Voor u gelezen / Business Flits

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2009

Hoe pak je een oen zijn poen

De opvallende titel van dit kleine, handzame boekje geeft de strekking van het verhaal al weer. Manager, marketingdeskundige en schrijver Leo Pot legt de werking uit van een aantal slimme marketingtrucs. Reden om dit werk te schrijven, is zijn fascinatie voor het gedrag van mensen en hoe voorspelbaar en beïnvloedbaar onze hersenen zijn. Pot beschouwt marketing dan ook als een bewuste vorm van manipulatie.

Het eerste deel bestaat uit negentien korte hoofdstukken, waarin steeds een tip wordt gegeven op het gebied van marketing en manipulatie. Dit wordt onderbouwd met bruikbare, psychologische testen uit een aantal internationale psychologievakbladen. Sommige tips zijn opmerkelijk. Zo blijkt in een verzameling gelijke producten een afwijkend product het aantrekkelijkst te zijn. Aan de hand van de voorbeelden wordt de indruk gewekt dat mensen heel erg makkelijk te manipuleren zijn en je met een aantal eenvoudige technieken je verkoop flink op kan krikken. Deze slimme verkooptechnieken worden echter in deel twee (met de toepasselijke titel Moraal) ontkracht, door middel van een viertal extra tips waaruit blijkt dat het meeste geld nog altijd wordt verdiend met een aardige, oprechte en dankbare houding naar de klanten. Pot sluit zijn nawoord zelfs af met tips om de lezers tegen marketingmanipulatie te wapenen!

In tegenstelling tot wat men na het lezen van het voorwoord (… zodat je hem zorgvuldig maar effectief van zijn geld kunt scheiden.) en de tips uit het eerste deel zou denken, is Pot er dus kennelijk toch niet op uit om elke lezer van dit boek te veranderen in een manipulatieve verkoper. De moraal van het verhaal komt naar voren in deel twee, waarin Pot waarschuwt dat je zijn tips niet daadwerkelijk moet gaan gebruiken. Het grootste gedeelte van het boek komt dus niet overeen met de boodschap die hij eigenlijk mee wil geven. Nuttige tips bevat het boek niet echt, wel een moraal als een open deur. Dit neemt echter niet weg dat het erg vermakelijk is.

Leo Pot

Hoe pak je een oen zijn oen –

de psychologie van het overtuigen

Uitgeverij Haystack

ISBN 9 789077 881545

Waarderingscijfer hoger dan ooit

De accountants en adviseurs van de GIBO Groep hebben het afgelopen jaar de zo gewaardeerde extra stap gezet voor hun klanten. Dat is de belangrijkste conclusie van hoofdredacteur René Gerhardus van zakenmagazine Incompany bij de presentatie van de top 100 beste dienstverleners van Nederland in het Amsterdamse Amstel Hotel. Uit het klanttevredenheidsonderzoek van Blauw Research, dat aan deze ranglijst ten grondslag ligt, komt GIBO Groep met een recordscore van 7,37 op de eerste plaats van de 23 accountantskantoren in de categorie Accountancy en Belastingadvies. In 2007 en 2008 noteerde GIBO Groep ook al hoge tevredensheidsscores en top drie-noteringen. In 2009 weet de organisatie de concurrentie voor te blijven. GIBO Groep haalde overall van alle 175 beoordeelde bedrijven (waarvan de 100 beste zijn opgenomen in de Incompany 100) de hoogste score voor service: een 7,6. De GIBO Groep is een landelijk opererende accountancy- en adviesorganisatie met ruim zestig vestigingen. De GIBO Groep biedt accountancydiensten en advies op het gebied van bedrijfskunde, belastingen, juridische zaken en personeel en organisatie. De organisatie is één van de initiatiefnemers van XBRL / SBR, de basis voor geautomatiseerde rapportages aan overheidsinstanties en banken. Daarnaast voorziet de GIBO Groep ondernemers van relevant financieel nieuws met een maandelijkse digitale nieuwsbrief, de kwartaaluitgave GIBO Journaal en diverse overige publicaties.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by