Kantoorinrichting

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2007

Gebruikt of nieuw, lifestyle is hot

De kantoormeubelmarkt speelt in op de vraag naar lifestyle. Als de mens zich prettig voelt op zijn werk produceert hij meer en dus sluipt de huiselijke sfeer de Nederlandse kantoorgebouwen in. De producten worden exclusiever, maar een andere trend is ook zichtbaar: het mag goedkoper.

| | noord limburg | BUSINESS|

| kantoormeubelen | Trends | oktober 2007 |

Een huiselijke sfeer op kantoor verhoogt de productie, maar ook thuis wordt meer gewerkt. Het aantal files neemt toe en dus zoeken werknemers een kantoor dichter bij huis of ze werken vanachter de keukentafel, maar dan moet de eetkamerstoel wel goed ondersteunen en het werkblad verstelbaar zijn in hoogte.

“Beide sferen groeien naar elkaar toe”, zegt Remon van Rijn van meubelfabrikant Ahrend. Het bedrijf dat al sinds 1896 kantoormeubelen maakt is een grote speler in het onderwijs en de zorg. “Wij gebruiken stoffen, materialen en kleuren die zowel zakelijk als huiselijk ogen. Steeds meer moeten we kijken naar de behoefte van de klant en wat het bedrijf wil uitstralen. Meubilair speelt daarin een belangrijke rol.”

In juni bracht Ahrend de 800 op de markt, een multifunctioneel meubel. Het is een werktafel, eetkamertafel, hoge statafel, dressoir of lage zitbank en is leverbaar met een houten of glazen werkblad en een roestvrijstalen onderstel. Juist omdat de tegenstelling tussen het zakelijk-functionele design en de tendens naar meer decoratie in het meubel harmonieus is verenigd won het meubel in juni de designaward red dot: best of the best. Het is een voorbeeld van een meubel dat inspeelt op de veranderende markt.

Jaco Snip van het Veenendaalse bedrijf Kembo ziet ook op de werkplek zelf verandering. Zijn bedrijf kan een inrichting op maat maken, die ook reproduceerbaar is. Doordat ze specifieke meubelen maken en inhaken op de vraag van de klant zijn ze goed op de hoogte van de trends. “Er komen meer koffiecorners, contact- en vergaderruimtes en die worden sfeervol ingericht, dus op dat gebied vindt verrijking plaats”, aldus Snip. “Ondertussen vereenvoudigt de werkplek. Doordat de computer van ‘erbij’ naar hoofdinstrument is geworden worden de bureaus kleiner en is men niet meer gebonden aan een plek. De gebouwen worden opener. We zitten niet meer in dichte kantoortjes in een lange gang. Je ziet nu dus dat er ontmoetingsruimtes worden gecreëerd om de sociale component van het werk niet te verliezen.”

Bedrijven als Ahrend en Kembo groeien flink, zowel financieel als binnen hun branche. Grote bedrijven verbinden zich aan een huisstijl, hebben daarin steeds meer wensen en dat komt weer grotendeels door de aantrekkende economie. Toch is er ook een andere trend zichtbaar, want door de economische recessie van de afgelopen jaren kregen tweedehands kantoormeubelzaken een kans.

Markt

Michel ter Schegget van At Your Office Kantoormeubelen ziet dat niet alle bedrijven het geld hebben voor een geheel nieuwe inrichting. Zij gaan wel voor nieuwe bureaus, maar de delen die niet zo in het zicht staan kopen ze het liefst tweedehands. “Wij verkopen veel roldeurkasten en ladeblokken. Bedrijven werken allemaal met een budget en dus gaan ze shoppen om te kijken wat ze daarvoor kunnen krijgen.” At Your Office begon vier jaar geleden en ziet nog steeds een stijgende lijn.

Het Doetinchemse bedrijf Multiratio startte zeven jaar geleden. “Wij hebben de meeste producten nieuw en gebruikt en dus heeft de klant meer keuze”, zegt directeur Menno Koch. Klanten kunnen nieuwe meubelen met oude combineren en de zeven huislijnen die Multiratio heeft, maakt ze goedkoop. “Bovendien verkopen we onze bureaustoelen niet in tien verschillende kleuren, maar in twee. Per lijn is ons assortiment klein ja, maar in de verschillende prijsklassen en lijnen hebben we juist weer een heel ruim aanbod.”

Nog belangrijker voor de sterke groei die het bedrijf maakt is hun brede dienstverlening. Door de hele verhuizing op zich te nemen halen ze een organisatorische zorg bij hun klanten weg. Oude meubelen worden zonodig ingenomen of tijdelijk opgeslagen in hun magazijn. Het oude pand leveren ze schoon op en omdat de oude meubelen weer verkocht kunnen worden is er ook hier een financieel voordeel voor de klant. “Ook wij hebben in het begin moeilijke jaren gehad”, weet Koch. “Om ons te onderscheiden hebben we deze dienstverlening ontwikkeld.”

De voordelen van hun grote magazijn zijn legio. Sensire, een grote zorgaanbieder, heeft in de regio 150 locaties. Dat geeft veel circulatie van mensen en meubels. “Als er iets wijzigt kunnen ze de meubels in ons magazijn parkeren. Wij fotograferen de opstelling en met die foto’s bouwt de manager een voorraad op die hij ook weer kan aanspreken zodra dat nodig is.” Dat hun concept aanslaat merken ze aan het groeiende aantal klanten en het feit dat het vooral mond tot mondreclame is die hun winst doet toenemen.

De grote producenten hebben weinig last van het groeiend aantal tweedehands bedrijven. Ze hebben andere klanten en kunnen daardoor juist goed samenwerken. Al met al zorgt dat voor een brede dienstverlening in de markt. Snip: “We gebruiken elkaar in die markt. Ik houd me ook niet zo met die tweedehandsmarkt bezig en ben eigenlijk verbaasd dat ze groeit. Ik dacht eerlijk gezegd altijd dat de oude meubelen vooral naar Oost-Europa verdwenen.”

| oktober 2007 | Trends | kantoormeubelen |

| BUSINESS | noord limburg | |

To lease or not to lease

Wie op zoek is naar een manier om bedrijfsauto’s te financieren, komt terecht in een woud van aanbieders, constructies en mogelijkheden. Leasen is een veelvoorkomende optie. Is het ook de voordeligste? Op die vraag blijkt geen eenduidig antwoord, omdat een en ander afhankelijk is van de bedrijfsgrootte, financiële ruimte en persoonlijke wensen. Het totaalplaatje, daar gaat het om. Noord Limburg Business maakte een kort overzicht van de voordelen en wetenswaardigheden rondom deze vorm van autofinanciering.

| financieel management | Leasing | oktober 2007 |

Steeds meer ondernemers kiezen voor het leasen van een auto of zelfs voor het hele wagenpark. Het leasen van auto’s kan heel verstandig zijn: ondernemers hoeven op deze manier geen eigen middelen in te zetten, zodat het beschikbare geld op een andere manier kan worden aangewend. Voor veel ondernemers is gemak echter een veel belangrijker aspect. Een vast bedrag per maand, dus makkelijk te begroten. Bovendien voorkom je een hoop papierwerk, omdat de leasemaatschappij alle administratieve zaken afhandelt. Afschrijving? Verzekering? Diefstal? Allemaal zaken die je als leasenemer afwentelt op de leasemaatschappij.

Wie kiest voor leasing, heeft vervolgens te maken met drie verschillende vormen: operational lease, financial lease en sale and lease back. We lichten elke vorm kort toe. Eerstgenoemde is populair vanwege het gemak. De auto blijft eigendom van de maatschappij, die hem als het ware verhuurt aan een bedrijf. De maatschappij blijft ook verantwoordelijk voor onderhoud, verzekeringen en actie na schade of diefstal. Operational lease wordt ook wel aangeduid als Full Service Lease.

De tweede vorm betreft financial lease. In feite is dit een vorm van voorfinanciering. De auto wordt meteen eigendom na de volledige terugbetaling van de termijnen. Het bedrijf is nu zelf verantwoordelijk voor onderhoud en draagt ook het risico van veroudering en waardevermindering. In sommige gevallen profeer je bij deze vorm van investeringsaftrek. Dit geldt echter alleen voor bedrijfswagens en bestelauto’s. Personenwagens komen niet in aanmerking.

Tenslotte is er nog de sale and lease back constructie. Hierbij verkoopt de ondernemer zijn auto aan de leasemaatschappij om hem vervolgens meteen weer terug te leasen. Het geld uit de verkoop kan worden aangewend voor andere zaken. En net als bij de andere vormen van leasing, zijn de autokosten nu overzichtelijk en stabiel.

schade-afhandeling is gemakkelijker met leasing

De voordelen op een rijtje:

Meer financiële ruimte

Lease is een bescherming van werkkapitaal en heeft geen invloed op leencapaciteit

Timing

Als ondernemer ben je in staat om kapitaalgoed aan te schaffen op het moment dat het nodig. Beschikbaarheid van financiële middelen speelt dus minder een rol.

Slim besteden

Geld dat niet gebruikt wordt om een hele nieuwe auto aan te schaffen, kan nu gebruikt worden om bijvoorbeeld medewerkers, marketing of research te financieren.

Eenvoudig

Als leasenemer betaal je een vast bedrag per maand gedurende de leaseperiode, waardoor de kostenstructuur duidelijk is.

Veroudering

In de meeste gevallen blijft de financier zowel economisch als juridisch eigenaar. Zij draagt dus ook het (verouderings)risico van de wagen.

Ook al is leasing tegenwoordig gemeengoed, in Nederland lopen we achter in vergelijking met de rest van Europa. Neem Engeland, daar wordt ruim 20 procent van de bedrijfsmiddelen geleased. Hier is dat nog niet eens 10%. Deze cijfers gaan overigens niet alleen over auto’s, ook over bijvoorbeeld computers, hijskranen, zeecontainers en vliegtuigen.

| oktober 2007 | Leasing | financieel management |

de meest geleasde bedrijfsauto

Over leasing van auto’s doen de meest wilde verhalen de ronde. Vallei Business zet enkele punten op een rij. Plus een toelichting:

Leasing is per definitie duurder

Rekenvoorbeeld Audi A6. Cataloguswaarde bedraagt 50.000 en is te leasen voor 1033 gedurende 48 maanden. Totaalbedrag aan het einde van de rit: 49.584 euro. Volgens de ANWB is het bedrag in eigen beheer rond de 800 euro, inclusief afschrijving, verzekering, onderhoud en belasting. Hier komen de kosten van het wagenparkbeheer nog bij. Onder de streep is het bedrag ongeveer gelijk, het gaat dan om de restwaarde. Deze is bepalend voor winst of verlies aan het einde van de rit. In de meeste gevallen is de eigenaar beter af.

Elke leaseauto is een dikke bak

De top tien qua lease auto’s:

1 Volkswagen Passat 6 Peugeot 307

2 Volkswagen Golf 7 Volvo S40

3 Opel Astra 8 Renault Mégane

4 Ford Focus 9 Opel Zafira

5 Peugeot 206/207 10 Renault Scenic

Conclusie: Dat valt dus wel mee…

| BUSINESS | noord limburg | |

Bedrijfsleven luidt noodklok over milieuregels

De nieuwe milieuwetgeving dreigt ondernemers op te zadelen met allerlei soorten lastenverzwaringen. Dat staat in een brandbrief die de Bovag naar de bewindsvrouw en naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Vorig jaar heeft het parlement nog een motie aangenomen waarin zij duidelijk stelt dat de nieuwe milieuregels, die per 1 januari 2008 van kracht moeten worden, niet mogen leiden tot een stijging van de administratieve lasten en nalevingskosten voor de circa 400.000 bedrijven die onder de regels vallen. Een voorbeeld is het zwerfafval. Ondernemers moeten deze rommel volgens de bestaande regels in een straal van 25 meter rond hun bedrijf opruimen. In het laatste voorstel van de minister wordt de grens opgerekt naar 100 meter. “Het is misschien wat extreem gesteld, maar dat kan bij pompstations langs de snelweg leiden tot levensgevaarlijke situaties”, aldus een woordvoerder van de Bovag.

Leuker kunnen we het niet maken…

De belastingdienst houdt tot ver in 2008 chaos, waar particulieren en bedrijven slachtoffer van worden. Dat voorzien specialisten op de grote belastingadvieskantoren. De belofte van staatssecretaris De Jager (Financiën) dat dit jaar de automatiseringsproblemen verholpen zijn, is ‘totaal onrealistisch’. “Ook in 2008 zullen de problemen nog spelen”, aldus een fiscaal expert van KPMG. Vakgenoten bevestigen in De Financiële Telegraaf die conclusie, anoniem uit angst voor reacties van inspecteurs. “Het lijkt met alle problemen onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld het vooringevulde formulier inkomstenbelasting op 1 januari naar particulieren kan uitgaan”, zegt Onno Claus namens het College van Belastingadviseurs.

Onlangs bevestigde de belastingdienst de nieuwste fout: belastingadviseurs kregen de afgelopen periode honderden blauwe enveloppen met acceptgiro’s van klanten in huis. Die persoonlijke aanslagen stonden ten onrechte op naam van de belastingconsulent. “De omvang van de fout kennen we nog niet precies, maar binnen enkele weken moet dit opgelost zijn”, reageert een woordvoerster. “Dit is weer een probleem dat terug te voeren is op de geautomatiseerde systemen van de fiscus”, zegt Claus. Op 21 juni beloofde De Jager beterschap. Vijf dagen later kreeg een groot aantal belastingadviseurs voorlopige aanslagen inkomstenbelasting op hun kantooradres. Ook de bijbehorende acceptgiro’s staan op naam van de adviseurs, niet op die van de klant.

Lonen stegen in 2006

De lonen stegen afgelopen jaar meer dan verwacht, met gemiddeld 3,45%. Dit blijkt uit een jaarlijks beloningsonderzoek van Mercer Human Resource Consulting en salarisverwerker ADP Nederland. De stijging liep uiteen van 3,22% voor senior manager tot 3,68% voor een ondersteunend medewerker. Het onderzoek naar de salarisverhoudingen en arbeidsvoorwaarden in Nederland betreft meer dan honderd verschillende functies van (middel)grote bedrijven en instellingen. Dit jaar namen meer dan vijfhonderd organisaties deel aan het onderzoek. De salarissen die zijn onderzocht, variëren van 106.500 euro voor een algemeen directeur en de verdiensten van een schoonmaker die 21.800 euro per jaar krijgt. Er is uitgegaan van het basissalaris (op mediaanniveau) dat bestaat uit het overeengekomen bruto jaarsalaris, inclusief vakantiegeld, eventuele dertiende maand en vaste bonus.

| business news | oktober 2007 |

delen:
Algemene voorwaarden