Graphic & Mail: Investeren in innovatie loont

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2016

Voor de grafische dienstverlener Graphic & Mail uit Venlo was 2016 een zeer geslaagd jaar. Maar dat is volgens directeur Nino Venezia zeker geen reden om het in 2017 rustig aan te gaan doen. Want als het bedrijf een ding van 2016 heeft geleerd, is dat investeren in innovatie loont. "Afgelopen maand hebben we geïnvesteerd in een nieuwe Mark Andy P 5 LED machine en nieuwe afwerkapparatuur waardoor de etikettenproductie fors door kan groeien", aldus Venezia.

Graphic & Mail bestaat alweer 16 jaar en is groot geworden in etiketten, labels en allerlei soorten bedrukking op onder andere textiel en zeilen, banners, spanframes en vlaggen, maar ook relatiegeschenken, polsbandjes, plastic glazen en pand- en voertuigbelettering. Directeur Nino Venezia kijkt terug op een zeer geslaagd afgelopen jaar. "We doen in feite nog steeds hetzelfde als 16 jaar geleden, maar in die activiteiten zijn we wel heel hard gegroeid. Destijds heb ik aan het begin van 2016 voorspeld dat het een topjaar zou worden, en daar zijn de bedrijfsresultaten ook zeker naar geweest. Binnen alle productgroepen is de omzet gestegen. Dat komt mede omdat we bewust hebben geïnvesteerd in de etikettenproductie waardoor de maximale capaciteit werd vergroot en de wachttijden tussen maart en oktober ? wanneer de vraag naar deze producten het grootst is ? nog korter werden. We merken dat de markt aantrekt. Graphic & Mail heeft meer klanten mogen verwelkomen, en dat heeft zowel nationaal als internationaal een aantal hele mooie opdrachten opgeleverd. En ook het komende jaar kunnen we weer vooruit. Zowel onze nieuwe klanten als onze vaste klanten die we al jarenlang mogen helpen, zijn bijzonder trouw. Zij waarderen de kwaliteit, snelle levertijd, flexibiliteit en de goede prijs die wij met onze producten en diensten bieden. Dat zie je ook terug in het feit dat we enorm profiteren van de mond-tot-mondreclame die onze klanten voor ons maken."

Investeringen:

Ook nu heeft het bedrijf weer de nodige investeringen gedaan om de productiecapaciteit te verhogen en de kwaliteit en levertijd verder te verbeteren. "Als speler in de grafische markt heb je twee opties: traditioneel blijven of voorop lopen in een markt die enorm aan het veranderen is. Daarom hebben wij gekozen voor de aanschaf van een nieuwe drukpers op basis van led-technologie. Normaal gesproken wordt de inkt op producten gedroogd met bijvoorbeeld UV-droging, wat veel energie kost en het tot een milieuonvriendelijk proces maakt. Ook moet de producten dan ook een bepaalde tijd 'aandrogen'. Dankzij die nieuwe machines die met led-lampen werken, wordt de machine minder warm en is het stroomverbruik veel lager. Bovendien komen de etiketten ook nog eens droog uit de machine rollen. Deze nieuwe machine is nog maar door een paar partijen aangekocht. Wij zijn zelfs het eerste bedrijf in de BENELUX en Duitsland waar deze machine is geplaatst."

Groei

Dankzij deze investering kan de capaciteit in 2017 met 30% groeien. "We zijn al heel sterk binnen de agf- en retailbranche, maar de farmaceutische industrie biedt nog heel veel groeimogelijkheden. Bovendien kunnen we ons met deze nieuwe machines ook beter richten op nichemarkten met oplages tussen de 100.000 en 500.000 etiketten. Verder kunnen we de bestaande productie voor onze klanten verder uitbreiden, want daar is zeker vraag naar. En om die groeiende hoeveelheid opdrachten goed te kunnen verwerken, gaan we per 1 februari 12 uur per dag produceren. Daarnaast huren we tijdens de piekperiode binnen de agf, die loopt van mei tot en met oktober, extra freelancers in waardoor we als het moet 20 uur per dag kunnen produceren. Ook in onze afdeling groot formaat zullen we in 2017 nog de nodige investeringen doen om onze klanten in deze tak van sport nog flexibeler te kunnen leveren."

Bedrijfsopvolging

Naast de aanschaf van nieuwe machines heeft Graphic & Mail nog meer in petto voor 2017. "Ik ga mijn beide zoons de komende twee jaar klaarstomen voor het directeurschap", vertelt Venezia. "Enzo neemt al steeds meer taken met betrekking tot de dagelijkse leiding van mij over. Daarnaast treedt mijn jongste zoon Gino per 1 juli 2017 toe tot het bedrijf als productieleider op de locatie Sondert in Blerick waar we onder andere de etiketten produceren. Dat betekent dat Enzo vooral op de vestiging op Fresh Park Venlo aanwezig is en Gino de leiding heeft op onze tweede locatie op de Sondert in Blerick. Zelf ga ik uiteindelijk meer een adviserende rol aannemen." Tot het zo ver is, houdt Venezia zich bezig op de projecten die in 2016 zijn uitgerold. "Met Window design, een nieuwe, innovatieve folie die zonder plakmiddelen meerdere malen op glazen oppervlakken kan worden aangebracht en kan worden bedrukt met elke gewenste tekst, afbeelding, logo of andere (reclame)uiting, loopt het nog steeds heel goed."

 

Net even anders

Venezia heeft er alle vertrouwen in dat de groei die in 2016 werd gerealiseerd, in 2017 wordt voortgezet. "We zijn altijd al een bedrijf geweest dat alles net even anders doet, en dat blijven we ook doen. Als ik terugkijk op de afgelopen 16 jaar, kan ik alleen maar ontzettend trots zijn op dit bedrijf en op mijn familie. En dankzij de gedane investeringen kunnen we het succes achter Graphic & Mail voortzetten en doorgroeien."

Foto: Nino (links), zijn echtgenote Anita en zoon Enzo (rechts) werken al jaren samen binnen het bedrijf. Fotografie: Marcel Krijgsman

 

delen:
Algemene voorwaarden