Petto

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2007

| oktober 2007 | met: anton loeffen | Petto | column |

Vorig weekeind maakte ik een ballonvlucht. Fantastisch! We voeren van Katwijk naar Groningen. De Maas, huizen, bedrijven; alles ziet er zo geordend uit. Fietsers stoppen om omhoog te kijken, kinderen zwaaien. Je ziet allerlei dingen die je nieuwsgierig maken. Eigenlijk net Google Earth.

Anders

Google Earth behoort tot één van de meest prominente websites die de wereld voorgoed heeft veranderd. Iemand zei eens: “Ik hoef niet meer op vakantie, ik ga wel met Google Earth.” Waar internet in eerste instantie gebruikt werd om nieuwe dingen te ontdekken, zoomen mensen tegenwoordig in op zichzelf en hun eigen leefomgeving. Op sites als localpoint kun je precies vinden wat er zich in een bepaalde buurt afspeelt. Toets een postcode in en je ziet een overzicht van de websites, de buurtblog, de politieberichten, de postcodeloterijwinnaars, de benzineprijzen en webcams in die regio.

Privéfoto’s

Ook steeds meer gebruikers koppelen privé-foto’s van locaties op Google Earth. Dat gaat verder met Hyves, LinkedIn en MySpace. Plaatjes van huizen, maar ook van plekken waar degene op dat moment is. Compleet nieuwe communities worden gevormd. En binnenkort kun je op je telefoon zien waar ter wereld je familie en vrienden zijn. Daarmee zijn wereldwijde kennissen altijd in de buurt. Dus de oude tegeltjeswijsheid ‘beter een goede buur dan een verre vriend’ gaat niet meer op. Natuurlijk is een goede buur prettig, maar die verre vriend is niet meer zo ver weg. Die is dichterbij dan je denkt.

Anton Loeffen is directeur van Petto,

de enige automatiseerder die ondernemen leuker maakt.

a.loeffen@isleuker.nl

T (0485) 476190

www.isleuker.nl

Goede buren en

verre vrienden

Beter een goede buur dan een verre vriend. Soms vraag ik me af of deze oer-Hollandse tegeltjeswijsheid er nog wel toe doet. Tijden veranderen. De teksten op tegeltjes ook?

Managers mailen twee uur per dag

Europese managers besteden minstens twee uur per dag aan het lezen en beantwoorden van e-mails. Op ieder verstuurd mailtje volgen vier tot zes antwoorden. Een derde van die mails heeft weinig tot geen relevantie voor het werk. Dit blijkt uit onderzoek door het Henley Management College in Engeland, dat is uitgevoerd onder 180 managers in opdracht van Plantronics. Doorberekend betekent dit dat ruim tien jaar van het werkzame leven wordt besteed aan mailen, waarvan bijna 3,5 jaar weinig nut heeft. Het onderzoek wijst verder uit dat een onpersoonlijke werksfeer kan ontstaan wanneer e-mail op de verkeerde manier wordt ingezet. Ook kan de werknemer daardoor zijn motivatie verliezen om assertief te handelen. Het ouderwetse telefoongesprek blijkt veel effectiever. Eén telefoontje kan een hele reeks aan e-mails vervangen, stellen de onderzoekers.

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden