Life Style

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2007

Particulieren hebben het al lang omarmd en ook steeds meer ondernemers zien er het nut van: online netwerken via internet, via virtuele ontmoetingsplaatsen. Snel, efficiënt en doelmatig. Bovendien is het hierbij niet nodig om alle netwerkborrels af te struinen. We hebben een aantal van dit soort netwerken eens tegen het licht gehouden.

Net werken

| | noord limburg | BUSINESS|

| lifestyle | Netwerken | oktober 2007 |

Zo is daar Speedmeet, een soort zakelijke datingsite, waar leden de mogelijkheid hebben om een persoonlijk visitekaartje in te vullen. Hierop staan niet alleen de bedrijfsgegevens, maar ook een fotootje. Per dag ontvang je een willekeurig kaartje van een aangesloten bedrijf, waarna je kunt aangeven of je interesse hebt. Is er een match, dan kan je contact opnemen voor een vervolgafspraak. Het systeem is erg laagdrempelig, omdat je niet hoeft in te loggen; het visitekaartje wordt automatisch naar je e-mail verstuurd.

www.speedmeet.com

Daar waar de kracht van Speedmeet vooral zit in gemak en passiviteit, gooit OpenBC (Business Club) het vooral op de interactie tussen gebruikers. OpenBC is een wereldwijde community voor ondernemers en kan worden omschreven als het zakelijke broertje van Hyves. Gebruikers maken een profiel aan met naam, bedrijf, diensten, branche etc. Net als bij Hyves, is het mogelijk om via jou contacten te netwerken in andermans contacten. Zo ontstaat al snel een enorm netwerk met veel mogelijke leads. Gebruikers schrijven ook iets over zichzelf en er is mogelijkheid om een foto toe te voegen.

http://www.xing.com

Vergelijkbaar met Speedmeet, maar dan iets algemener: Biz-Netwerk. Biz staat voor Bedrijf In Zicht en is bedoeld voor bedrijven die via internet in contact komen met honderden potentiële klanten. Ook wisselen ondernemers hier ervaringen en ideeën uit en de redactie van Biz-Netwerk voorziet haar leden van het laatste nieuws op economisch gebied. Op de homepage wordt dagelijks een nieuw bedrijf gepresenteerd, compleet met naam, omschrijving, logo en contactgegevens; een prachtige en simpele manier om gevonden te worden door bedrijven. Verder organiseert Biz-Netwerk geregeld netwerkevenementen en bijeenkomsten.

www.biz-netwerk.nl

Offline

Daar sta je dan. Het glas in de hand, visitekaartjes in de aanslag, speurend naar een potentiële zakenrelatie. Hoe nu verder? Er zijn tientallen boeken verschenen over succesvol netwerken, maar lang niet elke ondernemer kent de fijne kneepjes. De ene ondernemer deelt meteen zijn kaartjes uit als waren het snoepjes, de andere komt niet verder dan ‘ja eh…iets met computers’, op de vraag wat voor soort bedrijf hij heeft. Een gouden formule bestaat helaas niet, maar er zijn wel enkele richtlijnen. We maakten een overzicht van de do’s en dont’s van netwerken.

De elevator pitch

Als ondernemer is het in de eerste plaats zaak om het ‘beginpraatje’ helder te hebben. In dit verband wordt ook wel gesproken over de ‘elevator pitch’. Dit is een korte en bondige presentatie, waarin je vertelt wie je bent en wat je doet. Vrij vertaald betekent elevator pitch een verkooppraatje in de lift, wat impliceert dat je in korte tijd in staat bent om een compleet beeld van je bedrijf te communiceren. Een ideale elevator pitch duurt dan ook niet langer dan een minuut. Een goede elevator pitch is niet alleen handig op netwerkbijeenkomsten; ook tijdens feestjes, congressen, seminars en zelfs in de pauze van een theatervoorstelling kan het zomaar gebeuren dat de juiste persoon interesse toont.

Een goed verhaal vereist een goede voorbereiding. Omdat elke situatie een ander karakter heeft, is het nuttig om je verhaal op te delen in onderdelen, zodat je bepaalde aspecten kunt benadrukken of juist weglaten, al naar gelang de situatie. Een goede pitch bevat vaak de volgende terugkerende elementen: studie en opleiding, werkervaring, vaardigheden en projecten, core-business en USP’s (Unique Selling Points). Denk ook aan werkwijze, specialisme of bijvoorbeeld gestelde doelen. Welke combinatie je ook gebruikt, wees enthousiast en gepassioneerd. Het is een open deur: geloofwaardigheid valt of staat met zelfvertrouwen. Eindig altijd met een wedervraag, wees oprecht geïnteresseerd. De gesprekspartner kan zo inschatten of jij geschikt bent voor die ene opdracht of in algemenere zin; of je nuttig kan zijn in zijn netwerk.

Overige zakelijke

netwerken

www.cbmc.nl -

Voor christelijke ondernemers

www.jongmkb.nl -

Voor jonge ondernemers

www.entrejeunes.nl -

Voor jonge vrouwelijke ondernemers

www.zzvn.nl -

Voor jonge zwarte vrouwelijke ondernemers

www.thevaluenetwork.org -

Voor directieleden, tevens met een onderafdeling voor startende ondernemers

www.gaybusiness.nl -

Spreekt voor zich

| oktober 2007 | Netwerken | lifestyle |

Zo is daar Speedmeet, een soort zakelijke datingsite, waar leden de mogelijkheid hebben om een persoonlijk visitekaartje in te vullen. Hierop staan niet alleen de bedrijfsgegevens, maar ook een fotootje. Per dag ontvang je een willekeurig kaartje van een aangesloten bedrijf, waarna je kunt aangeven of je interesse hebt. Is er een match, dan kan je contact opnemen voor een vervolgafspraak. Het systeem is erg laagdrempelig, omdat je niet hoeft in te loggen; het visitekaartje wordt automatisch naar je e-mail verstuurd.

www.speedmeet.com

Daar waar de kracht van Speedmeet vooral zit in gemak en passiviteit, gooit OpenBC (Business Club) het vooral op de interactie tussen gebruikers. OpenBC is een wereldwijde community voor ondernemers en kan worden omschreven als het zakelijke broertje van Hyves. Gebruikers maken een profiel aan met naam, bedrijf, diensten, branche etc. Net als bij Hyves, is het mogelijk om via jou contacten te netwerken in andermans contacten. Zo ontstaat al snel een enorm netwerk met veel mogelijke leads. Gebruikers schrijven ook iets over zichzelf en er is mogelijkheid om een foto toe te voegen.

http://www.xing.com

Vergelijkbaar met Speedmeet, maar dan iets algemener: Biz-Netwerk. Biz staat voor Bedrijf In Zicht en is bedoeld voor bedrijven die via internet in contact komen met honderden potentiële klanten. Ook wisselen ondernemers hier ervaringen en ideeën uit en de redactie van Biz-Netwerk voorziet haar leden van het laatste nieuws op economisch gebied. Op de homepage wordt dagelijks een nieuw bedrijf gepresenteerd, compleet met naam, omschrijving, logo en contactgegevens; een prachtige en simpele manier om gevonden te worden door bedrijven. Verder organiseert Biz-Netwerk geregeld netwerkevenementen en bijeenkomsten.

www.biz-netwerk.nl

Offline

Daar sta je dan. Het glas in de hand, visitekaartjes in de aanslag, speurend naar een potentiële zakenrelatie. Hoe nu verder? Er zijn tientallen boeken verschenen over succesvol netwerken, maar lang niet elke ondernemer kent de fijne kneepjes. De ene ondernemer deelt meteen zijn kaartjes uit als waren het snoepjes, de andere komt niet verder dan ‘ja eh…iets met computers’, op de vraag wat voor soort bedrijf hij heeft. Een gouden formule bestaat helaas niet, maar er zijn wel enkele richtlijnen. We maakten een overzicht van de do’s en dont’s van netwerken.

De elevator pitch

Als ondernemer is het in de eerste plaats zaak om het ‘beginpraatje’ helder te hebben. In dit verband wordt ook wel gesproken over de ‘elevator pitch’. Dit is een korte en bondige presentatie, waarin je vertelt wie je bent en wat je doet. Vrij vertaald betekent elevator pitch een verkooppraatje in de lift, wat impliceert dat je in korte tijd in staat bent om een compleet beeld van je bedrijf te communiceren. Een ideale elevator pitch duurt dan ook niet langer dan een minuut. Een goede elevator pitch is niet alleen handig op netwerkbijeenkomsten; ook tijdens feestjes, congressen, seminars en zelfs in de pauze van een theatervoorstelling kan het zomaar gebeuren dat de juiste persoon interesse toont.

Een goed verhaal vereist een goede voorbereiding. Omdat elke situatie een ander karakter heeft, is het nuttig om je verhaal op te delen in onderdelen, zodat je bepaalde aspecten kunt benadrukken of juist weglaten, al naar gelang de situatie. Een goede pitch bevat vaak de volgende terugkerende elementen: studie en opleiding, werkervaring, vaardigheden en projecten, core-business en USP’s (Unique Selling Points). Denk ook aan werkwijze, specialisme of bijvoorbeeld gestelde doelen. Welke combinatie je ook gebruikt, wees enthousiast en gepassioneerd. Het is een open deur: geloofwaardigheid valt of staat met zelfvertrouwen. Eindig altijd met een wedervraag, wees oprecht geïnteresseerd. De gesprekspartner kan zo inschatten of jij geschikt bent voor die ene opdracht of in algemenere zin; of je nuttig kan zijn in zijn netwerk.

entrejeunes voor jonge vrouwelijke ondernemers

| BUSINESS | noord limburg | |

Etiquette

In wezen gaat het bij netwerken om het bouwen van relaties. Relaties op basis van wederzijds vertrouwen en sympathie voor de andere partij. Wie de volgende ongeschreven regels in acht neemt, verhoogt de kans op een geslaagde ontmoeting en wellicht een vervolgafspraak:

Oprechte interesse: Een informeel gesprek beklijft alleen als de gesprekspartner het idee heeft dat de interesse authentiek is. Geveinsde belangstelling en verborgen agenda’s werken contraproductief; men heeft door dat je eigenlijk aan het vissen bent naar iets anders.

Wees subtiel: Begin nooit met lukraak ronddelen van visitekaartjes, nog voor je een gesprek bent begonnen. Bedenk dat het kaartje slechts een middel is en nooit een doel op zich. Wees daar dus terughoudend in. Het is ook niet de bedoeling om uw kersverse contacten de volgende dag meteen te bellen; dit staat opdringerig.

Lange termijn: Het is niet altijd even zinvol om van tevoren een schifting te maken tussen interessante en oninteressante contacten. Mensen die op het oog in een hele andere markt opereren, kunnen over een jaar ineens heel goed van pas komen. Niemand kan immers in de toekomst kijken.

zzvn voor allochtone vrouwelijke ondernemers

Zakenreiziger pakt steeds vaker trein

Bedrijven in Nederland bieden hun personeel naast de leaseauto steeds vaker een treinabonnement aan. Dat meldde NS maandag. Het vervoersbedrijf zag de verkoop van het aantal bedrijfsabonnementen sinds de eeuwwisseling met 64 procent toenemen. De toename komt volgens een woordvoerder van NS neer op enkele tienduizenden forenzen en zakenreizigers. Het bedrijf geeft uit concurrentieoverwegingen geen exacte cijfers. “Vooral organisaties die behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel lokken nieuwe werknemers met een ‘trein van de zaak’ “, stelt NS. Volgens de spooronderneming neemt de kracht van de leaseauto als personeelslokkertje af door de toenemende accijnzen, files en bijtelling. Het terugdringen van kosten is het belangrijkste argument voor bedrijven bij hun keuze voor de trein of voor een combinatie van vervoersmiddelen. Autokilometers zijn veel duurder dan treinkilometers en de administratie vergt veel tijd en geld. Als het personeel vaker de trein pakt, zijn minder parkeerplaatsen nodig. Het personeel profiteert ook. In tegenstelling tot bij de leaseauto hoef voor het privégebruik van een treinabonnement van de baas geen belasting te worden bijbetaald. Het gedoe met de registratie van ritten verdwijnt voor forenzen die voortaan de trein pakken.

WW’ers moeten sneller ‘mindere’ baan accepteren

Het kabinet wil werklozen sneller prikkelen om een baan te aanvaarden, ook al ligt die onder het niveau van hun opleiding en het werk dat ze voorheen deden. In de onlangs gepresenteerde begroting van het ministerie van Sociale Zaken staat dat per 1 januari 2009 de regels voor mensen met een WW-uitkering daartoe worden aangescherpt. Nu hoeven WW’ers die nog maar kort werkloos zijn, alleen op zoek naar werk dat aansluit bij hun opleiding, voormalige beloning en werkervaring. Pas na langere tijd dreigen sancties op de uitkering, als ze een ‘mindere’ baan weigeren. Nu moet volgens Sociale Zaken bijvoorbeeld een werkloze met een hbo-opleiding na een half jaar ook gaan zoeken naar een baan op mbo-niveau. Volgens Sociale Zaken is het van groot belang dat mensen zo snel mogelijk weer aan de slag komen, nadat ze werkloos zijn geworden. Want hoe langer mensen in de WW zitten, hoe moeilijker het wordt eruit te komen.

‘Limburg komt er in 2008 bekaaid af’

Er zijn enkele lichtpuntjes in de Miljoenennota, maar over het algemeen komt Limburg er bekaaid vanaf in de plannen van het kabinet voor het volgend jaar, zo vindt het provinciebestuur. Verheugd is gouverneur Frissen over de 45 miljoen euro van het Rijk voor het project Biomedische Materialen van DSM en een aantal kennisinstituten, waaronder de Universiteit Maastricht, al was eerder sprake van zestig miljoen. Voor een nieuwe aanlanding van de Noorderbrug in Maastricht wil het kabinet afhankelijk van de te kiezen variant tussen de 36 en de 272 miljoen euro uittrekken. De ingreep moet de doorstroom van verkeer bevorderen en vormt bovendien de aftrap voor het grote Belvédère-project in het noordwesten van Maastricht. Den Haag is ook bereid bij te springen bij het Greenport/Klavertje 4-project in Noord-Limburg, maar noemt daarvoor nog geen bedragen. Frissen denkt dat Limburg met projecten op het gebied van energie-opslag en zonne-energie flink kan profiteren van de forse investering in de stimulering van duurzame energie.

| | noord limburg | BUSINESS|

| business news | oktober 2007 |

| oktober 2007 | business news |

Winkeliers Venray: AH in centrum

Als supermarkt Albert Heijn uit het Venrayse centrum verkast naar industriegebied De Brier aan de rand van Venray, gaat winkeliersclub Venray Centraal naar de rechter. De ondernemersvereniging is niet te spreken over de verplaatsing van AH in 2011. Daarmee gaat het Venrayse centrum een grote trekker missen die volgens winkeliersclub Venray Centraal niet zomaar is opgevangen met enkele ‘leuke winkels’ of door ‘Venray op de schop’, de grote opwaardering van het centrum. Wethouder Lei Heldens van Venray kondigde onlangs aan dat AH over enkele jaren naar de huidige plek van AutoArena op De Brier verkast. Daarmee komt de gemeente tegemoet aan de roep om een nieuwe locatie van de supermarkt en tevens kan de gemeente dan een nieuwe doorsteek naar De Gouden Leeuw realiseren.

Veilig internet in het MKB

Staatsecretaris Heemskerk verrichtte onlangs de aftrap van de campagne Digibewust. Dit is een voorlichtingscampagne om MKB-bedrijven veiliger om te laten gaan met internet. Eén op de vijf bedrijven in het midden- en kleinbedrijf is wel eens het slachtoffer van digitale incidenten zoals virussen of spyware. Van deze bedrijven ondervindt 60% aanzienlijke schade. Om te zorgen dat de MKB-bedrijven zich bewuster zijn van de risico’s, is het Ministerie van Economische Zaken onlangs samen met het bedrijfsleven de campagne Digibewust gestart.

Na eerdere voorlichtingscampagnes gericht op onder meer jongeren, wordt nu dus extra aandacht besteed aan het MKB. Op www.digibarometer.nl kunnen MKB-bedrijven zelf testen hoe ze scoren qua beveiliging. Met die score kunnen zij hun voordeel doen en hun bedrijf daadwerkelijk beter beveiligen. Daarnaast worden alle data die via de website binnenkomen geanalyseerd, zodat bepaalde branches of groepen bedrijven nog gerichter kunnen worden geholpen om zich beter te beveiligen. De campagne loopt tot eind 2007. Zie voor meer informatie over digibewust: www.digibewust.nl.

Optimisme onder ondernemers en consumenten

Bedrijfsleven en consument zijn positief over de economie, zo blijkt uit de stemmingspeilingen van het CBS en de Europese Commissie. Medio 2003 bereikte het vertrouwen van consumenten en van ondernemers in de industrie, de bouw en de zakelijke dienstverlening een dieptepunt. Sindsdien is dit sterk verbeterd. Het huidige optimisme past in het beeld van hoogconjunctuur. Het consumentenvertrouwen neemt gestaag toe. De optimisten hebben inmiddels weer ruim de overhand op de pessimisten. In juni 2007 werd zelfs de hoogste stand van het consumentenvertrouwen in 6,5 jaar bereikt. Al meer dan een jaar is de stemming onder de industrieel ondernemers bijzonder goed. Dat geldt ook voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening.

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden