Column JDS bedrijfsautomatisering bv: hoe zit het nu met IP-telefonie?

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2017

Hoe zit het nu met IP-telefonie?

We hebben allemaal de termen bellen via internet, (Hosted) IP-telefonie, Voice over IP of VoIP wel eens (of meerdere keren) voorbij horen komen, maar wat houdt deze telefonievorm nu precies in? In deze editie van ons column gaan we dieper in op deze steeds populairder wordende toepassing in het bedrijfsleven. Hoe werkt het en welke voordelen biedt het u en uw organisatie? Laat ons u informeren.



Leroy van Gerven, technisch specialist

Spraak en data komen samen

Vaak denkt men dat VoIP de daadwerkelijke overdracht van geluid is via het internet, maar dit klopt niet. Het verwijst naar het Real-time Transport Protocol: een protocol dat zorgt voor de geluidsoverdracht op een verbinding die tot stand is gekomen tussen twee netwerkcomponenten via een internetprotocol (IP). Een hoop moeilijke woorden die u eigenlijk direct weer mag vergeten. Het houdt simpelweg in dat het geluid in de vorm van data wordt verzonden via internet en niet het geluid zelf.

Geluid via internet biedt mogelijkheden

Allereerst is IP-telefonie een stuk flexibeler dan analoge telefonie. Met een traditionele oplossing heeft u per telefoonnummer een analoge lijn nodig en tevens een fysieke centrale. Dit is verleden tijd met IP-telefonie: de digitale centrale is nu software op een server in de Cloud. Omdat er geen analoge lijnen meer nodig zijn voor het beheren van telefoonnummers, is het met IP-telefonie ook mogelijk om mobiele nummers toe te voegen aan de centrale. Doorverbinden met collega's die thuis werken is appeltje eitje! Daarnaast bent u vrij om maandelijks te groeien of te krimpen, zodat u nooit te veel betaalt.

Heeft u een bedrijf met meerdere vestigingen? Deze zijn allemaal in dezelfde telefooncentrale onder te brengen. Bijkomend voordeel hiervan is dat interfiliale belletjes dan onder interne gesprekken vallen en u dus geen extra kosten opleveren. Nog een bijkomend voordeel overigens is dat telefonistes dan ook centraal kunnen werken.

De investering in een telefooncentrale is ook beduidend minder. Eenmalige kosten voor toestellen geschikt voor IP-telefonie zijn er natuurlijk wel, maar daarna betreft het alleen de huur van een centrale die op afstand wordt gehost. Telefoongesprekken zelf worden ook goedkoper, omdat er maar één internetlijn nodig is om te kunnen werken met IP-telefonie. Het is zelfs mogelijk om bepaalde kosten af te kopen. In combinatie met een mobiel abonnement is bellen zelfs gratis. Veel kostenposten zijn daarmee dus verleden tijd.

Zijn er nadelen?

Natuurlijk, ieder voordeel heeft zijn nadeel. Valt uw internet uit, valt tegelijkertijd ook uw telefonie uit. U kunt dan nog steeds gebeld worden op uw mobiele telefoons (of op een ander filiaal indien van toepassing) en uw bedrijf is dan nog gewoon bereikbaar. De centrale is echter wel van een stabiele internetverbinding afhankelijk. Daarnaast is IP-telefonie ook iets meer storingsgevoelig dan de traditionele analoge centrales. IP-telefonie biedt op zijn beurt ontzettend veel functionaliteit, maar daarmee ook complexiteit. Dit vereist een hoger niveau van beheer en is daarbij wat vatbaarder voor storingen. Ondanks de nadelen biedt IP-telefonie u echter wel veel flexibiliteit, aanvullende functionaliteit en kan kostenbesparend zijn voor uw bedrijf. Een ontwikkeling die absoluut uw aandacht verdient!

www.jds.nl

delen:
Algemene voorwaarden