Elektrische deelautos verlagen druk op het stroomnet

Magazines | Noord-Limburg Business nr6 2024

Foto's: We Drive Solar
 

Renault Group, MyWheels en We Drive Solar starten samen met de gemeente Utrecht het eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelautoproject in Europa. Met deze technologie fungeren elektrische voertuigen als energiebuffer en ademen mee met vraag en aanbod. Door stroom op te slaan en terug te leveren, wordt duurzame energie 24 uur per dag beschikbaar. Ook beperkt V2G de impact van netcongestie.


Al in 2019 plaatste We Drive Solar de eerste bidirectionele laadpalen in Utrecht. Dat gebeurde onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander. Na eerdere pilots met onder meer Hyundai kondigt het bedrijf nu samen met Renault Group, MyWheels en de gemeente Utrecht het eerste grootschalige Europese V2G-deelautoproject aan.

Bekrachtigd op ambassade

De publiekprivate samenwerking werd 26 november 2024 bekrachtigd op de Nederlandse ambassade in Parijs. Vanaf maart 2025 komen vijfhonderd Renaults met een voor V2G geschikte batterij naar Utrecht. Het gaat om de 4 en 5 E-Tech-modellen. MyWheels Nederlands grootste deelautoplatform gaat het wagenpark beheren. We Drive Solar levert en beheert de bidirectionele laadstations.

Oplossing voor netcongestie

Met het Utrechtse project wordt Vehicle-to-Grid verder opgeschaald. Belangrijk, want de potentie van deze techniek is groot. Zeker nu netcongestie op steeds meer plaatsen verduurzaming en ontwikkeling belemmert. Als elektrische auto's met zon of wind opgewekte energie bij veel aanbod tijdelijk opslaan, wordt overbelasting van het net beperkt. En door de schone energie bij veel vraag terug te leveren, helpt V2G om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Ook dalen de totale energiekosten.

Inschatting is dat de 500 elektrische Renault-deelauto's in de regio Utrecht voor 10 procent van de flexibiliteit kunnen zorgen die nodig is om zon- en windenergie over de gehele dag in evenwicht te brengen.

Energietransitie versnellen

Utrecht loopt voorop als het gaat om de inzet van hernieuwbare energie. Al zo'n 35% van alle daken in de gemeente is bedekt met zonnepanelen. Het maakt de Domstad tot een logische locatie voor V2G. "Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen," zegt wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer). "Door elektrische deelauto's in te zetten als rijdende buurtbatterijen creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken en maken ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie, belangrijke stap vooruit. En hopelijk het begin van nog veel meer van dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa."
 

delen:

Noord-Limburg Business nr6 2024

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by