Verschenen in Noord-Limburg Business nr 2 2018

Stakeholdermanagement. Veel professionals hebben het erover, maar wat is het eigenlijk precies? Zijn stakeholders bijvoorbeeld hetzelfde als doelgroepen? En hoe onderhoud je stakeholders en wat heb je er überhaupt aan? Na het volgen van een masterclass, verzorgd door Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep, werd mij al snel duidelijk dat het in beeld hebben van stakeholders essentieel is. Om maar meteen helderheid te scheppen: stakeholders zijn niet hetzelfde als doelgroepen. Het grootste en meest essentiële verschil is, dat je stakeholders niet kunt kiezen. Ze kiezen namelijk jou! Dit in tegenstelling tot doelgroepen, die jij als organisatie kiest.

‘Draai een komkommer in een Volkskrant, dan heb je de dag erna een augurk.’ “Huh?” hoor ik je denken? “Wat heeft dat nu met stakeholdermanagement te maken?” Nederlanders zijn een kritisch en nuchter volk. Met name in de publieke opinie kunnen we er wat van. Je omgeving kan je maken of breken. Het is dus van belang om continu te luisteren naar jouw omgeving. Bij stakeholdersmanagement gaat het erom dat je weet hoe je omgeving over je denkt en hoe jij met dat gegeven omgaat. Of het nu je doelgroep is of niet. Wie niet luistert naar zijn omgeving, ligt meteen onder vuur. Blijf in verbinding met je omgeving en weet wat stakeholders van je vinden. 

Wil je eens van gedachte wisselen over stakeholdermanagement of andere communicatievraagstukken? Laurens-Jan Pubben is communicatieadviseur en mede-eigenaar van Bureau Tint. Met een strategisch inzicht en een gezonde portie creativiteit helpt hij relaties om op een verrassende manier te communiceren.

Bureau Tint, speels in communicatie
info@bureautint.nl
077-7630750
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Noord-Limburg Business nr 2 2018

Coverstory Wiertz Company: oprechte aandacht met een betere match als resultaatToenemend tekort aan human capital: a hell of a jobVerdiepingsslag voor financieel specialisten: het werkveld wordt brederColumn Qwezz: AVG en ICT: het combineren van twee afkortingenRuhl Haegens Molenaar: bereid je voor op de volgende crisisColumn Bureau Tint: behandel anderen zoals jij behandeld wil wordenGastrobar Bruiz, genieten van culinaire trendsKasteeltuinen Arcen: het mooiste decor van LimburgColumn Voor de Zaak: ons kantoor groeit verderLWV: Corine Fleuren succesvol met MiniTreeSuccesvolle derde editie CONNECTED: Parkeer je eigen belangDe Stijl Van: Kitty Janssen-BrummansLeaseauto: niet meer alleen voor managers en directeurenHagro kantoormeubelen: maatwerk en excellente serviceHelp in de strijd tegen neuroblastoom kankerZakenautotestdag: ruime keuze aan lease-auto'sTestverslag zakenautotestdag: Toyota C-HR (Oostendorp Auto Venray)Testverslag zakenautotestdag: Toyota RAV4 (Oostendorp Auto Venray)Testverslag zakenautotestdag: Hyundai KONA (Oostendorp Auto)Testverslag zakenautotestdag: Renault Talisman Estate (Janssen Kerres Automotive)Testverslag zakenautotestdag: Nissan Leaf (Janssen Kerres Automotive)Testverslag zakenautotestdag: Mercedes-Benz E200 (Smeets Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Mercedes-Benz GLC 250D (Smeets Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Mazda CX-5 (Automobielbedrijf Peeten)Testverslag zakenautotestdag: Audi A7 (AutoArena Venlo)Testverslag zakenautotestdag: Volkswagen Arteon (AutoArena Venlo)
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media