Kasteeltuinen: Hernieuwde kennismaking

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2013

Hernieuwde

kennismaking

Om de plannen duidelijk te maken aan een groot publiek werd een persbijeenkomst georganiseerd. Noord-Limburg Business was daar uiteraard bij, mede omdat er al vooraf gesproken werd van ‘een permanente Floriade’. Over ambitie gesproken…

De bijeenkomst werd geleid door Eduard Staal van Stichting het Limburgs Landschap, en Rob Rambags, parkmanager van de Kasteeltuinen. Staal refereerde aan het vele werk dat is verricht door de medewerkers van de tuinen: er was enorm veel achterstallig onderhoud, zoveel dat hij zelfs sprak van ‘puinruimen’. Hij prees uitgebreid hun inzet die niet alleen voortkomt uit liefde voor het vak, maar ook uit het behouden van de werkgelegenheid voor de regio. Daarnaast zijn de mensen natuurlijk ook doordrongen van de cultuurhistorische waarde van de tuinen en het kasteel.

Die cultuurhistorische waarde was één van de redenen waarom de Stichting het Limburgs Landschap het project onder zijn hoede heeft genomen. Staal noemde nog twee andere pijlers waarop het project steunt: voedsel en de tuinen - Toptuinen. Met het voedsel duidde Staal op de vele streekproducten waar de regio rijk aan is, en die actief worden gepromoot in de horeca van het complex. Voor wat betreft de tuinen legde Rambags uit dat het de bedoeling was om die weer terug te brengen naar waar ze eigenlijk voor bedoeld waren: het bieden van aansprekende presentaties die de trots van de regio weergeven. Daarin zijn Rambags en zijn team goed geslaagd: diverse kwekers in de regio en de internationale vakwereld hebben het park al (weer) bezocht. Die hebben niet alleen hun bewondering uitgesproken over wat de medewerkers al gerealiseerd hebben, maar ook hun medewerking toegezegd om de tuinen en het park inderdaad tot een Toptuin te maken, een visitekaartje voor de regio. Inderdaad, een soort permanente Floriade. Rambags sprak van ‘een hernieuwde intensieve samenwerking met kwekers en tuinders in de regio.’

Die samenwerking was eigenlijk makkelijker omdat het complex nu eigendom is van een stichting, zonder winstoogmerk. Het is dus geen concurrentie voor die kwekers, maar veel meer een etalage voor hun vakmanschap. Overigens benadrukte Staal dat het nooit de bedoeling is geweest om de Kasteeltuinen tot een concurrent van de Floriade te maken. Maar ja, de Floriade is maar eens in de 10 jaar, de Kasteeltuinen Arcen zijn permanent, en Rambags en zijn team streven er naar, de bezoekers het hele jaar door interessante en gevarieerde presentaties te bieden.

De bezoekersaantallen zullen zeker toenemen, volgens Staal, mede omdat er al een aantal grotere manifestaties op de agenda staan. �

www.kasteeltuinen.nl

De Kasteeltuinen in Arcen bij Venlo hebben een heel moeilijke tijd achter de rug. Na enkele faillissementen nam de Stichting het Limburgs Landschap het initiatief om het landgoed inclusief het kasteel een doorstart te laten maken. Er werd behoorlijk geïnvesteerd en dat is ook al goed te zien. Maar de ambities gaan verder – en terecht, want er is heel veel potentieel.

toerisme

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by