Rühl Haegens Molenaar: ?We móeten onszelf terugverdienen?
Freddie de Vries, Rühl Haegens Molenaar
Het beeld van een accountantskantoor dat zich beperkt tot het opstellen van jaarrekeningen en het regelen van belastingaangiftes behoort inmiddels tot het verleden, maar de invulling van de overige dienstverlening verschilt nogal. Rühl Haegens Molenaar licht er een aantal situaties en services uit om aan te tonen hoe ver het daarin gaat.
Tekst: Aart van der Haagen
"Voor ondernemers geldt wat ons betreft dat ze in eerste instantie zelf voor hun cijfers zorgen. Die mogen nooit grote verrassingen opleveren", aldus Freddie de Vries, mede-eigenaar van Rühl Haegens Molenaars accountants & adviseurs (RHM), gevestigd in Venray en Uden. "Naast onze wettelijke plicht om de jaarrekening samen te stellen of te controleren en de belastingaangifte te regelen, stellen wij ons op als klankbord richting de klant. Hierbij steunen wij op een continue informatievoorziening. We begeleiden, helpen structureren en sturen bij. Wel moet je als ondernemer eerst een norm stellen, een prognose waar je naartoe wilt. 's Avonds in bed kun je een hele visie uitstippelen, maar als je 's ochtends weer vasthoudt aan de dagelijkse routine die je aandacht vraagt, kom je niet verder. Stel een A4'tje op met je plan voor volgend jaar. Slechts twintig à dertig procent van de ondernemers doet dat in deze periode en juist nú is het moment: 2017 ligt vrijwel achter je en je kunt er niets meer aan veranderen, dus concentreer je op 2018.
Kostenbesparing
De dienstverlening van RHM vinden we onder andere op juridisch vlak. "We hebben een eigen juriste in huis, gespecialiseerd in arbeidsrecht", vertelt De Vries. "Klanten die haar raadplegen voor issues rondom het aannemen of ontslaan van personeel, sparen veel kosten ten opzichte van een advocaat uit en lopen niet het risico de mist in te gaan door het traject zelf op te pakken. Wij hanteren de meest actuele arbeidsovereenkomsten en die geven heel wat meer zekerheid dan dat je ze via Google zoekt. Daarnaast beschikken we over een afdeling Informatisering, een samentrekking van informatievoorziening en automatisering. Heel vaak gebeurt het dat klanten meerdere softwarepakketten gebruiken die niet met elkaar communiceren, waardoor ze allerlei gegevens veelvoudig moeten invullen. Ook zien we dat ze dure ERP-applicaties aanschaffen en die vervolgens voor slechts tien, twintig procent benutten. Voor de overige tachtig, negentig procent grijpen ze naar andere oplossingen. Daar valt veel te winnen in het kader van efficiency en kostenbesparing, een specialiteit van de afdeling Informatisering."
Outsourcing
"Een belangrijke rol voor ons ligt in het ontlasten van klanten, zodat zij zich op hun core business kunnen concentreren", zegt De Vries. "Dat doen we bijvoorbeeld via onze afdeling Outsourcing, die desgewenst de gehele kantoororganisatie, alleen de boekhouding of elementen daaruit overneemt. Ook debiteurenbewaking behoort tot de services, een discipline die veel ondernemers als lastig en frustrerend ervaren. Wij staan er objectief in, werken volgens vaste procedures en boeken daarmee goede resultaten. Het valt ons op dat bedrijven in een reorganisatietraject dikwijls voor outsourcing kiezen, omdat het kostenbesparend werkt. Een vaste boekhouder heeft er - met allerlei werkzaamheden tussendoor - een dagtaak aan, wij niet. Het maakt bedrijven tevens flexibeler om te groeien en te krimpen of om zich klaar te maken voor een overname. Ook hier geldt: wij móeten onszelf terugverdienen."