Directiewisseling Rabobank: rol op het toneel

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2017

Jacques van der Linden en Addy Lutgenau


Addy Lutgenau volgt per 1 februari 2018 Jacques van der Linden op als directeur van Rabobank Venlo. Maar dat blijkt niet de enige verandering van rol.

Tekst: Monique Joosten Fotografie: Zebra Fotostudio's

Rol op het toneel

Met een bewonderingswaardige staat van dienst van maar liefst 40 jaar Rabobank is een terugblik onoverkomelijk. Wat kenmerkt die terugblik voor Jacques van der Linden? "Een bank was veelal een klein en praktisch element. Je leende er geld en de bank keek naar zekerheden. Die rol is drastisch gewijzigd. De bank is een volwaardige gesprekspartner en trekt met de ondernemer op. Daarna komen de zekerheden pas. Een ondernemer is ook steeds meer van ons gaan verwachten. Plannen werden terloops aan de bank voorgelegd. Nu worden we in de conceptfase al bij ondernemingsplannen betrokken. We maken echt onderdeel uit van de onderneming en staan naast de ondernemer."

"We ontwikkelen mee met de wensen van onze klanten", zegt Addy Lutgenau. "Je moet voortdurend in verbinding blijven met je klanten en de markt. We krijgen niet meer die 'simpele' vraag over een lening maar moeten financieringsproblemen oplossen. Daarbij draait het niet alleen om geld maar om kennis, expertise én een netwerk. Als coöperatieve bank kunnen wij juist die netwerkbehoefte heel goed invullen."

Ambitieus

"We hebben heel veel te bieden", klinkt Lutgenau trots. "Dat mogen we best wat meer uiten. Daarom ben ik blij met de nieuwe landelijke positionering van de Rabobank, 'Growing a better world together'. Het is ambitieus maar wij kunnen het echt waarmaken. Onze focus ligt op food en agri maar ook op zelfredzaamheid van mensen en het stimuleren van ondernemerschap. We hebben veel te bieden dus moeten we die rol op dat toneel pakken." Wat vraagt dat van de Rabomedewerkers? Lutgenau: "Het zijn professionals die een hart moeten hebben voor de regio waarin ze werken. Mensen maken nog steeds het verschil. Ik zie het als mijn grootste uitdaging om medewerkers te stimuleren en te enthousiasmeren om de bank in de regio te vertegenwoordigen. Om er trots op te zijn." "De pure servicehandelingen hebben plaatsgemaakt voor complexer werk", legt Van der Linden uit. "Al aan de basis vraagt het om een ander kennisniveau. Daarom zijn er ook veel nieuwe mensen gekomen. De veranderingen blijven en ik denk dat we zelfs nog voor een rigoureuzere verandering staan. In de kern werken we nog steeds vanuit 'het samen optrekken met de regio, samen met de gemeenschap'. Maar welke toegevoegde waarde wordt van ons gevraagd? Wij hebben een economische rol maar spelen ook een belangrijke rol op het maatschappelijke toneel. In feite is dat niet anders dan 100 jaar geleden alleen is nu die uitdaging een andere. Hoe vullen we het nieuwe 'dichtbij' in? Hoe dragen we de community-gedachte uit in een steeds complexere samenleving?"

Speldenprikjes

Lutgenau: "Door alle apps is de bank is nog nooit zo dichtbij geweest maar dat is het virtuele dichtbij. We zoeken naar de juiste balans tussen technologie en mens. De techniek is een kans om een betere adviseur te zijn. Maar we blijven een 'mensenbank'. Daarom zetten we in ons werkgebied vier marktteams neer. Medewerkers met hun 'roots' in de verschillende kernen in ons werkgebied. Ze zijn er geboren, wonen er en zijn er actief in het verenigingsleven. Zij geven gezicht aan de bank. Vervullen geen bijrol maar maken echt het verschil." "We zoeken naar de vragen die er in de gemeenschap leven", vult Van der Linden aan. "Waarin kunnen wij een rol spelen? Met kleine speldenprikjes kunnen we al een wezenlijke bijdrage leveren." "Maar nooit alleen", zegt Lutgenau. "Wij zijn een van de partijen in de regio die samen de schouders ergens onder kunnen zetten. Het doel is dat de positieve groeicurve die Venlo heeft ingezet, zich verder ontwikkelt. Wat goed is voor de stad is goed voor de regio en dus ook voor de bank." "Dat is de cirkel waarin we moeten zitten", merkt Van der Linden op. "Het vraagt continu om ondernemerschap. Met 'goedlopende stilstand' pas je op de winkel. Terwijl we nu al vooruit moeten schakelen op onze rol in de toekomst."

Hoofdrol

Over toekomst gesproken. Hoe ziet die er voor Jacques van der Linden uit na 1 februari 2018? "Dan valt voor mij definitief het doek, om in theatertermen te blijven spreken. Dat voelt positiever dan het klinkt hoor. Ik blijf aan een aantal zakelijke dingen verbonden. Zoals mijn commissarisrol voor het agri en food fonds en de Raad van Toezicht van Gilde Opleidingen. Ik spreek een aardig woordje Frans maar wil dat graag naar een hoger niveau tillen. Reizen, kunst, musea bezoeken. Er valt zoveel te beleven. En dan is er nog een vierde kleinkind op komst. Ook in mijn rol van opa verandert er dus weer iets. Misschien wordt het wel mijn hoofdrol", lacht Van der Linden.

HET VERSCHIL MAKEN

Met de nieuwe missie 'Growing a better world' presenteert Rabobank zich als bank die staat voor een betere wereld en een excellente dienstverlener. Maar belangrijker nog wel is de maatschappelijke betekenis van Rabobank. "We kunnen echt het verschil maken."

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by