Nieuws

geplaatst: 14-02-2018

Flanderijn, PLANgroep en Zuidweg & Partners zetten nieuwe stap in preventie van problematische schulden

Nieuwe dienstverlening concrete invulling maatschappelijk verantwoord incasseren

Organisaties Flanderijn, PLANgroep en Zuidweg & Partners hebben gezamenlijk een nieuwe dienstverlening gelanceerd: My Financial Support (MFS). MFS verzorgt een vroegtijdig interventie- en regietraject dat moet voorkomen dat schuldenaren met bemiddelbare schulden onnodig in een minnelijk of wettelijk schuldhulpverleningstraject terecht komen.

Ondanks de aantrekkende economie hebben nog steeds veel Nederlanders problematische schulden of dreigen daarin verzeild te raken. Als incasserende partij kon incasso-en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn dan weinig anders doen dan schuldenaren verwijzen naar de gemeente voor hulpverlening. Toelating tot gemeentelijke schuldhulpverlening kent echter veel drempels, zoals ook de Ombudsman recentelijk vaststelde. Schuldenaren melden zich niet of te laat en daardoor ontstaan uiteindelijk problematische schulden die kunnen leiden tot loonbeslagen en zelfs huisuitzetting. Ook PLANgroep en Zuidweg & Partners ervaren al jarenlang dat schuldenaren veel te laat en vaak onvoorbereid bij de schuldhulpverlening terecht komen. PLANgroep en Zuidweg & Partners voeren voor veel gemeenten hulpverleningstrajecten uit voor respectievelijk particulieren en ondernemers.

Om sneller en effectiever te kunnen ingrijpen, hebben Flanderijn, PLANgroep en Zuidweg & Partners daarom MFS ontwikkeld. Met deze dienst wordt binnen enkele weken de omvang van het schuldprobleem in kaart gebracht en wordt de schuldenaar naar het juiste loket of de beste oplossing begeleid. De kosten worden gedragen door de schuldeiser, die daarmee de kans op een geslaagde schuldenoplossing en dus betaling van de vordering aanzienlijk vergroot.

MFS wordt aangeboden aan opdrachtgevers van Flanderijn. Directielid Michel van Leeuwen: “We merken dat een toenemend aantal klanten zoals banken, energiemaatschappijen, zorgverzekeraars en woningcorporaties onvoldoende capaciteit hebben om zelf met een passende oplossing te komen voor schuldenaren die wel willen, maar niet kunnen betalen. Gevolg is dat iedereen door dezelfde incassomolen gaat, terwijl er vaak wel degelijk bereidheid is om meer maatwerk te bieden en maatschappelijk verantwoord te incasseren. MFS maakt het voor deze partijen mogelijk dit beleid handen en voeten te geven.”

Halt toeroepen aan problematische schulden
Doorverwijzing naar MFS vindt plaats door medewerkers van Flanderijn die bij de dossierbehandeling stuiten op situaties waarin de schuldenaar (dit kan ook een bedrijf of zzp’er zijn) op geen enkele manier meer aan zijn betalingsverplichtingen kán voldoen en bereid is met MFS aan de slag te gaan.

Op basis van een telefonische intake en het invullen van een digitaal vragenformulier onderzoekt MFS of er sprake is van een bemiddelbare schuldensituatie. Er volgt dan een advies aan Flanderijn, die op haar beurt de opdrachtgever adviseert over het te volgen traject. Dat kan bijvoorbeeld een betalingsregeling zijn, het benaderen van andere schuldeisers voor een allesomvattende regeling of een coaching-traject. Ook verwijzing naar de gemeentelijke schuldhulpverlening kan een optie zijn, waarbij MFS ervoor zorgt dat de schuldenaar aan alle door de gemeente gestelde eisen voldoet. Dit voorkomt onnodige vertraging in het hulpverleningstraject.

Volgens Van Leeuwen staat bij MFS preventie voorop en worden waar mogelijk kostbare en onnodige procedures voorkomen. “Ik denk dat ik namens alle drie de initiatiefnemers spreek als ik zeg dat er snellere en meer concrete oplossingen geboden moeten worden aan particulieren en bedrijven die in problematische schuldensituaties verzeild dreigen te raken. Onze gedeelde visie is dan ook: er moet een halt worden toegeroepen aan de toename van het aantal problematische schulden. Die zijn namelijk in niemands belang”, aldus Van Leeuwen.

Verkeerde beslissingen
Het wordt steeds duidelijker dat vroegtijdig ingrijpen de sleutel tot succes is in de schuldenproblematiek. Van Leeuwen: “In een pas verschenen rapport van de WRR komt duidelijk naar voren dat schuldenaren met problematische schulden bij de hand genomen moeten worden. Ze overzien zelf het probleem vaak niet meer en nemen hierdoor de verkeerde beslissingen. MFS neemt de rol van regisseur op zich, zodat er weer beslissingen worden genomen die bijdragen aan een oplossing. En schuldeisers hebben binnen enkele weken duidelijkheid en houden grip op de interventie.”

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Het nieuwe aspergeseizoen staat voor de deur

Een nieuw jaar, een nieuw aspergeseizoen. De start van het aspergeseizoen zal dit jaar plaatsvinden op donderdag 5 april a.s. Tijdens deze “kick off” wordt het verkoopseizoen van deze heerlijke groente officieel geopend. Daaropvolgend vieren we op 11 mei de Dag van de Asperge, waarbij we zoveel mogelijk consumenten willen bereiken om naast het genieten van asperges, ook het gemak te benadrukken.

Start van het seizoen
The Greenery, Veiling ZON fruit & vegetables en Teboza BV zetten zich gezamenlijk in voor de promotie van de asperge. Alweer voor de zeventiende keer wordt het nationale aspergeseizoen op een feestelijke wijze geopend. Dit jaar vindt dit plaats op donderdag 5 april. Vanaf dan zijn er in het hele land volop asperges verkrijgbaar.

Dag van de Asperge
Op vrijdag 11 mei 2018 vieren we de Dag van de Asperge. Op deze dag laten we consumenten kennis maken met de gemakkelijke en veelzijdige bereiding en smaak van asperges. Voor 2018 en de daarop volgende jaren wordt een vernieuwende campagne neer gezet. Deze zal het hele aspergeseizoen zichtbaar zijn en extra onder de aandacht worden gebracht rondom de aftrap van het seizoen en de Dag van de Asperge.

Zodra het complete programma van deze dagen bekend is, zullen wij u hiervan uiteraard op de hoogte stellen. Houd ook onze website (www.aspergecentrum.nl) en facebookpagina in de gaten.

 

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Medewerkers Toverland krijgen gloednieuwe personeelskleding

Attractiepark Toverland heeft sinds dit jaar een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Op dit moment wordt er voor de zeshonderd medewerkers van het attractiepark nieuwe personeelskleding ontwikkeld. Hiervoor werkt Toverland samen met het gerenommeerde kledingbedrijf ETP. In de zomervakantie zullen de medewerkers voor het eerst in hun nieuwe outfits te zien zijn.

In totaal wordt er voor negen afdelingen eigen personeelskleding ontwikkeld. Medewerkers van de gastenservice en retail, attracties, horeca, events, schoonmaak, groenvoorziening, technische dienst en beveiliging zijn voortaan te herkennen aan de hand van hun kleding. Ook de visiemanagers krijgen een outfit van Toverland. Volgens Janou Gelissen, tweede generatie van het familiebedrijf, draagt aparte kleding per afdeling bij aan een optimale beleving van het dagje Toverland. “De kleding past nu namelijk perfect bij de dienst die de medewerker verleent.”

Om tot de huidige kledingontwerpen te komen zijn de wensen van alle afdelingen geïnventariseerd. Ditmaal is er niet alleen gekozen voor bovenkleding, maar ook voor een bijpassende broek en accessoires, zoals sjaaltjes, strikjes en petten. De nieuwe huisstijl-kleuren voeren de boventoon. Gelissen is erg trots op het eindresultaat: “Met deze magische nieuwe kledinglijn zijn onze medewerkers deze zomer helemaal klaar voor het uitgebreide Toverland!” De ontwerpfase met ETP nam zo’n acht maanden in beslag en op dit moment wordt de kleding geproduceerd.

Discover your own magic
Een bezoek aan Toverland wordt dit jaar magischer dan ooit. Op zaterdag 7 juli 2018 opent het attractiepark het nieuwe entreegebied Port Laguna en het nieuwe themagebied Avalon. Bezoekers kunnen hun eigen magie ontdekken door zélf te toveren in Port Laguna, op zoek te gaan naar de bron van het eeuwige leven in boatride Merlin’s Quest of de spectaculaire wing coaster Fēnix te berijden.

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Unieke prestatie: Munckhof opnieuw Best Managed Company

Voor het achtste jaar op rij is Munckhof beoordeeld als Best Managed Company van Nederland. De beoordeling is het resultaat van een onafhankelijke beoordeling door Deloitte. Het is een unieke prestatie dat een organisatie acht jaar op rij Best Managed Company wordt. Slechts 10 andere bedrijven in Nederland hebben deze platinum status bereikt.

Oog voor ontwikkelingen
In de beoordeling heeft Munckhof op diverse onderdelen hoog gescoord. Tom Roefs, algemeen directeur van Munckhof licht toe: “We hebben een uitgebreid rapport ontvangen van Deloitte waarin een toelichting gegeven wordt op de audit. Hieruit blijkt dat we met name hoog scoren op onze bedrijfsstrategie en dat wij in onze strategische plannen veel oog hebben voor maatschappelijke, politieke en bestuurlijke ontwikkelingen.”

Veranderende vraag
Het aanpassingsvermogen van Munckhof past in de ontwikkelingen van de branches waarin Munckhof actief is. “Zowel in onze taxi- en touringcardivisie als in onze traveldivisie zie je dat de vraag van onze relaties verandert. Dat vraagt erom dat wij als organisatie ook veranderen en anticiperen op deze ontwikkelingen. Onze organisatie kenmerkt zich hierin. We zien Munckhof als een kameleon die zich continu aanpast aan de vragen, eisen en wensen van onze relaties. We onderscheiden ons door deze denkwijze en zijn erg blij dat Deloitte dit erkent door ons opnieuw te kwalificeren als Best Managed Company.”

Over het Best Managed Companies programma
Op zoek naar de best geleide bedrijven binnen het Nederlandse midden- en grootbedrijf, beoordeelt Deloitte de strategie, de bedrijfsvoering, de mate van innovatie en de financiële resultaten van de deelnemende bedrijven op basis van het Business Maturity Model. Dit model is samen met de Universiteit van Utrecht ontwikkeld. Het Best Managed Companies programma richt zich op Nederlandse ondernemingen die een omzet kennen van minimaal vijfentwintig miljoen euro, financieel gezond zijn en een aandeelhoudend of zelfstandig bevoegd management hebben. Dit jaar zijn slechts 51 Nederlandse bedrijven benoemd als Best Managed Company. Een overzicht van de winnaars is te vinden op https://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/best-managed-companies/articles/results-best-managed-companies-2017.html

Over Munckhof
Munckhof bestaat uit een aantal bedrijven die gespecialiseerd zijn in personenvervoer en reizen. Het bedrijf, dat met het hoofdkantoor gevestigd is in Horst, onderscheidt zich in de markt door zich te focussen op het totaalpakket aan vervoer. Van taxi tot touringcar en van meerdaags evenement tot zakenreis. Een hoge kwaliteit en service vormen belangrijke uitgangspunten in de dienstverlening. Er wordt daarom veel waarde gehecht aan het kwaliteitscertificaat ISO9001, het milieucertificaat ISO14001 en de diverse branche specifieke keurmerken die Munckhof mag voeren.

Organisatorisch bestaat Munckhof uit de divisies Taxi, Tour en Travel. De taxidivisie richt zich op het regisseren, organiseren en uitvoeren van kleinschalig personenvervoer in geheel Nederland. Vanuit de regiecentrale in Horst wordt het vervoer geregisseerd voor vele zorginstellingen, overheden en andere organisaties. Daarnaast verzorgt Munckhof taxivervoer in de breedste zin van het woord vanuit vestigingen in Arnhem, Cuijk, Ede, Eindhoven, Heijen, Hoofddorp, Horst, Lichtenvoorde, Nijkerk, Putten, Ridderkerk, Tilburg, Wageningen en Zaandam.

De divisie Tour is gespecialiseerd in grootschalig groepsvervoer per touringcar. Naast het uitvoeren van dit vervoer vanuit de locaties in Arnhem, Heijen en Horst is de tour divisie gespecialiseerd in het plannen en verzorgen van complexe vervoersprojecten. De organisatie en uitvoering van het totale vervoer tijdens Pinkpop, de EK Atletiek 2016 en het treinvervangend vervoer van de Nederlandse Spoorwegen zijn hier voorbeelden van.

Naast de taxi en touringcar divisies heeft Munckhof het bedrijfsonderdeel Travel, dat zich bezighoudt met de verkoop van internationale zakenreizen en meerdaagse groepsreizen. Hiertoe behoren de zakenreisbureaus van Munckhof Business Travel (Venlo, Veenendaal, Schiedam, Deventer, Helmond, Delfzijl, Amsterdam en Schiphol), zakenreisbureau Roberts & Partners (Schiphol), schoolreisspecialist MGI Travel (Schiedam) en groepsreisspecialist Munckhof Groups Desk (Venlo).
Munckhof telt in totaal 1500 medewerkers. Kijk op www.munckhof.nl voor meer informatie.

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Dit krijgen vrouwen het liefst voor Valentijnsdag

Nog heel even en de meest positieve dag staat weer voor de deur: Valentijnsdag. Heb jij je altijd al afgevraagd welk cadeau vrouwen het liefst krijgen op Valentijnsdag? Het is een stuk minder spannend dan je denkt. Uit een enquête van STYLETODAY in samenwerking met EasyToys blijkt dat vrouwen snel tevreden zijn en geen origineel cadeau verwachten: een bos bloemen (24 procent) is wat ze het liefst van hun partner krijgen. Op de tweede plek staat lingerie. De top vijf wordt aangevuld door een valentijnskaart, sieraden en chocolade. De vragenlijst is door ruim duizend vrouwen ingevuld.

Cliché
Dat niet iedereen 14 februari als de dag van de liefde ziet, blijkt uit de resultaten: het merendeel van de vrouwen (54 procent) noemt het cliché, maar daardoor ook extra leuk. Slechts 25 procent viert het omdat zij het daadwerkelijk romantisch vindt. Wél eet een derde tijdens Valentijnsdag buiten de deur.

Een tikkeltje spannender
De meeste vrouwen (79 procent) zijn nog nooit teleurgesteld geweest door het Valentijnsgeschenk van hun partner.
Toch staan de vrouwen wel open voor een iets spannender cadeau: ruim 73 procent geeft aan het leuk te vinden om een seksspeeltje van haar partner te krijgen.

 

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Startersdag Horst aan de Maas, Venray & Bergen 8 maart

Op donderdag 8 maart organiseert Startersdagen.com in samenwerking met de gemeenten Horst aan de Maas, Bergen, Venray, Rabobank Horst Venray en Interpolis een gratis startersdag bij Hotel Asteria in Venray. De middag bevat veel informatie en kennis over beginnend ondernemerschap en is bedoeld voor starters en eigenaren van een bedrijf tot drie jaar oud of oriënterende starters.
Ieder jaar starten weer veel ondernemers een eigen bedrijf om dromen te verwezenlijken. Een goede voorbereiding is essentieel voor het slagen van een eigen bedrijf.

Startersdagen.com biedt samen met lokale kennispartners een gevarieerd programma aan om deze starters zo goed mogelijk op weg te helpen. Op de kennismarkt en in verdiepende seminars worden onderwerpen als ondernemingsplannen, verzekeren, financieren, administratie en marketing behandeld. Daarnaast komen ervaren ondernemers aan het woord voor het geven van tips en tricks, maar ook voor het wijzen op valkuilen en gevaren.

Programma
Het programma vindt plaats tussen 16:00 en 20:00 uur en is volledig kosteloos bij te wonen (inclusief broodjesbuffet). Na 20:00 uur loopt de startersdag over in de jaarlijkse ‘Verkiezing Starter van het Jaar’. Aanmelden voor de startersdag kan via www.startersdagen.com/horstvenraybergen2018.

Verkiezing Starter van het Jaar
Gemeente Venray, Gemeente Horst aan de Maas, Rabobank Horst Venray en het Venrays Ondernemers Platform kiezen ieder kwartaal een ‘Starter van het Kwartaal’. Aansluitend op de startersdag wordt bekend gemaakt wie gekozen wordt als ‘Starter van het Jaar’. Het publiek kiest de winnaar op basis van hun pitches. De kanshebbers dit jaar zijn:

-Mechatronic Machinery
-Vaktuinen
-Danshuis Venray
-Imkerij Agro Bestuivingen

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Sterke stijging van het aantal mbo-vacatures

Werkgevers staan te springen om mbo'ers. Het aantal mbo-vacatures is fors aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van 2017 ontstonden ruim 248.000 vacatures op mbo-niveau, 20% meer dan in dezelfde periode in 2016. De meeste mbo'ers zijn nodig in de sectoren Gastvrijheid, Retail en Zorg. Doordat het beter gaat op de arbeidsmarkt, neemt het aantal jongeren dat een nieuwe WW-uitkering aanvraagt bij UWV met bijna een kwart af. Met name vanuit de detailhandel, gezondheidszorg en bouwnijverheid doen minder jongeren een beroep op een uitkering. Dit blijkt uit onderzoek van SBB en UWV.

Ton Heerts, voorzitter SBB: 'We hebben vakmensen keihard nodig. Daarom moeten we jongeren blijven enthousiasmeren voor het mbo. Bedrijfsleven, scholen, maar ook bijvoorbeeld ouders hebben daar een rol in. En ook voor volwassenen die zich verder willen ontwikkelen, heeft het mbo veel te bieden.'

Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie UWV: 'Doordat er veel vacatures zijn, slagen steeds meer jongeren er in hun baan te behouden of van baan te wisselen. De jeugdwerkloosheid is inmiddels weer terug op het lage niveau van voor de crisis'.
In alle regio's nam het aantal mbo-vacatures toe. De regio's Drechtsteden (+44%), Achterhoek (+43%) en Midden-Holland (+39%) kenden de grootste toename van het aantal mbo-vacatures, zo blijkt uit de cijfers van SBB. De regio's met de kleinste toename zijn Gorinchem (+4%) en Flevoland (+6%).

Per regio en opleiding is inzichtelijk gemaakt waar goede baan- en stagekansen liggen. Jongeren die nu starten met een mbo-opleiding hebben een goed baanperspectief als zij bijvoorbeeld kiezen voor de opleidingen servicemonteur, verkoper detailhandel en mbo-verpleegkundige.

Minder nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren
In 2017 verstrekte UWV ruim 61.500 nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren tot 27 jaar, een daling van 18.500 (-23%) ten opzichte van het jaar daarvoor. In de sectoren detailhandel, gezondheidszorg, welzijn & cultuur en bouwnijverheid is de afname het grootst. De instroom van jongeren in de WW daalt het minst in de sector industrie, nutsbedrijven & delfstoffen.
De regio met de grootste afname is Noord-Limburg (-34%). De regio met de kleinste afname is Amsterdam (-18%). De hoofdstad van Nederland had minder te lijden onder de economische crisis dan de rest van het land, waardoor het aantal nieuwe WW-uitkeringen minder sterk steeg.

De Basiscijfers Jeugd van SBB en UWV zijn verwerkt in een digitaal dashboard, waardoor eenvoudig ontwikkelingen per opleidingsniveau, per regio en per sector zichtbaar worden. Het dashboard is te vinden op de website van SBB www.s-bb.nl/basiscijfers

Nieuws

geplaatst: 12-02-2018

Loopbaanservice Limburg voor behoud van medewerkers in zorg en welzijn

De Loopbaanservice Limburg helpt medewerkers en leidinggevenden in zorg en welzijn om langer aan het werk te blijven en hun inzetbaarheid te verbreden. De website biedt instrumenten waarmee zorgmedewerkers inzicht in hun eigen mogelijkheden en talenten krijgen en vervolgstappen in hun loopbaan kunnen zetten. Het doel is om iedereen die de sector zorg en welzijn een warm hart toedraagt te behouden.

Grote behoefte aan behoud medewerkers zorg en welzijn
De behoefte aan een loopbaanservice in de zorg- en welzijnssector is groot: de uitstroom van personeel is relatief hoog, terwijl het aan de andere kant moeilijker wordt om voldoende medewerkers op alle niveaus aan te trekken. “Zorgorganisaties doen om die reden zélf al veel om hun medewerkers te behouden en hun inzetbaarheid te vergroten. Maar de meeste organisaties doen dit nu nog afzonderlijk van elkaar”, constateert Marleen van Rijnsbergen, gedeputeerde Werk en Welzijn. “Deze loopbaanservice biedt nu dienstverlening op een collectieve schaal, met instrumenten en producten die voor individuele organisaties niet altijd haalbaar zijn.”

Inzicht krijgen om de juiste stappen te kunnen zetten
“Door testen te maken, kom je erachter wat je motiveert, wat jouw kwaliteiten en talenten zijn en waar jouw mogelijkheden liggen”, legt projectleider Ina van Haeff van Zorg aan Zet uit. “Aan de hand van dat inzicht kun je vervolgens gerichte stappen zetten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om samen met een loopbaancoach aan een plan te werken en je verder te ontwikkelen.”

Bijdrage Provincie Limburg
De Loopbaanservice die Zorg aan Zet sinds 1 januari 2018 biedt, is mogelijk gemaakt met ondersteuning van de Provincie Limburg. Organisaties in de sector leveren een bijdrage door middel van deelnemersgelden én dragen actief bij om de gewenste dienstverlening verder te ontwikkelen.

Met de subsidie van 357.340 euro voor 2 jaar vanuit de Provincie Limburg wordt het mogelijk dat medewerkers tegen een sterk gereduceerd tarief gebruik kunnen maken van het e-portfolio. Dit online onderdeel van de Loopbaanservice helpt medewerkers om hun loopbaan en mogelijke vervolgstappen inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Daarnaast wordt de service verder ontwikkeld en onder de aandacht gebracht bij medewerkers en leidinggevenden zodat er optimaal gebruik van wordt gemaakt.
Hans Teunissen, gedeputeerde Onderwijs: “Met de Loopbaanservice kunnen medewerkers zélf regie nemen over hun loopbaan, hun horizon verbreden en werken aan hun toekomst. Zodat ze enthousiast en bevlogen aan het werk kunnen blijven, met de passie waarmee ze voor deze sector hebben gekozen.”

www.loopbaanservicelimburg.nl

Nieuws

geplaatst: 08-02-2018

Duitse werkgeversorganisatie verwacht bnp van 2,7 en 600.000 extra banen

Duitse ondernemers optimistisch

Duitse ondernemers beoordelen hun huidige situatie beter dan ooit tevoren. Vooral bedrijven uit de bouw, industrie, handel en dienstverleningen zijn uiterst tevreden met de huidige staat van de economie. Zij profiteren van een sterke wereldhandel en hogere investeringsuitgaven. Ook de exportverwachtingen van Duitse bedrijven zijn weer verbeterd. Dit resulteert in een verwacht bnp in 2018 van 2,7 en 600.000 extra banen. Dit zijn resultaten uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de Duitse werkgeversorganisatie DIHK (Deutscher Industrie- und Handelskammertag).

De groei van werkgelegenheid en koopkracht heeft een positief effect op de Duitse economie. Bedrijven investeren dan ook sterker dan in het verleden. Ook de verwachtingen voor de export zijn weer gestegen. Vooral de industrie kijkt positief naar de toekomst. Voor de export wordt daarom een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2017 verwacht, maar ook de import zal met 7,0 procent stijgen.
Bedrijven zijn daardoor ook bereid om in het komende jaar nog verder te investeren. Vooral de industrie, bouw en dienstverlenende sector willen door investeringen hun capaciteiten laten groeien. Zij willen daarmee producten en processen innoveren en verder inspelen op de digitalisering.

“Van deze positieve situatie en deze verwachtingen zullen ook Nederlandse bedrijven profiteren”, aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer in Den Haag. “De Duits-Nederlandse handel is vorig jaar al sterk gegroeid en het potentieel om dit nog verder uit te bouwen is aanwezig. Duitse bedrijven zoeken sterke partners en die vinden zij ook vaak in Nederland.”
Ook op de werkgelegenheid in Duitsland heeft dit een positief effect. Voor 2018 wordt een daling van het werkloosheidscijfer tot 2,39 miljoen verwacht en 600.000 extra aantal banen. De enige belemmering voor het groeiend aantal banen is het toenemend tekort aan vakkrachten.

Nieuws

geplaatst: 07-02-2018

Startdocument Meer Maas Meer Venlo ondertekend door Rijk en regio

Vele Limburgers wonen en werken naast de Maas. Zij zijn afhankelijk van hoogwaterbeschermingsmaatregelen ter voorkoming van natte voeten. Op veel plekken wordt onderzocht hoe de hoogwaterbescherming verder verbeterd kan worden. Eén van die plekken is de Maas ten noorden van Venlo. Bijzonder aan deze plek is dat niet alleen wordt onderzocht hoe het gebied beter beschermd kan worden tegen water, maar ook hoe het gebied zich ruimtelijk zou kunnen en moeten ontwikkelen en belangrijker nog; hoe deze twee ontwikkelingen elkaar kunnen versterken.

De afgelopen maanden is duidelijk geworden hoe de projectpartners het onderzoek willen gaan uitvoeren, wie waarvoor aan de lat staat en hoe alles betaald gaat worden. Deze afspraken zijn vastgelegd in het startdocument dat nu ondertekend is door alle betrokken partijen; waarmee Meer Maas Meer Venlo de officiële status van verkenning heeft.Met de vastgelegde inbreng vanuit Gemeente Venlo, Provincie Limburg, Waterschap Limburg en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan nu concreet gestart worden met het onderzoek naar de kansen voor hoogwaterbescherming én gebiedsontwikkeling in het gebied tussen Venlo en Velden, en rond de industriehaven. Ook is afgesproken om de kansen voor rivierverruiming op de westoever (gemeente Horst aan de Maas) nadrukkelijk in het onderzoek te betrekken.

De verkenning duurt ongeveer twee jaar. In werkateliers met inwoners van het gebied is dit najaar al veel informatie opgehaald. De komende tijd worden de verschillende mogelijke oplossingen verder in beeld gebracht, waarbij de omgeving weer nadrukkelijk gevraagd zal worden om mee te denken. De verkenning eindigt met een keuze voor een voorkeursalternatief en een beslissing hoe deze uitgevoerd gaat worden.

Van links naar rechts: Gedeputeerde Provincie Limburg Daan Prevoo, Portefeuillehouder Waterschap Limburg Rein Dupont, Wethouder Gemeente Venlo Jos Teeuwen