Onderzoek onder ondernemers

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2008

Nutteloze statistieken

Onder het motto ‘nutteloos maar onderhoudend’ publiceert Noord-Limburg Business in dit zomernummer een onderzoek naar de voorkeur van de gemiddelde ondernemer op diverse terreinen. Welke krant leest hij? Hoe kleedt hij zich? Hoeveel schade claimt hij bij zijn verzekeraar? Hierna geven we u alle antwoorden. We zullen u niet vermoeien met data en onderzoeksmethoden; we laten de resultaten voor zich spreken. Ter lering ende vermaeck…

| | noord-limburg | BUSINESS|

| opinie | Voorkeuren | juli 2008 |

Aan het onderzoek hebben tweeënvijftig vrouwen en honderdvijfendertig mannen deelgenomen. Het grootste deel (61,5%) is gehuwd. Van de vijf respondenten die gescheiden zijn, zijn er drie gescheiden tijdens hun ondernemersschap. De andere twee waren dat al. Ruim een derde van de respondenten heeft twee kinderen (34,8%). Ook ruim een derde van de respondenten heeft geen kinderen (35,8%).

De meeste respondenten rijden in een Volkswagen (12,8%). Daarna komt de Volvo (10,6%). Op een gedeelde derde plaats staan de Audi en de Renault (10,1%).

Qua sport geeft het grootste deel aan dat hun favoriete sport hardlopen is (23,6%). Verder zijn ook voetbal en tennis populair (respectievelijk 20,6% en 19,4%).

Als favoriete website wordt door bijna 60% van de respondenten Google genoemd (58,8%). Ook hoog scoort marktplaats goed met 23%.

De Telegraaf wordt door de meeste respondenten gelezen (30,9%). Ook de lokale krant scoort hoog met 25,1%. Tenslotte wordt het NRC Handelsblad gelezen door bijna een kwart van de ondervraagden (24%).

De top 3 van meest beluisterde radiozenders:

- Radio 1 (35,2%)

- Sky Radio (22,2%)

- Radio 2 (21,6%)

Aan de respondenten is gevraagd wat hun favoriete vakantiebestemming is. De meeste respondenten zouden het liefst een culturele rondreis door Toscane maken (27,8%)

Ruim de helft van de respondenten is voor zijn of haar 35e jaar gestart met hun onderneming (54,5%). Toen ze definitief besloten om voor zichzelf te starten bevonden de meeste respondenten zich thuis met hun partner (38%), of alleen thuis (24,6%).

Ruim een kwart van de respondenten wil met zijn/haar onderneming een droom verwezenlijken (25,1%). Verder hoopt bijna een kwart van de respondenten dat de onderneming over 10 jaar succesvol is (21,9%).

Van alle respondenten geven er 155 aan, dat dit hun eerste onderneming is (82,9%). Slechts 32 respondenten hebben vóór deze onderneming al een andere onderneming gehad (17,1%).

Van deze 32 respondenten die al eerder een onderneming hebben gehad geven er 9 aan, dat deze eerdere onderneming failliet is gegaan (28,1%). En van deze 9 respondenten geven er 4 aan, dat de onderneming in de eerste 5 jaar na de oprichting failliet is gegaan (44,4%).

Ruim de helft van de respondenten ligt, betreffende de onderneming, nergens wakker van en slaapt als een roos (55,6%). Bijna een kwart van de respondenten ligt wakker van dagelijkse beslommeringen (21,4%).

Met betrekking tot de kleding van de ondernemer; meer dan de helft van de ondernemers draagt geen stropdas tijdens het werk (56,1%). Bijna een derde van de respondenten draag alleen een stropdas als hij/zij belangrijke klanten ziet (31,6%).

De inrichting van het bedrijf komt in bijna een kwart van de gevallen bij de Overtoom of een andere kantoorinrichter (24,1%). Ook in een kwart van de gevallen komt de inrichting bij de IKEA vandaan (22,5%).

Op de vraag hoe ondernemers zichzelf zien, antwoordt iets meer dan 40% dat hij of zij zichzelf ziet als het schaap met de vijf poten (41,2%). Bijna een derde van de respondenten ziet zichzelf als meewerkend voorman (30,5%).

Het grootste deel van de respondenten is alleen voor de meest noodzakelijke dingen verzekerd zoals als auto en aansprakelijkheid (40,1%). Ruim een kwart van de respondenten is voor alle mogelijke risico’s verzekerd (27,3%).

De belangrijkste eis die aan de adviseur gesteld wordt is, dat hij/zij deskundig is (81,9%). Respondenten vinden het niet erg belangrijk dat de adviseur de laagste prijs vraagt (2,2%) of dat hij/zij snel werkt (2,2%).

Met dank aan De Goudse Verzekeringen en

ondernemersmagazine Sproud.

| juli 2008 | Voorkeuren | opinie |

| BUSINESS | noord-limburg | |

Werknemers zijn files zat

Ongeveer een half miljoen Nederlanders overwegen een zoektocht naar een andere baan dichter bij huis vanwege het fileleed en lange reistijden met het openbaar vervoer.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Blauw Research heeft uitgevoerd in opdracht van het uitzendconcern Randstad. Voor het onderzoek werden 809 werkenden ondervraagd. Het onderzoek toont volgens Randstad aan dat de fileproblematiek voor veel onvrede zorgt onder werkenden. De files worden steeds vaker genoemd als reden voor vertrek. Ongeveer een miljoen mensen kampen wekelijks minimaal drie dagen met een langere reistijd als gevolg van files en vertraging in het openbaar vervoer. Een kwart van alle werknemers is zeker één keer per week langer onderweg van of naar het werk.

Veel Nederlanders vinden dat het probleem steeds groter wordt. Twee op de drie deelnemers aan het onderzoek van Blauw Research ervaren dat de reistijd de afgelopen vijf jaar structureel is toegenomen. Een meerderheid in deze groep is ontevreden over de tijd die men kwijt is om van en naar het werk te reizen. Twintig van de honderd werknemers slapen elke werkdag minder dan gewenst als gevolg van de steeds langere reistijden. De fileproblemen en ov-vertragingen hebben volgens de respondenten ook negatieve gevolgen voor de werktijd en het privéleven. Werknemers die kampen met lange reistijden, vinden dat werkgevers hen kunnen helpen met flexibele werktijden en werk aan huis. Ongeveer de helft van deze groep vindt dat hun baas onvoldoende mogelijkheden biedt voor thuiswerken.

MKB ontevreden over arbeidsbemiddeling

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn slecht te spreken over de arbeidsbemiddeling in Nederland. Ruim de helft vindt de werklozen die het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), uitkeringsinstantie UWV en gemeenten naar hen doorsturen onvoldoende gemotiveerd. Bovendien beschikken zij vaak niet over de juiste opleiding.

Dat blijkt uit onderzoek dat MKB Nederland, de werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf heeft laten uitvoeren. CWI en UWV zijn onvoldoende op de hoogte van wat voor mensen het bedrijfsleven zoekt. Ook hebben ze te weinig inzicht in de capaciteiten en motivatie van de werkzoekenden die zij aan werk proberen te helpen. Op die manier vindt de werkloze geen baan en de ondernemer geen geschikt personeel, aldus MKB Nederland.

Ruim de helft van de mkb-ondernemingen zegt de komende twaalf maanden extra personeel nodig te hebben. Acht op de tien hebben veel moeite geschikte mensen te vinden. De bedrijven hebben behoefte aan een vaste adviseur die het bedrijf kent en helpt bij het werven van mensen. De overheid moet zo snel mogelijk zorgen voor minimaal 250 van deze adviseurs, vindt MKB Nederland.

Het CWI moet veel sneller in kaart brengen wat werkzoekenden die zich inschrijven, kunnen, welke opleiding ze hebben en welke scholing eventueel nodig is. Dat moet al in de eerste twee weken na inschrijving geschieden, in plaats van na zes maanden zoals nu gebeurt. Daarmee gaat kostbare tijd verloren omdat iemand juist de meeste kans heeft op een baan wanneer hij nog maar kort werkloos is.

| | noord limburg | BUSINESS|

| business news | juli 2008 |

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by