Rühl Haegens Molenaar: Zorg dat je bedrijf altijd verkoopklaar is

Magazines | Noord Limburg Business nr 2 2021



Een ondernemer verkoopt zijn of haar bedrijf doorgaans maar één keer. Wanneer dat moment komt, is vaak niet bekend. Je kunt je wel voorbereiden op dat onverwachte moment door je bedrijf verkoopklaar te maken.


Het verkoopklaar maken van het bedrijf komt volgens Freddie de Vries (vennoot bij accountantskantoor Rühl Hagens Molenaar) vaak aan bod. "Ons uitgangspunt is dat een bedrijf op elk moment verkocht moet kunnen worden. Je weet maar nooit wanneer er een kans voorbijkomt waar je geen nee tegen wilt zeggen. Ook kan er onverwachts iets gebeuren met de ondernemer waardoor verkopen noodzakelijk is."

Meer waard

Bedrijfseconomisch en fiscaal moet alles dan goed geregeld zijn. Wanneer de kans of noodzaak tot verkoop zich ineens voordoet, is een verkoopklaar bedrijf doorgaans meer waard. Die waarde wordt bepaald aan de hand van de kasstroom en de multiplier. De multiplier wordt beïnvloed door het risicoprofiel van de onderneming. "Ben je actief in een volatiele markt, dan heb je te maken met een hoog risicoprofiel en dus een lage multiplier. Opereer je in een stabiele markt, dan loopt je bedrijf minder risico en wordt er doorgaans een hogere multiplier gehanteerd."

Risicoprofiel verlagen

Freddie geeft aan dat er verschillende manieren zijn om je risicoprofiel te verlagen. "Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar je afnemers. Ben je voor 70% van je omzet afhankelijk van vijf klanten, dan is dat een risico. Dat risico kun je verlagen door bijvoorbeeld aan meer afnemers te gaan leveren of een maximale hoeveelheid producten te leveren. Doe dat ook bij je leveranciers: ben je volledig afhankelijk van één partij of koop je bij meerdere bedrijven in?" Dezelfde afhankelijkheid kan ook bij medewerkers spelen. "Eén onmisbare medewerker met specifieke kennis van het bedrijf, de markt en de klanten zorgt voor een hoger risicoprofiel. Je kunt het risico verlagen door deze medewerker tevreden en betrokken te houden, bijvoorbeeld met het aanbieden van aandelen of participatie in het bedrijf."

Ten slotte loont het om naar de ondernemer zelf te kijken. "Wat gebeurt als hij of zij wegvalt door ziekte of overlijden? Beschikt de ondernemer als enige over alle kennis? Hoe zit het met praktische zaken zoals het verrichten van handelingen, betalingen en de toegang tot wachtwoorden? Is er iets opgesteld voor de nabestaanden van de ondernemer? Is er een polis voor het inhuren van een interim-manager? Of en hoe deze zaken zijn geregeld, heeft invloed op het risicoprofiel en dus de waarde van een bedrijf."

Kies voor lange termijn

Freddie raadt ondernemers aan om in ieder geval verstandige keuzes te maken bij elk belangrijk moment zoals bij uitbreiding of de overstap naar een nieuwe leverancier. "Ga voor die keuzes die doorwerken op de lange termijn, want die verhogen de waarde van een onderneming. Wij kunnen ondernemers met data-analyse helpen om de risico's in kaart te brengen zodat zij hierop kunnen anticiperen. Wanneer je inzicht krijgt in deze risico's en deze structureel benadert en verlaagt, maakt dat jouw bedrijf aantrekkelijker voor kopers. Je weet maar nooit hoe snel zoiets kan gaan."

 

delen:

Noord Limburg Business nr 2 2021

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden