegde waarde

Participatiewet

Vraag een ondernemer wat zijn belangrijkste bedrijfsmiddelen zijn en hij zal ongetwijfeld antwoorden: mijn mensen. Daarom is het van cruciaal belang dat die mensen het naar hun zin hebben. Managers lezen honderden boeken over het stimuleren van innovatie, passie en prestatie. Toch bleek uit een recente enquête van Gallup dat maar liefst 87% van de ondervraagde medewerkers zich niet actief betrokken voelt in hun baan. In een onderzoek door de Altimeter Group gaf bijna de helft van de ondervraagden aan dat hun werkgevers geen enkele betrokkenheid toonden bij hun personeel. Werk aan de winkel dus.

Koester personeel als waardevolste asset

Werk aan de winkel

HRM

Het aantrekken en behouden van goede medewerkers is moeilijker dan ooit tevoren. In veel sectoren moeten organisaties op het scherpst van de snede concurreren om de beste mensen binnen te halen, uit te dagen en te ontwikkelen. Maar hoe ziet die betrokkenheid er in de praktijk uit? Wat doen de op medewerkers gerichte organisaties om hun beste talenten tevreden en betrokken te houden?

Gezamenlijk focuspunt

Het stellen van doelen en het vieren van de realisatie ervan kan helpen bij het cultiveren van individueel en teamsucces op de lange termijn. Een helder, aansprekend doel dat zich richt op de inspanningen van de mensen dient als een gezamenlijk en bindend focuspunt voor de inspanningen van een organisatie. Enkele richtlijnen voor het succesvol stellen van doelen:

? Stel realistische doelen op basis van een dialoog tussen medewerkers en managers, en plan regelmatig terugkerende terugkoppelsessies om ervoor te zorgen dat medewerkers op het juiste spoor zitten bij het bereiken van hun doel.

? Erken en vier gehaalde doelen organisatiebreed, in teams en individueel. Het stilstaan bij overwinningen is een krachtige stimulans en motivatie om het hele jaar te excelleren, zelfs in periodes dat het wat minder gaat.

? Ga er niet blindelings vanuit dat medewerkers alleen gemotiveerd kunnen worden door tastbare of financiële beloningen. Juist erkenning, persoonlijke overwinningen en teamsucces zijn krachtige motivators.

Het stellen van doelen verbindt de persoonlijke ontwikkeling en het succes van medewerkers met dat van de organisatie. Een gedeelde visie is een duidelijke katalysator voor de teamgeest. Als een groep mensen tot het uiterste gaat voor een gezamenlijk doel, kan het onmogelijke mogelijk worden.

Verloren strijd

Mensen zijn het gelukkigst en het meest productief wanneer ze kunnen doen waar ze van nature goed in zijn. Werken met de unieke vaardigheden en persoonlijkheden van medewerkers kan een hoger prestatieniveau en betere betrokkenheid opleveren. Als je van een introverte medewerker verwacht dat hij constant met anderen samenwerkt, of van een sterk proces-georiënteerd persoon vraagt om zonder enige structuur te werken, is dat een verloren strijd ? zowel voor de medewerker als de onderneming.

Bouw op sterktes

Hoe kun je optimaal profiteren van de individuele en collectieve kracht van een team?

? Laat functies in een onderneming evolueren naarmate er meer inzicht is in individuele sterktes van medewerkers.

? Organiseer regelmatig een forum waarbij medewerkers vragen krijgen als: Wat vind jij het fijnste aspect van je baan? Wat het minst prettige? Wat zou je graag willen doen dat je nu niet doet?

? Sta open voor het wisselen en veranderen van rollen binnen de organisatie om in te spelen op persoonlijke en professionele doelen en competenties van medewerkers.

Bouwen aan het positieve versus focussen op 'verbeterpunten' vereist vaak een forse cultuurverandering maar kan een organisatie veel brengen. Managen op basis van het vinden van fouten en het uitvergroten van zwaktes is niet alleen ineffectief, het kan zelfs contraproductief zijn. Onderzoek van Gallup wees uit dat leiderschap op basis van sterktes de betrokkenheid van medewerkers met 64% doet toenemen, vergeleken met een benadering die gebaseerd is op het focussen op tekortkomingen.

Deel verantwoording

Als medewerkers het gevoel hebben dat naar hun wensen geluisterd wordt en dat ze invloed kunnen uitoefenen op beslissingen, zijn ze meer betrokken en meer tevreden. Laat daarom merken dat je vertrouwen in mensen hebt, zowel bij kleine als grotere zaken. Vraag om gezamenlijke input waar het de inrichting van het kantoor betreft; vraag mensen om zichzelf doelen te stellen inclusief de daarbij behorende beloningen en laat medewerkers projecten naar eigen inzicht afhandelen. In de meeste gevallen zullen mensen die uitdaging aannemen en het project succesvol afronden als ze de verantwoordelijkheid ? en het vertrouwen ? krijgen om dingen op hun manier te doen.

Waardeer relaties

Wanneer je net zoveel tijd met je team doorbrengt als met je gezin, is het van groot belang dat de verhoudingen krachtig en goed zijn. Neem mensen aan die je inspireren en uitdagen. Waardeer humor en onderlinge eendracht; laat compatibiliteit de belangrijkste factor zijn bij het recruteringsproces. Houding en energie in een werkomgeving zijn aanstekelijk, met name als de druk hoog is en de mensen moe zijn. Een coherente cultuur ontwikkelt zich niet uit zichzelf. Stel als leider vanaf het begin de basiswaarden vast en hou je daar elke dag aan om de hele organisatie te doordringen van het belang ervan.

Het cultiveren van betekenisvolle relaties ? tussen collega's, partners en cliënten ? creëert een dynamische werkomgeving en zorgt ervoor dat mensen zich op de juiste manier voor elkaar verantwoordelijk voelen.

Beste werk

Een positieve bedrijfscultuur met een betrokken team stimuleert innovatie en veerkracht. Er is enorme winst te halen als organisaties investeren in een cultuur die individuele sterktes aanmoedigt en mensen zich laat ontwikkelen tot toekomstige leiders. Motiveer, betrek, vertrouw en geniet van medewerkers, en ze zullen je belonen met hun beste werk. n

"Het stellen van doelen verbindt de persoonlijke ontwikkeling en het succes van medewerkers met dat van de organisatie."

HRM: de investering waard

HRM lijkt bij veel bedrijven nog een onderbelicht aspect, terwijl er volgens HR-specialist Anouk Hendrikx Afonso juist winst in de vorm van geld én tevreden medewerkers kan worden behaald. Met haar bedrijf maatwerk HRM kan zij voor MKB-bedrijven een deel van of zelfs het complete HR-traject verzorgen, van werving en selectie tot ontslagprocedures.

HRM heeft de afgelopen jaren een aantal belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. "15 Jaar geleden waren werknemers nog vooral salarisgericht, terwijl aspecten zoals toekomstperspectief, opleidingen, voldoening, flexibiliteit en intrinsieke motivatie nu net zo zwaar meespelen bij een baan. Goede voorwaarden kunnen dus net zo aanlokkelijk zijn als een (te) hoog salaris. Daarnaast zijn de scholingsverplichting en de nieuwe Wet werk en zekerheid met het nieuwe ontslagrecht en de transitievergoeding belangrijke aandachtspunten. Als gevolg van deze ontwikkelingen verandert de rol van de HR-manager en de manier waarop bedrijven en medewerkers zich tot elkaar verhouden. In de afgelopen tien jaar zijn grotere MKB-bedrijven hier beter op in gaan spelen. Bij kleinere MKB-bedrijven ontbreekt echter vaak de tijd en kennis om zich hierin te verdiepen."

Volgens Afonso is het de moeite waard om te investeren in een goed georganiseerde HRM afdeling. "Elk bedrijf heeft het recht om het maximale uit haar medewerkers te halen en elke medewerker heeft het recht om optimaal ingezet te worden. Door aandacht te besteden aan de behoeften van medewerkers en ook de bijkomende juridische en fiscale aspecten goed te organiseren, behaal je winst in geld én tevreden medewerkers die zich graag voor je inzetten. Hierdoor worden de resultaten op alle gebieden beter. Bovendien trekt goed, tevreden personeel ook nieuw personeel aan. Reden des te meer om de HR-afdeling eens goed onder de loep te nemen!"

Wilt u weten hoe uw bedrijf ervoor staat op HR-gebied? Doe dan de quickscan op www.maatwerkHRM.nl of neem rechtstreeks contact op met Anouk Hendrikx Afonso op telefoonnummer 06-33096045.

Ron Coenen, Manager Bedrijven TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Heeft u aandacht voor uw eigen organisatie?

Kunnen uw werknemers het overzicht houden in stresssituaties? Beschikt u over goed opgeleid personeel? Zijn uw medewerkers duurzaam inzetbaar? Heeft u een goed beeld over uw eigen organisatie? Investeer nu in uw eigen organisatie en de ontwikkeling van uw mensen met behulp van de nieuwe ESF subsidiemogelijkheid.

ESF Duurzame Inzetbaarheid

Mensen langer en productief aan het werk houden, dat is de kern van ESF Duurzame Inzetbaarheid. In het najaar van 2016 wordt er weer opnieuw budget opengesteld voor coaching en begeleiding van uw medewerkers. De subsidie is naar verwachting wederom 50% van de projectkosten, tot een maximum van ? 10.000. Maar let op, er geldt het volgende principe: 'first come, first serve'! Wees er daarom tijdig bij. Alleen de kosten van de externe adviseur zijn subsidiabel.

U kunt subsidie krijgen voor één of meerdere van de volgende activiteiten:

? Het uit laten voeren van een bedrijfs- of organisatiescan;

? Periodiek onderzoek duurzame inzetbaarheid van de medewerkers;

? Gezond en veilig werken;

? Bevordering van de leercultuur voor de medewerkers;

? Aanpassen van de organisatie van het werk;

? Interne en externe mobiliteit;

? Flexibele werkcultuur;

? Invoeren van arbeidstijdenmanagement.

Haal eruit wat erin zit!

Met de regeling ESF Duurzame Inzetbaarheid zorgt u voor een gezond, gemotiveerd, competent en productief personeelsbestand, van indiensttreding tot aan pensionering. Hiermee legt u de fundering voor een duurzaam bestaan van uw organisatie.

Contact

Bent u geïnteresseerd in de bovenstaande

mogelijkheid? Neem dan vrijblijvend

contact op met TRIAS BV.

info@trias-subsidie.nl 077-3560100

Sinds 1 januari 2015 valt iedereen die kan werken, maar daar ondersteuning bij nodig heeft, onder de Participatiewet. Het doel is meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Het landelijke bedrijfsleven (VNO-NCW) heeft zich in het Sociaal Akkoord vastgelegd op het scheppen van 100.000 garantiebanen over de periode van 2015-2026. De zogenoemde 100.000 Banenafspraak.

De Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) werkt, als officiële vertegenwoordiger van VNO-NCW, aan de praktische uitvoering van de Banenafspraak binnen de drie Limburgse arbeidsmarktregio's. Dit verloopt hoofdzakelijk via drie kanalen.

De uitvoering binnen de drie regio's wordt vormgegeven met drie Werkbedrijven. Hierin werken gemeenten, UWV, vakbonden en werkgevers samen bij het realiseren van banen voor arbeidsgehandicapten. De LWV vertegenwoordigt hierbij de belangen van de werkgevers. Concreet wordt dit ingevuld door Mark Hendriks, secretaris Arbeidsmarkt & Onderwijs. Daarnaast wordt hij in ieder werkbedrijf bijgestaan door een aantal Ambassadeurs/leden van de LWV. Ook in Noord-Limburg is dit het geval. Inzet hierbij is vooral een betere werkgeversdienstverlening; één loket dat werkgevers optimaal faciliteert en een harmonisatie van regels en instrumenten om regionale ongelijkheid tegen te gaan en duidelijkheid te scheppen.

Daarnaast organiseert de LWV inhoudelijke bijeenkomsten waarin kennis tussen werkgevers uitgewisseld kan worden. Er zijn namelijk al veel werkgevers actief op dit vlak die veel ervaring hebben opgedaan. Anderen kunnen hier gebruik van maken. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van kennis die bij kennisinstituten aanwezig is.

Tenslotte is Henk van Hoof, oud-staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid, door de LWV aangesteld als Aanjager van de Banenafspraak. Hij zal in elke arbeidsmarktregio 150 bedrijven bezoeken. In totaal dus 450! Hij zal de ondernemers aansporen om met de doelgroep aan de slag te gaan en hen in contact brengen met de juiste partijen. Werkgevers Service Punten maar ook private aanbieders kunnen hierbij een rol spelen.

Om de reeds actieve bedrijven uiting te kunnen laten geven aan hun betrokkenheid bij de Banenafspraak én anderen te inspireren, heeft de LWV het zogenoemde Ambassadeursbord ontwikkeld. Op deze manier zien alle bezoekers van het bedrijf dat er mensen met een arbeidsbeperking werken.

Doet u ook mee?

Werkgevers zetten zich in voor de 100.000 Banenafspraak!

Doet u ook mee?

LWV

Eén van de Ambassadeurs/bestuurder is Geert Vergeldt van Vostermans Companies uit Venlo. Vostermans Ventilation BV ontwikkelt, produceert en distribueert wereldwijd axiaal ventilatoren voor industriële en agrarische toepassingen. In juni 2010 zag men mogelijkheden om Wajongeren te plaatsen op diverse werkplekken in de productieafdelingen in Venlo. Geert Vergeldt: "We zijn een groeiende succesvolle organisatie die op deze manier ook maatschappelijk haar verantwoordelijkheid neemt. We hebben werkzaamheden die prima passen bij kandidaten uit deze doelgroep en dat is de basis voor met plezier werken en goed functioneren."     

Intern gebruikt Vostermans de term 'sociaal bewust ondernemen'. Dat is niet iets van de laatste jaren, maar al vanaf het moment dat de kernwaarden van het bedrijf werden geformuleerd.  Vergeldt: "Ondernemen met een goed sociaal beleid voor onze werknemers en daarnaast kansen bieden en creëren  voor degene die normaal gesproken lastiger aan een baan kan komen. We denken niet zozeer in efficiencycijfers in dit kader, maar meer richting 'perfect match'. Wajongeren worden niet gezien als een 'doelgroep' als ze aan het werk zijn, maar als collega's." 

Mark Hendriks, secretaris LWV

De kantoorwerkplek ondergaat een fundamentele gedaantewisseling. Hot is de werk- en vergaderplek die fun geeft en tegelijkertijd gezond en betaalbaar is. We combineren zittend met staand werken en we kiezen in plaats van een traditionele bureaustoel steeds meer voor alternatief zitmeubilair. Letterlijk en figuurlijk komt er steeds meer beweging in de werkplek. Het is een natuurlijk gevolg van de aandacht voor bewust en gezond leven in onze privétijd. Hahebo Kantoor & Magazijn is al jaren specialist in het op- en verkopen van jong gebruikt meubilair uit de zakelijke en financiële dienstverlening en kan helpen bij het inrichten van de kantoorwerkplek nieuwe stijl.

Een decennium geleden was werken in combinatie met beweging nog voorbehouden aan creatieve vrijdenkers in loftachtige kantoren van oud industrieel erfgoed. Op alternatief zitmeubilair zoals op zitballen en in schommels werden nieuwe producten en concepten bedacht. In de traditionele kantooromgeving was tot enkele jaren gelden ergonomie het modewoord. Medewerkers werden niet betaald om te bewegen maar om 160 uur per maand zittend te werken. Werkplekken en bureaustoelen die voldoen aan de Europese normen en de NPR-richtlijnen werden gekwalificeerd als 'ergonomisch goed'. Goed is dan te lezen als afgestemd op de lichaamsdimensies van de gebruiker. Alles wat niet voldeed aan de normen was 'ergonomisch fout'. In aanbestedingen worden deze normen nog steeds als referentie gebruikt. Inmiddels onderkennen we de relativiteit hiervan. Goed wordt steeds meer datgene waar de gebruiker zich prettig en comfortabel bij voelt. Steeds vaker is dat een bureau, een bureaustoel en een vergaderplek met beweging. Werken wordt door de voortdurende beweging onbewust een gezonde work-out. En wie wil dat nu niet?

Zit-sta werkplek

30% van de aanvragen bij Hahebo voor werken en vergaderen betreft een zit-sta werkplek. De huisleveranciers Huislijn en Palmberg hebben daarvoor een ruim assortiment ter beschikking. De zit-sta werk- en vergaderplekken zijn verkrijgbaar tot een werkhoogte van 130 cm. Ook aan diverse bladvormen en mogelijke decors is geen gebrek. De elektrische verstelbaarheid met memory-functie verhoogt het gebruiksgemak. Gebruikers geven als feedback dat staand werken en staand vergaderen de productiviteit en concentratie behoorlijk verhogen. Tegelijkertijd worden vergaderingen vluchtiger en luchtiger. Inmiddels kiezen ook veel managers voor een zit-sta werk- annex vergadertafel. Zij zijn graag early-adopter en tonen voorbeeldgedrag voor wat goed en gezond is en voor wat plezier geeft.

Actief zitten

Ook het zitten doen we tegenwoordig actief en beweeglijk. Hahebo Kantoor & Magazijn is dealer van Aeris en Spindle. Aeris is bekend door zijn high-end oplossingen voor actief zitten. De Swopper, Muvman en 3Dee zijn exclusieve producten die in vele kantoren worden ingezet als bijzet-hocker, zit-sta hulp en bureaustoel. Door het dealerschap voor Spindle kan Hahebo ook in het middensegment met de bureaustoel One en de hocker Joris een betaalbare oplossing aanbieden voor actief zitten. De zitting van de One en Joris hebben een geïntegreerd mechanisme dat een instelbare gyroscopische beweging van de zitting ondersteunt. Het lichaam zoekt voortdurend een juiste zitbalans en blijft daardoor permanent in beweging. De producten van Aeris zijn tegelijkertijd verend, wat het zitcomfort verhoogt. Daarnaast is Hahebo Kantoor & Magazijn ook leverancier van de Deskbike. Deze betaalbare bureaufiets is speciaal ontworpen voor gebruik in een kantooromgeving. Bij werkplekken vanaf 100 cm hoogte kan de Deskbike ingezet worden om het werken te combineren met een heerlijk ontspannen toertocht. n

www.hahebo.nl

Meer beweging in de werkplek

kantoorinrichting

Nieuw viersterrenhotel op toplocatie in

binnenstad Venlo

Venlo en de regio Noord-Limburg heeft veel te bieden voor zowel de zakelijke als de leisure gast. Reden des te meer voor de jonge Venlose ondernemer Gijs Hendrikx (30) om medio januari aan de Markt in Venlo een nieuw hotel te openen. De overeenkomst tussen de eigenaar van het pand en Hendrikx is inmiddels getekend en de plannen en voorbereidingen zijn al volop in ontwikkeling.

Sfeer en comfort

Naar verwachting opent het hotel haar deuren op 1 januari 2017. Gasten kunnen dan overnachten in een hotel dat voldoet aan de eisen van een vier sterren classificatie. Er zullen in totaal 42 kamers in verschillende klassen (comfort, superior en suite) worden gerealiseerd. Daarbij kunnen de gasten rekenen op sfeer en comfort; dit zijn belangrijke kernbegrippen in de totstandkoming van het hotel.

Beleving

Met het plan om op deze toplocatie een hotel te beginnen, wil Hendrikx inspringen op de toenemende behoefte van zowel zakelijke als toeristische gasten om te kunnen overnachten middenin het centrum van Venlo. Ook past het bij de vernieuwingen en ontwikkelingen die de binnenstad in de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. "Venlo en de regio Noord-Limburg heeft veel te bieden, van winkelen, eten en uitgaan tot talrijke zakelijke evenementen, musea en natuur. Ik kijk ernaar uit om met het hotel iets toe te voegen aan de beleving van Venlo." Daarnaast is de samenwerking met De Maaspoort Theater & Events een belangrijke factor in het ondernemingsplan. Met de eerder gerealiseerde doorgang vanuit Hotelbar de Miste naar De Maaspoort is al ingespeeld op de toekomstige samenwerking met het theater.

Op korte termijn zal er meer bekend worden over de openingsdatum van het hotel en de heropening van Hotelbar de Miste.

www.theaterhotelvenlo.nl, info@theaterhotelvenlo.nl.

Starters Innovatiefonds Rabobank Horst Venray

"Startende ondernemers ondersteunen op hun weg naar succes"

In de gemeenten Horst aan de Maas en Venray wonen en werken veel startende ondernemers met vaak innovatieve en briljante ideeën. Rabobank Horst Venray wil deze knappe koppen ondersteunen. "En dan niet alleen financieel. We willen vanuit de oorsprong van de Rabobankgedachte ondernemers helpen op eigen benen te staan", aldus Cris van Arkelen, directeur Bedrijven bij Rabobank Horst Venray.

tekst Herman van Aalst

"Startende ondernemers hebben vaak mooie ideeën, stoppen privégeld in hun bedrijf en gaan daarmee aan de slag. Maar omdat ondernemen nu eenmaal meer is dan alleen een goed idee, lopen ze snel vast en stellen zichzelf terecht de vraag: En hoe nu verder?", vertelt René Francken, ledenraadslid Bedrijven bij Rabobank Horst Venray. Van Arkelen vult aan: "Rabobank Horst Venray heeft in onze regio een marktaandeel tussen de 60 en 70 procent, waarmee we een groot netwerk in deze streek hebben. En juist dat netwerk van onder andere oud-ondernemers, accountants, HR-specialisten en reclamebureaus willen wij beschikbaar stellen aan de startende ondernemers die bij de Rabobank komen bankieren. Zo maken we elkaar sterker. Het maakt onze economie duurzamer, creëert werkgelegenheid en zorgt voor vernieuwing."

Werkgelegenheid

Het Starters Innovatiefonds is een initiatief van Rabobank Horst Venray en haar ledenraad. Ze stellen ? 500.000,- beschikbaar om goede ideeën te ondersteunen die niet bancair financierbaar zijn. Van Arkelen: "De Rabobank is een coöperatieve bank die bijdragen levert aan de sociale en maatschappelijke omgeving waarin ze is gevestigd. We ondersteunen met het coöperatiefonds al diverse stichtingen en verenigingen en schenken bijvoorbeeld geld voor de aanleg van speeltuinen en -toestellen. Maar met dit fonds gaan we verder en stimuleren we de lokale economie en verwachten we werkgelegenheid te creëren. Om die reden hebben we samen met de ledenraad unaniem besloten om het Starters Innovatiefonds op te richten. Ik ben ontzettend blij dat de ledenraad haar rol heeft gepakt om dit voor elkaar te krijgen", aldus Van Arkelen. Hun input en kennis van onze regio was mede de basis voor het fonds zoals het er nu staat.

Laagdrempelig

Startende ondernemers met een goed idee en een financieringsbehoefte van maximaal ? 50.000,- voor een onderzoek, idee of productuitwerking kunnen een aanvraag indienen. De enige voorwaarde is dat ze lid zijn of worden van Rabobank Horst Venray. En dat er natuurlijk een bepaalde haalbaarheid en realiteitszin achter het idee zit. Francken: "Een bijkomend voordeel is dat het Starters Innovatiefonds laagdrempelig is. Als de aanvraag voldoende potentie lijkt te hebben nodigen we de ondernemer uit voor een pitch. Van Arkelen: "We gaan deze ondernemer hoe dan ook helpen. De startende ondernemer krijgt een accountmanager van de Rabobank Horst Venray toegewezen, die hem of haar verder op weg helpt. Misschien niet meteen financieel vanuit de bank of het Starters Innovatiefonds, maar we gaan ze in ieder geval begeleiden om ervoor te zorgen dat ze als ondernemer kunnen groeien." Wim Peeters, ledenraadslid Bedrijven bij Rabobankt Horst Venray: "Het fonds zou mogelijk als een drietrapsraket kunnen fungeren. De startende ondernemer meldt zich met een goed idee, een bedrijf uit ons netwerk raakt enthousiast of wordt gekoppeld aan deze ondernemer. Vervolgens is de kans groot dat de startende ondernemer naast een mogelijke bijdrage uit het Starters Innovatiefonds kan rekenen op een extra investering uit ons netwerk. Daarmee kan hij het idee en zijn bedrijf verder laten groeien."

Vaardigheden

Verstrekking van het geld vanuit het Starters Innovatiefonds wordt gezien als risicokapitaal. De maximale looptijd is drie jaar en bij faillissement wordt het restantbedrag kwijtgescholden. In die drie jaar moet het idee tot wasdom komen. De Rabobank Horst Venray neemt geen deel in de onderneming. Peeters: "Links en rechts liggen voldoende zaadjes. Wij willen ervoor zorgen dat de ondernemer ze voldoende water geeft en er beslist geen ammoniak over gooit. Wij zijn altijd eerlijk in ons oordeel en we toetsen onder andere of de ondernemer de benodigde vaardigheden heeft. Als dat namelijk niet zo is, dan kunnen we bijvoorbeeld adviseren om een commercieel talent in de arm te nemen. We willen de startende ondernemers vooral coachen en tips geven." Van Arkelen vervolgt: "Wie vandaag een goed idee heeft, ziet pas jaren later wat het resultaat is. Daarom zou ik het mooi vinden als we de startende ondernemer een periode van twee jaar kunnen ondersteunen. Hoe is het ermee? Hoe staat de onderneming ervoor? Waar wil je verder in groeien? Het moet ertoe leiden dat er in onze regio een sterke gemeenschap van ondernemers ontstaat, die periodiek bij elkaar komt en waar ruimte is voor een netwerk, een spreker en de pitch van een volgende starter."

Ambities

Rabobank Horst Venray heeft nog meer ambities. Zo wil zij vanaf volgend jaar alle starters die klant zijn of worden van de Rabobank op een innovatieve manier verbinden met haar netwerk. De starters worden geholpen in hun zoektocht naar potentiele partners in verschillende disciplines. Denk bijvoorbeeld aan juridisch, financieel, administratief of commercieel advies. De starters bepalen natuurlijk zelf met wie ze een vrijblijvend adviesgesprek aan gaan. "Wij zien het als onze taak om de ondernemers onderling met elkaar in contact te brengen. Samen willen wij ervoor zorgen dat ondernemers in onze regio slagen bij het vervullen van hun droom en zo de regio sterker te maken. Dus heb je een briljant idee en wil je een bedrijf oprichten in regio Horst aan de Maas en Venray? Kom naar Rabobank Horst Venray, we helpen je verder op weg!", aldus Van Arkelen. n

innovatie

"Het Starters Innovatiefonds

zou mogelijk als een drietrapsraket

kunnen fungeren"

in gesprek over het starters innovatiefonds:

? Cris van Arkelen is directeur Bedrijven bij Rabobank Horst Venray en heeft ruim twintig jaar bancaire ervaring op het gebied van financieringen, internationaal betalingsverkeer en verzekeren.

? Drs. René Francken, ledenraadslid Bedrijven bij Rabobank Horst Venray is managing director bij Montair Process Technology in Kronenberg. Het bedrijf verzorgt 'turnkey'-oplossingen op maat en onderscheidt zich door een innovatieve en duurzame aanpak.

? Wim Peeters, ledenraadslid Bedrijven bij Rabobank Horst Venray is directeur en eigenaar bij P&P Total Care Concepts, een onafhankelijk adviesbureau gespecialiseerd in de eerste- en tweedelijnszorg.

Janine Peeters, personal assistant bij Pa Dynamics

"Ik ben net

een kameleon"

Een vergadering organiseren, een zakenreis boeken of de agenda beheren: veel managers bij grote bedrijven laten dit graag aan een personal assistant over. Maar ook directeuren bij kleine MKB-bedrijven kunnen flink wat tijd besparen door gebruik te maken van een dergelijke assistant. "Of het nu om een directiesecretaresse, management assistente of personal assistant gaat, zij kunnen zoveel meer voor een manager betekenen dan enkel het aannemen van telefoontjes. Zie hem of haar eerder als de manager van de manager", aldus Janine Peeters van PA Dynamics.

Toen Janine Peeters in 2010 haar eigen bedrijf PA Dynamics begon en als zelfstandig personal assistant aan de slag ging, had zij al de nodige werkervaring opgedaan bij diverse bedrijven. "Na het afronden van de MEAO-opleiding voor secretaresse heb ik bij de meest uiteenlopende bedrijven gewerkt, van huisartsenposten tot accountantsbedrijven. Gaandeweg ben ik in dit traject opgeklommen van administratief medewerkster tot directiesecretaresse, door middel van een hands on houding en een flinke dosis gezond verstand. Ook al zijn er verschillende opleidingen voor directie- secretaresse, kun je dit vak niet zomaar uit de boeken leren. Je moet er de juiste mentaliteit voor hebben, het moet 'in je zitten'. Je moet het leuk en fijn vinden om mensen te ontzorgen, want dát is waar het simpelweg om gaat." Volgens Peeters heeft een directiesecretaresse vaak veel meer skills dan dat een manager zou denken. "Wanneer je bijvoorbeeld een locatie voor een externe bijeenkomst moet boeken, moet je kunnen onderhandelen en kostenbewust bezig zijn. Door deze skills goed in te zetten wordt een directeur of manager weer veel zorgen uit handen genomen en heeft deze minder snel de neiging om overal ja tegen te zeggen en daarmee wordt zijn of haar leven ook een stuk prettiger."

Als personal assistant kan Peeters diverse werkzaamheden voor managers, directeuren en andere leidinggevenden binnen een bedrijf verrichten. Van het maken van afspraken tot het organiseren van interne en externe bedrijfsbijeenkomsten en het boeken van zakenreizen inclusief taxi en bagagevervoer. Maar ook zaken in de privésfeer kunnen aan de personal assistant worden overgelaten, zoals het regelen van een klusjesman, de apk-keuring voor de auto, een romantische date-night voor de partner organiseren, het regelen van museumkaartjes of een verjaardagscadeau voor de kinderen. Hiervoor maakt Peeters gebruik van haar zeer uitgebreide netwerk.

Communicatie

Volgens Peeters is de kern van een goede samenwerking tussen een personal assistant en een manager goede communicatie. "Met veel van mijn klanten werk ik op afstand samen, een aantal van hen wonen en werken in het buitenland of zijn veel op zakenreis. Dankzij de vele digitale communicatiemiddelen die voorhanden zijn zoals natuurlijk de telefoon en mail, maar ook sms, WhatsApp, FaceTime en Skype is dat ook prima mogelijk. Voor een aantal van mijn klanten ben ik een vast aantal uren per week beschikbaar, maar die uren zijn wel heel flexibel en on demand in te delen. Dat mag een klant ook verwachten in een 24-uurs economie die zich vaak over meerdere tijdzones uitstrekt." Naast de bereikbaarheid en snelheid waarmee je communiceert, is ook de manier waarop je communiceert heel belangrijk. "Als personal assistant moet je diplomatiek zijn en iedereen met respect behandelen. Je krijgt namelijk vaak ook te maken met andere personal assistants en bij hen bereik je meer met vriendelijkheid en beleefdheid dan met doordrammen. Verder moet je je goed in kunnen leven in een klant en tien stappen vooruit denken. Ik regel ook nooit dingen op de automatische piloot. Managers kunnen soms wat wispelturig zijn en een vergadering op het allerlaatste moment verzetten. In die dynamiek moet je meegaan. Daarom houd ik ook veel contact met mijn klanten."

Vertrouwensband

Volgens Peeters is een vertrouwensband heel belangrijk voor het optimaal kunnen functioneren van een personal assistant. Alleen dan kan een manager optimaal worden ontzorgd."Omdat je zo intensief met elkaar omgaat, wordt de relatie met de klant al snel hecht. Een klant moet het vertrouwen hebben dat wanneer een opdracht bij mij neergelegd wordt, het ook goed komt. Hij of zij kan het dan met een gerust hart loslaten. Dit geldt voor bedrijfsgerelateerde zaken, maar ook dingen die in de privésfeer spelen. Een mooi voorbeeld hiervan is mijn samenwerking met een expat die in Nederland een huis had gekocht van een andere expat. Omdat beide expats net die dag in het land waren, was het belangrijk dat er die dag ook getekend zou worden. Maar toen kwam mijn klant er achter dat het geld nog niet was overgemaakt naar de notaris. Ik heb toen contact opgenomen met de bank, het notariskantoor en heb er toen voor kunnen zorgen dat de transactie alsnog plaats kon vinden en dat alle betrokken partijen terug konden kijken op een prettige afhandeling van de transactie. Dankzij die vertrouwensband weet een manager precies wat hij of zij aan ondersteuning op afstand kan verwachten. Dan merk je pas echt wat de meerwaarde van een personal assistant kan zijn: je bent de wingman van de manager."

Persoonlijke details

Peeters organiseert naast mensen ook meetings en events. Dit gaat van het voorzitten van bijeenkomsten tot de complete organisatie van een congres of bedrijfsfeest. "Voor een zakelijke meerdaagse training in Amsterdam, die toevallig samenviel met de aankomst van Sinterklaas, regelde ik voor de vrijdag een mooi hotel, werd er op zaterdag in de bibliotheek vergaderd en konden de deelnemers op zondagochtend tijdens een rondvaart over de grachten ontbijten. Vervolgens werd de meeting voortgezet in het Scheepvaartmuseum en vormde de aankomst van Sinterklaas een mooi intermezzo. Terwijl iedereen naar buiten keek legde ik op elke stoel een zelfgemaakt boek met kleine cadeautjes, lekkers en een zelfgeschreven gedichtje in het Engels. Het zijn juist die persoonlijke details waar je als personal assistant in uit kan blinken en wat mijn vak ook zo leuk maakt." Bijzonder trots is Peeters op de modeshow in Blerick die zij tweemaal heeft mogen organiseren. "De eerste keer moest ik alles opzetten, van sponsoring tot logistiek en aankleding. Ik had er geen ervaring mee, maar met gezond verstand en hard werken kom je een heel eind. De modeshows waren uiteindelijk een groot succes en ik kijk er met veel plezier op terug."

Kameleon

Grote bedrijven maken al graag gebruik van een personal assistant, maar ook kleinere ondernemingen kunnen hier hun voordeel mee doen. "Voor bedrijven die te klein zijn voor het inhuren van vaste ondersteuning maar te groot zijn om alles zelf te doen, kan een personal assistant on demand voor incidentele klussen al een ideale oplossing zijn. Denk aan het organiseren van een meeting, of het aansturen van de secretaresses als er een drukke periode zich aandient. Het grote voordeel is dat ik niet branchegebonden ben. Ik ben net een kameleon, ik pas me aan elke situatie en locatie aan. Your busyness is my business." n

dienstverlening

Janine Peeters is in te huren als PA for a Day, als PA on Demand voor incidentele opdrachten zoals het organiseren van een bijeenkomst of het begeleiden van directieassistentes, of voor een bepaalde periode. www.pa-dynamics.nl

Kasteeltuinen Arcen

Het mooiste decor

van Limburg

In het pittoreske dorpje Arcen, gelegen in de prachtige Maasduinen ligt Kasteeltuinen Arcen. Kasteeltuinen Arcen is een van de meest veelzijdige bloemen- en plantenparken van Europa. Het park is 32 hectare groot en heeft meer dan 15 unieke tuinen en een historische buitenplaats met 17de eeuws kasteel. In 2013 startte Stichting het Limburgs Landschap met een grootschalige renovatie van Kasteel Arcen en de omliggende tuinen, en met succes want Kasteeltuinen Arcen werd begin 2016 door Land van ANWB uitgeroepen tot het Leukste uitje van Limburg!

Kenmerkend voor Kasteeltuinen Arcen is de diversiteit aan tuinen. De meer dan 15 tuinen variëren in grootte en stijl. Zo zijn er grote tuinen zoals het barokke Rosarium met meer dan 8.000 rozen, een subtropische kas maar ook een Acertuin met een bijzondere collectie Japanse Esdoorns, een Rododendrontuin en een bordertuin. Maar er zijn ook kleinere gethematiseerde tuinen zoals de Italiaanse tuin, de Japanse tuin of de Moes- & Groentetuin waar getoond wordt hoe men zelf op een klein oppervlak groente kan verbouwen. Op een wandeling door het park kan genoten worden van geur en kleur in de tuinen, van de vele vijverpartijen en watervallen. Elke tuin biedt een nieuwe, groene ervaring.

Inspirerende

mogelijkheden voor groepen

Kasteeltuinen Arcen leent zich uitstekend voor een groepsbezoek. Er zijn mogelijkheden voor ontvangsten, lunches of buffetten. Maar ook een actief programma, een workshop of een dag arrangement zijn mogelijk. De prachtige entourage en de veelzijdigheid van Kasteeltuinen Arcen leent zich daarnaast uitstekend voor een feestelijk personeelssamenzijn of een inspirerende vergadering.

Enchanted Gardens

Naast een rustgevende groenbeleving biedt Kasteeltuinen Arcen ook een goed gevulde evenementenkalender met uiteenlopende activiteiten en evenementen gedurende het hele seizoen.

Van 15 oktober t/m 6 november heropent het park 's avonds, als de duisternis valt, voor het avondprogramma 'Enchanted Gardens'.

Enchanted Gardens is een sprookjesachtige, met kaarsen aangelichte, wandeling waarbij zich een bijzonder spel van licht en klank ontvouwt. Het Rosarium staat in vuur en vlam terwijl de Water- en Beeldentuin een mysterieuze moerassfeer krijgt en kunstwerken op mystieke wijze verlicht worden. Het gebruik van klanken maakt de beleving extra intens. De grote vijver bij de Casa Verde is halverwege de route het unieke decor van een lasershow. Opwarmen kan in de subtropische Casa Verde met Caribische muziek en lichtelementen. In de Oosterse Watertuinen hangt een magische Aziatische sfeer en de grote chrysantenarrangementen zijn op deze avonden ook prachtig verlicht. Voor groepen bieden wij speciale arrangementen. n

Op zoek naar een inspirerend personeelsuitje of een incentive voor uw team?

Wij maken graag een voorstel voor u!

T: 077-4736010

E: reserveringen@kasteeltuinen.nl

I: www.kasteeltuinen.nl

Toplocatie

Avondarrangement 'Enchanted Gardens'

Stelt u zich eens voor? een welkom ontvangst in de gewelvenkelders van Kasteel Arcen. Een bijzondere dwaling door misschien wel Nederlands mooiste tuinen in de avonduren. Een kop warme chocomel of een feestelijke warme cocktail onderweg. Bourgondisch eten en drinken in de bijzondere ambiance van een eeuwenoud landgoed, by night! Wij bieden u met veel genoegen deze bijzondere ervaring aan in de herfst van 2016.

Programma:

19.00 uur ontvangst in de sfeervolle gewelvenkelder van het Kasteel met een drankje en amuse.

19.30 uur aanvang Herfstbuffet met soepen, stoofpotjes, ovenschotels, lekkernijen en een najaarsdessert.

21.00 uur aanvang wandeling Enchanted Gardens. Onderweg een drankje..

22.30 uur terugkomst in de gewelvenkelder. Wij serveren hapjes en drankjes.

00.30 uur einde van de avond.

Inbegrepen zijn de toegang tot het park, drankjes (wijn, bier, frisdranken) in het kasteel en een drankje onderweg, herfstbuffet en dessert en hapjes na afloop van de wandeling. Er is achtergrond muziek aanwezig. We kunnen ook live muziek voor u regelen en eventueel extra entertainment zoals bijvoorbeeld een (middeleeuwse) tafelgoochelaar. Ook is het mogelijk om de lasershow die onderdeel uitmaakt van het lichtspel een persoonlijk (bedrijfs-)tintje te geven door middel van het verwerken van een logo of een ingesproken tekst.

Prijs per persoon ? 69,00 euro, inclusief de geldende btw.

Dit arrangement is te boeken van dinsdag t/m vrijdag.

Extra wensen werken wij graag voor u uit in een offerte op maat.

Brienen doet wild! tijdens 'Enchanted Gardens'

Stelt u zich eens voor? het avond-arrangement Enchanted Gardens zoals reeds genoemd.. maar dan met een zeer speciaal culinair tintje. Geniet van een heerlijk Wildarrangement van Michelin sterren chef Rene Brienen van Restaurant Brienen aan de Maas. Met veel passie bereid zijn team vanaf de befaamde Big Green Eggs heerlijke wildgerechten uit eigen streek. Dat wordt geweldig genieten!

Prijs per persoon ? 99,00 euro, inclusief de geldende btw. Dit arrangement is te boeken van dinsdag t/m vrijdag en op basis van beschikbaarheid.

Extra wensen werken wij graag voor u uit in een offerte op maat.

5

6

1

4

3

2

Accountmanager Ronny Verhaegh bij ENJOB Personeelsdiensten:

"Houd je belofte

en doe iets meer"

Een talent op het gebied van dag- en personeelsplanningen, een gemotiveerde chauffeur of een talentvolle inkoper voorstellen bij een klant. Ronny Verhaegh (29), accountmanager Transport en Logistiek bij ENJOB Personeelsdiensten in Venlo, wil vooral eerst feeling krijgen met zijn opdrachtgever om vervolgens de passende kandidaat naar voren te schuiven. "Ik wil te allen tijde weten wie ik voordraag bij mijn klanten."

tekst Herman van Aalst FOTOGRAFIE Pam van den Broek

ENJOB Personeelsdiensten is in 2011 opgericht door Wouter Beckx. De organisatie heeft een vernieuwende kijk op personeelsdiensten. "Wij profileren ons in de branche met onze gedrevenheid, professionaliteit, persoonlijke benadering en bovenal een onderscheidende werkwijze", vertelt Ronny. "De organisatie is er voor bedrijven die op zoek zijn naar dé geschikte kandidaat met mbo+-, hbo- of wo-niveau. Onze specialisatie ligt in de sectoren transport en logistiek, industrie, (proces)techniek en zakelijke dienstverlening. Als we merken dat een bedrijf het even moeilijk heeft, dan kijken wij mee en durven daarbij buiten de kaders te denken. Ik vind overigens dat wij als organisatie dat verplicht zijn." Ook de persoonlijke gesprekken met de kandidaten zijn voor ENJOB erg belangrijk. Ronny: "In iedere ontmoeting wil ik vooral ingaan op de diepere motivatie van een potentiële werknemer. Als ik merk dat diegene het bij een klant niet gaat redden, dan ga ik hem of haar niet voorstellen. Ik wil dat het klopt."

Gemotiveerd personeel

Het gaat volgens de accountmanager erg goed met de transportsector. "Uit de markt horen wij dat er veel vraag is naar planners en goede medewerkers voor diverse soorten chauffeursbanen. Vooral in de drukke zomerperiode, het seizoen van groenten, fruit, bloemen en planten, is de vraag groter. Maar ook in andere sectoren als grondverzet en nationaal- en internationaal transport merken we een toenemende vraag naar gemotiveerd personeel. Wij hebben in een relatief korte tijd onze organisatie op de kaart gezet. Gerenommeerde bedrijven in de regio weten ons verbazingwekkend snel te vinden. Het is onze kracht om hen snel en goed te voorzien van uitstekende werkkrachten", aldus Ronny.

Unieke wervingsmethodes

ENJOB heeft drie vestigingen, in Venlo, Venray en Tegelen. De organisatie maakt gebruik van unieke wervingsmethodes. "Wij zijn er stellig van overtuigd dat iedereen in dezelfde vijver vist," vertelt Ronny, "maar wij vissen beter! Sterker: doordat wij proactief werven, hebben wij al beet voordat de vis in de vijver is losgelaten. Het grote voordeel: onze klanten krijgen als eerste de geschikte kandidaat voorgedragen." Het is een uitdaging om aan goede medewerkers te komen en ENJOB Personeelsdiensten zet daarom extra stappen. Ronny: "Er is een tekort aan bepaalde soorten chauffeurs. Wij begeleiden gemotiveerde chauffeurs bij het behalen van de vereiste papieren om als een ander soort chauffeur aan de slag te gaan. Is het wenselijk dat ze ondertussen ander werk doen? Dan kijken wij bij onze opdrachtgevers of we ze tijdelijk elders kunnen plaatsen. Andersom werkt het ook zo. Heeft een bedrijf bijvoorbeeld even geen werk, dan proberen we overtollig personeel ergens anders onder te brengen of zorgen dat we netjes afscheid van elkaar nemen. Een soort one-stop-shop voor alle personeelsdiensten. Mensen die een chauffeur voor ENJOB Transport voordragen die nog niet bekend is in onze systemen en minimaal twee maanden voor ons werkt, krijgen van ons een financiële beloning van maar liefst 150 euro. Zo makkelijk kan het zijn."

Persoonlijke benadering

ENJOB Personeelsdiensten werkt samen met verschillende partijen, zoals Beter Venlo, A4Works (provincie Limburg) en Twende, en biedt daarmee een breed aanbod aan diensten. Ronny: "Klanten ervaren ons als dé partij waar ze met alle vraagstukken terecht kunnen, als een one-stop-shop. Om die reden gaan we met veel opdrachtgevers een samenwerkingsovereenkomst aan." Om te zorgen dat de contacten goed blijven, hanteert Ronny zijn eigen werkwijze. "Het begint altijd met een persoonlijke benadering, waarbij ik vind dat je altijd jezelf moet blijven. Ik ga zelf op pad, zodat ik mijn opdrachtgevers recht in de ogen kan aankijken en helder kan krijgen waar hun behoefte ligt. Kan ik het niet leveren? Dan zal ik dat eerlijk zeggen. Maar zie ik kansen, dan horen ze dat uiteraard ook. Ik zet steeds weer mijn beste beentje voor. Houd je belofte en doe iets meer. Dat is mijn motto."

Groot netwerk

ENJOB Personeelsdiensten sponsort lokale en regionale clubs, verenigingen en sociale en maatschappelijke initiatieven als voetbalclub VVV-Venlo of de Zomerparkfeesten in Venlo. "Wij geloven in een langdurige samenwerking met klanten en medewerkers in het gebied waarin we werken. Alle medewerkers van ENJOB Personeelsdiensten hebben een groot netwerk. Je bent als organisatie niet zomaar een speler. Iedereen kent je. Dreigen mensen hun baan te verliezen of zijn ze toe aan iets nieuws? Denk aan ons, want als iemand ambities heeft, dan zijn wij altijd bereid te kijken naar de mogelijkheden." n

www.enjob.nl

transport en logistiek

ENJOB Personeels-

diensten staat voor:

? werving & selectie

? HR-diensten

? Payrolling

? Uitzenden

? Re-integratie

? Detacheren

? Outplacement

? Sociale activering

? Wajong-trajecten

? Ondersteuning bij naleving participatiewet

"Het begint altijd met een persoonlijke benadering"

ENJOB is in het bezit van het keurmerk van Stichting Normering Arbeid (SNA), hét keurmerk voor alle uitzendondernemingen en (onder-)aannemers. Het keurmerk is gebaseerd op NEN 4400-1 en NEN 4400-2. Hiermee voldoet de organisatie onder andere aan fiscale en wettelijke verplichtingen ten aanzien van loonbetalingen.

Logistic Force Venlo maakt ambitieuze groei waar

Logistic Force is een landelijk opererende dienstverlener in flexibele arbeid, die werk biedt aan gemiddeld 1500 tot 1700 medewerkers in de transport en logistiek. Logistic Force is gespecialiseerd in het uitzenden en opleiden van personeel in de sector transport en logistiek en investeert in werving, selectie én begeleiding van potentiële werknemers.

Geheel Limburg veroverd

Met reeds 14 vestigingen in Nederland, is de nieuw te openen vestiging in Weert de meest zuidelijke vestiging van het land. Vestiging Venlo werd in 2014 geopend en groeit in sneltreinvaart, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. Sterker nog, om aan de hoge standaarden te voldoen, heeft eigenaar Bart Derkx ervoor gekozen om de ambitieuze groeiplannen waar te maken. "In 2014 hebben wij ons als doel gesteld binnen enkele jaren heel Limburg te kunnen bedienen. En vanaf oktober 2016 is het zover", aldus Bart Derkx.

Vanaf oktober 2016 opent Logistic Force Venlo een nieuwe vestiging in Weert. Vanuit deze vestiging zal met name Midden-en Zuid-Limburg worden bediend. Door deze uitbreiding speelt Logistic Force in op de toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel in de sectoren transport en logistiek in heel Limburg.

Sterk product, brede mix

Logistic Force biedt een totaaloplossing in de breedste zin van het woord. De organisatie biedt een brede mix van flexibele arbeid, maar verzorgt met haar eigen Logistic Force Academy ook diverse opleidingen gerelateerd aan de transport en logistiek. ADR, Hef- en reachtruck, Code 95, VCA, Bedrijfshulpverlening en rijopleidingen C en CE zijn diverse opleidingen waarmee Logistic Force zowel haar eigen medewerkers opleidt en bijschoolt als medewerkers van relaties. Buiten Logistic Force Academy heeft Logistic Force een eigen Payroll en Recruitment afdeling. Door deze ontwikkeling is Logistic Force uitgegroeid tot een totaalaanbieder van een breed pakket HR-oplossingen.

De unieke kracht

van Logistic Force

Bart Derkx: "Wij willen richting geven aan de toenemende behoefte aan flexibiliteit en ontwikkeling van medewerkers om ook in de toekomst de sector van voldoende gemotiveerde medewerkers te kunnen voorzien. Vanuit de overtuiging "Delen is vermenigvuldigen" voegen wij waarde toe aan onze medewerkers, klanten en aan de maatschappij als geheel." n

QuickScan

Het probleem van de markt:

Ook transport en logistiek verandert en vaste dienstverbanden maken plaats voor flexibele arbeidskrachten. Die flexibele schil moet meeademen met de conjunctuur. Onveranderd blijft echter de vraag naar goede medewerkers, die waarde toevoegen aan een bedrijf. Kwaliteit is gevraagd.

Onze visie:

Als dienstverlener in flexibele arbeid moet je werkgevers en werknemers bij elkaar brengen. Het streven moet zijn om voor iedere medewerker de perfecte match te vinden met het bedrijf en werk dat bij hem past. Dan is de klant spekkoper.

Uw oplossing:

Op grond van onze sterke interne organisatie en brede kennis van de branche zijn wij voor onze klanten de allrounder die in staat is de juiste man op de juiste plek optimaal te laten renderen en waarde te laten toevoegen aan hun organisatie. Voor alle functies binnen de branches Transport en Logistiek, van lbo-mbo tot hbo+, van heftruckchauffeur tot orderpicker, van vrachtwagenchauffeur tot transportplanner, alleen kwaliteit telt.

In de regio Noord-Limburg is de sector transport en logistiek een belangrijke economische pijler. Reden te meer om aandacht te besteden aan deze sector middels een stelling:

Met het negen maal winnen van de logistieke hotspot verkiezing sinds 2006 zit het met de faciliteiten voor de sector Transport & Logistiek in de Regio Venlo-Venray wel goed.

Inge van Els,

Talent development manager

bij VIA Academy

Om deze nummer één positie te behouden is het van belang om te blijven investeren in de ontwikkeling van mensen. Werknemers die goed op hun plek zitten dragen bij aan het succes van deze regio. Door het bieden van ontwikkelmogelijkheden stimuleer je werknemers en vergroten zij hun kennis en vaardigheden. Dit kan door trainingen, opleidingen en (interne) coaching. Maar ook door het leren van branche experts en op die manier inzicht te krijgen in best practices.

VIA Academy faciliteert in bovenstaande. De afgelopen twee jaar hebben wij het opleidingsprogramma 'Your Career in Control' uitgerold. Een ontwikkelprogramma gericht op young potentials in de logistiek en supply chain sector. Aan het einde van 2016 gaan wij van start met Boost. Een nieuw opleidingsprogramma gericht op 45-plussers; een zeer waardevolle doelgroep binnen deze sector.

VIA is trots om in deze regio werkzaam te zijn en bij te dragen aan de ontwikkeling van logistieke organisaties.

De Stelling

Scelta Mushrooms

Winnoveren met champignons

Scelta Mushrooms uit Venlo haalt alles uit de champignon. Het verwerkt deze tot een breed assortiment producten, van vers ingevroren en lang houdbare, geconserveerde champignons tot gezondere snacks en natuurlijke smaakversterkers. Deze vinden hun weg naar pizza's, soepen, sauzen, kant-en-klaarmaaltijden en andere producten en zijn verkrijgbaar in diverse internationale supermarkten. In meer dan 67 landen wereldwijd worden miljarden van hun champignons gebruikt door de leidende merken in de voedingsmiddelenindustrie, catering en retail.

Het toevoegen van waarde staat centraal en Scelta is altijd bezig om nog meer te doen met champignons. Vanuit hoofdkantoor en innovatiecentrum The Scelta Institute blijft het samen met partners zoeken naar nieuwe sectoren waarin de champignon ingezet kan worden, naar nieuwe smaaksensaties, duurzame mogelijkheden en gezonde producten. Want 'winnoveren' is hét fundament onder het bedrijf.

Scelta Taste Accelerator

Een van de recent geïntroduceerde nieuwe producten is de Scelta Taste Accelerator. Het product biedt een inventieve oplossing voor een dringende voedseluitdaging. Meer dan 85% van de Nederlandse bevolking consumeert meer zout dan het aanbevolen dagelijkse maximum, wat het risico op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten aanzienlijk kan verhogen. Meer dan 80% van de zoutinname krijgen we binnen via verwerkte voeding, zoals brood, vlees en kaas. Overal in de wereld ondernemen regeringen dan ook actie om de zoutinname onder de bevolking terug te dringen. Voedingsbedrijven hebben zoutreductie bovenaan hun agenda staan. Helaas reduceert het verminderen van het zoutgehalte in voeding ook de smaak van het product. Scelta Taste Accelerator helpt in het gevecht tegen zout, op basis van de natuurlijke kracht van umami.

De Japanners weten het al heel lang, in de westerse wereld begint het inmiddels ook door te dringen: mensen kunnen behalve zoet, zuur, zout en bitter een vijfde smaak proeven, umami. Dit is Japans voor heerlijkheid. Umami is een hartige smaak, die prachtig harmonieert met de andere smaken. Het is niet een zeer uitgesproken smaak, zoals de andere basissmaken, maar het balanceert en zorgt voor de afronding van de totale smaak van een gerecht. Umami smaakstoffen zitten van nature in verschillende voedingsmiddelen, zoals Parmezaanse kaas, olijven, tomaten en champignons. Ze hebben het vermogen om de smaak te versterken en de perceptie van de zoute smaak te verhogen.

Daardoor is Scelta Taste Accelerator in staat om het verlies van smaak te compenseren wanneer het zoutgehalte wordt verlaagd. Het is een krachtig, natuurlijk alternatief voor de smaakversterkers MSG (E621) en gistextract, maar ook een ingrediënt voor zoutreductie. Het kan gebruikt worden in een brede range producten, van kant-en-klaarmaaltijden tot vlees, brood en chips. Zoutreducties tot 50% zijn behaald, zonder de smaak en functie van zout aan te tasten. Het product is ook voor chef-koks uitstekend geschikt en in Nederland vanaf midden september bij de Hanos te verkrijgen.

Champignons in Ecopouch®

Een ander voorbeeld van een winnovatie is de Ecopouch®. In de visie van Scelta hebben de traditionele manieren van conserveren hun langste tijd gehad. Bij klassieke conserven worden zout en diverse zuren toegevoegd om kleur, smaak en pH te stabiliseren. Daarnaast is de productie van traditionele conserven zeer energie-intensief, het gehalte afval is hoog en de smaak komt niet in de buurt van dat van vers. Daarom heeft het naar duurzame alternatieven gezocht. De meest recente oplossing zijn de champignons in flexibele pouch verpakking.

Scelta heeft een procedé ontwikkeld waarbij champignons, na verpakt te zijn in een pouch, gekookt worden in hun eigen vocht. Het sap is volledig afkomstig van de champignon en er zijn geen chemische hulpstoffen ?de zogenoemde E-nummers? meer toegevoegd. De resulterende champignons in Ecopouch® combineren het beste van verse en geconserveerde champignons: ongekoeld houdbare champignons met een verse smaak en textuur én de vertrouwde lange houdbaarheid. Het maakproces en transport zijn energiezuiniger, het afval beduidend minder. Met als motto: 'use the juice'. Het vocht met intense champignonsmaak kan namelijk ook prima gebruikt worden als 100% natuurlijke en snelle basis voor onder meer soepen, fonds en sauzen.

Snex®

Op het gebied van groentesnacks zijn recent de Snex® geïntroduceerd. Het idee voor de Snex® ontstond bij VVV-Venlo, de voetbalclub in Venlo. Na de wedstrijd werden regelmatig bitterballen en andere ondefinieerbare snacks geserveerd. Dat kan gezonder, dat kan lekkerder, dacht Scelta. Zeker bij een sportevenement. Het betekende het startpunt voor de ontwikkeling van een range smakelijke, gezondere snacks. Het resulteerde in de Snex® range: snacks op basis van de beste kwaliteit, vers ingevroren groenten met een knapperige korst. Ze kunnen bereid worden in de friteuse, maar ook in de oven als gezonder alternatief. Met duidelijk herkenbare ingrediënten, 100% vleesvrij en zonder toevoeging van kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Je ziet wat je eet en proeft wat je ziet!

1 portie (5 Snex, 100 gram) is daarbij meteen gelijk aan 25% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente. Verkrijgbaar bij de Sligro en Hanos in diverse smaken: champignons, broccoli met champignons, spinazie met champignons, zuurkool en ratatouille. Het is dé allround groentensnack: voor iedereen - zonder de vegetarische, koosjer en halal consumenten uit te sluiten -, bij elke gelegenheid. Een perfecte snack voor een geslaagd feest, bijzonder fingerfood voor bij de borrel, de lekkere en snelle amuse en het verrassende onderdeel van een maaltijd. Verrassende smaken, zegt u? Klopt. Maar als u ze eenmaal geproefd heeft, wilt u nooit meer anders. n

www.sceltamushrooms.com

food

BOB Noord-Limburg Business maakt

deel uit van Noord-Limburg Business; een

on/offline platform voor ondernemers

uit de regio Noord-Limburg.

www.noordlimburgbusiness.nl

Alle foto's en filmpjes van de BOB-Borrels zijn te bekijken op bob.noordlimburgbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te

bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.

Business Ontmoet Business

Netwerken bij Bruiz

in Maasbree

De vakantie is bijna voorbij, en dat betekent ook dat het weer tijd is om te gaan netwerken. Business Ontmoet Business (BOB) helpt daar graag bij en organiseert op woensdag 28 september weer een gezellige netwerk- bijeenkomst. Ditmaal zijn we te gast bij de gloednieuwe locatie Bruiz in Maasbree.  

Wat mag u van deze bijeenkomst verwachten? Uiteraard een welkomstdrankje, een heerlijk diner en natuurlijk de uitgebreide gelegenheid om te netwerken. Verder zal Janine Peeters een presentatie geven over haar bedrijf PA Dynamics. Janine is zeer divers en draait haar hand niet om voor een grote klus, van PA for a day tot het organiseren van een evenement.

Programma

17.30 - ontvangst met welkomstdrankje en hapje

18.00 - welkomstwoord door Janine Peeters

18.10 - presentatie PA Dynamics door Janine Peeters

18.45 - aanvang diner en gelegenheid tot netwerken

21.00 - einde bijeenkomst 

Bijdragen aan BOB

Heeft u een sfeervolle locatie die als decor voor een Business Ontmoet Business-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in Noord-Limburg beslist van zouden moeten weten? Wij zijn nog op zoek naar locaties en sprekers. Ook kunnen we altijd leuke goodies gebruiken om de deelnemers cadeau te doen.

Aanmelden

Business Ontmoet Business-leden van Noord-Limburg Business mogen zichzelf kosteloos inschrijven via bob.noordlimburgbusiness.nl. Bent u geen lid en nog nooit bij een bijeenkomst van Business Ontmoet Business geweest? Meld uzelf dan aan voor deze bijeenkomst om de sfeer te komen proeven. Dit kan door een mail met uw NAW-gegevens te sturen naar bob-borrel@vanmunstermedia.nl. Eenmalige deelname kost u ? 25,-. Indien u besluit om BOB-lid te worden, dan wordt dit bedrag verrekend met het lidmaatschapsbedrag. Aanmelden voor een lidmaatschap kan via bob-borrel@vanmunstermedia.nl en kost ? 250,- per jaar (6 netwerkbijeenkomsten, altijd inclusief diner en welkomstdrankje). 

Tot ziens op woensdag 28 september bij Bruiz! 

bobborrel

Yvonne Niëns van gastrobar Bruiz in Maasbree:

"Gastrobar Bruiz, ongedwongen

genieten"

tekst Herman van Aalst FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

"Creatieve, stoere, maar ook herkenbare fijne kleine gerechtjes waarmee gasten zelf hun lunch, borrel of diner bepalen. Geen onderscheid tussen voor-, hoofd-, en nagerechten. En de kaart met de gerechtjes, welke verrassend gepresenteerd worden, bepaalt dus niet de gelegenheid, maar de gelegenheid bepaalt wat onze gasten met de gerechtjes doen." Dat zegt althans gastheer Twan ten Haaf enthousiast over het horecaconcept en het geheel vernieuwde etablissement.

Bruiz is een gastrobar in het voormalige gemeentehuis aan de Dorpsstraat in Maasbree, gelegen recht tegenover de kerk in het centrum van het dorp. "Bij ons staan geen specialiteit of specifieke keuken centraal, maar spelen we iedere keer in op trends.

Ons team maakt wat lekker is, vanuit passie en vanuit het hart, dat is wat Bruiz speciaal maakt. Daarbij is het gerenoveerde karakteristieke pand een prachtige aanblik in het centrum", aldus Yvonne en Roy Niëns.

Trotse ambassadeur

Op dit moment is het terras nog niet volledig klaar en wordt ook het aangrenzend plein opnieuw ingericht. Ten Haaf: "Maar ondertussen kunnen onze gasten wel degelijk terecht bij Bruiz. Als ze willen borrelen dan presenteren wij van onze kaart één of meerdere overheerlijke gerechtjes. Hebben ze zin om te dineren, dan passen we het aantal gerechtjes aan. Het brede drankassortiment zorgt ervoor dat er altijd een passend advies kan worden gegeven in zowel alcoholische als non-alcoholische dranken. We serveren vele biersoorten, Bruiz specials en we zijn met trots ambassadeur van het Spaanse wijnhuis Torres. Onze gasten hoeven bij ons alleen maar te genieten."

Bruiz is een krachtige formule die Ten Haaf als bedrijfsbeheerder tot uiting brengt, welke door eigenaren Roy en Yvonne Niëns met hun passie voor horeca en ondernemerschap ontwikkeld is en in ontwikkeling zal blijven. "Zolang we met zijn drieën op één lijn zitten krijg ik de volledige vrijheid om bij Bruiz mijn passie en creativiteit te laten zien."

Gemeentehuis

Maasbree is een plattelandsdorp waar veel forensen wonen. De verbindingen naar Eindhoven en Venlo zijn prima. De gemeente is op 1 januari 2010 gefuseerd samen met gemeenten Helden, Kessel en Meijel tot de nieuwe gemeente Peel & Maas met ruim 40.000 inwoners. Yvonne Niëns: "Het gemeentehuis in Maasbree was tot een decennium geleden in gebruik, daarna heeft het lange tijd leeg gestaan. In het pand zijn de hal en trap authentiek gebleven. Het was helaas bouwkundig niet mogelijk om bijvoorbeeld de prachtige bogen te behouden. Dan zouden de kamers te klein blijven om ze praktisch in te kunnen delen."

Raadzaal

Op de eerste verdieping is een voormalige raadszaal die ook tot gastrobar Bruiz behoort. "Deze is perfect geschikt voor borrels, vergaderingen, bijeenkomsten, huwelijken of besloten gelegenheden, al dan niet feestelijk. "Genieten in een ongedwongen sfeer en dat vooral met overheerlijke gerechtjes en drankjes laten gebeuren. Bij ons is het vooral genieten, goed voelen en ontspannen. Welkom bij Bruiz", besluit Ten Haaf enthousiast.

Gastrobar Bruiz, gelegen aan de Dorpstraat 20 in Maasbree - Roy en Yvonne Niëns uit Maasbree, tevens eigenaar van Niëns Horeca gevestigd aan de Baarlosestraat 4 in Maasbree. Voor meer informatie, kijk op www.bruiz.nu n

Yvonne Niëns

Twan ten Haaf

Nieuwe aanwas

Ron Coenen en Ilse Coenen-Draak zijn dinsdag 30 augustus de trotse ouders geworden van zoon Jesse Coenen. Ron is manager bedrijven bij TRIAS BV en is onlangs toegetreden tot de directie van dit bedrijf. Ilse Coenen-Draak is werkzaam als secretaresse bij Vlaminckx Advocaten in Venlo. Noord-Limburg Business feliciteert de trotse papa en mama van harte met hun prachtige zoon!

King Business Software adviseert ondernemers via regionale dealers

De ERP-oplossingen van King worden aangeboden via een uitgebreid netwerk van lokale automatiseringsbedrijven. Deze zogeheten gecertificeerde King dealers zien wij als een verlengstuk van onszelf. Het werken met hen heeft een grote meerwaarde. Zij beschikken over uitgebreide King-kennis en kennis over de verschillende bedrijfsprocessen, van boekhouden tot magazijnautomatisering.

De ene geografische locatie verschilt namelijk wel degelijk van de andere. De plaatselijke dealer is meer betrokken bij, en beter op de hoogte van de regionale aspecten. Dit kan voor een klant van belang zijn.

Tegenwoordig wil de ondernemer graag terechtkunnen bij de one-stop-shop: één loket waar hij of zij alle benodigdheden kan afnemen. Bij dealers kunnen bedrijven altijd meer afnemen dan ERP-software. Zo bieden dealers vaak ook hardware, afrekensystemen en consultancy aan.

Voor King is het belangrijk om op gelijkwaardig niveau met dealers te communiceren. 'Meedenken' is het sleutelwoord. Deze insteek heeft duurzame relaties opgeleverd: het merendeel van de dealers verbindt zich voor een lange periode met King en kent vrijwel iedereen binnen ons bedrijf. Dit laatste aspect sluit naadloos aan op de bedrijfscultuur van King; wij hechten namelijk grote waarde aan persoonlijk contact!

De populariteit van langlopende abonnementen is aan het dalen, terwijl het maandmodel steeds meer in trek raakt. Daarom biedt King Software sinds 1 juli van dit jaar het maandmodel aan. Dit houdt in dat een initiële investering niet meer nodig is; u betaalt een vast maandelijks bedrag. Onze software bieden wij aan in acht zeer complete financiële- en ERP-pakketten. Deze pakketten passen op alle MKB-branches en worden aangeboden tegen een concurrerend tarief. Kijk op www.king.eu voor meer informatie over onze producten en diensten.

Werkgevers halen eerste deel Banenafspraak ruim

Vorig jaar zijn 21.057 banen gerealiseerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarvan namen werkgevers er 15.604 voor hun rekening. Dat is fors meer dan voor 2015 was vastgelegd in de zogenoemde banenafspraak ? een overeenkomst tussen overheid, werkgevers en werknemers. MKB-Nederland en VNO-NCW reageren tevreden op de voortvarendheid waarmee werkgevers de uitdaging zijn aangegaan. Dat de werkgevers het afgesproken aantal zouden halen komt niet als een verrassing. Maar dat er zóveel meer werkgevers nieuwe collega's met een beperking hebben aangenomen is geweldig , stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. Om er direct aan toe te voegen dat 'een blijvende inspanning' nodig is om te zorgen dat ook de resterende 84.400 plaatsen er uiterlijk in 2026 komen. Dat lukt alleen als de regelingen voor werkgevers eenvoudiger worden. Gelukkig staat staatssecretaris Klijnsma open voor suggesties van werkgevers, constateren de organisaties. Als voorbeeld noemen zij de versoepeling in de uitvoering van de Participatiewet die in de afgelopen maanden is doorgevoerd. Maar er is nog veel winst te halen, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. Zo ervaren werkgevers dat kandidaten voor vacatures nog onvoldoende in beeld zijn.  Volgens de organisaties zijn steeds meer Wajongers zichtbaar, maar is de doelgroep van de banenafspraak veel breder. 'Om werkgevers goed te kunnen helpen en de kans op een match te vergroten, moet het uitgangspunt zijn om talenten en competenties in beeld te brengen, en niet alleen de beperkingen.' Volgens afspraak met het ministerie van SZW zouden er dit jaar 57.500 kandidaten in beeld moeten zijn. De Kandidatenverkenner Banenafspraak waar het UWV dit najaar mee komt voor alle werkgevers kan daaraan bijdragen.

Kamer van Koophandel legt

de verbinding tussen ondernemers

Internationaal ondernemen:

Dichterbij dan je denkt

Buitenlands succes wordt altijd bepaald door een gedegen voorbereiding althans?

Kamer van Koophandel (KvK) legt de verbinding tussen ondernemers

"Ondernemers handelen tegenwoordig pragmatisch en niet altijd volgens een vast plan-van-aanpak of stappenplan. Zie het als een metrokaart. Je bepaalt de punt aan de horizon (eindbestemming) en denkt na over hoe kom ik daar. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden." Aan het woord zijn Marc Groothuijse en Han Boots, adviseurs Ondernemersondersteuning Buitenland bij de Kamer van Koophandel (KvK) en Duitsland kenners voor Nederlandse ondernemers.

Pragmatische ondernemers boeken sneller resultaten op de internationale markt. Ze maakten in de afgelopen drie jaar een grotere omzetgroei door dan ondernemers die veel vooronderzoek doen voor ze de internationale markt op gaan. Dit blijkt uit het representatieve onderzoek 'Het proces van internationaal ondernemen', dat de Kamer van Koophandel (KvK) op 13 juni 2016 publiceerde.

De meeste internationaal actieve ondernemers (59%) beginnen gewoon met internationaal ondernemen, omdat zich 'een mogelijkheid' of 'een klant' bij hen aandient. Pas daarna gaan ze zich verdiepen in alle bijkomende voorwaarden. 23% van de ondernemers gaat heel planmatig te werk en gaat eerst op zoek naar informatie voordat zij internationale markten betreden. De rest (18%) pakt het anders aan en zoekt bijvoorbeeld eerst naar een mogelijke handelspartner en kiest pas daarna voor het diepe óf voor het vergaren van informatie.

Nieuwe opzet

De KvK werkt achter de schermen hard aan een nieuwe opzet met animaties en video's. Groothuijse: "Hip en modern. Als wij ondernemers adviseren om te innoveren, laten wij dan het goede voorbeeld geven. Om ondernemers te informeren over internationaal zakendoen richt de KvK zich op twee kanalen." Boots: "Digitaal en fysiek. Via onze website en het YouTube kanaal van de KvK zijn filmpjes, animaties en webinars te volgen over allerlei ondernemerszaken die met importeren en exporteren te maken hebben. Het voordeel van dit kanaal is dat je ze op elk moment 24/7 kunt bekijken. Vragen stellen aan een KvK-adviseur hoeft tegenwoordig niet per se telefonisch, maar mag ook via WhatsApp of Twitter."

Exportpositie Nederland

Groothuijse & Boots constateren dat steeds meer gemeenten, niet alleen in de grensstreek maar ook uit de randstad, de verbinding zoeken voor hun lokale MKB-bedrijven met het achterland zoals Duitsland en België. "Wij zijn hierover in gesprek met diverse gemeenten om samen de mogelijkheden te onderzoeken en daadwerkelijk met een plan-van-aanpak te komen." Die focus van de gemeenten is volgens beide heren terecht. Het MKB is namelijk verantwoordelijk voor twee derde van de Nederlandse export. Groothuijse: "Het speelt dus een grote rol in de totale export van ons land. In de landen om ons heen is het MKB-aandeel veel kleiner: 37% in Duitsland, 41% in Frankrijk en 41% in Engeland (2014). Om een sterke positie te behouden in het internationale zakendoen organiseren we regelmatig bijeenkomsten, bijvoorbeeld met onze succesvolle Road2-formule (Road2Belgium, Road2Germany, Road2USA, Road2Iran). Ze zijn er voor ondernemers die voor het eerst de stap naar het buitenland willen maken of daar net mee bezig zijn. Eén aspect dat overigens altijd terugkomt bij dit thema is een goede voorbereiding. Op onze fysieke Road2-bijeenkomsten leggen we het accent op praktijkverhalen van ondernemers met ervaring in het betreffende land én altijd het netwerken. Onze organisatie staat voor het bevorderen van goed ondernemerschap en het leggen van grensoverschrijdende verbindingen."

Dinsdag 14 juni 2016 vond de gratis bijeenkomst Road2TheWorld plaats in Den Bosch, Den Haag en Zwolle. Boots: "De volgende fase in het Road2-traject is het daadwerkelijk stappen zetten in het buitenland en kennismaken met de lokale cultuur en gewoonten." Vrijdag 15 april 2016 stond tijdens onze Vlaams-Nederlandse Handelsdag (VNHD) in Mechelen het 'matchmaking' centraal. Vertrouwen winnen en niet meteen tot zaken overgaan. Dick Dresselhuis, van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg verwoordde het mooi: "We verstaan mekaar, maar begrijpen wij mekaar ook?"

Businessplan

Op 9 november is er de 7e Duits-Nederlandse Handelsdag (DNHD) in Mönchengladbach. Meer informatie is te vinden op www.wirtschaftsforum-ihk.de. In 2015 waren er 850 bezoekers, 65 exposanten en meer dan 200 matchmaking gesprekken tussen Nederlandse en Duitse ondernemers. Groothuijse en Boots daarover: "Onze bijeenkomsten besteden veel aandacht aan buurlanden als België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Dat zijn kapitaalkrachtige landen, waarvan ondernemers verwachten dat ze er makkelijker kunnen slagen. Maar ook bij deze landen moet je rekening houden met cultuurverschillen, wetgeving, normen en waarden, eet- en kleedgewoonten en wijze van onderhandelen, los van de taalbarrière. En uiteraard houden we ook de actualiteit in de gaten. Wat betekent bijvoorbeeld de Brexit voor contracten en valutariscio's?"

Tot slot: "Als je over de grens wilt kijken, is het schrijven van een businessplan een hulpmiddel om startklaar te zijn voor het buitenland. Overigens kun je je als ondernemer ook dan nog flink vergissen en zelfs dicht bij huis de plank misslaan, als je de mores van een ander land niet precies kent. Buitenlands succes is voor de ene ondernemer een pragmatische aanpak (met vallen en opstaan leren), voor de ander het volgen van een 'vast' stappenplan/ plan-van-aanpak." n

Internationaal zakendoen

Ondersteuning door Kamer van Koophandel

Wilt u na het lezen van dit artikel meer weten over uw kansen in het buitenland, neem dan contact op via www.kvk.nl/internationaal,

088-5852222 of via WhatsApp: 06-30558174. Ook het bezoeken

van een bijeenkomst is mogelijk. Kijk voor een overzicht op

www.kvk.nl/agenda

Han Boots (l) en Marc Groothuijse (r)

Internationaal ondernemen:

Dichterbij dan je denkt

Internationaal ondernemen is makkelijker en daardoor dichter bij dan veel ondernemers denken. Dat stelt Bas Pulles, directeur Internationaal Ondernemen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat ondernemers ondersteunt bij agrarisch, duurzaam, innovatief en internationaal ondernemen.

"De wereld is kleiner dan ooit. Voor Nederlandse ondernemers is het dan ook steeds makkelijker om internationaal uit te breiden. Dat gold natuurlijk al langer voor het zaken doen in de Europese Unie, maar ook daarbuiten zie je steeds meer ondernemers die de stap hebben genomen om actief te worden buiten Nederland. Het is goed voor ondernemers om eens stil te staan bij die gedachte", aldus Pulles. "Internationaal opererende bedrijven zijn weerbaarder, maken sneller kennis met innovaties en zorgen voor werkgelegenheid, zowel hier in Nederland als elders. Het Financieele Dagblad schreef dan ook vrij recent in hun artikelenreeks over de snelst groeiende ondernemingen in Nederland (de 'gazellen') dat velen van hen bovenmatig internationaal georiënteerd bleken. Omdat we bij RVO precies weten wat je als bedrijf nodig hebt om in andere landen succesvol te worden kunnen we ondernemers -grote en kleine- heel goed helpen om een eerste stap te zetten."

Wat kan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland betekenen voor ondernemers?

Pulles: "Je kunt als ondernemer altijd bij ons aankloppen voor een advies. Wij beschikken over een uitgebreid netwerk van landenexperts en adviseurs in Nederland en ervaren attachés en contacten in het buitenland. Daarnaast kunnen we helpen bij het uitzetten van een route, bijvoorbeeld door de handelsmissies, waarvan we er per jaar zo'n twintig organiseren, of de zakenpartnerscan, waarbij we voor Nederlandse bedrijven op zoek gaan naar een betrouwbare partner in het buitenland. Maar we kunnen ook helpen bij het uitzoeken van een aantal hulpmiddelen om ondernemers te helpen om die eerste stap in het buitenland te zetten."

NL Exporteert

Een laagdrempelig middel om internationale ambities te toetsen is de app NL Exporteert. De app bevat onder meer landeninformatie, met per land kerncijfers, evenementen, rapporten, contactgegevens van het netwerk in het buitenland en een overzicht van instrumenten en regelingen die openstaan voor dat land. Daarnaast bevat de app een exportwijzer, met algemene tips voor exporteren. Pulles: "NL Exporteert is de Lonely Planet gids voor Nederlandse ondernemers met internationale ambities en daarmee de eenvoudigste manier om te kijken waar voor jouw onderneming de beste kansen liggen. De app is opgezet in samenwerking met partners van RVO zoals banken, MKB Nederland, Fenedex, de KvK en het ministerie van Buitenlandse Zaken. We bieden dus ook informatie van relevante bedrijven in de app, waarmee een breder informatieaanbod ontstaat en we ondernemers beter op weg kunnen helpen. Inmiddels is NL Exporteert meer dan 10.000 keer gedownload en door magazine De Zaak uitgeroepen tot op een van de beste zakelijke apps van 2015."

Wat voor kansen liggen er in het buitenland voor Nederlandse ondernemers?

Pulles: "Landen als Duitsland, België, Frankrijk en de Verenigde Staten blijven onverminderd populair. Maar met het opheffen van de sancties biedt bijvoorbeeld Iran voor veel bedrijven ook buitengewoon interessante mogelijkheden, en met een nieuwe, progressieve regering in Argentinië staat ook dat land weer volop in de belangstelling. Voor de toekomst zien we kansen liggen in Oost-Europa en het Balkangebied. Hierbij gaat het veelal om een verschuiving van de handel met Rusland, met name op het gebied van Agro.

Ook hebben Nederlandse bedrijven steeds meer interesse in zogenaamde 'opkomende markten'. Dit zijn landen die tot op heden op economisch gebied nog wat zijn achtergebleven, maar waarbij voor veel van die landen geldt dat ze momenteel een stevige economische groei doormaken en dat ze bovendien de potentie hebben om die groei ook te bestendigen. Voor Nederlandse ondernemers interessant omdat we daar aantrekkelijke regelingen voor in huis hebben. Voorbeelden zijn wat dat betreft Guinee, Sierra Leone en Ivoorkust. Maar ook Ethiopië, waar Nederlandse MKB'ers het afgelopen jaar rond de 1800 banen creëerden in één van de snelst groeiende economieën ter wereld. In 2015 zagen we al een hoge opkomst bij business events voor landen als Ethiopië, Myanmar en Kenia en in 2016 bijvoorbeeld met een campagne om in Colombia actief te worden."

Om wat voor regelingen gaat het dan?

Pulles: "Het Dutch Good Growth Fund is misschien wel belangrijkste regeling, of in elk geval de meest vergaande, die we voor opkomende markten hebben. Dit fonds biedt ondernemers leningen, garantstellingen, exportkredietverzekeringen en participaties voor investeringen in opkomende markten. Dat biedt mogelijkheden. Zo mag Kusters, een 'gewoon' Nederlands familiebedrijf, met behulp van het Dutch Good Growth Fund in India de infrastructuur gaan leveren voor het opzetten en opvullen van geldautomaten. En ik ben blij dat we onlangs ook Tony's Chocolonely een garantstelling hebben kunnen bieden waarmee ze hun activiteiten verder kunnen uitbreiden en ze daarmee hun positie, en de markt voor 'slaafvrije' cacaobonen, verder kunnen versterken. Via de internetsite www.dggf.nl kunnen ondernemers zelf zien op welke manier ze in aanmerking zouden kunnen komen voor ondersteuning vanuit dit Fonds."

Bijkomend voordeel van internationalisering is volgens Pulles dat Nederlandse bedrijven voorop lopen als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: "Gelukkig raken ook in het buitenland steeds meer ondernemers er van doordrongen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet alleen om ethische redenen is aan te bevelen, maar dat het uiteindelijk ook meer oplevert. Ik doel daarbij met name op wat 'inclusieve groei' heet, waarbij de economische groei ook ten goede komt aan de armste mensen in de bevolking, waaronder vaak ook vrouwen. Als mensen over de hele linie meer te besteden hebben, leidt dat tot meer en beter gespreide economische groei en ontwikkeling, betere arbeidsomstandigheden en een gezondere leefomgeving."

Handelsmissies

Handelsmissies dragen volgens de RVO in belangrijke mate bij aan de internationalisering van de Nederlandse economie. Dit najaar verzorgt RVO nog missies naar onder meer Argentinië, Zuid-Korea, Vietnam, Australië en Nieuw-Zeeland. Pulles: "Bedrijven die meegaan op handelsmissie zijn zeker niet alleen multinationals. Integendeel, zo wijzen RVO-cijfers uit. Slechts één derde van de ondernemingen heeft een omvang van 250 of meer werknemers, de rest zit daaronder. De helft van de deelnemers heeft maximaal vijftig man personeel, terwijl 4% zelfs uit eenpitters bestaat."

Ondernemingen kiezen volgens Pulles voor deelname aan een handelsmissie om contacten op te doen en om van elkaar te leren. Pulles: "Het gaat niet alleen maar om opdrachten, maar vaak ook om het opdoen van contacten en het uitwisselen van kennis. Er wordt immers gereisd in groepen gelijkgestemde ondernemingen. Wij bieden een platform, maar ondernemers halen er uiteindelijk het meeste uit met een goede voorbereiding, ook op de cultuurverschillen, en een goede follow-up om daadwerkelijk zaken te doen."

Tenslotte?

Pulles: "Ik roep ondernemers in Nederland op om over de grens te blijven kijken. Er zijn kansen genoeg voor ondernemers met internationale ambities, zowel dichtbij als dus ook wat verder weg én in markten waar niet altijd direct aan wordt gedacht. Ik zou ondernemers dan ook op willen roepen om vandaag nog te kijken wat ze zouden kunnen doen en wat ze daar voor nodig zouden hebben. RVO helpt ze daar graag bij. Veel internationaal succes gewenst!" n

Brexit

Een belangrijke ontwikkeling voor Nederland op het gebied van internationaal ondernemen is het voornemen van het Verenigd Koninkrijk om uit de Europese Unie te stappen. Pulles: "Naar verwachting zal Brexit de komende tijd vragen bij het bedrijfsleven oproepen. Daarvoor is inmiddels een Brexit-loket ingesteld. Om de vragen van buitenlandse bedrijven efficiënt en effectief te kunnen beantwoorden en deze bedrijven te kunnen blijven ondersteunen bij locatievraagstukken, wordt de capaciteit van de Netherlands Foreign Investment Agency verhoogd op het hoofdkantoor in Den Haag en op relevante posten." We blijven de situatie natuurlijk scherp in de gaten houden.

Doeltreffend aan de

slag in Duitsland

Binnen de totale Nederlandse exportmarkt heeft Duitsland een aandeel van maar liefst 25%. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel ondernemers hun geluk over de grens beproeven. Zakendoen met de oosterburen vergt echter een geheel eigen benadering van deze markt. Nina Krockow van mind4share helpt bedrijven hierbij.

Native German speaker Nina Krockow heeft in Nederland inmiddels bijna 20 jaar ervaring opgedaan binnen de business development, marketing en communicatie richting de Duitse b2b en b2c markt. Sinds 2012 helpt zij bedrijven met het aanboren van de Duitse markt via haar eigen bedrijf mind4share. "De verschillen tussen Duitsland en Nederland zijn vele malen groter dan je van buurlanden zou verwachten. Niet alleen de taal, maar ook de subtiele cultuurverschillen hebben invloed op hoe je er het beste zaken kan doen en bepalen de tone of voice van je communicatie- en marketinguitingen. Daarom is een goede, gedetailleerde voorbereiding en aanpak essentieel."

Krockow legt met haar bedrijf mind4share een brug tussen de Nederlandse en Duitse markt. Zij is onder andere betrokken bij samenwerkingsverbanden (onder andere Interreg) tussen Nederlandse en Duitse partijen waarbij zij interessante bedrijven met elkaar in contact brengt. Ook houdt zij zich bezig met projectmanagement voor de Nederlandse MKB. "Van marktonderzoek, positionering en advisering over voorwaarden en regelgeving tot promotie, marketing- en communicatieuitingen; met behulp van mijn uitgebreide netwerk kan ik alles verzorgen waar een bedrijf behoefte aan heeft. Daarnaast geef ik bedrijfstrainingen voor Nederlandse sales- en managementteams waarin de cultuurverschillen en de historische achtergrond hiervan aan bod komen, die op zakelijk niveau hun weerslag hebben. Denk aan houding, gedrag, management- en communicatiestijl, het doel en de opzet van vergaderingen. Subtiele verschillen kunnen al frictie veroorzaken. Door inzicht in het gedrag van Duitsers te krijgen, komen er duurzame relaties tot stand en komt je bedrijf in het buurland tot bloei."

www.mind4share.nl

delen:

Noord-Limburg Business nr 4 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden