Gibo Groep

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2007

Na zaaien komt oogsten

Stel: u heeft een omvangrijke investering gedaan en daarmee een flink risico genomen. Na verloop van tijd blijkt dat u de juiste keuze heeft gemaakt en betaalt de investering zich dubbel en dwars uit. De zaken nemen een vlucht en een triomfantelijk gevoel maakt zich van u meester. Hopelijk heeft u dit recent nog zelf mogen meemaken. Met datzelfde glorieuze gevoel lopen de mensen van de GIBO Groep de laatste weken ook rond. Jaren van investeren en doorpakken hebben dit jaar geresulteerd in twee topnoteringen, waardoor GIBO Groep terecht de ‘overall’ beste accountant van 2007 genoemd mag worden.

| | noord limburg | BUSINESS|

| gibo | Ad Luijckx | januari 2008 |

Zowel in de uitslag van onderzoek door het tijdschrift Management Team als in de uitkomsten van vergelijkbaar onderzoek door zakenmagazine Incompany staat GIBO Groep in de top 3. “We zijn de enige accountantsorganisatie die in beide onderzoeken hoog scoort. Natuurlijk is dat voor onze medewerkers een reden voor een feestje,” aldus Ad Luijckx van GIBO Roermond.

Het geheim achter het succes

Luijckx: “De onderzoeken wijzen uit, dat onze dienstverlening een sterke kwaliteitsimpuls heeft gekregen. Vorig jaar eindigden we nog niet zo hoog, terwijl in de jaren daarvoor we alleen goed uit de bus kwamen in het Management Team-lijstje. En dat klopt ook wel. Voor ons was 2005 het jaar waarin we een grote omslag hebben gekend. De organisatie is overgegaan op een redelijk revolutionaire automatiseringsinfrastructuur. Voorheen functioneerden al onze vestigingen volgens ICT-begrippen als autonome onderdelen, met elk hun hard- en software. In 2005 hebben we de overstap gemaakt naar één infrastructuur, waarop alle vestigingen zijn aangesloten. Alle accountancywerkzaamheden zijn gestroomlijnd, we kunnen centraal aanpassingen doorvoeren om in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving. En bovendien bleek dit systeem ideaal om ondernemers de mogelijkheid te bieden om zelf online de bedrijfs- en de loonadministratie bij te houden. GIBOnet was geboren.”

Tijd voor een alternatief geluid

“Daarnaast mogen we onze collega’s van de Rabobank en Univé dankbaar zijn. Rabobank omdat ze er trots op zijn dat ze ooit zijn opgericht door boeren. En Univé, omdat ze benadrukt een coöperatieve organisatie, dus zonder aandeelhouders, te zijn. GIBO Groep is dat ook allebei,” licht Luijckx toe. “Het succes van deze bedrijven en onze eigen organisatie heeft mede te maken met de tijdsgeest. Veel grote dienstenleveranciers blijken in de praktijk niet bij machte om hun klanten goed van dienst te zijn. Ze zijn te druk bezig om de kosten terug te brengen en in plaats van ‘de klant is koning’ heeft men het over ‘shareholder value’. En dan staan er bedrijven op die met lef roepen: bij ons zijn er geen aandeelhouders, dus kan de klant nog steeds koning zijn. Voor GIBO Groep geldt dit ook. Onze prioriteit is de cliënt en de kwaliteit van onze dienstverlening.”

Betrokkenheid, ook bij lastenverlichting

De GIBO Groep staat bekend om de hoge betrokkenheid met cliënten persoonlijk en hun bedrijf. De maatschappelijke rol van GIBO Groep speelt ook mee in de waardering die cliënten voor de organisatie hebben. Luijckx: “We zijn als organisatie actief betrokken bij de totstandkoming van XBRL/Taxonomie. Dat is het nieuwe informatie-uitwisselingsysteem waar de overheid mee wil gaan werken. De GIBO Groep speelt hierbij een belangrijke rol als waakhond. De inrichting van het systeem moet namelijk zó zijn, dat onze cliënten – het Nederlandse MKB - daarvan profiteren en niet alleen de overheid of alleen de grote multinationals.”

Ad Luijckx