Ruhl Haegens Molenaar: Doelen stellen loont

Magazines | Noord Limburg Business nr 6 2018



Een nieuw jaar is de ideale gelegenheid om je bedrijf eens onder de loep te nemen en te kijken naar verbeterpunten. De realiteit zorgt er echter voor dat je al snel geneigd bent om op de oude voet voort te gaan. Toch loont het om doelen te stellen.

“Veel ondernemers gaan begin van nieuwe jaar door waar ze einde van het jaar zijn gestopt”, zegt Freddie de Vries, accountant en vennoot bij accountantskantoor Rühl Haegens Molenaar. “Ook binnen onze eigen klantenkring zien wij dat veel bedrijven vooral bezig zijn met hard werken en geld verdienen. Met name gedurende tijden van toenemende economische voorspoed zoals nu - waarbij de markt onder druk staat en er bijvoorbeeld vanwege personeelstekorten een enorm drukke agenda ontstaat - nemen zij vaak geen tijd om doelstellingen voor het nieuwe jaar te formuleren. Een recessie is eerder de initiator tot het nemen van maatregelen. Toch is het ook in goede tijden essentieel om koers te houden en tijdig bij te sturen om zo je bedrijfsresultaten te verbeteren.”

RESULTAATMAKERS
De Vries geeft regelmatig workshops over het bevorderen van bedrijfsresultaten. Hij maakt daarbij gebruik van vijf zogenoemde resultaatmakers: kosten, bezetting, efficiency, commercie en inkoop. Wanneer een ondernemer actief aan de slag gaat met het verbeteren van deze resultaatmakers, heeft dit direct invloed op de prestaties van het bedrijf. “Ondernemers kunnen zich met behulp van een eenvoudig stappenplan structureel bezighouden met het behalen van hun doelstellingen, met een beter bedrijfsresultaat tot gevolg”, licht De Vries toe. “Als eerste is het zaak om je eigen resultaten te vergelijken met die van andere bedrijven in de branche. Op die manier bepaal je je positie. Rühl Haegens Molenaar is samen met 370 andere accountants- en advieskantoren aangesloten bij branche-organisatie SRA. Via deze organisatie hebben wij toegang tot een database met maar liefst 39.000 geanonimiseerde jaarrekeningen van MKB-bedrijven uit diverse sectoren. Aan de hand van deze cijfers kunnen we de prestaties van een bedrijf toetsen aan de landelijke MKB-markt en kijken waar de sterke punten liggen, maar ook de verbeterpunten. Voor de installatiebranche en de bewindvoerdersbranche gebruiken we onze eigen gedetailleerde benchmarks.”

BIJSTUREN
De verbeterpunten worden vervolgens aan de hand van de vijf resultaatmakers omgezet in drie tot vijf verbeteracties voor het nieuwe jaar. “Deze verbeteracties worden concreet vertaald en opgenomen in de begroting. Dit kan bijvoorbeeld een hogere prijs voor een bepaalde dienst zijn. Dan is het zaak om gedurende het jaar elke maand de uitkomst uit de boekhouding EN de urenregistratie te vergelijken met de begroting. Op die manier kun je precies zien wat voor effect een hogere prijs heeft op je bedrijfsresultaat. Ook zie je dan meteen of je op koers ligt en of het nodig is om bij te sturen.”

BUFFER
Op aanraden van De Vries zijn verschillende bedrijven uit de regio met dit overzichtelijke stappenplan aan de slag gegaan. “Bedrijven die dit omarmen, doen er een enorm voordeel mee. Dit krijgen we ook regelmatig terug als feedback. Door je doelstellingen structureel te vertalen naar de begroting, blijf je gefocust op het behalen van je doelen. Juist nu heb je als ondernemer de ruimte om een buffer op te bouwen om de gevolgen van een eventuele volgende crisis beter op te kunnen vangen.” Freddie de Vries is accountant en vennoot bij accountantskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden.

www.rhmweb.nl
info@rhmweb.nl

Noord Limburg Business nr 6 2018

Lees volledige uitgave online