Steegh

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2007

| maart 2007 | door: anton loeffen | Petto | column |

| maart 2007 | door: ad poot | Steegh | column |

Misschien heeft u wel eens Arnold Schwarzenegger of Michael Schumacher willen zijn? Of de ‘looks’ van Claudia Schiffer willen hebben? Sinds de komst van Second Life, een virtuele (game)wereld, kan dat. In deze wereld kan iedereen, helemaal gratis, een tweede leven nemen. Of een derde of een vierde. En dat leven kunt u geheel volgens uw eigen idee inrichten.

Fantasiewereld

U kunt jonger, mooier, beter, maar misschien ook slimmer zijn dan in de dagelijkse realiteit. U ontmoet makkelijk allerlei mensen en doet nieuwe vrienden en kennissen op. Kortom, u kunt zijn wie u wilt. Cijfers tonen dat steeds meer mensen een vlucht nemen naar deze fantasiewereld. Statistieken tonen dat Second Life bijna vier miljoen actieve gebruikers telt. Vier miljoen!

Proeftuin

Maar vergis u niet: de virtuele wereld is al lang niet meer het exclusieve hobbyspeeltje voor ICT-nerds. Al spelend leren we. Bovendien is er geld te verdienen aan deze fantasiewereld. Geen virtueel geld, maar harde cash. Grote multinationals hebben dat al lang in de smiezen. Autofabrikant Toyota komt met de eerste virtuele auto, Nike en andere kledingmerken verkopen hun spullen in Second Life en dagblad NRC gaat een krant uitgeven. Want ook virtuele klanten zijn merkgevoelig en het is een ideale proeftuin voor nieuwe producten.

Het is bewezen dat de gamewereld tussen de twee en vijf jaar voor loopt op gebied van de commerciële toepassing van techniek. We lachen misschien nu nog om virtuele miljonairs. Maar meestel geldt toch: wie het laatst lacht, lacht het best. Misschien moet ik mijn personeel eens vaker laten inloggen?

Een van de grotere financiële risico’s wordt echter door veel mensen niet gemanaged: de oudedagsvoorziening. Niet alleen door een groep mensen die zich hier helemaal niet bewust van is, maar zeker ook door een groep die wel bekend is met het fenomeen pensioen en gewend is financiële risico’s te managen: de ondernemer.

Geen tijd, geen overzicht op de fiscale en verzekeringstechnische mogelijkheden; uitstel en afstel. Statisch gezien blijkt dat ondernemers dit onderwerp niet interessant vinden. Cijfers geven aan dat één op de drie mannelijke ondernemers zich de vraag stelt hoeveel geld er na pensionering is. Maar op de vraag of men verwacht of er na pensionering voldoende inkomen overblijft, reageert slechts 15% van de mannelijke ondernemers positief.

Er blijkt behoefte te zijn, maar er wordt weinig mee gedaan. En deze behoeften blijken op divers pensioengebied: arbeidsongeschikt, oudedagsvoorziening, maar zeker ook vermogensbeheeroplossingen. Als er niets gedaan wordt, blijft het risico van een zwaar tekort bestaan, of de gedachten dat de investering in eigen bedrijfspand of de zaak het ondernemerspensioen is, blijkt een illusie te zijn.

Niet alles echter zonder meer verzekeren. Een goede inventarisatie met een pensioenspecialist en de accountant zijn van belang. Maak gebruik van de lijfrentemogelijkheid en druk mogelijk de winst omdat je een aftrekpost hebt zodat je als DGA fiscaal meer voordelen hebt. Of juist als aanvulling op een vaak vergeten pensioengat als gevolg van de lease-auto. In de (nabije) toekomst wellicht ook in de vorm van een beleggingsrekening met lijfrenteaftrek.

Zorg voor begeleiding over de risico’s en mogelijkheden en een gezonde balans tussen fiscaliteiten, de verzekeringsoplossingen, de beleggingsrekening en de andere mogelijkheden.

Mr. A (Ad) Poot

Directeur Steegh en Aben

Assurantiën B.V.

Tweede leven

Leven. Katten hebben er negen. Sommige mensen leiden het dubbel, maar sinds de komst van Second Life kan iedereen een tweede leven erbij nemen. Inclusief huisje, boompje, beestje, opruimrobot, beschermend monster of wat u zelf allemaal nog meer bedenkt. Leuk denkt u, maar wat moet ik ermee?

Verzekeren van de oude dag

Iedereen evalueert zijn of haar risico’s bij dagelijkse beslissingen. Het is gemeengoed dat wij onze aansprakelijkheid, ziektekosten enzovoort verzekeren, omdat wij het risico van een financieel nadeel bij een calamiteit willen verkleinen.

| BUSINESS | noord limburg | |

| BUSINESS | noord limburg | |

2,5 miljoen ‘drugsgeld’

Gedeputeerde Staten hebben de subsidieaanvraag van de gemeente Venlo voor Q4 gehonoreerd met een bedrag van € 2,5 miljoen. Dit bedrag was reeds toegezegd door Provinciale Staten in de Voorjaarsnota van 2005. Met name de integrale aanpak in het onderdeel ‘Van broeinest naar broedplaats’ spreekt GS aan. Met dit motto wil de gemeente Venlo integraal en samen met andere partijen de drugscriminaliteit aanpakken met als doel de sociale structuren te herstellen en nieuwe culturele en creatieve ondernemers aan te trekken.

Gedeputeerde Herman Vrehen: “De multifunctionele en integrale aanpak van de gemeente Venlo spreekt ons erg aan. Zij pakken de problemen samen met de wijkbewoners én vanuit verschillende invalshoeken aan. Niet alleen wordt de drugscriminaliteit aangepakt, er zal ook op grote schaal worden gebouwd, gesloopt en gerenoveerd. Ook wordt gewerkt aan nieuwe bedrijvigheid door het aantrekken van nieuwe culturele en creatieve ondernemers en het verbeteren van het woon- en leefklimaat in de wijk. Een mooi voorbeeld van hoe een grote stad aan de slag gaat met het thema ‘Vitale kernen en buurten’. Een metamorfose van de vooroorlogse wijk Q4 tot het bruisende, culturele hart van Venlo, zoals de gemeente het zelf beschrijft.”

Provinciale Staten hebben in de Voorjaarsnota 2005 reeds toegezegd dat de gemeente Venlo in deze coalitieperiode een bedrag van € 2,5 miljoen beschikbaar zou worden gesteld voor het herstructureringsproject Q4.

Meer banen

December heeft het arbeidsjaar 2006 geheel in stijl afgesloten. In de laatste maand van het jaar steeg het aantal vacatures opnieuw naar recordhoogte. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Monster Employment Index - de maandelijkse barometer van de online arbeidsmarkt. De index steeg in december met 7 punten naar een nieuwe piek van 180. De groei van het aantal vacatures was het grootst voor administratieve functies.

De Monster Employment Index is de maandelijkse barometer van de online arbeidsmarkt en baseert zijn resultaten op circa 300 Nederlandse carrièresites en vacaturepagina’s van websites van bedrijven.

De stijging in december is kenmerkend voor 2006 waar in totaal elf maal een maandelijkse toename te zien was. Alleen in de vakantiemaand juli kende de index een kleine daling. Vergeleken met twaalf maanden geleden staat hij nu 64 punten hoger – een stijging van 55 procent. De snelst groeiende sectoren van 2006 waren transport & logistiek, administratieve dienstverlening, horeca en de financiële dienstverlening.

“Begin van dit jaar stonden we bij elke stijging nog te juichen, maar inmiddels heeft het succes voor sommige sectoren een keerzijde gekregen”, aldus Marc de Vries, Managing Director van Monsterboard.nl. “Onder andere in de ICT en transportsector heeft men grote moeite om aan goed personeel te komen. En dit zal voor veel andere sectoren in 2007 ook wel eens het geval kunnen worden. Wat dat betreft is de opleving van de arbeidsmarkt toch wel snel gekomen. Het is de vraag wat dit voor de loonontwikkeling in het komende jaar gaat betekenen.”

De Duitsers komen

De verhoging van de BTW in Duitsland sinds 1 januari kan winkeliers in het grensgebied ongeveer 10 procent omzetgroei bezorgen. Het Duitse kooptoerisme zal toenemen, terwijl het voor de Limburgse consument minder aantrekkelijk wordt om in Duitsland te tanken of inkopen te doen.

In Duitsland werd op 1 januari 2007 de BTW op luxe goederen verhoogd van 16 procent naar hetzelfde niveau als Nederland: 19 procent. Daardoor worden in Duitsland luxe producten als sterke drank, reizen, keukens, elektronica en sigaretten 3 procent duurder. Ook tanken net over de grens wordt minder aantrekkelijk; de benzineprijs in Duitsland is per 1 januari bijna vier cent per liter gestegen. Overigens is ook in Nederland benzine (één cent) en diesel (0,6 cent) duurder. Dit komt door een accijnsverhoging die onlangs van kracht is worden, zo meldt de brancheorganisatie Bovag.

De Nederlandse winkeliers in het grensgebied gaan in de eerste maanden van 2007 volop profiteren van de Duitse BTWverhoging voorspelt Jurgen Warmerdam, secretaris fiscale zaken van het MKB Nederland, de brancheorganisatie van het midden- en kleinbedrijf. “Ik verwacht dat de omzet van deze winkeliers zeker 10 procent zal stijgen. In 2001 ging de BTW in Nederland van 17,5 naar 19 procent. Toen steeg de omzet van de winkeliers aan de Duitse kant ook met ongeveer 10 procent. Op basis daarvan denk ik dat nu andersom het geval zal zijn.”

Volgens de MKB-secretaris is het een kwestie van psychologie: “Omdat het in hun land duurder wordt, willen de Duitsers eens kijken hoe het in Nederland is. Dit is dus hét moment voor de ondernemers in het grensgebied om de Duitsers binnen te halen. Ze zijn daar helemaal rijp voor. Als je nu als winkelier een klein prijsstuntje invoert, dan haal je de Duitse klant binnen.”

Warmerdam verwacht dat juist de Limburgse winkeliers daar erg goed in zullen zijn. “Limburg is op dat vlak een voorbeeld voor de vervagende grenzen in Europa. Het onderling verkeer is groot en in Limburg worden de Duitse klanten in het Duits benaderd.”

| business news | maart 2007 |

| | noord limburg | BUSINESS|

delen:
Algemene voorwaarden