10 jaar geleden
10 jaar geleden
Sofie Fest
Hoofdredacteur
De campagne Studenten leven in Venlo bestaat uit een 24-delige reality tv-serie op Omroep Venlo. Donderdag 25 juni wordt de laatste aflevering uitgezonden. Daarnaast is stevig gebruik gemaakt van social media en de website van Venlo Verbindt. Vijf studenten van verschillende opleidingen in Venlo werden gevolgd in hun dagelijkse leven. Alle thema’s rond uitgaan, wonen en werken kwamen aan de orde. Het hele studentenleven dus, van kamerhuur tot bijbaantjes. Uiteraard kwamen ook studiemogelijkheden aan bod en de kans op werk na je studie. De campagne liep het hele schooljaar 2014-2015.
Nummer 2 in kijkdichtheid
Na de eerste twaalf uitzendingen is een evaluatie gehouden. Belangrijkste uitkomst is dat de samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers sterk verbeterd is. De opleidingen stemmen nu bijvoorbeeld open dagen en events met elkaar af. De tv-uitzendingen zijn goed bekeken; cijfers van Omroep Venlo laten zien dat Studenten Leven in Venlo na het nieuws als beste bekeken wordt. Ook staat de serie in de top drie van Uitzending gemist op de website van de omroep. Het aantal volgers op social media stijgt gestaag; de facebookpagina heeft inmiddels 650 volgers. Gezien deze resultaten willen de partners proberen om een meerjarig communicatietraject Studenten Leven in Venlo op te starten.
“Ik ben blij dat de campagne aanslaat,” reageert wethouder Stephan Satijn van Onderwijs. “Een opsteker voor alle deelnemers. Deze hebben hun nek uitgestoken door mee te doen in dit initiatief. De samenwerking die is ontstaan legt een mooie basis waarop in de nabije toekomst ook andere partners kunnen aanhaken. Bijkomend voordeel is dat de campagne een nieuwe invalshoek geeft aan de beeldvorming van stad en regio.”
Studenten Leven in Venlo is een campagne met als centraal thema hoger onderwijs en kennisinfra. Deelnemende partners zijn woningcorporaties Woonwenz en Antares, Ondernemend Venlo en Seacon Logistics, en vanuit het onderwijs Has Hogeschool, Fontys Hogescholen Venlo, Universiteit Maastricht, Technasium (Onderwijsgemeenschap Venlo e.o.) en Gilde Opleidingen. De campagne is gestart omdat een bruisende studentenstad een belangrijk thema is in de Strategische Visie 2030. Eén van de grootste opgaven daarbij is het binden en boeien van jongeren en hoger opgeleiden.
Op de hoogte blijven van onze updates?