HME: Duurzame koploper richt vizier op Venlo

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2013

Duurzame koploper richt

vizier op Venlo

HME Import Agency (HME) importeert sinds 2003 op internationaal niveau duurzaam en kwalitatief hoogstaand kantoormeubilair van de bekende merken Herman Miller, Colebrook Bosson Saunders en BOSS Design Group. Maar naast de bekende stoelen, behoren ook aanverwante producten zoals bureausystemen, stroom- en databeheeroplossingen en AV-schermondersteuning tot het brede assortiment. “Wij bieden in feite een totaaloplossing voor de inrichting van het kantoor”, vertelt directeur eigenaar Eric Logtens.

De service van HME strekt zich uit over de gehele keten, van het importeren van het meubilair en het ontwerpen van een complete kantoorinrichting tot aan zitinstructie, onderhoud en vervanging. Uniek is het feit dat het meubilair geleverd kan worden op basis van operational lease. Logtens: “Omdat onze producten een lange levensduur en een relatief hoge restwaarde hebben, is het voor onze klanten financieel aantrekkelijker om - in tegenstelling tot het traditional lineaire model waarbij een klant een product koopt om het later weer weg te gooien - het meubilair te leasen tegen een maandelijks bedrag. De levering, onderhoud, reparatie en tussentijdse aanpassingen via een centraal aanspreekpunt zijn voor onze rekening. Door middel van deze unieke leaseconstructie wordt een ‘Cost of Ownership’ omgezet in een ‘Earning by Usership’ waarbij de klant geen financiële risico’s loopt, maar juist geld bespaart.” Het concept is inmiddels goed aangeslagen, bij lokale bedrijven en organisaties zoals het C2C ExpoLAB in de Innovatoren.

Duurzaam ondernemen

Naast de hoge kwaliteit van de producten die HME levert, is ook duurzaamheid een belangrijk aspect. Logtens: “Al het kantoormeubilair van Herman Miller is ontworpen volgens het Cradle to Cradle gedachtegoed. De demontabele onderdelen kunnen zonder kwaliteitsverlies voor een tweede of derde keer worden gebruikt.” Een voorbeeld van een dergelijk product is de bureaustoel MIRRA, het allereerste C2C-gecertificeerde product ter wereld dat in 2003 werd geïntroduceerd. De opvolger zal in 2014 worden gepresenteerd en kent onder andere een slimmere toepassing van de materiaalopstelling.

Naast de keuze voor de producten speelt duurzaamheid ook binnen de bedrijfsvoering van HME een belangrijke rol. Logtens: “Wij zijn samen met 2.0 Architecten en Leolux gevestigd in Manufactuur. Dit pand is ontworpen in de geest van C2C en volgens de richtlijnen van BREEAM (beoordelingsmethode voor de duurzaamheid van gebouwen). Het is een prettige werkomgeving met een goed klimaat, veel daglicht en overal zicht op groen. Verschillende toegepaste producten zijn voorzien van een C2C-certificaat en er wordt Warmte Koude opslag (WKO) toegepast.”

Lokaal ondernemerschap

Waar voorheen met name nationale en internationale spelers meubilair bij HME bestelden, weten ook steeds meer lokale partijen, mede vanwege het gunstige leaseconcept, de weg naar het bedrijf te vinden. “Mede dankzij de komst van de Floriade 2012 is er veel aandacht gekomen voor het lokale ondernemerschap. Zelf zijn we ook meer het vizier op de regio gaan richten en hebben we al een aantal mooie projecten mogen doen voor bijvoorbeeld Omroep Venlo, Theater de Maaspoort, het gemeentearchief en de provincie Limburg (Innovatoren). Een mooie bekroning daarop is de inrichting van het nieuwe stadskantoor die wij mogen verzorgen. Ook op die manier kunnen we een bijdrage leveren aan het imago van Venlo als duurzame gemeente”, aldus Logtens.

www.hmergonomics.com

kantoorinrichting

Eric Logtens

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by