Verschenen in Noord-Limburg Business nr 2 2018

Nu de economie weer aantrekt beginnen de resultaten van bedrijven weer te stijgen. Toch kan het volgens Freddie de Vries, vennoot bij Rühl Haegens Molenaar, geen kwaad om juist in deze tijd eens kritisch naar de bedrijfsprocessen te kijken. “Data-analyse kan bijvoorbeeld helpen om eventuele toekomstige klappen op te vangen.”

Ook de klanten van accountantskantoor Rühl Haegens Molenaar zitten weer in de lift. “De resultaten van 2017 zijn zeer positief vergeleken met de cijfers die tussen 2008 en 2016 werden gerealiseerd”, vertelt Freddie de Vries. “Binnen sectoren zoals de bouw en installatie begint de vraag het aanbod inmiddels te
overstijgen en dat heeft invloed op de kosten van grondstoffen en personeel. Ondernemers kunnen deze stijgende kosten nu prima opvangen dankzij steeds dikker wordende orderportefeuilles. We verwachten dat deze kosten hoog blijven en het is maar de vraag in hoeverre deze permanent hoge kosten tijdens een volgende crisis kunnen worden doorbelast.” 

Omdat de economie ondanks de opleving nog altijd grillig verloopt, zouden bedrijven juist nu kritisch naar hun bedrijfsprocessen moeten kijken. De Vries: “Met behulp van data-analyses kun je snel en eenvoudig aan de hand van data inzicht krijgen in de afwijkingen en de knelpunten van bedrijfsprocessen. Licht bijvoorbeeld
eens je klantenbestand door op rendement, en neem afscheid van verlieslatende klanten. Dat levert een meer solide klantenbestand op. Bovendien kun je dan makkelijker voldoen aan de vraag naar je product of dienst zonder je personeelsbestand uit te hoeven breiden. Ook het flexibiliseren van je personeelsbestand kan je bedrijf beter crisisbestendig maken. Het maakt afschalen makkelijk waardoor je meer grip krijgt op deze kostenpost.” Dat deze methode werkt, bewezen de bedrijven die de crisis overleefden. “Door nu je rendementen verstandig in te zetten, kun je veel beter eventuele toekomstige klappen opvangen”, aldus De Vries.

www.rhmweb.nl
info@rhmweb.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Noord-Limburg Business nr 2 2018

Coverstory Wiertz Company: oprechte aandacht met een betere match als resultaatToenemend tekort aan human capital: a hell of a jobVerdiepingsslag voor financieel specialisten: het werkveld wordt brederColumn Qwezz: AVG en ICT: het combineren van twee afkortingenRuhl Haegens Molenaar: bereid je voor op de volgende crisisColumn Bureau Tint: behandel anderen zoals jij behandeld wil wordenGastrobar Bruiz, genieten van culinaire trendsKasteeltuinen Arcen: het mooiste decor van LimburgColumn Voor de Zaak: ons kantoor groeit verderLWV: Corine Fleuren succesvol met MiniTreeSuccesvolle derde editie CONNECTED: Parkeer je eigen belangDe Stijl Van: Kitty Janssen-BrummansLeaseauto: niet meer alleen voor managers en directeurenHagro kantoormeubelen: maatwerk en excellente serviceHelp in de strijd tegen neuroblastoom kankerZakenautotestdag: ruime keuze aan lease-auto'sTestverslag zakenautotestdag: Toyota C-HR (Oostendorp Auto Venray)Testverslag zakenautotestdag: Toyota RAV4 (Oostendorp Auto Venray)Testverslag zakenautotestdag: Hyundai KONA (Oostendorp Auto)Testverslag zakenautotestdag: Renault Talisman Estate (Janssen Kerres Automotive)Testverslag zakenautotestdag: Nissan Leaf (Janssen Kerres Automotive)Testverslag zakenautotestdag: Mercedes-Benz E200 (Smeets Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Mercedes-Benz GLC 250D (Smeets Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Mazda CX-5 (Automobielbedrijf Peeten)Testverslag zakenautotestdag: Audi A7 (AutoArena Venlo)Testverslag zakenautotestdag: Volkswagen Arteon (AutoArena Venlo)
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media