10 jaar geleden
10 jaar geleden
Sofie Fest
Hoofdredacteur
7 jaar geleden haalde ondernemer Steven van Bommel (45) de Chinese educatieve bouwblokjes naar Nederland en richtte hij BanBao Europe op. Vanuit Venlo wordt nu de gehele ontwikkeling en expansie van het speelgoedmerk wereldwijd gecoördineerd. In korte tijd is BanBao uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de bouwblokjesmarkt die € 3,5 miljard groot is. Na een juridische discussie met concurrent LEGO kwamen beide partijen tot overeenstemming en wordt BanBao als enige marktpartij gedoogd door de marktleider. Inmiddels levert het bedrijf van Van Bommel aan grote nationale en internationale ketens waaronder Intertoys en Bart Smit, Toys XL maar ook aan Walmart, Action, Lidl, Carrefour en alle Spar supermarkten wereldwijd. Dit jaar komen daar onder meer Toys ‘R’ Us USA en de winkelketens Biedronka (3600 winkels) in Polen, GIFI in Frankrijk en Cora in Roemenië bij.
Focus op kwaliteit
De productie van de BanBao blokjes vindt plaats in China. De productontwikkeling, marketing en uitbreiding van het BanBao assortiment dat nu zo’n 160 verschillende thema’s kent, vindt plaats onder toeziend oog van Van Bommel in Nederland. Waar hij aanvankelijk focuste op het prijsvoordeel ten opzichte van de concurrent, verlegde hij al snel het accent naar kwaliteit en educatie. Van Bommel: “Kwaliteit is alles in deze markt. Als 10 van de 300 bouwblokjes van slechte kwaliteit zijn, is het hele product in feite waardeloos. Kwaliteit maakt dat kinderen én ouders toch weer voor BanBao kiezen. Het feit dat we dan ook nog 40%-50% goedkoper zijn dan het alternatief, geeft het laatste zetje.”
Jaarlijkse groei van 25-30%
Op basis van reeds ontvangen orders verwacht Van Bommel voor 2015 en 2016 een jaarlijkse groei van 25-30%. Deze verwachting maakt het noodzakelijk om de voorraad in Venlo naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast wordt extra geïnvesteerd in online marketingactiviteiten om de naamsbekendheid te vergroten en het imago te versterken. Via Collin Crowdfund haalde BanBao in zeer korte tijd het benodigde groeigeld op. 132 investeerders staken gemiddeld € 2.651,- in BanBao, in ruil voor een rente van € 7,5%.
Over Collin Crowdfund
Via haar online platform slaat Collin een brug tussen investeerders die op zoek zijn naar meer rendement en ambitieuze MKB-bedrijven met een financieringsbehoefte. Bedrijven met een financieringsbehoefte van € 50.000,- tot € 2.500.000 kunnen terecht bij Collin. Waar mogelijk en opportuun werkt Collin daarbij samen met onder andere banken, bedrijfskundig adviesbureaus en accountants. Om zowel de investeerder als de ondernemer optimaal succesvol te laten zijn, is de screening uiterst zorgvuldig. Zo introduceerde Collin ‘Crowdfund Coaches’ die de ondernemer begeleiden in het proces. Ook na realisatie van de lening coördineert de Crowdfund Coach tussen de ondernemer en de investeerders die de lening verzorgden. www.collincrowdfund.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?