Carnaval, Pinkpop en GaiaZoo bepalen imago van Limburg

16 december 2025
16 december 2025
Het imago van Limburg werd in 2025 onder de provinciebewoners vooral gevormd door carnaval, Pinkpop en GaiaZoo. Deze iconen bepalen in hoge mate hoe Limburgers naar hun eigen vrijetijdsaanbod kijken. Opvallend is dat de concerten van André Rieu op het Vrijthof, SnowWorld en Roda JC uit de top 10 van meest geliefde, Limburgse vrijetijdsorganisaties zijn verdwenen. De resultaten komen uit het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 in totaal 195.000 Nederlanders zijn ondervraagd.

Vorig jaar stonden de concerten van André Rieu op het Vrijthof, SnowWorld en Roda JC nog op plek zes, negen en tien. In 2025 zakte Roda JC naar plaats elf, terwijl de concerten van André Rieu en SnowWorld zelfs volledig uit de top 50 verdwenen. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is dat geen verrassing: ‘Merken moeten voortdurend actief zijn, vernieuwen en het hele jaar door in beeld blijven. Zonder deze reuring vervaagt een merk razendsnel in het hoofd van het publiek.’

Nieuwkomers in de top 10 van het Limburgse vrijetijdsaanbod zijn in 2025 Pathé (op plek 6), Fortuna Sittard (9) en Sprookjesbos Valkenburg (10). Opvallend is volgens Beerda vooral dat Sprookjesbos Valkenburg zo fors is gestegen: ‘Na het faillissement in 2023 is onduidelijk of het park weer opengaat. Door alle ophef rond de ambitieuze plannen van de nieuwe eigenaar blijft het merk wel continu zichtbaar en dat vertaalt zich direct in een flinke waardering.’

De bijzondere waarde van de top drie van Limburgse vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met Noord-Holland, waar de bevolking het meest tevreden is over het vrijetijdsaanbod. Carnaval en Pinkpop zijn onder Limburgers nog veel geliefder dan het hele Amsterdamse evenementenaanbod bij Noord-Hollanders. En de Limburgse verbondenheid met GaiaZoo ligt op een vergelijkbaar niveau als die met het Van Gogh Museum in Noord-Holland.

Voor de totale Nederlandse bevolking is Pinkpop dé Limburgse icoon, gevolgd door de Amstel Gold Race en Toverland. Op nationaal niveau moet de dierentuin in Kerkrade genoegen nemen met de negende plek.

Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie onder Limburgse bevolking in 2025 (+ positie in 2024)

    (1) Carnaval
    (2) Pinkpop
    (3) GaiaZOO
    (4) Rowwen Hèze
    (5) Toverland
    (14) Pathé
    (8) Kasteeltuinen Arcen
    (7). Amstel Gold Race
    (11) Fortuna Sittard
    (16) Sprookjesbos Valkenburg

*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.

Onderzoek onder 195.000 respondenten sinds 2006

Het Vrije Tijd Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 195.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.

Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle vrijetijdsorganisaties die in Nederland gevestigd zijn. Daarna wordt voor de spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht en reputatie onder de bevolking. In totaal is in 2025 voor ruim 900 Nederlandse vrijetijdsorganisaties de merkpositie onderzocht. Het onderzoek wordt eerst op nationaal niveau uitgevoerd, waarna per provincie een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd over het vrijetijdsaanbod in de eigen provincie.

Image by Ben Thijssen from Pixabay
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr6 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media