Forum bedrijfsevents

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2007

Meer beleving in events

In hoeverre is Noord Limburg een geschikte regio voor bedrijfsevents? Men moet er concurreren met het zuiden, met de Veluwe, met de Achterhoek. Toch zijn er genoeg bedrijven die iets te bieden hebben wat betreft bedrijfsevents, incentives, sportief vertier en activiteiten in de vrije natuur. Tijd voor een forum met vijf spelers in deze branche. Plaats van samenkomst: hotel Château Holtmühle te Tegelen.

| | noord limburg | BUSINESS|

| forum | Events | oktober 2007 |

Deelnemers

Het gezelschap neemt plaats in de rijkelijk gedecoreerde vergaderzaal van het hotel. Stuk voor stuk stellen de deelnemers zich voor. Zo is daar Frank Kuijpers, verbonden aan De Kasteelboerderij te Horst. In deze bijzondere en historische boerderij uit 1744 worden o.a. trainingen, evenementen, bruiloften, productpresentaties en themafeesten georganiseerd. Alsof de locatie zelf nog niet genoeg biedt, is het ook mogelijk om professionele acteurs, vuurspuwers of muzikanten in huren voor uw eigen locatie of evenement. Een themafeest in stijl? Bourgondisch genieten van een zelfgemaakte maaltijd? Het kan bij De Kasteelboerderij. Ook waterskischool Venlo-Kessel is vertegenwoordigd in de persoon van Miriam Linders–Duckers. Samen met haar partner begon ze zeven jaar geleden dit bedrijf, naast hun gewone baan. Ze noemt het dan ook een uit de hand gelopen hobby. Tijdens de weekenden kunnen bedrijven en particulieren leren waterskiën met een officiële instructeur. Een sportief event kan hier geboekt worden. Ook wakeboarden, funband varen en banaanvaren behoort tot de mogelijkheden.

Minder ‘spectaculair’, maar minstens zo leuk is een bezoek aan Hoeve de Middelt te Kessel, midden in het groen aan de oevers van de Maas. Hier ontvangen Suzan en Gerrie Mertens mensen die willen genieten van rust, ruimte in combinatie met leuke activiteiten met ‘de boerderij’ als centraal thema. Neem boerengolf, een spelletje dat steeds populairder wordt en hier gespeeld kan worden temidden van grazende koeien. Of huur een solex voor een prachtige tocht langs de Maas. Het is ook mogelijk om tandemfietsen te huren voor een tocht langs prachtige paden. Een aanrader voor bedrijven die eens iets anders willen. Iets authentieks, iets origineels. Gerrie Mertens vertelt erover.

Ook John Raadschelders heeft gereageerd op onze uitnodiging. Hij is directeur van J.R Consultancy in Venray, dat zich bezighoudt met advies en organisatie van internationale evenementen, met nadruk op sportactiviteiten. Hij ontwikkelt beleidsplannen, regelt sponsors en contractopstelling, maakt draaiboeken en draagt zorg voor de PR. Raadschelders heeft zijn sporen inmiddels verdiend: hij was bijvoorbeeld betrokken bij het beleidsplan Sydney 2000 voor de Nederlandse Triatlon Bond. Ook reguliere bedrijven kloppen bij hem aan voor het ontwikkelen en uitvoeren van een event. Raadschelders heeft plaatsgenomen naast de jongste forumdeelnemer van vandaag: Roy Niëns. Hij is horecamanager bij Niëns in Maasbree. Dit restaurant is een begrip, een familiebedrijf sinds vier generaties. Men biedt een restaurant, een café, bowlingbanen, partycentrum en cateringbedrijf in één. De zaal wordt menigmaal gebruikt voor de meest uiteenlopende events.

Economie

De eerste en meest voor de hand liggende vraag komt ter tafel. Hoe gaat het met de branche? Niëns, die dagelijks zicht heeft op het uitgavenpatroon van klanten, neemt als eerste het woord: “We merken dat zowel particulieren als bedrijven wat meer te besteden hebben. Ik merk het aan de offertes. Een paar jaar terug werd er eerst kritisch vergeleken, nu is men geneigd om eerder het hele pakket af te nemen. Wat dat betreft is ‘the sky the limit’. Hij krijgt bijval van Kuijpers, die een kleine nuance toevoegt: “Ik denk ook dat er meer besteed wordt, maar dan vooral per persoon. Doordat partners veelal thuisblijven is er meer geld. Het mag vandaag de dag allemaal iets luxer, iets meer kwaliteit. Ik zou het omschrijven als ‘meer diepgang’. Naast bowlen, wat trouwens altijd een leuke en veilige keuze is, zijn mensen op zoek naar vernieuwing, naar beleving.”

Bij waterskischool Venlo-Kessel weten ze er alles van. Prikkeling, iets origineels en gedenkwaardigs bieden, daar draait het allemaal om. Linders-Duckers: “Wij kregen steeds meer vraag naar waterskiclinics, vandaar dat we besloten om er een echt bedrijf van te maken, zij het dan enkel gedurende de weekenden en incidenteel door de week. Gaandeweg zijn daar zaken bijgekomen zoals het banaanvaren, funbandvaren en het wakeboarden. Het hangt natuurlijk ook af van de aard en de omvang van een bedrijf, maar we proberen zo toegankelijk mogelijk te zijn. Ook zijn er speciale arrangementen voor bedrijven met een beperkt budget.” Volgens Raadschelders was het voor de branche weliswaar iets moeilijker de afgelopen jaren, maar hij is ervan overtuigd dat de eventbedrijven die kwaliteit bieden, altijd floreren.

Onderscheiden

Hij legt uit: “In mindere tijden kijken bedrijven wat kritischer naar de uitgaven, maar als je je weet te onderscheiden, komt men toch wel. Zorg ervoor de prijs en geleverde dienst in balans zijn, zorg dat de veiligheid gewaarborgd is en regel de afwikkeling correct, dan zullen bedrijven voor jou kiezen. Ik zie overigens dat het aantal deelnemers per event juist wél stijgt.” Raadschelders weet waar hij over praat. Hij is de spreekwoordelijke regisseur achter menig groot evenement. Aan hem de taak om te zorgen dat alles klopt. Hij vervolgt: “Het is verder heel belangrijk om gevonden te worden via internet. Iemand die googlet op bijvoorbeeld boerengolf, moet meteen op jouw website komen. Dat is cruciaal.”

Hij maakt een mooi bruggetje naar het product van Gerrie Mertens. Tik ‘boerengolf Limburg’ in bij Google en je bent meteen op de website van Hoeve de Middelt. Mertens lacht: “Er zijn vandaag de dag veel bedrijven die boerengolf aanbieden, omdat de populariteit groot is. Dan is het inderdaad de kunst om erbovenuit te springen. Door bijvoorbeeld te zorgen voor een overkapte schuur, voor vergadermogelijkheden en voor extra arrangementen die aansluiten op het thema boerderij.” Ze doelt op solexrijden, een rondvaart over de Maas, boerenspellen en tandems. Ook Mertens merkt een lichte stijging in het aantal boekingen, een teken dat het de goede kant opgaat. Kuijpers haakt kort in op het belang van websites. “Presentatie is één, maar je schept wel meteen bepaalde verwachtingen die je wellicht niet waar kunt maken. Het is lastig om kwaliteit op een website weer te geven. Mond-tot-mondreclame is ook belangrijk, al gaat dat wat langzamer.”

Later op de avond gaan enkele deelnemers naar een bijeenkomst van de VVV over regiopromotie. Tijdens het forum wordt alvast een voorzetje gegeven. Bijvoorbeeld door Niëns. “Zakelijk gezien wordt Noord Limburg naar mijn mening te weinig gepromoot. Dat heeft in de eerste plaats te maken met bezuinigingen. We hebben de Maas, we hebben het mooie landschap, maar er is zoveel meer te verkopen. Concreet zou ik graag zien dat regiostimulering naar een hoger niveau gebracht wordt.” Dat begint wat hem betreft in eigen huis. Als manager is hij voorzichtig bezig met een kleine vernieuwingsslag in het restaurant. Verbreding van de kaart, nieuwe elementen in de aankleding. Behoedzaam maar zeker.

Pluspunten

Noord Limburg heeft genoeg zaken om mee naar buiten te treden, zo is de mening van Raadschelders. Hij somt op: “We hebben bedrijven van internationale allure, een nuchtere mentaliteit en een aangenaam ondernemersklimaat. Het is inderdaad de kunst om dat goed te verkopen. Bovendien is een goed evenement positief voor je naamsbekendheid. Een spetterend feest heeft economische impact. Lokale overheden zouden meer moeten samenwerken op dat gebied, in plaats van het beschermen van de eigen belangen. Dus meer over de grens kijken.”

Het kost de forumdeelnemers niet veel moeite om de sterke punten van de regio te noemen. Linders-Duckers: “Wij wonen in een Euregio: vanuit Duitsland en België is men zo in heel Limburg. Voor de natuurliefhebber is er natuurschoon in overvloed. Om te wandelen en te fietsen: de Maaswaarden langs de Maas, de Maasduinen, de Maasplassen, het Leudal, de Peel, heides, prachtige bossen, landschappen en ga zo maar door.”

Rust en ruimte, zo typeert Mertens ‘haar’ werkgebied. “Vergelijk het eens met de Randstad. Mensen uit de grote steden komen hierheen voor een stuk ontspanning, voor de ambiance. Wij vinden het allemaal heel gewoon maar je moet die elementen zien als unieke punten. We hebben ‘helaas’ grote concurrentie van het zuiden, van de Ardennen en van Maastricht. Dat spreekt toch meer tot de verbeelding.” Kuijpers denkt wel te weten waarom de gemeentes in Noord Limburg terughoudend zijn in hun promotie-uitgaven. “De Floriade komt eraan, dus iedereen houdt het kruit droog. Het wordt immers een miljoenenproject. Men houdt het geld in de zak.”

Heikel

De Floriade, een heikel punt, zo blijkt. Niet iedereen gelooft dat dit mega-evenement direct voordeel oplevert. Wederom Kuijpers. “Men beloofde dat het lokale bedrijfsleven mee zou profiteren door opdrachten, maar ik zie er niets van terug. Men huurt vrolijk iemand uit Groningen voor de catering en iemand uit Amsterdam voor de promotie. Aan de andere kant wil de organisatie wel dat wij als bedrijf geld pompen in de Floriade. Daar pas ik dus voor.”

Raadschelders ziet wel kansen: “Ik ben met Horst aan de Maas, Provincie Limburg en Huis van de Sport aan het kijken op welke manier we Noord Limburg en de Floriade middels sportevenementen kunnen laten profileren. Ik zien daar geweldige mogelijkheden in het voortraject maar ook voor erna. Topevenementen zijn ideale marketingmiddelen op deze manier.” Linders-Duckers: “De Floriade is wel een grote kans om onze regio toeristisch sterk te profileren. Daar gaan we naar mijn gevoel allemaal van mee profiteren. Je kunt er als bedrijf op inspelen.” Wellicht een punt voor een volgend forum. De forumleden praten verder nog over het belang van teambuilding, doelgroepen en meer eventgerelateerde zaken. We sluiten af met een heerlijk diner, geserveerd in de sfeervolle kelder van Château Holtmühle. “Een leuke bijeenkomst. Ook prettig om eens met collega’s uit de branche te praten en ideeën uit te wisselen”, aldus een van de deelnemers. Er is in elk geval genoeg stof voor het volgende Noord Limburg forum.

Gerrie Mertens

| oktober 2007 | Events | forum |

Roy Niëns

John Raadschelders

| BUSINESS | noord limburg | |

Stap binnen in de wereld van gezelligheid en ontspanning bij

Hostellerie de Neerhof

in Kessel.

Gelegen aan een unieke lokatie aan de Maas

en aan de voet van ruine “kasteel de Keverberg”.

Lekker genieten op ons terras of in ons sfeervolle restaurant.

Daarbij kunt u overnachten in een van onze hotelkamers.

Onze lokatie leent zich bij uitstek voor een bedrijfsfeest of presentatie.


Hostellerie de Neerhof
Kasteelhof 1
5995 BX Kessel
T 077-4628462
F 077-4628469

www.deneerhof.nl   

info@deneerhof.nl

Frank Kuijpers

Miriam Linders–Duckers

delen:
Algemene voorwaarden