Nieuws

29-02-2024 17:42

Meer groei bij recruitmentbureaus die in 2023 werkten met AI en automatisering

2023 kende een uitdagend economisch klimaat voor de recruitmentbranche. Wel zagen bedrijven die werkten met AI en automatiseringstechnologie hun omzet vaker groeien. Dat blijkt uit het Global Recruitment Insights and Data (GRID) 2024 Industry Trends Report van Bullhorn.

Het aantal recruitmentbureaus waarvan de omzet groeide, daalde in 2023 voor het eerst in drie jaar. Ondanks tegenwind op de markt zag in de Benelux 61% van de deelnemers aan dit onderzoek de omzet groeien. Deze sterk presterende recruitmentbureaus hadden één ding gemeen: ze waren verder in hun digitale transformatietraject en hadden allemaal een focus op meer productiviteit en efficiëntie.

Sterk presterende bureaus kozen voor AI en automatisering
Er was vooral een verband tussen omzetgroei en de keuze voor AI en automatisering. In het recruitmentlandschap in de Benelux begon 56% van de bedrijven in 2023 te experimenteren met AI en verwacht 36% van de bedrijven dat ze hun investeringen in AI in 2024 zullen vergroten. Hoewel het werken met AI nog in de kinderschoenen staat, zagen bedrijven die experimenteerden met AI in 2023 hun omzet 17% vaker groeien. Sterk presterende bureaus gebruiken over het algemeen meer AI-tools. Ook gaven ze meer dan twee keer zo vaak aan dat ze AI-gestuurde tools hebben voor het verzamelen van klanteisen, het inplannen van diensten en payrolling.

Bedrijven in de Benelux die werkten met recruitment automation zagen de omzet in 2023 tot vijf keer vaker groeien. Deze sterk presterende bedrijven gebruikten automatisering bijvoorbeeld ter ondersteuning van gesprekken en herplaatsingen, met als resultaat een gestroomlijndere ervaring voor iedereen. Respondenten die aangaven 'uitstekende' successen te boeken bij het werven van nieuwe klanten, investeerden 12% vaker in talent experience-technologie en hadden bijna tien keer zo vaak hun interactie met nieuwe leads geautomatiseerd.

Sterk presterende bedrijven hadden meer activiteit bovenaan de funnel
De bedrijven in de Benelux die de hoogste omzetgroei hadden, gebruikten technologie om kandidaten sneller door het recruitmentproces te begeleiden en uiteindelijk meer kandidaten te plaatsen. Dat deden ze deels door te investeren in technologie, om zo het zoeken en matchen van kandidaten en de talent experience te verbeteren. De best presterende bedrijven wisten kandidaten binnen twintig dagen te plaatsen en investeerden meer dan drie keer zo vaak in technologie om het talent engagement te stimuleren.

De concurrentie voorblijven blijft in 2024 een prioriteit
De belangrijkste uitdaging die respondenten in de Benelux voor 2024 zagen, is onzekerheid over de economie en de toekomstige groei (genoemd door 43% van de respondenten). Toch verwacht twee derde van de bedrijven dat de economie in 2024 aantrekt en verwacht 57% dat hun omzet dit jaar zal stijgen. In lijn met dit vooruitzicht is dat de meeste recruitmentbureaus in de Benelux de digitale transformatie dit jaar als belangrijkste prioriteit zien (genoemd door 39% van de respondenten), gevolgd door het verbeteren van de candidate experience (33%) en door kandidaatwerving, merkontwikkeling en het aantrekken van nieuwe klanten (allemaal genoemd door 27% van de respondenten). Een andere uitdaging die dit jaar belangrijker werd, was de concurrentie van online freelance-/ gigplatformen. 41% van de ondervraagden noemde dit als belangrijkste uitdaging, tegen slechts 12% in 2022.

"Afgelopen jaar was een uitdagend jaar voor veel recruitmentbureaus, maar we verwachten dat 2024 beter wordt en er zijn een aantal lessen dat de hele recruitmentbranche zich ter harte kan nemen", aldus Gretchen Keefner, SVP, Global Enterprise Business bij Bullhorn. "Recruitmentbureaus die alles uit technologieën zoals AI en automatisering halen, hebben een betere uitgangspositie om de marges te verkleinen, de productiviteit te vergroten en zich met hun bedrijven te onderscheiden van de concurrentie, doordat ze een gestroomlijndere ervaring kunnen bieden voor zowel kandidaten als klanten. Bedrijven die vooruitkijken, onderzoeken hoe technologie kandidaten kan helpen om de functie te vinden die het beste bij hen past, en hoe het klanten kan helpen om sneller mensen aan te trekken."
 
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by