Artikel

geplaatst: 16-10-2017

Wat is de impact van Brexit op de tech industrie?

‘Should I stay or should I go?’ Deze vraag werd door een meerderheid van de Britse bevolking beantwoord met 'Leave' tijdens het EU-referendum. Hoewel Nederland deze belangrijke partner binnen de Unie niet graag ziet vertrekken, is het tijd om Brexit als realiteit te beschouwen.

Het nieuwe regeerakkoord van afgelopen dinsdag laat dat alvast zien: met een verlaging van de vennootschapsbelasting en de afschaffing van de dividendbelasting sorteert de nieuwe coalitie alvast voor op bedrijven die Londen willen gaan verlaten.
Het is daarom ook van belang dat de digitale sector zich nu voorbereid op de uiteenlopende Brexit-scenario's. Vandaar dat Digital Gateway to Europe een rapport publiceert over de huidige status, de mogelijke scenario's en de te ondernemen acties door de tech sector. Wat zijn de uitdagingen en mogelijkheden van Brexit?

Rather inconvenient
In het rapport noemt Digital Gateway to Europe vier onderwerpen die van groot belang zijn voor de sector: toegang tot de Europese Interne (Digitale) markt, toegang tot datastromen, toegang tot talent en toegang tot EU-belastingvoordelen.
Hoewel er nog veel onduidelijkheid is over de mogelijke impact van Brexit, is het zeer waarschijnlijk dat het Verenigd Koninkrijk zowel uit de Europese Interne markt als uit de douane-unie gaat stappen. Dat heeft belangrijke consequenties voor het internationale (en digitale) verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid.
Vooral voor de financiële sector en de media-industrie wordt grote impact verwacht, omdat afspraken omtrent oorsprongsregels en 'passporting rights' na Brexit niet meer zullen gelden. Verder worden deze sectoren beïnvloed door een mogelijke restrictie op datastromen van het VK naar de EU en andersom, aangezien dit verdere (FinTech) innovatie belemmert.
Een ander urgent issue is het wereldwijde tekort aan goed IT-personeel. Als het Verenigd Koninkrijk besluit om immigratiewetgeving aan te scherpen en te bemoeilijken, zal het voor de Britten lastiger worden IT-specialisten aan te trekken. Aangezien 25 procent van de Britse digitale en tech bedrijven het rekruteren van talent een 'major challenge' noemt (TechNation, 2017), is dit een zeer belangrijk punt voor de sector.

Keep calm and come to Europe
"Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke en gelijkgestemde handelspartner. Het is voor Nederland dan ook geen goed nieuws dat een land dat zo dichtbij ons ligt, vertrekt uit de EU. Echter is dit vertrek een realiteit waar wij ons als digitale sector op moeten voorbereiden. Gezien de mogelijke impact van Brexit, is het van groot belang dat de industrie goed geïnformeerd is over toekomstige uitdagingen en mogelijkheden," zegt Stijn Grove, Managing Director van Digital Gateway to Europe. "Europa, en Nederland in het bijzonder, biedt goede alternatieven voor het Verenigd Koninkrijk, en Amsterdam is een fantastisch substituut voor Londen, vooral voor de FinTech en mediabedrijven. En vanuit een zakelijk perspectief sluit Nederland goed aan bij de Britse handelsgeest. Bedrijven als Shell, Unilever en Reed Elsevier laten dat tot op de dag van vandaag zien. Vandaar dat de Britten meer dan welkom zijn in Nederland."
Wat er gaat gebeuren op 29 maart 2019 - de dag dat voor het eerst in de geschiedenis een lidstaat de Europese Unie verlaat - is grotendeels onbekend. Met het Brexit rapport informeert Digital Gateway to Europe de tech sector over de mogelijke implicaties. Het Verenigd Koninkrijk zal de Europese Unie gaan verlaten, laten we er het beste van maken.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 20-09-2017

Kandidaten Venrayse Ondernemersprijzen bekend

Dinsdag 19 september jl. presenteerden de voorzitters van zeven Venrayse ondernemersverenigingen de kandidaten voor de uitreiking van de Venrayse Ondernemersprijzen 2018 met als thema ‘IJZERSTERK’. Op donderdag 4 januari 2018 gaat de gevarieerde groep kandidaten strijden om de felbegeerde Loek Nelissenprijs en de Rabobank Publieksprijs. De kandidaten staat een intensief en spannend traject te wachten dat vandaag begint en eindigt met een presentatie tijdens de uitreiking van de Venrayse Ondernemersprijzen van 2018.

‘IJZERSTERK’ is een woord dat vaak wordt gebruikt om de eigenschap of de toestand van een zelfstandig naamwoord aan te geven. Het wordt vaak gebruikt als overtreffende trap. In de zoektocht naar de juiste kandidaat kan het gaan om een ondernemer die zelf een ijzersterke indruk op het gebied van ondernemerschap achterlaat, maar er kan ook gekeken worden naar de kenmerken van de onderneming zelf. Een kandidaat die bijvoorbeeld een ijzersterk marketingconcept heeft ontwikkeld, of naar een onderneming met een uitermate gezonde, ijzersterke financiële positie. Of de winnende kandidaat laat uiteindelijk een ijzersterke performance zien om vervolgens op 4 januari 2018 met de eer te strijken. Hierbij stellen we dan ook graag voor: de ijzersterke ondernemers die genomineerd zijn voor de Venrayse Ondernemersprijzen 2018.

M.M.I. – Machine Metaal Industrie B.V.
Genomineerd door ICV
Kwaliteit en flexibiliteit zijn voor M.M.I. vanzelfsprekend. Binnen het bedrijf, dat meer dan 50 jaar bestaat, is veel kennis aanwezig over het bewerken van gietstukken. M.M.I. is een toeleverancier gespecialiseerd in het verspanen verschillende materialen: o.a. diverse staalsoorten, aluminium, koper, messing en kunststof. ‘De producten die bewerkt worden variëren van eenvoudige tot zeer nauwkeurige en complexe onderdelen. Door de veelzijdigheid en flexibiliteit zijn ze toeleverancier van een uiteenlopende groep opdrachtgevers. Dat is toch ijzersterk!’, aldus ICV. Onder de klanten van M.M.I. bevinden zich diverse multinationals die werkzaam zijn in verschillende bedrijfstakken.

Boom Transport B.V.
Genomineerd door Business Vision Venray (BVV)
De rode draad door de historie van Boom is ‘durf te kiezen’! Dit heeft inmiddels geleid tot een transportbedrijf met een ijzersterk transport-concept. Waar menig transportbedrijf rijdt naar de bestemming die de klant vraagt, kiest Boom Transport zeer bewust om alleen te rijden naar Groot-Brittannië en Ierland. Aanvullend kiezen ze ook voor een niche. Het vervoeren van producten met een groot afbreukrisico, producten die vragen om ‘care’. Naast goed materiaal (trekkers en koeltrailers) vergt het ook veel van de chauffeurs, die goed opgeleid zijn en verstand hebben van wat ze doen. Kortom: BVV vindt dit een ijzersterke perfomance!

Broodjeszaak Bufkes
Genomineerd door Venray Centraal
Bufkes houdt van haar gasten. Van het verwennen en op verantwoorde wijze zorgen voor een lekker broodje. Voor Bufkes is een ‘Bufke’ – wat in Belgisch-Limburgs ‘lekker hapje’ of ‘lekker tussendoortje’ betekent - , dan ook veel meer dan een tussendoortje of een snack. ‘Wanneer je door Venray loopt en je gaat een broodje eten, denk je al snel aan Bufkes. Wanneer je er ook bent, het zit er altijd (bijna) vol. Dat moet wel een ijzersterk concept zijn!’, aldus Venray Centraal.

Boomkwekerij Michels-Classens
Genomineerd door LLTB & Agribusiness
Michels-Classens is gevestigd in Heide en al meer dan 30 jaar producent en leverancier van ruim 300 verschillende soorten bomen en struiken. ‘In 30 jaar tijd zijn ze gegroeid tot een ijzersterke onderneming, waarin ook de volgende generatie inmiddels een belangrijke rol speelt. Michels-Classens levert met haar bomen een waardevolle bijdrage aan onze omgeving. Bomen zetten co2 om in zuurstof, vangen fijnstof, dempen geluid en werken verkoelend in de zomer.’ In de ogen van L.L.T.B. en Agribusiness Groep is Boomkwekerij Michels-Classens daarom een ijzersterke kandidaat.

Knooppunt Centrum voor Gezondheid
Genomineerd door Ondernemend Venray
‘Knooppunt Centrum voor Gezondheid laat op het gebied van ondernemerschap een ijzersterke indruk achter’, zegt Ondernemend Venray. Ze zijn innoverend in de gezondheidszorg en daarnaast streven ze in hoge mate kwaliteit na. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze al een aantal jaren de titel ‘Pluspraktijk’ mogen dragen. Hiervan zijn er slechts 3 in Noord-Limburg. Door het brede scala aan specialisten en disciplines bij elkaar onder één dak, weet Knooppunt Centrum voor Gezondheid zich als ijzersterk te profileren. Op die manier kunnen zij de cliënt altijd een zinvolle behandeling op maat bieden!

Autobedrijf GHV
Genomineerd door OOZO
Ondernemersvereniging OOZO heeft Autobedrijf GHV in Oostrum genomineerd voor de Venrayse Ondernemersprijzen 2017. GHV verzorgt voor elk automerk APK keuringen, onderhoud & reparatie met originele onderdelen. Daarnaast zijn ze erkend dealer van Fiat en Fiat Professional voor de regio Venray en Horst. Alle auto’s worden aan technische inspectie onderworpen. Ze verstaan het vak dan ook al ruim 40 jaar. ‘Als je het gekozen thema ‘IJZERSTERK’ vertaalt kom je bij diverse synoniemen. Heel krachtig, oersterk en onaantastbaar zijn hier voorbeelden van. Dit omschrijft voor OOZO de kracht van Autobedrijf GHV’.

Peter Claessens Timmer- en interieurwerken
Genomineerd door VZO
Het familiebedrijf Peter Claessens Timmer en Interieurwerken (PCTI) uit Ysselsteyn ontzorgt zowel particuliere als zakelijke klanten als het gaat om bouw- en verbouwingsprojecten. Het dynamische bedrijf is daarbij vooral gespecialiseerd in interieurmaatwerk. Door gebruik te maken van de beste, duurzame materialen, digitale ontwerptechnieken en de modernste machines is kwaliteit gegarandeerd. Niet in de laatste plaats door betrokken, goed opgeleide en ervaren vakmensen die in dienst zijn bij PCTI. Het Ysselsteynse bedrijf is hét adres voor verbouwing, aanbouw, renovatie, onderhoud en interieur op maat. De mogelijkheden zijn zeer divers ook door inschakeling van kwalitatieve en betrouwbare partners. De combinatie van eigen kennis en inzet met die van meewerkende bedrijven maakt dat PCTI een totaaloplossing kan bieden voor elk project.

Dit jaar gaan deze zeven fantastische kandidaten de strijd aan om te bewijzen dat zij dé ondernemers van Venray zijn die het thema ‘IJZERSTERK’ het beste uitdragen. Hen staat een spannend en intensief traject te wachten dat vandaag begint en eindigt met een presentatie tijdens de traditionele Nieuwjaarsborrel in De Schouwburg te Venray op 4 januari 2018.

Artikel

geplaatst: 13-06-2017

Goede meivakantie, maar niet zo goed als in 2016

De recreatieondernemers kijken grotendeels met tevredenheid terug op de meivakantie. Dat concludeert Leisure Port, na onderzoek onder de bijna 500 ondernemers die aangesloten zijn bij de 6 lokale platforms in Noord-Limburg.

De meivakantie in 2016 was maar moeilijk te overtreffen. De combinatie van stralend weer met de vele feestdagen (Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaart, Moederdag) zorgden voor extra boekingen bij de logiesverstrekkende bedrijven en extra bezoekers voor de horecabedrijven, winkels en dagattracties.

De meivakantie van 2017 was wat dat betreft minder rijk bedeeld. Maar ondanks het wat kwakkelende weer zijn de resultaten prima. 83% van de respondenten heeft minimaal evenveel of meer gasten mogen ontvangen dan in de meivakantie van 2016. Een ongeveer gelijk percentage zegt een hogere of ongeveer dezelfde omzet te hebben geboekt. Behalve de horecazaken; daar steeg de omzet meer dan het aantal gasten, wat wijst op een hogere besteding per gast. Roger Hamelers van Brasserie Alt Arce en Restaurant Sjef (beide in Arcen) kan dit bevestigen. ‘Ten opzichte van een paar jaar geleden zie je de bestedingen gewoon stijgen. Enige tijd geleden kwam men alleen voor een kopje koffie maar nu bestelt men ook een stuk vlaai erbij’.

De samenstelling van de gasten is volgens de respondenten anders; er werden meer Duitsers en vooral meer Belgen ontvangen dan eerder. ‘Deze tendens zien we al langer’, aldus Ilse Lenders, directeur van Leisure Port. ‘We voeren succesvol campagne over de grens in Duitsland en België. In België zijn we aanwezig met de campagne ‘Liefde voor Limburg’ en in Duitsland treden we naar buiten met Lust auf Limburg’.

De grote verblijfsaccommodaties, met meer dan 25 slaapplaatsen, hebben het bovengemiddeld goed gedaan. 88% van de bedrijven had meer of hetzelfde aantal gasten als in 2016. En vijf bedrijven noteerden zelfs een stijging van meer dan 10%. Ook Recreatiecentrum De Schatberg had een goede meivakantie. ‘We hebben ruim 8% betere omzet dan vorig jaar. Tel daarbij op dat ook nog de Hemelvaart in die week viel in 2016. Nu hebben we die twee vakantiemomenten gewoon los gehad. Als je het los van elkaar zou berekenen, hebben we nog veel beter gescoord’, vertelt Ronald Hoppzak van De Schatberg. Een verklaring heeft Hoppzak wel. ‘De gasten komen gewoon vaker terug. Je ziet dat het beter gaat in de economie, vooral in de horeca merken we dat. Er wordt gemakkelijker geld uitgegeven om een keer buiten de deur eten, een borreltje samen. We werken al jaren aan een stabieler aanbod door het jaar heen; dat minder afhankelijk is van het weer. Dat werpt nu zijn vruchten af want de indoorfaciliteiten zijn op orde. Een gezin hoeft zich, bij slecht weer, niet te laten weerhouden van een vakantie op het park omdat er toch voldoende te doen is bij slecht weer.’

De dagattracties hebben in diezelfde lijn de gasten mogen verwelkomen; zo’n 87% had ongeveer hetzelfde aantal gasten of meer gasten dan tijdens de meivakantie in 2016. Zij kijken reikhalzend uit naar de zomervakantie; dan verwacht 50% van de respondenten ‘te plussen’ ten opzichte van de meivakantie.

Ilse Lenders stelt dat ook de platforms en Leisure Port optimistisch zijn over het voorjaar en de aanstaande zomerperiode. ‘De ondernemers in Noord-Limburg zijn volop bezig met nieuwe ontwikkelingen en aanbrengen van verbeteringen. Daardoor hebben we een prachtig product te vermarkten, en er is veel interesse voor ons toeristisch-recreatief aanbod. Dat zien we terug in de landelijke media zoals onlangs in de Telegraaf, de Vriendin en in het wandel- en fietsmagazine Toeractief. Journalisten komen graag (terug) en zien ons als nog een onontdekt stukje Nederland.’

Artikel

geplaatst: 24-05-2017

De oude bestellijst wordt vervangen door bestelapp

Je oude bestellijsten vervangen door een app?

Het gebeurt nog vaak: lange bestellijsten invullen om een simpele taart te kunnen bestellen bij de bakker of als werknemer op de bouw nieuwe schroeven of houten planken telefonisch bestellen bij de groothandel. Zowel voor de klant als de ondernemer niet bepaald een ideaal en efficiënt proces. Iedere keer mag de groothandel na een dag vol telefonische bestellingen deze bestellingen weer schriftelijk afwerken en kan de klant alleen een order plaatsen wanneer de groothandel tijd heeft. Veel administratieve rompslomp en beperkingen. Dit kost de ondernemer en de klant veel tijd (en dus geld).

 

Het Nieuwe Winkelen: de consument wil overal en altijd kunnen kopen

Veel bedrijven zijn in deze tijd op zoek naar een alternatief voor de bestellijst om onder andere het aantal en telefonische bestellingen terug te dringen. Daarnaast wil de consument overal en altijd kunnen bestellen. Een oplossing? Met een bestelapp kan een bedrijf een actueel aanbod aanbieden, maar kan de klant ook 24 uur per dag een bestelling plaatsen. Bovendien houd je je klant dichtbij en blijft je concurrentie buiten de deur. Je bedrijf zit namelijk 24/7 in de broekzak van de klant.

 

Maar een app voor mijn bedrijf is toch veel te duur?

Een app kan een kostbare investering zijn voor een bedrijf. Vaak kost een app die uitgerold moet worden naar de iOS store en Play Store al snel tussen de 5.000 en 15.000 euro. Een te forse investering voor veel bedrijven.

Gelukkig zijn er ook goedkopere oplossingen. Zo biedt Toffer bedrijven een mogelijkheid om tegen een aantrekkelijke prijs een eigen app te krijgen in zowel de iOS appstore als Google Play. Toffer biedt met hun bestelapp ondernemingen een laagdrempelige manier om retailers en/of vaste klanten op ieder moment van de dag te bedienen. Dus ook als de fysieke deuren gesloten zijn!

 

Nieuwe mogelijkheden

Doordat een mobiele telefoon verschillende functies heeft, groeien de mogelijkheden ook. Zo kunnen producten bijvoorbeeld gescand worden door gebruik te maken van de reguliere camerafunctie. Ook Toffer speelt hierop in. Het idee is heel simpel: je klant scant een product met de handige scanfunctie in de app en het product wordt direct weergegeven in de app. Je klant kan snel bestellen, en jij krijgt direct een mailtje met een orderoverzicht. Handig, efficiënt en een tevreden klant!  



Artikel

geplaatst: 13-03-2017

Diesel zet daling in op Nederlandse leasemarkt

Leaserijders kozen in 2016 veel minder vaak voor een dieselauto, zo blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland over het afgelopen jaar. Het aandeel dieselauto’s zakte in 2016 flink, van 52% naar 39%. Dit in het voordeel van de benzineauto, waarvan het aandeel spectaculair steeg van 36% naar 55%. Belangrijkste redenen: de nieuwe bijtellingsregels en de opkomst van private lease, waarbij benzine de markt domineert.
 
Dieselauto’s - vooral geliefd bij de zakelijke rijder - zijn sinds 2016 minder in trek. Het aantal bestellingen van dieselauto’s in de gehele leasemarkt daalde zelfs met 47% naar 46.000 (cijfers: RDC).De nieuwste cijfers van LeasePlan bevestigen eerdere voorspellingen van Zwitserse bank UBS dat het aandeel diesel in Europa de komende tien jaar verder zal zakken van 50% naar 10%. De populariteitspiek onder zakelijke rijders in de afgelopen jaren werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de 14%-bijtellingscategorie, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders - die vaak een tankpas van de zaak hebben - minder reden om een dieselauto te kiezen.
 
Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland: “De verwachting is dat de zakelijke dieselrijder op den duur overstapt naar een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Gezien het Nederlandse belastingregime en de steeds betere infrastructuur verwacht ik dat vooral de laatste categorie aan populariteit zal winnen. Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius en dat is zeer welkom voor de verduurzaming van het Nederlands wagenpark.” LeasePlan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed zullen doen onder leaserijders.
 
Doorbraak private lease
De populairste leasemodellen van LeasePlan Nederland in 2016 waren benzineauto’s: de Hyundai i10 was de meest geleasede auto, gevolgd door de Opel Corsa en de leaseklassieker Volkswagen Passat GTE. De i10 en de Corsa waren beide modellen uit het private lease-aanbod van de leasemaatschappij en particulieren kiezen veelal voor benzineauto’s, omdat zij kleinere afstanden afleggen dan zakelijke rijders. Volgens LeasePlan was 2016 hét jaar van de definitieve doorbraak van private lease. Het aantal private leasecontracten in Nederland nam een vlucht met 78% naar 64.000. Dat zijn 28.000 meer contracten dan eind 2015. De leasemaatschappij zet in 2017 in op een breder aanbod met meer modellen, voor specifiekere doelgroepen.
 
Henstra: “We breiden ons structurele aanbod steeds verder uit met meer gezinsauto’s en meer luxe modellen, onder andere via de ANWB. Op die manier bieden we voor ieder wat wils. Daarnaast gaan we door met tijdelijke acties in samenwerking met andere partijen, in navolging op succesvolle partnerships met onder meer Albert Heijn en Media Markt.”
 
Volgens Henstra staan steeds meer consumenten open voor private lease. “Particulieren hechten steeds minder aan het bezit van een auto en private lease is een goed alternatief voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. En consumenten die overstag gaan zijn heel tevreden over de bijkomende service van private lease. We zien dat onze klanten, naast de voorspelbare kosten, het zorgeloos rijden zien als de grootste meerwaarde van privé leasen. Driekwart van onze private leaserijders beoordeelt onze dienstverlening als ‘zeer goed’ of ‘uitstekend’. Het merendeel beveelt private lease ook aan bij vrienden en familie.”
 
Nieuw Occasion Center
Ook de Nederlandse occasionmarkt noteerde in 2016 een stevige groei. Alle reden dus voor LeasePlan om dit jaar vol in te zetten op deze productcategorie. Daarbij ziet de leasemaatschappij het aanbod van haar occasions wel veranderen. Door de groeiende populariteit van private lease komen er steeds meer betaalbare benzinemodellen beschikbaar als (ex-lease) occasion. “Dit zorgt ervoor dat ons occasionaanbod nog aantrekkelijker wordt voor een brede groep consumenten”, aldus Henstra. “We hebben de ambitie om nog meer ex-leaseauto’s rechtstreeks te verkopen aan particulieren. Deze maand nog openden we een vijfde Occasion Center in Zwolle, zodat we de hele Nederlandse markt kunnen bedienen.”
 
Kijk voor meer informatie op LeasePlan.nl
 
 

Artikel

geplaatst: 08-03-2017

Exposeren op beurzen en evenementen? Voorkom deze pijnlijke blunders

Strategie is essentieel voor beurssucces, maar je hebt er weinig aan als de uitvoerig achter blijft. Dit zijn de 10 pijnlijkste beursblunders én tips hoe je ze voorkomt.

Bij het succesvol exposeren op een beurs komt veel kijken. Naast een waardevol aanbod en een uitnodigendebeursstand zijn communicatieve vaardigheden waarschijnlijk het allerbelangrijkste.

Iedereen vindt het fijn om te kopen, maar niemand wil iets aangesmeerd krijgen. Succesvolle verkopers begrijpen dat en helpen klanten bij het maken van de beste keuze. Als zij met hun aanschaf succesvoller worden groeit een vertrouwensband en ontstaat er wederkerigheid. Ze willen iets terug doen en blijven een leverancier trouw.

Dale Carnegie – een beroemde Amerikaanse presentatietrainer – zei ooit treffend: “Je kunt in 2 maanden meer zaken doen door interesse te tonen, dan in 2 jaar mensen proberen te interesseren.”
Dit principe geldt ook voor het exposeren op een beurs. Daarom kijken we in dit artikel naar de 10 pijnlijkste beursblunders én tips hoe je ze voorkomt.

Beursblunder 1. Geen interesse tonen

De grootste fout die je op een beurs kunt maken is geen interesse tonen in bezoekers. En het vreemde  is: je ziet het overal om je heen. Exposanten die te druk zijn met elkaar, hun telefoontje of geen zin hebben om op te staan. Bega deze blunder niet en wees altijd benaderbaar.

Hoe ben je toegankelijk? Glimlach in elk geval naar passanten, oefen op een goede openingszin en blijf staan in je stand. Kost dit teveel energie, zet dan meer medewerkers in en gun elkaar voldoende pauzes. Een succesvolle beurs draaien is topsport en benader dat ook zo. Geef elke beurs alles wat je hebt en probeer bezoekers voor je te winnen. Als dat lukt geeft het een heerlijk gevoel.

Beursblunder 2. Meteen willen verkopen

Heb jij een hekel aan straatverkopers? Dan ben je niet de enige, want het is geforceerd en opdringerig. Een straatverkoper is helemaal niet geïnteresseerd in jou, maar in zijn eigen targets. Dat is een onprettig uitgangspunt.

De beste verkopers ‘verkopen’ nauwelijks, maar luisteren naar hun klant. Waar lopen zij tegenaan en hoe kun jij ze helpen succesvoller te zijn? Dat doe je niet door direct jouw product te pushen. Veel effectiever is het door de ander te laten ervaren dat jouw product of dienst effectief is. Je dringt niks op en versterkt de intrinsieke motivatie van de koper. Hij of zij wil het echt hebben.

Beursblunder 3. Te weinig medewerkers in een stand

Op een beurs is elke bezoeker in theorie een lead. Het is daarom zonde om geïnteresseerden te laten lopen, omdat je stand onderbezet is. Als je geluk hebt komen geïnteresseerden later terug, maar de meeste mensen wachten niet. verkoopt een concurrent soortgelijke producten of diensten dan kun je maar zo een klant kwijt zijn.

Vraag medewerkers of ze eventueel standby kunnen staan, in het geval van grote drukte. Een paar gemotiveerde mensen die een paar uur bijspringen kunnen een groot verschil maken.

Beursblunder 4. Geen aandenken meegeven

Beursbezoekers worden overladen met prikkels. Wil je dat mensen je onthouden, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Dat kan met een visitekaartje of brochure, maar het risico bestaat dat ze die weggooien of vergeten. Die kans is bij een creatieve gadget of give-away een stuk kleiner. Wat je ook kiest, zorg dat het aansluit bij je aanbod en dat je contactgegevens er prominent op staan. Je blijft op hun netvlies.

Beursblunder 5.Te serieus zijn

Als verkoper kun je eindeloos praten over details. De meeste beursbezoekers zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd. Ze willen niet weten hoé je iets doet, maar wat het hen oplevert. Dat is wat telt!

Wees als exposant niet te serieus en kijk naar de drijfveren van gebruikers. Een handig ezelsbruggetje is de AIDA-formule, wat staat voor: attention, interest, desire en action.

A: Trek de aandacht met een prikkelende openingszin
I: Wek de interesse door de voordelen van jouw product of dienst te benoemen
D: Schets een mooi vooruitzicht (“Denk eens aan alle tijd die je bespaart”)
A: Zorg dat de bezoeker een gericht actie uitvoert, zoals het invullen van zijn contactgegevens

Pas je de AIDA-formule consequent toe in je verkoopverhaal, dan grijp je gegarandeerd de aandacht.

Beursblunder 6. Teveel tijd nemen

Als beursexposant ben je druk, maar dat geldt natuurlijk ook voor bezoekers. Houd daar rekening mee en neem niet teveel tijd van ze in beslag. Merk je dat jullie niets voor elkaar kunnen betekenen
Beëindig het gesprek dan vriendelijk, maar gedecideerd. Tijd is te kostbaar voor toneelstukjes.

Beursblunder 7. Verwachten dat alle bezoekers weten wat je doet

Veel exposanten denken dat iedereen weet wat ze doen. Deze ‘blunder’ kun je eenvoudig voorkomen door overduidelijk – zonder betuttelend – te zijn. Bezoekers die over dezelfde kennis beschikken zullen bevestigend knikken – wat de sfeer van het gesprek ten goede komt – en nieuwkomers hoeven geen ‘domme’ vragen te stellen.

Beursblunder 8. Slecht kleden

Kleding wordt vaak onderschat op een beurs. Als je een of meerdere dagen op een beurs staat is comfortabele kleding een must. Besteed extra aandacht aan je schoenen, want je staat veel. Een subtiel hakje oogt misschien net wat fraaier, maar na 2 dagen spierpijn denk je daar vast anders over.

Beursblunder 9. Te weinig stoelen meenemen

Een beursgesprek kun je staand voeren, maar als het serieuzer wordt is het prettig om te gaan zitten. Neem voor deze situatie voldoende stoelen mee, die prettig zitten. Zorg ook voor voldoende ruimte en privacy in je stand voor een prettig gesprek.

Sta ook eens stil bij de vloerbedekking van je stand. Een kleed of andere zachte ondergrond kan een verademing zijn na een dag staan of lopen. Bezoekers zullen met alle plezier plaats nemen om te luisteren en even bij te komen.

Beursblunder 10. Je beursstand is slordig

Ruim na een gesprek meteen je beursstand spullen op en laat geen folders en brochures slingeren. In het ontwerp van een stand kun je al rekening houden met voldoende opbergruimte. Als het plaatje perfect is, wil je dat niet ontsieren met storende details. Bovendien heb je maar een kans om een eerste indruk te maken. Zorg ervoor dat hij positief is.

Exposeren op beurzen en evenementen? Jij bent het belangrijkste!

Bij het exposeren op beurzen en evenementen is het personeel het belangrijkste. Tijdens de beurs heb je geen invloed meer op je beursstand en producten en diensten, maar wel op hoe je ze onder de aandacht brengt.

Door oprecht interesse te tonen in bezoekers, niet te pushen en zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun wensen maak je indruk. Je helpt ze oprecht succesvoller te worden en als dat lukt blijven ze je dankbaar. Laat deze tips daarom goed op je inwerken en investeer in je collega’s en jezelf.

Bron: beursstand.nl

Artikel

geplaatst: 08-02-2017

Beurzen en technologie: dit is de toekomst

Om te overleven moeten beurzen en beursexposanten zichzelf constant opnieuw uitvinden. Technische ontwikkelingen maken dit mogelijk.

Een publieks- of vakbeurs die voor altijd blijft bestaan is geen vanzelfsprekendheid meer. Online ontwikkelingen gaan razendsnel en de rol van beurzen verschuift van verkopen naar verbinden. Om relevant te blijven moeten exposanten en organisatoren hierop inspelen. Wat zijn de kansen en de valkuilen? En welke kant gaat het op?

Pen en papier wordt augumented reality
Beurzen waren in de beginjaren erg overzichtelijk. Een timmerman bouwde je beurstand, een schilder voorzag hem van je bedrijfslogo en met posters maakte je reclame. Bezocht een bezoeker je beursstand dan noteerde je de gegevens in een adresboek. En eenmaal thuis liet je je secretaresse aanvullende informatie opsturen.

Hoewel de principes van de allereerste beurzen nog steeds van kracht zijn gaat het er tegenwoordig heel anders aan toe. Modulaire standbouw maakt het mogelijk om je beursstand per evenement aan te passen. Dankzij digital signage (ook wel narrowcasting genoemd) kun je  dynamische informatie op alle soorten en formaten beeldschermen laten zien. Je hoeft geen posters meer te verwisselen en trekt de aandacht met bewegende beelden. Bovendien kun je de boodschap eenvoudig aanpassen aan het tijdstip of je doelgroep.

Met tablets en smartphones verhoog je de interactiviteit in je beursstand. Vraag bezoekers bijvoorbeeld een enquête in te vullen, presenteer een quiz of laat productvideo’s zien. Een ludiek spel op een tablet (al dan niet gecombineerd met een prijsvraag) is een goede manier om meer bezoekers te werven voor je stand.

Smartphones en tablets zijn ook ideaal voor het monitoren en updaten van social media. Dit vergroot je naamsbekendheid voor, tijdens en na de beurs. Met speciale apps voor kun je contactgegevens van beursbezoekers opslaan en analyseren. Leads generen kost zo minder tijd en je krijgt een duidelijk beeld van potentiële klanten en hun achtergrond en behoeften.

Vergroot je beurssucces met de nieuwste technologie
Mobiele apparaten zijn gemeengoed op de beursvloer. De techniek staat echter niet stil en met de nieuwste innovaties kun je nog gerichter inspelen op individuele wensen van bezoekers. Dit zijn de nieuwste ontwikkelingen.

Contactgegevens kun je al langere tijd digitaal opslaan met een badgescanner of direct op een smartphone. Dankzij uitgebreide leadtracking-apps kun je de gegevens direct koppelen aan je CRM-systeem en specifieke campagnes. Dit maakt leads opvolgen efficiënter en gerichter.

Door de digitalisering is er veel meer informatie over beursbezoekers en exposanten beschikbaar. Organisatoren kunnen met deze informatie partijen koppelen op basis van interesse. Dit kan ook automatisch met zogenaamde ‘matchmaking software’. De software weet op basis van persoonlijke van een bezoeker welke beursstand het interessantste voor hem of haar is. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar het potentieel is enorm.

Aanbieders als etouches maken zeer geavanceerde digitale eventsoftware. Met het online platform vanetouches kun je je complete beursdeelname voorbereiden, managen en monitoren. Ruim 16 modules – variërend van planning tot budgettering en van marketing tot projectmanagement – zorgen ervoor dat je altijd overzicht houdt.

Internationale beursorganisatoren ontwikkelen vaker apps, waarmee bezoekers eenvoudiger hun weg op de beurs vinden of in contact komen met de juiste exposanten. Ook zijn er apps waarmee je een push-bericht naar bezoekers kunt sturen, zodra ze in de buurt van je stand zijn.

Beeld is krachtiger dan taal en blijft langer hangen. Met tablets en presentaties in een stand vergroot je de interactie. Bijkomend voordeel is dat je de boodschap kunt afstemmen op individuele bezoekers, door ze te laten aangeven welke interesse ze hebben. Voor bedrijven die zich op meerdere doelgroepen richten is dit ideaal.

Augmented Reality of AR is vooral bekend van Pokemon Go. Met de techniek voeg je elementen toe aan de werkelijkheid, zoals toegevoegde elementen of extra informatie over de omgeving. Deze techniek kun je ook toepassen in een beursstand.

3D – tot slot – is nog zo’n techniek die je steeds vaker zult zien. Een projectie van een complexe scheepsmotor is bijvoorbeeld erg interessant voor engineers.  Of denk aan medici, die tijdens de beurs een instrument kunnen uitproberen op een virtuele patiënt. De techniek is er.

Kijk naar de toekomst, maar vergeet het verleden niet
Stilstand is achteruitgang. Die boodschap hebben beursorganisatoren en exposanten goed begrepen en door zich constant te vernieuwen blijven ze relevant. De technische mogelijkheden zijn daarbij eindeloos, maar verlies de principes uit de begindagen niet uit het oog. Een prachtige presentatie wordt nog beter met een ijzersterk verhaal.

Bron: Beursstand.nl

Artikel

geplaatst: 14-11-2016

Rol leidinggevenden cruciaal in voorkomen burn-outs

Sabine (36) uit Limburg zag haar burn-out als een mogelijkheid tot ontwikkeling

Bijna 2,7 miljoen werknemers in Nederland werken onder een hoge werkdruk en bijna een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out of andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. In Limburg heeft 13 procent van de werknemers last van burn-out klachten, gelijk het landelijk gemiddelde. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en CBS blijkt dat vooral werknemers met een hoge werkdruk en weinig steun van hun leidinggevende burn-out klachten hebben. Tijdens de derde Week van de Werkstress (14-17 november) worden oplossingen voor werkstress gedeeld. Sabine uit Kerkrade was te loyaal aan haar werkgever en viel uit.
 
Werknemers met een hoge werkdruk zijn een risicogroep voor burn-outs en ander verzuim. Dat risico neemt toe als bijvoorbeeld de ervaren steun van leidinggevenden en collega’s afneemt. Zo heeft van de werknemers met een hoge werkdruk en weinig steun van hun leidinggevende, 45 procent burn-out klachten. Dit tegenover 18 procent van de werknemers die deze steun wel ervaart. Ook een hoge werkdruk in combinatie met gebrek aan autonomie of ontwikkelmogelijkheden in het werk verhoogt de kans op een burn-out.
 
In Limburg geeft 46 procent aan weinig autonomie te hebben, tegenover een landelijk gemiddelde van 44 procent. Van de Limburgse werknemers ervaart 16 procent weinig steun van hun leidinggevende. Het gemiddelde in Nederland is 15 procent met weinig steun.
 
Sabine: ‘Dankzij mijn burn-out heb ik geleerd ruimte voor mezelf te nemen.’
Toen Sabines baan als toezichthouder kinderopvang wegviel door bezuinigingen, ging ook haar man bij haar weg. Gelukkig duurde het niet lang voordat ze in een nieuwe vergelijkbare functie aan de slag kon. ‘Ik zocht veel afleiding in mijn werk.' Vanwege bezuinigingen kromp ook daar de personeelsbezetting en groeide de werkdruk. Dit werd Sabine teveel. ‘Hoewel het niet gevraagd werd, had ik het gevoel dat ik veel meer moest gaan doen. Ik ging twijfelen aan mijn kwaliteiten en die gedachten kreeg ik niet meer omgedraaid.’ Sabine ging via een multidisciplinair traject, bestaande uit een combinatie van sporten en gesprekken, aan de slag met haar herstel. ‘Je ontmoet mensen die met hetzelfde worstelen, leert relativeren en ze helpen je aan een nieuwe denkwijze.’ Sabine leerde dankzij haar burn-out ruimte te nemen. ‘Voorheen dacht ik altijd dat ik het niet kon maken. Maar je omgeving ziet niet waar je mee worstelt.’ Inmiddels is Sabine weer aan het werk bij een nieuwe werkgever.
 
Maastrict UMC+ en Océ doen mee met Week van de Werkstress
Tijdens de Week van de Werkstress organiseren meer dan honderdvijftig bedrijven door heel Nederland activiteiten om werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten. In Limburg zijn dit onder andere Océ en Maastricht UMC+. In de laatste organisatie biedt men onder andere workshops ‘Energie in je loopbaan’ aan en worden er lunchgesprekken georganiseerd over werkstress. Heel Nederland wordt deze week, onder andere via radiocommercials, uitgenodigd om mee te denken over oplossingen tegen werkstress op checkjewerkstress.nl. Door in een vroeg stadium werkstress bespreekbaar te maken en na te denken over oplossingen, kan een burn-out worden voorkomen.

Artikel

geplaatst: 26-09-2016

Noord-Limburg en het Leudal piekten deze zomervakantie

De toeristisch recreatieve ondernemers in Noord-Limburg en in gemeente Leudal kijken terug op een druk zomerseizoen blijkt uit onderzoek van Leisure Port onder de leden van de toeristische platforms in Noord-Limburg en Leudal. Maar liefs 46% van de respondenten zegt meer gasten verwelkomd te hebben dan in de zomervakantie van 2015. 21% Van de ondernemers heeft zelfs 20% meer gasten ontvangen!
 
Verblijfsaccommodaties
Zowel de grote als kleinere verblijfsaccommodaties kunnen terugkijken op een succesvolle zomerperiode. Bij de kleinere verblijfsaccommodaties (tot 25 slaapplekken) stelt 44% dat er meer gasten zijn geweest. De grote verblijfsaccommodaties (meer dan 25 slaapplekken) boekten nog betere resultaten: 57% van de respondenten checkten fors meer gasten in dan in de zomervakantie van 2015. Ook de omzet steeg ten opzichte van 2015. Robert Blok, directeur van Resort Arcen, heeft een druk seizoen achter de rug. Gasten waren tevreden en de regenachtige maand juni heeft geen roet in het eten geworpen. ‘Uit enquêtes die we onze gasten aanbieden na hun vakantie op Resort Arcen blijkt dat men erg tevreden is. Vooral de accommodaties en de vele mogelijkheden voor daguitstapjes worden hoog gewaardeerd. Dat de brede mogelijkheden inzichtelijk gemaakt wordt door Liefde voor Limburg helpt hier zeker aan mee.’
 
De Schatberg in Sevenum heeft ook een goed seizoen achter de rug maar de bezetting was niet veel beter dan in 2015. Ronald Hoppzak van De Schatberg vertelt dat 2015 al een super goed jaar was. En vol is vol. ‘Als we meer accommodaties gehad hadden waren deze vast en zeker ook bezet geweest.’
 
Camping & Jachthaven Eldorado in Plasmolen verwacht een kleine plus te boeken. Sjors Winkelmolen stelt; ‘Ondanks dat we erg afhankelijk zijn van het weer moet de kracht van marketing maar ook van gezamenlijke marketing, oftewel gebiedspromotie, niet onderschat worden. Ik verwacht dat die marketing, in combinatie met het neerzetten van een goed product, ervoor zorgde dat we een goed zomerseizoen gehad hebben.'
 
Dagrecreatie
Ondernemers in de dagrecreatie hebben een ongeveer gelijk seizoen gedraaid dan in 2015. Ook in 2015 waren er periodes van extreem slecht en extreem goed weer; dit heeft direct invloed op bezoekers van zowel indoor als outdoor attracties. Lily van Enckevort van minicamping In ’t Niet in Maasbree heeft het kampeerseizoen als ‘kort en heftig’ ervaren. ‘Het seizoen kwam door de slechte maand juni langzaam op gang maar toen het weer beter werd ging men last minute boeken. En ja, dan krijg je dat je gewoon vol zit. Jammer, want na de vakanties was het ook alweer snel gedaan met de bedrijvigheid. De hoeveelheid geboekte ezelwandelingen vanaf de camping waren vergelijkbaar als in 2015. Elke dag zijn onze ezeltjes op pad geweest.’
 
Bij Kapelkeshof in Grashoek is het seizoen, zowel voor het golfen als de horeca, langzaam op gang gekomen. ‘Toen de trein eenmaal liep was hij niet meer te stoppen.’ Sara Beumers hoopt dat het nog een paar weken zo’n fijn weer mag blijven. ‘Inhalen doe je niet meer maar dit is mooi meegenomen.’
 
Horeca
In de horeca werd breed maar voorzichtig geplust. 57% Van de respondenten ontving meer gasten. In 90% van de gevallen ging het om een stijging tussen de 1 en 10%. Boy Born van Restaurant-Café Central in Venlo is uitermate tevreden. ‘We hebben een fantastische zomer gehad en het blijft maar doorzomeren’. Zelfs vandaag (red. 23 september) zit ons terras helemaal vol. Zelfs de regenachtige maand juni was goed. Opvallend ook is dat we zulke leuke gasten krijgen. Ze zijn enthousiast en positief.’
 
Op 5 september was overal in Nederland, België en Duitsland de zomervakantie ten einde. De weken vlak na de zomervakantie blonken uit qua weer wat voor alle bedrijfstakken in recreatie en toerisme zeer positief uitpakte. Ondernemers hebben hier flink van geprofiteerd en noemen deze weken ‘een onverwachts cadeautje.’
 

Artikel

geplaatst: 15-09-2016

Twaalf tips om ongelukken in het magazijn te voorkomen

Onlangs bracht de NOS heftige cijfers naar buiten over het aantal doden per jaar in het magazijn. Jaarlijks er 150 ernstige ongelukken in Nederlandse magazijnen. Waarvan er zeven per jaar dodelijk aflopen. Een TE hoog aantal dat in de sector voor onnodig hoge kosten zorgt. 

Hoewel het aantal ongelukken gelukkig gestaag vermindert per jaar, zijn 150 ongelukken nog steeds veel te veel. "Het aanrijden van een collega komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat, 'even meerijdt' en er vervolgens afvalt," aldus de NOS.
 
Gezond en veilig magazijn
Een gezonder en veiliger magazijn zorgt voor een efficiënter magazijn. En daar profiteren alle lagen in de bedrijfscultuur van. Om dit te voor elkaar te krijgen presenteert de sector een nieuwe gedragscode. Op initiatief van brancheorganisaties EVO en BMWT en in samenwerking met grote spelers uit de sector, zoalsBLOM Opleidingen. De gedragscode is essentieel voor een goede infrastructuur voor het magazijn. Aan de hand van de risicohotspots heeft een groot aantal partijen oplossingen en good practices opgesteld waarmee bedrijven aan de slag kunnen gaan.
 
De cijfers
De meeste ongelukken gebeuren in het magazijn met voetgangers. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat dit de meest voorkomend ongelukken zijn:
 
-De chauffeur heeft de voetganger niet gezien, vaak is dit een aanrijding met collega
-Een val van de heftruck (bijvoorbeeld door mee te liften)
-De infrastructuur is onlogisch / of onoverzichtelijk
-De voetganger hoort de truck niet aankomen
-De chauffeur verliest de controle
 
Gedragscode
Om het aantal ongelukken te verminderen is een gedragscode essentieel, maar er moet ook gekeken worden naar het waaróm van de ongelukken. Waarom gebeuren zij? En wat kan u hieraan veranderen? Hier ligt in een belangrijke rol tussen management en de werknemers op de vloer. Die laatste groep weet precies wat er speelt en welke gevaarlijke situaties er (kunnen) ontstaan. Het management kan helpen signaleren en veranderingen doorvoeren.
 BLOM opleidingen zet een aantal veelvoorkomende situaties op een rij en biedt daarbij een oplossing. Alles om het aantal ongelukken naar nul per jaar te krijgen. Passend bij de invoering van de gedragscode.
 
Pas op! Watch out! Achtung!
Spreekt iedereen bij u in het magazijn allemaal dezelfde taal? Nederland is een multiculturele samenleving, maar vaak wordt dit gegeven genegeerd in het magazijn. Als één van de medewerkers ‘zadbać’ roept, weet de ander dan dat dit ‘Pas op’ betekent? Hetzelfde geldt voor de veiligheidsinstructies. Zijn deze in het Nederlands, Engels of heeft u deze aangepast aan de taal die gesproken wordt? Communicatie is essentieel en voorkomt ongelukken, dus zorg ervoor dat iedereen begrijpt wat er gecommuniceerd wordt.
 
Veiligheidsinstructies op de vloer
Allereerst is er de taal, zoals hierboven beschreven staat. Om ongelukken te voorkomen is het van belang dat alles in het magazijn duidelijk is. Werknemers op de vloer moeten weten wat er van hen verwacht wordt en welke veiligheidseisen verplicht zijn. Weet iedereen bijvoorbeeld hoe het zit met de vluchtroutes?
 
-Zijn deze bekend bij iedereen?
-Zijn deze vrij gemaakt van obstakels?
-Zijn deze goed aangegeven?
-Zijn de routes verlicht, ook als er bijvoorbeeld rook in het magazijn staat?

Hoe zit het met veiligheidshesjes, helmen, veiligheidsschoenen? Weet iedereen deze te vinden en is het – ook voor hen die slechts op bezoek zijn – duidelijk dat zij deze altijd dienen te dragen?
 
Spiegels en lichtplan
Met spiegels en een gedegen lichtplan kunnen veel ongelukken voorkomen worden. Vandaar dat het een belangrijk onderdeel is in de gedragscode. Is het magazijn goed verlicht? Kunnen bepaalde delen beter verlicht worden dan andere, zodat gevaarlijke situaties vermeden kunnen worden. Een grote bouwlamp die recht in het gezicht van een chauffeur schijnt is gevaarlijk. Met een lichtplan voorkomt u dit. Zijn daarnaast gevaarlijke ‘dode hoeken’ voorzien van spiegels zodat die voetganger de heftruck zietaankomen?
 
Onderhoud van goederen
Mankementen aan een heftruck kunnen ook de oorzaak zijn van ongelukken op de werkvloer. Een rem die hapert, een heftruck die niet goed wil starten, een vastzittend gaspedaal waardoor uitwijken helemaal onmogelijk wordt. Goed onderhoud aan goederen zorgt ervoor dat u altijd op uw heftrucks kunt vertrouwen.
 
Extra geluid toevoegen
Veel diesel heftrucks worden vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. Een zeer goede ontwikkeling, want beter voor milieu én veel beter voor de werknemers op de vloer. Deze elektrisch aangedreven voertuigen hebben echter net als elektrische auto’s een groot nadeel. U hoort ze niet meer. Zorg er daarom voor dat heftrucks altijd een geluid kunnen produceren. Daarnaast zijn de ideeën uit punt drie en punt twaalf een uitstekende aanvulling.
 
Bijscholing en certificaten
Zijn alle bestuurders in het bezit van de juiste papieren? Om beroepschauffeur te blijven moeten al uw chauffeurs bijgeschoold worden. Code 95 is bijvoorbeeld verplicht voor alle beroepschauffeurs die uit de EU en in de EU werken. Iedere vijf jaar moet de chauffeur 35 uur nascholing hebben gehad. Technieken volgen elkaar in rap tempo op, aanpassingen worden gemaakt en door nascholing zorgt u ervoor dat iedereen helemaal op de hoogte blijft. Een CCV gecertificeerde instelling kan deze bijscholing leveren.
 
Voorkomen van ongelukken gebeurt hier niet door, maar onthoud dat u ook uw BHV bijhoudt. Nieuwe technieken en een directe aanpak is noodzakelijk en daarmee kan u levens redden.
 
Open en dichte cabine
In een magazijn bestaat de kans op kantel gevaar Dit kan liggen aan de vloer, doordat deze te glad is of bijvoorbeeld oneffen. Een heftruck kan ook (tegen alle voorschriften in) te zwaar beladen zijn of er wordt in een bocht te hard gereden. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Veiligheid staat voorop. Maak daarom een bewuste keuze tussen een open of dichte cabine.
 
Open cabine;
Uiteraard zijn niet alle heftrucks voorzien van een dichte cabine. Om er voor te zorgen dat de chauffeur veilig zijn of haar werk kan doen voorziet u deze altijd van veiligheidsgordels. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor alle werknemers dat zij deze voor hun eigen veiligheid ook echt omdoen.
 
Dichte cabine; 
Het gevaar bij heftrucks met een open cabine is beknelling van de bestuurder als de heftruck kantelt. Een dichte cabine zorgt ervoor dat de chauffeur veilig blijft. Wederom is het hier essentieel dat de chauffeur een gordel draagt.

Zorg voor een gedegen stroomonderbreker
U ziet het misschien in films wel eens als grap voorbijkomen, een zelfrijdende truck. Hier is helaas niets grappigs aan in het echte leven. Vaak komt het niet voor, maar de mogelijkheid is er. Een heftruck kan in beweging komen door vallend materiaal of iemand die (al dan niet per ongeluk) de heftruck aanzet, maar hier niet inzit. Een gedegen stroomonderbreker zorgt ervoor dat de heftruck niet zonder bestuurder in beweging kan komen.
 
Het magazijn
Staan uw materialen en producten in stellingen die daarvoor gemaakt zijn? Zijn zij niet te zwaar beladen en staat alles veilig en netjes op elkaar gestapeld zonder val gevaar? Simpele vragen, maar het komt nog vaak voor dat magazijnen net iets te vol worden gepakt. Werknemers hebben dan wel een helm op, maar die is absoluut niet bestand tegen een product dat van grote hoogte komt vallen. Met alle gevolgen van dien.
 
De jeugd
Zestien en zeventien jarigen mogen een heftruck bedienen. Hierbij is het essentieel dat zij goed begeleid worden. Zij zijn de toekomst van een magazijn. Vaak wordt gesteld dat ongelukken meer veroorzaakt worden door de jeugd. Dit is een vooroordeel, maar houd er wel rekening mee dat iedereen zich aan de volgende voorwaarden houdt:
 
-Zij moeten (de voorgeschreven) specifieke deskundigheid bezitten
-Er moet adequaat deskundig toezicht gehouden

Toezicht is zodanig georganiseerd dat de gevaren worden voorkomen.
 
Ondeskundigheid
Op nummer vijf van de meest voorkomende ongelukken in een magazijn staat dat chauffeurs de controle verliezen. Dit heeft te maken met ondeskundig gebruik van een heftruck. Weet u niet zeker of u iemand aan kan spreken op de werkvloer die ondeskundig gedrag vertoont? U kunt dergelijk gedrag herkennen aan de hand van de volgende punten:
 
-De chauffeur rijdt met een onstabiele en / of te zware lading
-De chauffeur rijdt met omhoog geheven lading
-De chauffeur rijdt – ondanks dat het zicht belemmerd wordt – vooruit in plaats van achteruit
-De chauffeur rijdt met onverantwoorde hoge snelheid
-De chauffeur draagt geen veiligheidsriem en veiligheidsschoenen

Ook het meedragen van personen zonder dat hiervoor plek is of een speciale werkbak ingericht is wordt vaak in het magazijn gesignaleerd! Nummer twee in de top vijf van de meest voorkomende ongelukken in het magazijn.
 
Voetgangerszone
De meeste ongevallen gebeuren met voetgangers. In de gangen van het magazijn is het risico op aanrijdingen groot. Stel daarom altijd de volgende vragen:
 
-Zijn die voetgangers daar noodzakelijk en zichtbaar?
-Waarom is de route voor voetgangers niet gescheiden van de route voor intern transport?

Denk hierbij eens aan het aanbrengen van voetgangersdeuren om de kans op ongelukken aanzienlijk te verkleinen of het instellen van een degelijk verkeersplan voor heftrucks en voetgangers. Met een verkeersplan worden bovendien kruisingen een stuk veiliger, omdat de voorrangsregels helder zijn.

Bron: Brisk Magazine en BLOM opleidingen