10 jaar geleden
'Wat een bijzonder ervaring', dat zeggen voorzitter Anita Hütten en secretaris Thomas Sanders, 'we hadden niet verwacht dat we beide prijzen binnen zouden halen'. Vorig jaar won de Cliëntenraad Wsw al de publieksprijs, zij zorgde er toen voor dat de Nationale Ombudsman een onderzoek startte naar de verantwoordelijkheid die gemeenten moeten nemen voor de mensen die vallen onder de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Dit jaar wonnen zij de prijs voor hun eigen onderzoek naar hoe er omgegaan werd met privacygegevens van Wsw'ers.
De Cliëntenraad Wsw is een adviesorgaan van de gemeenten Venlo, Beesel en Bergen, en heeft als doelstelling op te komen voor de belangen van alle mensen met een Wsw-indicatie in deze gemeenten. Dat doet zij door relevante onderwerpen te onderzoeken en op de hoogte blijven van landelijke en regionale ontwikkelingen, om van daaruit een onderbouwd gevraagd of ongevraagd advies uit te brengen. Vorig jaar deed de Cliëntenraad Wsw onderzoek naar hoe er omgegaan werd met de privacy van de Wsw’ers in de regio.
'Het onderzoek heeft wel wat losgemaakt in onze gemeenten en in het sw-bedrijf', zegt Sanders. 'Onze bevindingen logen er niet om, het was in eerste instantie best moeilijk voor gemeenten en sw-bedrijf om te horen. Ik kan me dat ook wel voorstellen, als in ons rapport staat dat het (midden)management slecht of niet op de hoogte is van geldende wet en regelgeving rondom privacy en dat deze niet geborgd wordt richting andere partijen, dan is dat ook geen prettige boodschap om te brengen'.
De landelijke Cliënt-in-Beeldprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Dit jaar was het thema: 'De cliëntervaring in beeld'. Elk jaar reikt de LCR twee Cliënt in Beeldprijzen uit met een bijzonder thema: een juryprijs en een publieksprijs. Voor de publieksprijs stemmen de deelnemers aan het jaarlijkse LCR congres op de nominaties van de jury. 'Het was geweldig om een hele zaal op ons te zien stemmen', Sanders beschrijft de zaal met aanwezigen die voor de publieksprijs konden stemmen met gele kaarten, 'als dan zo'n hele zaal geel kleurt is dat prachtig'. Op het podium kreeg Thomas, een volgens Hütten welverdiende, staande ovatie. 'Hij heeft met dit onderzoek echt zijn nek uitgestoken, voor onze cliëntenraad, maar vooral voor de Wsw'ers in onze regio. Met mensen als Thomas in de raad mag ik als voorzitter heel blij zijn.'
Voorzitter Hütten vult aan dat de stappen die er naar aanleiding van het onderzoek gezet zijn wel een compliment waard zijn voor gemeenten én sw-bedrijf. 'Nu worden dossiers opgeschoond, en krijgt het kader integriteittrainingen, dat is een grote vooruitgang, daar doen we het uiteindelijk voor'. De jury was in haar rapport zeer te spreken over de inspirerende voordracht en de 'lef en moed van de aanpak' en benadrukte het grote belang van privacy voor deze kwetsbare doelgroep.
De Cliëntenraad Wsw won 9 april, samen met de eer, 5000 euro. De geldprijs moet ingezet worden voor verbetering van de positie van cliënten. Sanders en Hütten hebben al ideeën gekregen uit het publiek wat zij met het prijzengeld zouden kunnen betekenen voor anderen, 'dat gaan we straks uitgebreid bespreken in onze vergadering. Eerst de bijeenkomst met de gemeenteraden op 30 april, eens kijken of zij ook zo trots zijn op onze prestatie'.
Op de hoogte blijven van onze updates?