Multicopy

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2007

MultiCopy verlegt grenzen

‘Wie groot wil zijn

moet zichzelf ook

groot presenteren’

Grootformaat prints bieden veel nieuwe mogelijkheden aan bedrijven en organisaties. Het is gemakkelijk en betaalbaar om prachtige posters, presentatiewanden, displays en zelfs complete stands te maken. MultiCopy is specialist in grootformaat. Of het nu gaat om een presentatiewand van 10 bij 3 meter of een enkele poster, grootformaat is voortaan bereikbaar in Noord-Limburg.

| | noord limburg | BUSINESS|

| web-to-print | Multicopy | oktober 2007 |

Ondernemer Math Fredrix van MultiCopy Weert: “Mensen reageren altijd aangenaam verrast als ze een print op grootformaat ophalen. Het zijn de afmetingen die indruk maken. Maar ook de kwaliteit van de moderne printtechnieken, de mooie kleuren en natuurlijk de interessante prijs. Want je hoeft als bedrijf geen groot budget te hebben om grootformaat te gebruiken.”

Onbeperkte mogelijkheden

De toepassingen van grootformaat prints zijn bijna onbeperkt. Collega Harrie van Vught (van MultiCopy Venlo): “Bij MultiCopy maken we echt van alles. Zo hebben we een aantal complete tentoonstellingen gemaakt. Van een overzichtstentoonstelling van Suske & Wiske in het Stedelijk Museum in Zwolle tot aan de aankleding van een showroom voor een autobedrijf. We maken reclameposters tot aan winkeldisplays; we maken bouwborden maar ook foto’s op canvas die helemaal als ‘schilderij’ zijn afgewerkt. Van A2 tot zelfs honderden vierkante meters.”

Talloze uitvoeringen

Math Fredrix: “Grootformaat prints geven een heel nieuwe dimensie in presentatie. Neem alleen al de receptie van een bedrijf. Als daar een supergroot billboard aan de muur hangt met daarop de producten die het bedrijf verkoopt. Of een foto van de mensen die er werken. Het geeft een heel andere uitstraling. “Soms maakt zo’n presentatiewand een groter verschil dan een geheel nieuwe inrichting. Je kunt dingen laten zien die anders onmogelijk waren. Het geeft informatie, maar ook allure. Het fleurt op, is dus decoratief en het straalt trots uit. Trots op het bedrijf, trots op de producten, trots op de mensen die er werken.” Harrie van Vught is helemaal enthousiast over wat allemaal kan. “Door de toepassing van verschillende materialen kun je grootformaat extra dimensies geven. Bijvoorbeeld kunststof voor buitengebruik. Of geplakt op dikker materiaal. Of afgewerkt tot een display dat zo uitgerold kan worden tot een manshoge standaard. Of als balie.”

Tijdelijke campagnes

Math Fredrix: “We zien ook het intern gebruik van grootformaat toenemen. Bedrijven die interne motivatiecampagnes als posters uitvoeren. Of mission statements groots in het bedrijf ophangen. Grootformaat posters kosten vaak nog maar enkele tientjes, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.”

“Omdat we grootformaat digitaal produceren, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld elke poster anders te laten zijn. Je kunt ze zelfs personaliseren op afdelingsniveau, locatieniveau, plaats en ga zo maar door. Tien verschillende posters van elk één stuk? Het kan. Dezelfde poster maar dan in andere kleuren? Kan ook.”

Professioneel ontwerp

Harrie van Vught: “Vaak kan gebruik gemaakt worden van intern gemaakte documenten. Van digitale foto’s met een hoge resolutie en de gangbare opmaakprogramma’s. Maar natuurlijk kunnen wij bij MultiCopy ook de vormgeving verzorgen. We hebben de mensen en creativiteit in huis om er iets heel bijzonders van te maken.

“Grootformaat vereist een iets andere manier van denken bij het opmaken. Voorkom bijvoorbeeld veel tekst en laat vooral het beeld voor zichzelf spreken. Alles wordt sterk uitvergroot. Niet alleen letterlijk, maar ook de boodschap wordt grootser. Daar moet je dus wel rekening mee houden.”

Variatie

Math Fredrix: “Grootformaat posters waren vroeger alleen voorbehouden aan grote bedrijven. Dat kwam omdat de oplages groot moesten zijn en de drukkosten hoog waren. Omdat nu zelfs het maken van een enkele poster al mogelijk – en betaalbaar – is, zijn er veel nieuwe toepassingen ontstaan. Zelfs complete grootformaatcampagnes met steeds actuele uitvoeringen. Denk bijvoorbeeld aan kleurenposters voor evenementen. Of kleine postercampagnes in de stad. Je kunt als het ware op een heel nieuwe manier gaan denken. Groot denken. Zonder beperkingen.”

Bouwtekeningen

MultiCopy print ook bouwtekeningen op grootformaat. Harrie van Vught: “We hebben de modernste apparatuur om grote documenten te scannen en te printen. Maar ook om prints te maken van digitale bestanden uit CAD-programma’s en van PDF’s. Het mooie is dat we dezelfde apparatuur ook kunnen gebruiken voor grote zwart-wit posters tot A0 formaat. Bijvoorbeeld voor stoepborden of actieposters. En dan kost zo’n poster vaak minder dan 5 euro.” Als bedrijven groter willen denken en doen, dan is een afspraak bij MultiCopy een eerste stap. Gelukkig zit er altijd een MultiCopy in de buurt. Want met 80 vestigingen en ruim 45.000 klanten in het MKB is MultiCopy beslist de grafische partner bij uitstek voor het bedrijfsleven.

MultiCopy maakt zelfs complete tentoonstellingen

Harrie van Vught: “We hoeven niet meer in

beperkingen te denken.”

| oktober 2007 | Multicopy | web-to-print |

Math Fredrix: “Wie groot wil zijn moet zich ook groot presenteren.”

Professionele, moderne productieprocessen in grootformaat

| BUSINESS | noord limburg | |

MultiCopy venlo

Jan van Riebeeckweg 13 5928 LG Venlo

Tel. 077-323 54 54 www.multicopy.nl/venlo

MultiCopy weert

Beekstraat 59 6001 GH Weert

Tel. 0495-54 77 77 www.multicopy.nl/weert

Grootformaat displays binnen handbereik

Beter voorkomen

dan genezen

In veel bedrijven wordt de hele dag gecommuniceerd. Om de medewerkers te bereiken, gebruiken werkgevers een flink aantal (nieuwe) media zoals e-mail, intranet, telefoon, weblogs, websites, instant messaging (IM), webconferencing, Post-its, interne memo’s, SMS-berichten, nieuwsbrieven en interne magazines. Maar is dit effectief? Nee, zegt softwarebedrijf Netpresenter. Steeds meer medewerkers dreigen ten prooi te vallen aan MTS, ofwel Multi Tasker Syndrome, en dat heeft een dramatisch effect op de productiviteit.

| | noord limburg | BUSINESS|

| trends | oktober 2007 |

MTS is een groeiend probleem. Van medewerkers wordt verwacht dat ze continu bereikbaar zijn en direct reageren op e-mails, IM-berichten, enzovoort. Maar dit heeft een negatief effect op de productiviteit, zegt Frank Hoen, directeur van Netpresenter. “Door de communicatiestrategie eens goed onder de loep te nemen en een aantal kleine veranderingen aan te brengen, is een heleboel te winnen. Als een fulltime medewerker na deze aanpassingen iedere dag een uur langer effectief kan werken, scheelt dat per werknemer anderhalve maand aan werktijd per jaar. En dat uur per dag is zeker niet onrealistisch als je weet dat de gemiddelde medewerker 12,5 tot 25 procent van zijn tijd bezig is met e-mail.”

Multi-tasken is niet slecht. Het streven is zelfs goed: je wilt meer gedaan krijgen in minder tijd. Al die verschillende media zorgen er echter voor dat medewerkers nergens hun volledige aandacht op kunnen richten. “Terwijl je juist dan het meest productief bent,” vervolgt Hoen. “Al die nieuwe technologieën bieden unieke kansen; communiceren ging nog nooit zo snel. Alleen moeten bedrijven inzien dat niet alles direct gecommuniceerd hoeft te worden. Als medewerkers voortdurend onderbroken worden, daalt de productiviteit.”

Om bedrijven te helpen MTS te voorkomen, biedt Netpresenter 10 tips:

‘Always-on mentaliteit’

Veel bedrijven willen dat hun mensen altijd bereikbaar zijn. Wanneer medewerkers echter steeds gestoord worden, heeft de always-on mentaliteit een averechts effect. Moedig medewerkers dus aan om selectief om te gaan met nieuwe media. Door bijvoorbeeld eerst een taak af te maken en dan pas e-mail te checken. Of door niet toe te geven aan de Blackberry-stress. Zeker bij kennistaken zoals schrijven of programmeren, is het noodzakelijk om tijd in te plannen om deze af te maken, bijvoorbeeld thuis of achter gesloten deur. En door alle communicatiemedia heel even uit te zetten.

Niet storen

Zorg dat de interne communicatie medewerkers niet stoort. Vooral bij werk dat concentratie vereist, duurt het minstens 20 minuten voordat een medewerker weer helemaal ‘in de taak’ zit. Een oplossing is om de tijd dat medewerkers niet aan het werk zijn, te benutten voor interne communicatie. Te denken valt hierbij aan schermen met intern nieuws in kantines, bij koffieautomaten of aan het gebruik van een screensaver met nieuws.

De essentie

Interne nieuwsberichten zijn vaak uitgebreid en houden medewerkers lang van het werk. Vaak kan het bericht in een paar korte zinnen worden samengevat. Voor meer informatie kan worden doorverwezen naar een persoon die meer weet over het onderwerp.

De doelgroep

Beperk de groep die je een bericht stuurt. Veel medewerkers ontvangen meer informatie dan ze nodig hebben voor hun werk; neem de beroemde ‘to all’-e-mails. Hoewel veel informatie niet relevant is voor de ontvanger, moet alle informatie wel gelezen worden.

Markt en medewerkers

Bedrijven zijn soms gedwongen om cijfers of nieuws over overnames eerst aan de markt bekend te maken. Dit soort nieuws heeft altijd een grote impact op werknemers en zij willen dit niet van een externe nieuwsbron horen. Door medewerkers tijdig te informeren, kunnen bedrijven zorgen dat deze zich meer gewaardeerd voelen. Zorg daarom dat belangrijk bedrijfsnieuws gelijktijdig naar de markt en naar de medewerkers wordt gecommuniceerd. Wel is het belangrijk het nieuws persoonlijk naar de medewerkers te brengen. Een medium dat het initiatief aan de medewerker overlaat, zoals het intranet, is in dit soort gevallen niet geschikt.

Minder media

Focus op een beperkt aantal media om te communiceren met medewerkers. Zo voorkom je dat medewerkers het gevoel hebben dat ze overspoeld worden door informatie.

Effectief medium

Onderzoek bij wat voor soort berichten welk medium het meest effectief is. Soms verschilt het meest effectieve medium per type medewerker. Zo zal een verkoper die veel reist, beter te bereiken zijn per e-mail of telefoon, en fabrieksmedewerkers beter via grote schermen.

De urgentie

Maak onderscheid tussen belangrijk, urgent en leuk, niet-urgent nieuws. Niet-urgent nieuws hoeft bijvoorbeeld niet door middel van een dwingend medium te worden gecommuniceerd, maar kan ook in een intern magazine worden meegenomen.

Gebruik van media

Spreek regels af voor het gebruik van media als e-mail en IM. Zo kunnen deze media op een efficiëntere manier worden ingezet. Zo kun je afspreken om alleen een IM-bericht te sturen met informatie waar iemand om gevraagd heeft. Ook één van de grootste productiviteitskillers, het sturen van ‘reply to all’-mails in reactie op bedrijfsbrede e-mails, zou hierbij moeten worden meegenomen.

E-mailgebruik

Neem het gebruik van e-mail door uw medewerkers onder de loep. Veel medewerkers weten niet hoe ze efficiënt met dit medium om moeten gaan, terwijl mail het meest gebruikte medium binnen bedrijven is. Training kan medewerkers bijvoorbeeld leren om de inbox niet als to-do lijst te gebruiken en niet altijd allerlei mensen op mail te cc-en.

| oktober 2007 | trends |

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden