Voor u gelezen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2009

DE BLAUWE DOOS

Geld verdienen via internet kan zeker. Maar dan moet er wel goed over nagedacht zijn. Veel bedrijven op het wereldwijde web hebben daarom een uitgekiende

internet marketingstrategie, die goed aansluit op het bedrijf of het aangeboden product. Het uitdokteren van een dergelijke strategie is echter nog een heel karwei, de mogelijkheden van internet zijn immers

oneindig. Dus waar te beginnen? Alex van Ginneken heeft met zijn uitgave ‘De Blauwe Doos’ een bijzondere poging gewaagd ondernemers op internet op weg te helpen.

Er is ook op het gebied internetmarketing nog steeds een grote behoefte aan een gedegen leidraad. Dat er veel is om rekening mee te houden, blijkt wel uit de hoeveelheid onderwerpen die Van Ginneken behandelt. Hij heeft alle belangrijke thema’s uiteindelijk verwerkt in zeventien boeken, samen verpakt in een – de naam zegt het al - blauwe doos. Hij heeft zijn handboek als het ware uit elkaar gehaald en in zeventien afzonderlijke delen gepresenteerd, die samen dus ‘De Blauwe Doos’ vormen. De auteur is zeer uitgebreid te werk gegaan, bijna alle denkbare onderwerpen over internetmarketing komen aan bod. En eindelijk eens in het Nederlands. Dat laatste is een groot pluspunt, aangezien de meeste standaardwerken op dit gebied Engelstalig zijn. Van Ginneken, ruim tien jaar werkzaam in de ICT-sector en sinds enkele jaren gespecialiseerd op het gebied van internetmarketing, schrijft op een prettige manier en hij geeft veel en duidelijke praktijkvoorbeelden, soms op erg humoristische wijze.

Het eerste deel ‘Internet Marketing’ geeft een overzicht van de basiskennis en -begrippen die bij internetmarketing om de hoek komen kijken. Internet Marketing Mix, verdienmodellen en ‘tips, tools en technieken’ vormen samen een algemeen overzicht van de bestaande mogelijkheden voor internet marketing. In de volgende vijftien delen worden de verschillende kanalen op internet besproken die kunnen worden gebruikt om een product of dienst aan de man te brengen, zoals webwinkels, email, live chat en google. Wie denkt vanwege die zeventien delen door de bomen het bos niet meer te kunnen zien, kan met de blauwdruk - het zeventiende deel - zijn of haar eigen internet marketing plan opstellen en de benodigde informatie in de overige delen opzoeken en noteren in het stappenplan.

Hoewel het boek qua praktisch gebruik zeer hoog scoort, had Van Ginneken zelf ook wel wat eigen tips ter harte mogen nemen. Zeker het

advies om alle teksten die bedoeld zijn voor de internetsite zorgvuldig te laten controleren op taalfouten. Zoiets geldt natuurlijk ook nog steeds voor hard copy. Op pagina twaalf van het eerste deel staat al de eerste dt-fout. Even verderop begint Van Ginneken vrolijk met de zin: ‘Voorbeeld: een bedrijf ontwikkeld websites’. Slordig.

Een ander nadeel is de hoge prijs die voor de ongeveer 900 zeer ruim opgemaakte pagina’s moet worden betaald. Wie echter 497 euro over heeft voor een overzichtelijk en praktisch werk over internetmarketing, kan zeker overwegen om het aan te schaffen. Daarnaast heeft de koper gratis toegang tot twee online seminars, één jaar lang gratis updates en toegang tot het gesloten forum, waar extra bestanden kunnen worden gedownload.

ALEX VAN GINNEKEN

DE BLAUWE DOOS, INTERNET MARKETING STUDIE PAKKET

UITGEVERIJ A. VAN GINNEKEN

ISBN: 9789078947578

delen:
Algemene voorwaarden