De Golfhorst

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2007

Golf heeft van oudsher een elitair karakter. De kraagjes, de hete aardappels, clichés te over. Bij golfcomplex de Golfhorst doen ze alles om dit imago te doorbreken. Gastvrijheid, toegankelijkheid en gezelligheid staan voorop. “Iedereen moet zich bij ons prettig voelen”, zo vat Nel de Swart het samen. Samen met zakenpartner Han Groothuizen runt ze sinds 10 jaar deze prachtige baan, gelegen in America gemeente Horst aan de Maas, op de grens tussen Limburg en Brabant. Met De Swart praten we over het succes van haar bedrijf en de toenemende populariteit van de golfsport.

De Golfhorst: Golf

voor iedereen

| | noord limburg | BUSINESS|

| coverstory | Zakelijk & Sportief | juli 2007 |

Tijdens een korte rondleiding door het clubhuis, vertelt ze over zichzelf en haar werk als manager; ze heeft haar draai in de golfwereld gevonden. Het complex bestaat uit een volwaardige 18-holes baan, een 9 holes par3 baan en een speciale 9 holes baan voor clinics. Het sfeervolle clubhuis is gebouwd in de vorm van een vliegtuig en aan beide zijden van het gebouw is een dubbeldeks driving range, die de vleugels vormen. Met de putting en chipping green en in de winter ook indoor oefenfaciliteiten, kunnen de spelers op de Golfhorst uitgebreid aan hun techniek werken. Uniek aan het terrein van de Golfhorst, is de compactheid en de extreme hoogteverschillen in het landschap. Zo is een gedeelte van de 18 holes baan aangelegd op een 35 meter hoge heuvel, zodat spelers genieten van een adembenemend uitzicht over het Limburgse en Brabantse landschap. Uiteraard is de baan voorzien van strategisch geplaatste bunkers en waterpartijen.

Mijlpaal

Afgelopen mei vierde de Golfhorst haar tienjarig jubileum. Een heugelijk feit dat uitgebreid is gevierd. Het verhaal begon ooit met Toon Beerens, gepensioneerd piloot en golfliefhebber. Hij wilde een golfbaan realiseren waar iedereen welkom is en waar toegankelijkheid en plezier voorop staan. Dat werd de Golfhorst. Nog altijd wordt de initiatiefnemer geëerd door alle speelrechthouders, die jaarlijks strijden om de Toon Beerens Memorial Cup. Ook de filosofie wat betreft openheid is er nog steeds. Volgens De Swart is het voor veel mensen een reden om te blijven komen. “Men waardeert onze manier van werken. Hier wordt iedereen vriendelijk onthaald, zodat je als bezoeker het gevoel hebt dat je echt welkom bent.”

Sportief zaken doen

De Swart vertelt: “Zowel particulieren als bedrijven weten de Golfhorst te vinden. Niet verwonderlijk als je weet dat golf een leuke en ontspannende bezigheid is, die zich bovendien prachtig laat combineren met een stukje zakelijk samenzijn. Voor het bedrijfsleven is golf een instrument voor relatiebeheer. De businessleden genieten tal van zakelijke privileges, zoals deelname aan maandelijkse activiteiten, de bedrijvencompetitie, een uitnodiging voor de jaarlijkse slotdag en tal van andere initiatieven die door het management van de golfbaan georganiseerd worden.

Combinatie

Volgens De Swart is golf bij uitstek geschikt als ontspannende activiteit. Tevens is het een prachtige incentive- en teambuildingactiviteit. Het is bijvoorbeeld mogelijk om ’s ochtends een intensieve vergadering te plannen in de vergaderzaal van de Golfhorst, waarna de middag gebruikt wordt voor een golfclinic. “Wij beschikken over uitstekende vergaderfaciliteiten, compleet met alle moderne voorzieningen zoals een beamer, draadloos netwerk en overige communicatieapparatuur. Als bedrijf ben je even helemaal weg uit de vertrouwde omgeving en dat kan erg inspirerend werken. Uiteraard telt ook mee dat je vanuit onze vergaderzaal een prachtig uitzicht op de baan hebt. Bedrijven sluiten een dergelijke vergadersessie vaak af met een golfclinic en een borrel of een diner”, zo legt De Swart uit.

Veel particulieren weten de weg naar America (gemeente Horst aan de Maas) te vinden. Mannen, vrouwen en ook de jeugd kan er terecht. Het is heel goed mogelijk dat er ’s ochtends om 6.00 uur al mensen op de baan zijn om vroeg in de ochtend een balletje te slaan. De Swart: “We zien steeds vaker ouders die de ochtend benutten om even lekker sportief bezig te zijn. Dankzij onze gunstige openingstijden hebben onze gasten daarna nog de hele dag vrij voor andere dingen.” Hier manifesteert het streven naar toegankelijkheid zich heel duidelijk. Daar komt nog bij dat de golfshop van de Golfhorst zeer ruim gesorteerd is: o.a. custom made golfsets, merken zoals Cobra, Footjoy, Titleist en Abacus, hoofdzakelijk voor de dameskleding.

Nel de Swart, in feite al aan het roer sinds het prille begin, en nog steeds vol ambitie. “Dit werk is niet iets dat je er zo even naast doet. Het is een fulltime job die meer dan 60 uur per week vergt. Je bent niet alleen belast met het management, je bent ook het gezicht naar buiten toe, wat betekent dat je er altijd moet zijn. Interesse tonen in je bezoekers, mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn; wat mij betreft is dat element net zo belangrijk als de zakelijke managerskant.” Ze blikt vooruit naar de toekomst.

“Kijk hier eens om je heen wat een fantastisch vergezicht! Ik heb een goed team opgebouwd en probeer het beste uit iedereen te halen. Daarvoor moet je allereerst kijken of medewerkers op hun plaats zitten. Als mensen doen waar ze goed in zijn, halen ze daar hun plezier uit. Wie het beste uit zichzelf haalt, haalt ook voor de onderneming het beste naar boven. Als manager moet je team spirit kweken, want we werken immers met zijn allen aan hetzelfde product: golf. Golf voor iedereen is hiermee bevestigd.”

| juli 2007 | Zakelijk & Sportief | coverstory |

| BUSINESS | noord limburg | |

Nel de Swart

Slim schakelen en de juiste match maken

Op het zonovergoten terras van Bilderberg Hotel ‘De Bovenste Molen’ organiseerde Noord Limburg Business afgelopen maand het derde forum dit jaar. Deze maal stond het onderwerp ‘personeel’ op het programma, een thema dat momenteel zeer actueel is. Het personeelstekort loopt sectorbreed gigantisch op en ook de arbeidsvoorwaarden worden aangescherpt. Tijd om eens met een aantal experts rond de tafel te gaan om de huidige situatie te analyseren. Gezien het mooie weer en het beperkte aantal deelnemers, werd de vergaderzaal omgeruild voor een mooi plekje aan het water. Ook de stropdassen mochten af.

| | noord limburg | BUSINESS|

| forum | HRM | juli 2007 |

Deelnemers

Vier genodigden deze maal. Een prachtige gelegenheid om bepaalde zaken eens wat dieper uit te lichten. Zo heeft Richard Theunissen namens Wiertz Personeelsdiensten gehoor gegeven aan onze uitnodiging. Deze organisatie is ‘allround’ op het gebied van uitzenden op elk niveau, detacheren, werving & selectie en personeelsadvies, het leveren van krachten uit Duitsland en Polen en tot slot het overnemen van juridisch werkgeverschap. De organisatie heeft vestigingen in geheel Limburg en daarnaast een tweetal vestigingen in Duitsland. Wiertz helpt mensen op alle niveaus op weg naar een baan die bij hen past. Theunissen is regiomanager Noord- en Midden Limburg en verantwoordelijk voor de vestigingen in Sittard, Roermond, Weert, Venlo en Venray. Zijn buurman aan tafel, Jeroen Tijink, is werkzaam bij Personato Werving & Selectie te Venray. Personato assisteert bedrijven en instellingen bij een kwalitatieve, efficiënte en doelmatige werving en selectie van personeel op MBO, HBO en universitair niveau. Dit onder andere in de sectoren financieel, commercieel, logistiek en techniek. Daarnaast worden personen die op zoek zijn naar een nieuwe stap in hun carrière, persoonlijk begeleid in de zoektocht naar (nieuw) carrièreperspectief, met als uitgangspunt een vast dienstverband.

Senior Rayonmanager René van den Borst werkt voor een organisatie die nauwelijks nog nadere introductie behoeft: Randstad Uitzendbureau, regio Limburg. Landelijk gezien is ze de grootste onder de uitzendbureaus, met bijna 400 vestigingen en 3500 vaste medewerkers die dagelijks 55.000 flexwerkers aansturen. Als rayonmanager is Van den Borst verantwoordelijk voor de vestigingen Venlo, Venray en Weert. Met zijn zeventien dienstjaren kent hij de branche- en arbeidsmarktontwikkelingen in de regio als geen ander. Tot slot praat Thijs van Kempen mee. Hij is directeur van Active Personeelsdiensten. Naast uitzenden en detacheren van Nederlandse en Buitenlandse vakkrachten, houdt Active zich ook bezig met verzuimbegeleiding. Zo biedt men vooral voor het MKB een totaaloplossing aan, waarbij bedrijven uit de regio Active kunnen zien als een soort externe P&O afdeling. Hiernaast bieden ze dienst Payrolling aan met een landelijke dekking.

Schaarste?

Onder het genot van een kop koffie met een stuk authentieke Limburgse vlaai, bespreken we het eerste deelonderwerp: de schaarste op de arbeidsmarkt. Als eerste neemt Van den Borst namens Randstad het woord: “Het onderwerp is nu dagelijks in het nieuws, maar eigenlijk is de trend al twee jaar geleden ingezet. Uitzendbureaus merken als eerste de toenemende vraag naar arbeidskrachten indien het economisch beter gaat. Het toenemende personeeltekort is zeker niet iets van alleen de laatste maanden. Zowel op laag als op hoog niveau en in diverse sectoren is het momenteel zoeken naar geschikt personeel.” Van den Borst noemt de logistieke en technische sector als enkele probleemsectoren. “Toch moet je kritisch blijven en niet zomaar iemand plaatsen”, aldus de rayonmanager. “Motivatie en arbeidsmentaliteit van potentiële werknemers zijn de belangrijkste uitgangspunten. Met de vele vacatures in Noord Limburg zoeken wij dan wel de passende baan voor de werkzoekende. Kansen voldoende. Aanbodsgericht werken noemen wij dit.”

Opkrikken

Het aantrekken en ‘plaatsen’ van hooggeschoold personeel vraagt om een specifieke aanpak, zo vertelt Tijink, Manager Operations van Personato. “Het gaat bij ons niet om aantallen. Niet om ‘de handjes’ zoals werkgevers het nog wel eens noemen. Diepgaande gesprekken, een gedegen analyse van de wensen en eisen en vervolgens een presentatie bij de werkgever, daar draait het om. Bedrijven stellen steeds hogere eisen aan hun personeel, een trend die niet strookt met het tekort aan mensen. Werkgevers denken het probleem te kunnen tackelen door het salaris op te krikken, wat op zich niet onlogisch is. Wij zijn er echter om mee te denken met de klant om uiteindelijk te komen tot de meest optimale oplossing. Organisaties moeten naast salaris ook eventueel geïnteresseerde kandidaten laten zien wat ze een werknemer kunnen bieden qua opleiding, doorgroeimogelijkheden etc. Het totale plaatje daarin wordt steeds belangrijker. Jobhoppen puur vanwege het salaris is in dat opzicht korte termijn visie.

Bij Active Personeelsdiensten is er wel vraag naar aantallen vakkrachten op korte termijn, bijvoorbeeld in de logistiek, productie of metaalsector. Van Kempen haakt in op het verhaal van Tijink: “Het is inderdaad een iets andere aanpak. Wij krijgen de vraag of we relatief snel tien vakkrachten kunnen leveren die ook voor langere tijd willen blijven werken. En dan bij voorkeur mensen uit Duitsland of Polen. Ik schat dat in de regio zeven van de tien werkgevers die bij ons aankloppen met dit soort vacatures een dergelijke voorkeur uitspreken. Waarom? Omdat deze categorie werknemers zeer gemotiveerd is om de handen uit de mouwen te steken, terwijl Nederlanders met eenzelfde motivatie en (productie-)capaciteit zeer moeilijk te vinden zijn. Onze toegevoegde waarde zit hem hiernaast in het feit dat wij

tevens een stuk verzuimbegeleiding

regelen, bij het detacheren en payrollen, wat voorkomt dat onze klanten met meerdere instanties te maken krijgen. Hiernaast bemiddelt onze afdeling Werving & Selectie voor onze relaties ook nog in de hogere functies. Onze klanten hebben dus echt 1 aanspreekpunt voor ál hun personeelszaken.”

Slim

Theunissen erkent weliswaar dat enkele sectoren te kampen hebben met personeelstekort, maar volgens hem ligt de uitdaging vooral in het slim matchen van vraag en aanbod. Een gedeelte van het arbeidspotentieel wordt naar zijn mening nu nog te weinig aangesproken. “Krapte is slechts relatief. Het gaat erom dat je slim omgaat met de mensen waar je wél over kunt beschikken.” Hij wil graag ingaan op het onderwerp van de Poolse werknemers, zoals eerder aangekaart door Van Kempen: “Er bestaan veel misverstanden over Poolse werknemers. Bijvoorbeeld over het salaris. De tijden dat deze mensen tegen een extreem laag loon werkten, zijn gelukkig voorbij. Ik verzet me ook altijd tegen termen als ‘zij’ en ‘handjes’. Soms kom ik nog wel eens misstanden tegen in het Westland, echt een schande. Tegenwoordig verdienen Polen hetzelfde wettelijk minimum loon als hun Nederlandse collega’s en dat is positief.”

High Tech

Het gesprek gaat verder over de laatste middelen die werkgevers inzetten om nieuwe mensen te vinden. Zo zijn diverse organisaties actief in de interactieve wereld van Second Life, een virtuele ontmoetingsplaats waar mensen elkaar ontmoeten. Accountantskantoren, maar ook steeds meer uitzendorganisaties melden zich daar om nieuw personeel aan te trekken. Ook het fenomeen ‘speeddaten met werkgevers’ wordt steeds populairder. Hierbij krijgen potentiële werknemers de kans om zich in korte tijd aan meerdere werkgevers voor te stellen. Onze forumdeelnemers zien weliswaar de kansen en de mogelijkheden van dit soort nieuwe wervingstactieken, maar allemaal benadrukken ze dat het in de eerste plaats gaat om persoonlijke communicatie. Een-op-een gesprekken geven immers een betere indruk en dat verhoogt de kans op succes bij de opdrachtgevers. Alles valt of staat met de juiste motivatie, zo is de algemene opvatting.

En zo eindigt dit ‘outdoor forum’ met een informeel hapje en drankje. Ondanks het geringe aantal deelnemers is het een geslaagde bijeenkomst, met een interessante conversatie en de mogelijkheid om eens met vakgenoten te praten. Tal van onderwerpen zijn helaas niet aan bod gekomen, dus deze bijeenkomst zal zeker een vervolg krijgen in een latere uitgave van Noord Limburg Business.

‘Het personeeltekort is

namelijk zeker niet iets

van de laatste maanden’

| juli 2007 | HRM | forum |

‘Werkgevers denken

het probleem te kunnen

tackelen door het salaris

op te krikken’

Rene van den Borst

Jeroen Tijink

Stap binnen in de wereld van gezelligheid en ontspanning bij

Hostellerie de Neerhof

in Kessel.

Gelegen aan een unieke lokatie aan de Maas

en aan de voet van ruine “kasteel de Keverberg”.

Lekker genieten op ons terras of in ons sfeervolle restaurant.

Daarbij kunt u overnachten in een van onze hotelkamers.

Onze lokatie leent zich bij uitstek voor een bedrijfsfeest of presentatie.


Hostellerie de Neerhof
Kasteelhof 1
5995 BX Kessel
T 077-4628462
F 077-4628469

www.deneerhof.nl   

info@deneerhof.nl

Uw totale oplossing voor

de invulling van alle

denkbare facilitaire zaken.

• Technisch onderhoud aan gebouwen

en installaties,

• Legionella preventie,

- Risico Analyse

- Aanpassingen installatie

- Uitvoering beheersplan

• Schoonmaak consultancy

Venrayseweg 102e, 5928 RH Venlo

Gewandeweg 5, 6161 DJ Geleen

Postbus 3306, 5902 RH Venlo

Telefoon 077 - 3 99 88 11

Fax 077 - 3 99 88 12

Website: www.facility-support.nl

mail: info@facility-support.nl

‘De tijden dat deze mensen

tegen een extreem

laag loon werkten, zijn

gelukkig voorbij’

Richard Theunissen

Thijs van Kempen

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by