Autobelastingen 2008

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2008

Bewust rijden, BPM omlaag

Oorspronkelijk was minster Bos van Economische zaken van plan om pas in 2009 de zogenaamde ‘slurptax’ in het leven te roepen, maar een en ander is vervroegd, zodat we sinds 1 februari te maken hebben met deze extra heffing op milieuonvriendelijke auto’s. In dit artikel geven we wat informatie en wetenswaardigheden Deze en andere maatregelen, die ingevoerd zijn of worden in het aankomende jaar 2008.

| | noord limburg | BUSINESS|

| belastingen | Auto’s | maart 2008 |

Waar gaat het om? Wagens die teveel CO2 uitstoten, worden in de nieuwprijs beboet met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. De standaard is vastgesteld op 232 gram per kilometer (voor de diesels is het 192 gram per kilometer). Bestelauto’s en campers zijn (voorlopig) uitgezonderd van deze maatregel. Vanaf 2010 zullen de grenzen van de CO2–toeslag verder worden aangescherpt tot 222 g/km (benzine) en 184 g/km (diesel). Stel dat u een auto op het oog heeft, die rijdt met een uitstoot van 495 gram per kilometer, dan is dat dus 263 gram per kilometer teveel. Dat getal maal 110 euro, waardoor we uitkomen op € 28.930 extra in de portemonnee van de overheid. Zuinig wordt goedkoop en vervuilend zal worden bestraft, zo is de mening van het kabinet. De slurptax is slechts één van de maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen: rond 1 juli komt de accijnsverhoging op brandstof, binnen een paar jaar zal de kilometerheffing worden ingevoerd en op 1 april krijgen we de fijnstofheffing op dieselauto’s.

Naast de slurptax heeft Den Haag nog meer maatregelen op de agenda staan. We lopen ze kort langs:

Energielabels en bonus/malus:

Dit jaar komen er nieuwe bonus/malus bedragen. In tegenstelling tot eerdere berichten komen er geen nieuwe energielabels. Hoewel de nieuwe constanten voor de regressieformules al bekend gemaakt waren is naderhand besloten de 2007 energielabels voor één jaar te bevriezen.

afbouw BPM sinds 1 februari

Er is ook goed nieuws. Als voorbereiding op de kilometerheffing begint het kabinet dit jaar met het afbouwen van de BPM. Per 1 februari is het basis BPM bedrag (dus los van de differentiatie naar energielabel, CO2 en fijn stof) met ongeveer 6,5% verlaagd. Voor de daaropvolgende jaren is een verdere verlaging met jaarlijks 5% aangekondigd, waarmee ingezet wordt op een totale verlaging van ca. 25% in 5 jaar. De consumentenprijs van een auto is opgebouwd uit de netto catalogusprijs, de BPM en de BTW. Een verlaging van het BPM aandeel in de consumentenprijs met ca. 6,5 procent leidt tot een verlaging van de consumentenprijs met ca. 1,5 procent. Voorbeeld: de consumentenprijs van een gemiddelde benzineauto van 27.500 euro is opgebouwd uit de netto prijs, 17.686 euro, de BPM, 6.454 euro en de BTW, 3.360 euro. Bij een BPM verlaging van 6,5% wordt het nieuwe BPM bedrag 6.034 en de nieuwe consumentenprijs 17.686 + 6.034 + 3.360 = 27.080 euro (98,5% van 27.500).

Verhoging MRB sinds 1 februari

De afbouw van de BPM wordt gefinancierd door een verhoging van het rijksdeel van de MRB (de provinciale opcenten blijven in dit kader ongewijzigd) met ruim 7 procent (ook sinds vorige maand). Dit komt neer op een totale MRB-stijging van ongeveer 5 procent. De provinciale opcenten worden jaarlijks per 1 april verhoogd en dit zal ook in 2008 het geval zijn.

Halvering MRB voor zeer zuinige auto’s in 2008 per 1 april

Voor “zeer zuinige” auto’s wordt per april de motorrijtuigenbelasting (MRB) gehalveerd. Als zeer zuinig worden aangemerkt benzineauto’s met een CO2 uitstoot van maximaal 110 gram/km en dieselauto’s met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram/km.

BPM-differentiatie per 1 april

Voor dieselpersonenauto’s wordt per april een BPM-differentiatie naar uitstoot van fijnstof (roetuitstoot) ingevoerd. Een dieselauto met een fijn stof uitstoot van 0 mg/km krijgt een BPM-korting van € 900. Met elke mg/km meer zal de korting met 200 euro afnemen. Bij een fijn stof uitstoot van 5 mg/km slaat de korting om in een toeslag van 100 euro. Een ‘normale’ personenauto heeft een maximale fijnstofuitstoot van 25 mg/km (limiet van de huidige euro 4 norm) waarmee de maximale toeslag op de aanschaf 4.100 euro bedraagt. Er zijn echter ook twee categorieën zeer zware auto’s die op basis van de Euro 4 richtlijn een uitstoot tot maximaal 40 mg/km (ledig gewicht 1.500 tot en met 2.000 kg) en 60 mg/km (ledig gewicht hoger dan 2.000 kg) mogen hebben waarmee de maximale toeslag respectievelijk € 7.100 en € 11.100 bedraagt. Deze regeling vervangt per 1-4-2008 de huidige BPM korting van € 600 voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van 5 mg/km of lager (alleen te bereiken met een af-fabriek roetfilters).

Verhoging accijns per 1 juli

Op 1 juli 2008 gaat de accijns op diesel 3 cent per liter omhoog en op LPG 1,5 cent per liter.

Verhoging BTW per volgend

jaar januari

In de Miljoenennota is per 1-1-2009 een verhoging van de BTW van 19,0 naar 20,0 % aangekondigd. Deze is nog niet in wetgeving vastgelegd. Met betrekking tot autokosten worden aanschaf, reparaties, onderhoud en brandstof dan duurder.

Het komende jaar staan staat er dus veel te veranderen voor autoliefhebbers. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat ondernemers zich van dergelijke maatregelen niet veel aantrekken, omdat bedrijfsmatig gebruik niet zal verminderen onder deze maatregelen. Uitstraling, comfort en gebruikersgemak staat voor veel bedrijven boven de noodzaak om te bezuinigen op bijvoorbeeld de leasewagen. Ook autodealers verwachten niet dat ondernemers nu minder zullen uitgeven aan bedrijfswagens; verzwaring of geen verzwaring, auto’s blijven een onmisbare spil in menig bedrijf.

Al speurend, hebben we een klein lijstje samengesteld van bekende modellen en het prijseffect na de invoering van de slurptax. Ter lering en vermaak: berekening volgens de inmiddels bekende formule van de bovengrens (232 gram uitstoot per kilometer) x 110 euro = het extra bedrag in de prijs.

Audi R 8

349 g/km e12.870

Jeep Grand Cherokee V8 388 g/km e17.160

Mercedes S500 279 g/km e5.170

Volvo S80 V8 284 g/km e5.720

BMW 750i 271 g/km e4.290

Dodge Viper 489 g/km e28.270

| maart 2008 | Auto’s | belastingen |

Waar gaat het om? Wagens die teveel CO2 uitstoten, worden in de nieuwprijs beboet met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. De standaard is vastgesteld op 232 gram per kilometer (voor de diesels is het 192 gram per kilometer). Bestelauto’s en campers zijn (voorlopig) uitgezonderd van deze maatregel. Vanaf 2010 zullen de grenzen van de CO2–toeslag verder worden aangescherpt tot 222 g/km (benzine) en 184 g/km (diesel). Stel dat u een auto op het oog heeft, die rijdt met een uitstoot van 495 gram per kilometer, dan is dat dus 263 gram per kilometer teveel. Dat getal maal 110 euro, waardoor we uitkomen op € 28.930 extra in de portemonnee van de overheid. Zuinig wordt goedkoop en vervuilend zal worden bestraft, zo is de mening van het kabinet. De slurptax is slechts één van de maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen: rond 1 juli komt de accijnsverhoging op brandstof, binnen een paar jaar zal de kilometerheffing worden ingevoerd en op 1 april krijgen we de fijnstofheffing op dieselauto’s.

Naast de slurptax heeft Den Haag nog meer maatregelen op de agenda staan. We lopen ze kort langs:

Energielabels en bonus/malus:

Dit jaar komen er nieuwe bonus/malus bedragen. In tegenstelling tot eerdere berichten komen er geen nieuwe energielabels. Hoewel de nieuwe constanten voor de regressieformules al bekend gemaakt waren is naderhand besloten de 2007 energielabels voor één jaar te bevriezen.

afbouw BPM sinds 1 februari

Er is ook goed nieuws. Als voorbereiding op de kilometerheffing begint het kabinet dit jaar met het afbouwen van de BPM. Per 1 februari is het basis BPM bedrag (dus los van de differentiatie naar energielabel, CO2 en fijn stof) met ongeveer 6,5% verlaagd. Voor de daaropvolgende jaren is een verdere verlaging met jaarlijks 5% aangekondigd, waarmee ingezet wordt op een totale verlaging van ca. 25% in 5 jaar. De consumentenprijs van een auto is opgebouwd uit de netto catalogusprijs, de BPM en de BTW. Een verlaging van het BPM aandeel in de consumentenprijs met ca. 6,5 procent leidt tot een verlaging van de consumentenprijs met ca. 1,5 procent. Voorbeeld: de consumentenprijs van een gemiddelde benzineauto van 27.500 euro is opgebouwd uit de netto prijs, 17.686 euro, de BPM, 6.454 euro en de BTW, 3.360 euro. Bij een BPM verlaging van 6,5% wordt het nieuwe BPM bedrag 6.034 en de nieuwe consumentenprijs 17.686 + 6.034 + 3.360 = 27.080 euro (98,5% van 27.500).

Verhoging MRB sinds 1 februari

De afbouw van de BPM wordt gefinancierd door een verhoging van het rijksdeel van de MRB (de provinciale opcenten blijven in dit kader ongewijzigd) met ruim 7 procent (ook sinds vorige maand). Dit komt neer op een totale MRB-stijging van ongeveer 5 procent. De provinciale opcenten worden jaarlijks per 1 april verhoogd en dit zal ook in 2008 het geval zijn.

Halvering MRB voor zeer zuinige auto’s in 2008 per 1 april

Voor “zeer zuinige” auto’s wordt per april de motorrijtuigenbelasting (MRB) gehalveerd. Als zeer zuinig worden aangemerkt benzineauto’s met een CO2 uitstoot van maximaal 110 gram/km en dieselauto’s met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram/km.

BPM-differentiatie per 1 april

Voor dieselpersonenauto’s wordt per april een BPM-differentiatie naar uitstoot van fijnstof (roetuitstoot) ingevoerd. Een dieselauto met een fijn stof uitstoot van 0 mg/km krijgt een BPM-korting van € 900. Met elke mg/km meer zal de korting met 200 euro afnemen. Bij een fijn stof uitstoot van 5 mg/km slaat de korting om in een toeslag van 100 euro. Een ‘normale’ personenauto heeft een maximale fijnstofuitstoot van 25 mg/km (limiet van de huidige euro 4 norm) waarmee de maximale toeslag op de aanschaf 4.100 euro bedraagt. Er zijn echter ook twee categorieën zeer zware auto’s die op basis van de Euro 4 richtlijn een uitstoot tot maximaal 40 mg/km (ledig gewicht 1.500 tot en met 2.000 kg) en 60 mg/km (ledig gewicht hoger dan 2.000 kg) mogen hebben waarmee de maximale toeslag respectievelijk € 7.100 en € 11.100 bedraagt. Deze regeling vervangt per 1-4-2008 de huidige BPM korting van € 600 voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van 5 mg/km of lager (alleen te bereiken met een af-fabriek roetfilters).

Verhoging accijns per 1 juli

Op 1 juli 2008 gaat de accijns op diesel 3 cent per liter omhoog en op LPG 1,5 cent per liter.

Verhoging BTW per volgend

jaar januari

In de Miljoenennota is per 1-1-2009 een verhoging van de BTW van 19,0 naar 20,0 % aangekondigd. Deze is nog niet in wetgeving vastgelegd. Met betrekking tot autokosten worden aanschaf, reparaties, onderhoud en brandstof dan duurder.

Het komende jaar staan staat er dus veel te veranderen voor autoliefhebbers. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat ondernemers zich van dergelijke maatregelen niet veel aantrekken, omdat bedrijfsmatig gebruik niet zal verminderen onder deze maatregelen. Uitstraling, comfort en gebruikersgemak staat voor veel bedrijven boven de noodzaak om te bezuinigen op bijvoorbeeld de leasewagen. Ook autodealers verwachten niet dat ondernemers nu minder zullen uitgeven aan bedrijfswagens; verzwaring of geen verzwaring, auto’s blijven een onmisbare spil in menig bedrijf.

Ook goed nieuws

Als u als ondernemer binnenkort van plan bent om een andere auto (van de zaak) aan te schaffen, kies dan voor schoon en zuinig. Het kabinet heeft namelijk niet enkel negatieve maatregelen voor de autogebruiker. Mits slim gekozen, kunt u een hoop bijtelling besparen.

Voor zuinige auto’s is de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak verlaagd van 22% naar 14% (van de catalogusprijs inclusief BTW en BPM). Deze verlaging geldt echter alleen voor zeer zuinige auto’s. Van zeer zuinige auto’s is sprake als de CO2-uitstoot minder dan 95 gram per kilometer voor een dieselauto bedraagt en tevens moet de CO2-uitstoot minder dan 110 gram per kilometer voor overige auto’s zijn. Een paar voorbeelden:

Toyota Prius Middenklasser - Benzine - 5drs 1.5 57kW - e25.990

Honda Civic Middenklasser - Benzine - 4drs 1.4 70kW - e23.990

Smart fortwo CDI Mini - Diesel - 799 cc 45 pk -e13.950

Toyota Aygo Mini - Benzine - 1.0 50kW - e8.990

Peugeot 107 Mini - Benzine - 1.0 50kW - e8.990

Daihatsu Cuore Mini - Benzine - 1.0 51KW - e8.499

Citroën C1 Mini - Benzine - 1.0 50kW - e8.490.

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by