Floriade

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2008

Een belevingsevenement

in wording

Het duurt nog een aantal jaar voordat de Floriade losbarst, maar de organisatie achter de schermen is nu al druk doende om er straks een spectaculair evenement van te maken. Hoe staat het eigenlijk met de voorbereiding, zo vroegen we ons af. Vandaar dat we maar even contact hebben gezocht met de directeur van de Floriade 2012, de heer Paul Beck. Loopt alles op schema?

| | noord limburg | BUSINESS|

| actueel | Floriade | juli 2008 |

Eerst nog een andere vraag echter voor degenen die het fenomeen Floriade nog niet kennen. Legt u eens in een paar zinnen uit waar het allemaal om draait?

“De Floriade betreft een wereldtentoonstelling die eens in de tien jaar wordt gehouden. Het is een evenement dat draait om tuinbouw in de meest brede zin van het woord; bedoeld om de sector naar een breed publiek te promoten. De volgende editie zal gehouden worden in 2012 in het Limburgse Venlo. Het bijzondere aan déze editie is het feit dat het meer wordt dan enkel een tentoonstelling.

Het wordt een belevingsevenement dat zijn weerga niet kent. In plaats van de traditionele ‘pushmarketing’, is het de bedoeling dat mensen naar óns toekomen. Kijken, ruiken, beleven, proeven. Het wordt een happening waar naar schatting 2 miljoen mensen vanuit de hele wereld op af komen en die een economische boost voor de regio zal betekenen. Venlo zal even het epicentrum van de tuinbouwsector zijn. Duurzaamheid en innovatie staan centraal bij de komende Floriade, die precies 180 dagen zal duren. Het begrip dat daarbij hoort heet ‘Cradle to Cradle’, en dat betekent zoveel als produceren zonder afval; alle (rest)producten worden uiteindelijk hergebruikt.”

Een mega-evenement dus. Een evenement dat naar verwachting een grote ‘boost’ aan de lokale economie zal geven. Op welke manier kan het Limburgse MKB aanhaken bij de Floriade?

“Op basis van vorige edities verwachten we dat de economische ‘spin off’ rond de 400 miljoen zal bedragen. Natuurlijk kunnen ondernemers daar iets mee. In eerste instantie moedigen we ze aan om zelf initiatieven te ontpooien en dat gebeurt reeds. Bijvoorbeeld door Limbition; een club die in het leven geroepen is door het Limburgse MKB en de Kamers van Koophandel. Ondernemers die willen profiteren van de Floriade kunnen hier terecht. Maar ook zelfstandig zijn er tal van mogelijkheden. Denk aan de horeca, die arrangementen aanbiedt aan Floriadebezoekers. Met de verwachte bezoekersaantallen zal de bezettingsgraad enorm stijgen. Ondernemers met vragen kunnen ook rechtstreeks contact met ons opnemen en dan kijken we gezamenlijk naar de mogelijkheden. Denk er wel aan dat we wat betreft directe toeleveranciers werken met aanbesteding; de beste deal, de beste kansen.”

Hoe beoordeeld u de impact die de Floriade zal hebben op de regio Noord Limburg als geheel?

De positieve gevolgen zullen in de hele regio merkbaar zijn. Zoals ik al gezegd heb, verwachten we een enorme economische spin off. Voor Venlo is het ook een prachtige gelegenheid om aan citymarketing te doen. Noord Limburg kenmerkt zich sowieso door een sterke agrarische en logistieke sector, zo dicht bij de grens met Duitsland en België. Zodra de Floriade voorbij is, wordt het terrein klaargemaakt voor innovatieve nieuwe bedrijven die een relatie hebben met de tuinbouwsector: denk aan transportondernemers of bedrijven die werken aan research and development. Vergeet niet dat ook gemeenten, provincie en het rijk participeren in de Floriade. Ook zij hebben er belang bij dat de regio er beter van wordt.

Hoewel het nog ruim drie jaar duurt voordat de Floriade daadwerkelijk

begint, neem ik aan dat u al druk doende bent om alle voorbereidingen te treffen. Loopt alles volgens schema?

Sterker nog, we liggen iets voor op schema. Bij voorbeeld: het beoogde Floriadeterrein wordt momenteel klaargemaakt; beplanting, infrastructuur en wegen. Ook de marketingafdeling draait op volle toeren. We werken met een organisatie van rond de twaalf man die allemaal een deelaspect begeleiden en dat gaat prima. Naast marketing zijn er ook mensen die zich bezig houden met de financiële en technische aspecten die bij een dergelijk evenement komen kijken. Verder hebben we natuurlijk contact met tal van externe partijen en toeleveranciers. Ik schat dat we over een jaar of twee ‘de gordijnen’ echt opengaan voor het grote publiek. Dan zal iedereen weten wat er gaande is.”

Wij horen ondernemers soms klagen over het feit dat ze zo slecht op de hoogte gehouden worden. Dat ze te weinig betrokkenheid ervaren met de organisatie. Wat zou u tegen hen willen zeggen?

Ik moet zeggen dat die kritiek me vreemd in de oren klinkt. We zijn volop bezig met promotie, voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen en seminars. Vorig jaar hebben we ‘De Floriade on Tour georganiseerd en daarbij zijn de ondernemers nadrukkelijk uitgenodigd om met ideeën te komen. Ik zou zeggen: ondernemers onderneem! Het moet een beetje van beide kanten komen. Laat ze zich maar melden, dan leggen we precies uit waar de kansen liggen. Ik noem hier bijvoorbeeld een stuk sponsoring. Als men de media een klein beetje in de gaten houdt, dan weten ze dat het onderwerp Floriade nu al vaak beschreven wordt. En gaat bij wijze van spreken geen week voorbij zonder dat er ergens een stuk over ons te lezen is.”

Tot slot. Wanneer is de Floriade

naar uw mening geslaagd?

In mijn beeld geven we het begrip ‘beleving’ nieuwe betekenis met de aankomende Floriade. Een innovatief evenement waar jong en oud een fantastische dag beleven. Daarnaast moet de Floriade een stukje bewustwording creëeren: duurzaam produceren, rekening houdend met de leefomgeving en het milieu. Vandaar dat het cradle to cradle principe zo benadrukt wordt. Voorts ben ik tevreden dat we hiermee de internationale samenwerking bevorderen. Zoveel mogelijk samen optrekken om de regio naar een hoger plan te tillen.

Voor meer informatie:

www.floriade.nl

| juli 2008 | Floriade | actueel |

Eerst nog een andere vraag echter voor degenen die het fenomeen Floriade nog niet kennen. Legt u eens in een paar zinnen uit waar het allemaal om draait?

“De Floriade betreft een wereldtentoonstelling die eens in de tien jaar wordt gehouden. Het is een evenement dat draait om tuinbouw in de meest brede zin van het woord; bedoeld om de sector naar een breed publiek te promoten. De volgende editie zal gehouden worden in 2012 in het Limburgse Venlo. Het bijzondere aan déze editie is het feit dat het meer wordt dan enkel een tentoonstelling.

Het wordt een belevingsevenement dat zijn weerga niet kent. In plaats van de traditionele ‘pushmarketing’, is het de bedoeling dat mensen naar óns toekomen. Kijken, ruiken, beleven, proeven. Het wordt een happening waar naar schatting 2 miljoen mensen vanuit de hele wereld op af komen en die een economische boost voor de regio zal betekenen. Venlo zal even het epicentrum van de tuinbouwsector zijn. Duurzaamheid en innovatie staan centraal bij de komende Floriade, die precies 180 dagen zal duren. Het begrip dat daarbij hoort heet ‘Cradle to Cradle’, en dat betekent zoveel als produceren zonder afval; alle (rest)producten worden uiteindelijk hergebruikt.”

Een mega-evenement dus. Een evenement dat naar verwachting een grote ‘boost’ aan de lokale economie zal geven. Op welke manier kan het Limburgse MKB aanhaken bij de Floriade?

“Op basis van vorige edities verwachten we dat de economische ‘spin off’ rond de 400 miljoen zal bedragen. Natuurlijk kunnen ondernemers daar iets mee. In eerste instantie moedigen we ze aan om zelf initiatieven te ontpooien en dat gebeurt reeds. Bijvoorbeeld door Limbition; een club die in het leven geroepen is door het Limburgse MKB en de Kamers van Koophandel. Ondernemers die willen profiteren van de Floriade kunnen hier terecht. Maar ook zelfstandig zijn er tal van mogelijkheden. Denk aan de horeca, die arrangementen aanbiedt aan Floriadebezoekers. Met de verwachte bezoekersaantallen zal de bezettingsgraad enorm stijgen. Ondernemers met vragen kunnen ook rechtstreeks contact met ons opnemen en dan kijken we gezamenlijk naar de mogelijkheden. Denk er wel aan dat we wat betreft directe toeleveranciers werken met aanbesteding; de beste deal, de beste kansen.”

Hoe beoordeeld u de impact die de Floriade zal hebben op de regio Noord Limburg als geheel?

De positieve gevolgen zullen in de hele regio merkbaar zijn. Zoals ik al gezegd heb, verwachten we een enorme economische spin off. Voor Venlo is het ook een prachtige gelegenheid om aan citymarketing te doen. Noord Limburg kenmerkt zich sowieso door een sterke agrarische en logistieke sector, zo dicht bij de grens met Duitsland en België. Zodra de Floriade voorbij is, wordt het terrein klaargemaakt voor innovatieve nieuwe bedrijven die een relatie hebben met de tuinbouwsector: denk aan transportondernemers of bedrijven die werken aan research and development. Vergeet niet dat ook gemeenten, provincie en het rijk participeren in de Floriade. Ook zij hebben er belang bij dat de regio er beter van wordt.

Hoewel het nog ruim drie jaar duurt voordat de Floriade daadwerkelijk

begint, neem ik aan dat u al druk doende bent om alle voorbereidingen te treffen. Loopt alles volgens schema?

Sterker nog, we liggen iets voor op schema. Bij voorbeeld: het beoogde Floriadeterrein wordt momenteel klaargemaakt; beplanting, infrastructuur en wegen. Ook de marketingafdeling draait op volle toeren. We werken met een organisatie van rond de twaalf man die allemaal een deelaspect begeleiden en dat gaat prima. Naast marketing zijn er ook mensen die zich bezig houden met de financiële en technische aspecten die bij een dergelijk evenement komen kijken. Verder hebben we natuurlijk contact met tal van externe partijen en toeleveranciers. Ik schat dat we over een jaar of twee ‘de gordijnen’ echt opengaan voor het grote publiek. Dan zal iedereen weten wat er gaande is.”

Wij horen ondernemers soms klagen over het feit dat ze zo slecht op de hoogte gehouden worden. Dat ze te weinig betrokkenheid ervaren met de organisatie. Wat zou u tegen hen willen zeggen?

Ik moet zeggen dat die kritiek me vreemd in de oren klinkt. We zijn volop bezig met promotie, voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen en seminars. Vorig jaar hebben we ‘De Floriade on Tour georganiseerd en daarbij zijn de ondernemers nadrukkelijk uitgenodigd om met ideeën te komen. Ik zou zeggen: ondernemers onderneem! Het moet een beetje van beide kanten komen. Laat ze zich maar melden, dan leggen we precies uit waar de kansen liggen. Ik noem hier bijvoorbeeld een stuk sponsoring. Als men de media een klein beetje in de gaten houdt, dan weten ze dat het onderwerp Floriade nu al vaak beschreven wordt. En gaat bij wijze van spreken geen week voorbij zonder dat er ergens een stuk over ons te lezen is.”

Tot slot. Wanneer is de Floriade

naar uw mening geslaagd?

In mijn beeld geven we het begrip ‘beleving’ nieuwe betekenis met de aankomende Floriade. Een innovatief evenement waar jong en oud een fantastische dag beleven. Daarnaast moet de Floriade een stukje bewustwording creëeren: duurzaam produceren, rekening houdend met de leefomgeving en het milieu. Vandaar dat het cradle to cradle principe zo benadrukt wordt. Voorts ben ik tevreden dat we hiermee de internationale samenwerking bevorderen. Zoveel mogelijk samen optrekken om de regio naar een hoger plan te tillen.

Voor meer informatie:

www.floriade.nl

| BUSINESS | noord limburg | |

Bedrijven kiezen vaker voor payroll

Minder hypotheken op woningen afgesloten

Onzekere vooruitzichten over de economie laten hun sporen na bij huizenkopers. In het eerste kwartaal van 2008 hebben minder mensen een nieuwe woninghypotheek afgesloten. Met elkaar leenden zij 17 miljard euro bij de banken voor hun huis, terwijl dat in het laatste kwartaal van vorig jaar nog 20 miljard was. Een oorzaak van de teruglopende hypotheken is volgens DNB de stijging van de rente. In drie jaar tijd is die gemiddeld gestegen van 3,8 naar 5,2 procent. Daardoor is het ook minder aantrekkelijk geworden om een bestaande hypotheeklening over te sluiten. Ook kiezen steeds minder mensen een hypotheek met een korte, variabele rente. Begin 2005 was deze vorm nog populair; bij 44 procent van de hypotheken was de rentevaste periode maximaal een jaar. Nu is dat nog maar bij 19 procent zo. Tegelijkertijd zijn ook minder hypothecaire leningen afgesloten met een rentevaste periode van tien jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om een bedrag van 4 miljard euro, de helft van 2007.

LTO steekt nek uit met ondertekening convenant

LTO Nederland heeft samen met LTO Glaskracht Nederland en de KAVB een akkoord bereikt met de rijksoverheid over het convenant Schone en Zuinige Agrosectoren. In het convenant zijn de ambities en inzet verwoord van alle partijen om in 2020 de eerder door het kabinet vastgestelde klimaatdoelen te realiseren. Naast het besparen van fossiele energie en het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen is de productie van duurzame energie (zonne- en windenergie, WKK, biomassa, etc.) een belangrijke pijler in het convenant. Via beleidsruimte op het terrein van mest en mineralen (nieuwe meststoffen) en financiële stimulansen zal de rijksoverheid zich inzetten om de gezamenlijk vastgestelde ambities in de praktijk mogelijk te maken. “LTO Nederland toont met het ondertekenen van het convenant het leiderschap dat past bij de grootste exportsector van Nederland” aldus Albert Jan Maat, voorzitter LTO Nederland bij de ondertekening van het convenant.

| | noord limburg | BUSINESS|

| business news | juli 2008 |

Het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van payroll zal de komende jaren sterk stijgen.

Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerd gezamenlijk onderzoek naar de payrollmarkt van EIM en DBSC Consulting in opdracht van de Vereniging Payroll Ondernemingen (VPO) en de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Het onderzoek werd gehouden onder 245 organisaties met minimaal twintig arbeidskrachten. Op dit moment maakt 8 procent van de bedrijven gebruik van payroll. Dagelijks zijn dat zo’n 90.000 mensen. Volgens het onderzoek zal dit aantal in enkele jaren naar 28 procent stijgen (250.000 werknemers), waarmee de sector tot een van de grootste werkgevers zal gaan behoren. De omzet bedraagt volgens cijfers van de VPO nu ongeveer 700 miljoen euro. Payroll-ondernemingen nemen bedrijven de administratie uit handen van onder meer het loon van hun personeel en andere personeelszaken. In tegenstelling tot uitzendbureaus, nemen zij bijvoorbeeld de werving van nieuwe medewerkers niet over van de bedrijven. Dat blijven die wel zelf doen.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by