Column Rivez

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2008

| november 2008 | Rivez | column |

Its the economy…

Particuliere én bedrijfsmatige risico’s in de vastgoedsector kennen hun bedreigingen. Voor particulieren en bedrijven wordt het lastiger te financieren. De rente, de prijs van het geld staat onder een opwaartse druk. Dus prijsdrukkend op vastgoed én druk op de economische ontwikkeling. Een tweesnijdend zwaard, vraag het de bouwsector. Partijen dekken zich in, en worden compliant. Hierover verderop meer. Op het moment van schrijven buitelen de ontwikkelingen bij partijen in de financiële sector over elkaar heen. Het eind is nog niet in zicht.

En de ICT sector? De rol van de automatisering wordt steeds belangrijker in de huidige economieën. De arbeidsmarkt is echter continue krap. Behalve aan de financieringskant speelt de kredietcrisis hier ook een andere rol. Bedrijven maken pas op de plaats, moeten vooral compliant zijn. Hierdoor worden de eisen richting de ICT sector aangescherpt. In het geweld van wat er speelt bij de banken, zou je bijna vergeten dat dit ook de verzekeringsindustrie raakt. Op sommige fronten zelfs niet zachtzinnig! Banken en verzekeraars bewegen zich deels op dezelfde markten (denk aan de markt voor woninghypotheken). Zij hebben belangen over en weer en verzekeraars verzekeren kredietrisico’s (faillissementsrisico’s) van banken. Tel daarbij op het vernietigende beurssentiment en het tanende vertrouwen in de financiële wereld en de toon is gezet. Herverzekeraars ruiken bloed en een danige verharding van de markt zou wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren. De eerste tekenen zijn er.

Overheden grijpen in; kost wat kost moet het vertrouwen in het (financiële) systeem worden hersteld, en terecht. Reken er op dat dit consequenties zal hebben. Procedures voor kredietverstrekking worden aangescherpt en instellingen moeten hun Risk Management nóg meer op orde krijgen. Good governance!

De markt beweegt. Partijen trekken zich terug, herrekenen de prijzen en zijn in hun acceptatie duidelijk lastiger. De rol en positie van herverzekeraars (daar waar verzekeringsmaatschappijen –delen van- hun risico’s weer herverzekeren) wordt prominenter en de positie van verzekeringsmaatschappijen zwakker.

Ja ondernemer, wat betekent dat nu voor u? De verhoudingen in het bank- en verzekeringslandschap wijzigen. Partijen verdwijnen van de markt, maar er komen ook weer nieuwe. Dit betekent dat u kritisch moet zijn. Is mijn huidige verzekeraar de juiste partij? Behoud ik mijn onafhankelijke (onderhandelings-) positie? Wat zijn de alternatieven?

We zien het; de financiële markten veranderen. Wie had ooit gedacht dat dit in deze mate ooit zou spelen? De wereld verandert ook en daarmee de verzekeringsmarkt en uw positie. Ooit lag de nadruk op solidariteit. Financiële producten zijn nu eerder een financieel-speculatieve dienst die aangeboden en verkocht wordt in een op mededinging gerichte markt. Dit betekent dynamiek die op zichzelf altijd goed is. U zorgt er toch wel voor dat die ook voor ú goed uitpakt?

In dit nummer van Noord Limburg Business zijn twee van de thema’s vastgoed en ICT. Laten dit nu net de sectoren zijn die de kern vormen van onze dagelijkse werkzaamheden. De ontwikkelingen in beide sectoren zijn turbulent en wordt geflankeerd door, jawel: de kredietcrisis….

| BUSINESS | noord limburg | |

Rivez is gevestigd in Venray en Helmond en is specialist op het gebied van Risk Management en alles op het gebied van het omgaan met, en het (her)verdelen van, risico’s en personal benefits.

De filosofie richt zich op aanpak van risico’s zodat kan worden bereikt dat:

-“hidden risks” duidelijk worden

- risicokosten (en het risicoprofiel)wordt verlaagd

- share-en/stakeholder value wordt verhoogd

Bonus is: -een snelle terugverdientijd, betere bestuurbaarheid, actieve cultuur, u bent compliant en u bent (veel)

minder kwetsbaar

v.l.n.r.: wiljon scheppers, karel van treek en gerard groot.

CarFilm is verhuisd

Met de verhuizing naar bedrijventerrein Lindenholt in Nijmegen heeft het bedrijf CarFilm het haar klanten stukken gemakkelijker gemaakt. “De nieuwe locatie is overzichtelijker en moderner, waardoor we onze klanten professioneler te woord kunnen staan”, vertellen eigenaren Yvonne en Tonnie Aalbers.

A73 Autolease focust op MKB

In Venlo is de nieuwe leasemaatschappij A73 Autolease opgericht. Het bedrijf richt zich met name op kleine en middelgrote bedrijven en levert auto’s van ieder gewenst merk. A73 Autolease verwacht snel een belangrijke rol te kunnen spelen in een branche waarin tot nu toe grote landelijke leasemaatschappijen de toon zetten. Om dat te bereiken wil het bedrijf vooral flexibiliteit bieden.

Voor klanten wordt een vaste maandprijs berekend die gedurende de looptijd van de leaseovereenkomst geldt. Het nieuwe leasebedrijf wil zo voorkomen dat klanten worden geconfronteerd met hercalculaties en daarmee met onaangename verrassingen.

Nederlands jongste leasemaatschappij wil duidelijkheid tot handelsmerk verheffen. Daarmee denkt het bedrijf zich snel een vaste plek in de markt te kunnen verwerven. Ook flexibele regelingen voor het leasen van meer of minder auto’s zullen daartoe bijdragen. Die flexibiliteit geldt tevens voor de duur van de overeenkomst. Manager Rob Geeraedts “Of de vervoersbehoefte nu een periode van één dag of vijf jaar beslaat, en of het nu om een geel kenteken of een grijs kenteken tot maximaal 3,5 ton GVW gaat, A73 Autolease biedt de complete en pasklare oplossing. Het kan vooral bij een MKB onderneming al snel voorkomen, dat de mobiliteitsbehoefte tijdelijk wijzigt. Met name op dat soort omstandigheden spelen wij snel in.”

A73 Autolease bedient, na een korte aanloopperiode in de regio, inmiddels een landelijke klantenkring. De leasemaatschappij verwacht tevens dat de bijzonderheden snel bekend raken binnen de MKB-bedrijven in Nederland. De eerste reacties uit de markt tonen aan, dat de opzet van A73 Autolease positief is ontvangen.

| | noord limburg | BUSINESS|

| carfilm | Verhuizing | november 2008 |

Na zeven jaar is CarFilm het enige bedrijf in Nederland dat fulltime gespecialiseerd is in het beplakken van inmiddels duizenden autoramen. “We beplakken voor bedrijven, maar ook voor particulieren. Onze opdrachten komen van Groningen tot Maastricht”, aldus het ondernemersechtpaar. CarFilm werkt met het topproduct op glasfilmgebied: LLumar uit Amerika. “Getinte ramen van LLumar-film hebben 99,9% uv-wering en deze film voorkomt bij glasbreuk rondvliegende scherven; de glassplinters blijven aan de film plakken. Het helpt ook ter preventie van inbraak, het zogeheten ‘smash & grab’. Dat is nu een stuk lastiger.”

Het aanbod op gebied van getinte ramen is zeer divers. Zo kan gekozen worden uit verschillende zwart- en grijstinten, maar ook uit blauw, groen of bruin. Ook zeer gewild zijn de goedgekeurde films voor de voorruit en de ramen van de voorportieren. Na montage hebben ze ongeveer 54% lichtdoorlaatbaarheid. CarFilm heeft al de ruiten van vele politieauto’s, ambulances en brandweerauto’s beplakt. Naast het nieuwe pand in Nijmegen zijn er ook vestigingen in Venlo en Veenendaal, zie www.carfilm.nl

Kerkenbos 10-93c, Nijmegen

024 - 348 01 21, carfilm@xs4all.nl

noord-limburg business organiseert

autotestdag

www.oostgelderlandbusiness.nl

Heavy metal

Dat zou iedere ondernemer wel willen: nog niet eens officieel geopend, maar toch al een drukbezocht evenement op het terrein. Het gloednieuwe Parkhotel Horst ging officieel pas op 31 oktober open voor het publiek, maar Noord-Limburg Business mocht de schitterende locatie op 23 oktober al gebruiken als achtergrond voor de jaarlijkse Bedrijfsautotestdag.

| | noord limburg | BUSINESS|

| | noord limburg | BUSINESS|

| bedrijfsautotestdag | november 2008 |

Gelukkig was het grootste gedeelte van de ruime parkeergelegenheid al bestraat en klaar voor gebruik, anders hadden we echt een probleem gehad met de maar liefst 19 glimmende bedrijfsauto’s die de diverse dealers ter beschikking hadden gesteld voor onze testdag.

Slagorde

Het aanbod van bedrijfsauto’s was zeer gevarieerd, van fors tot handig en van zwaar tot bijna frivool. Gelukkig werkte het weer ook mee, want het was een schitterende herfstdag met veel zon. Eerst werden de dealers met hun auto’s ontvangen. Zij stelden hun te testen wagens in slagorde op en gingen er voor zover nodig nog een keer met de poetsdoek overheen. De eerste indruk is natuurlijk heel belangrijk, dat weten autodealers als geen ander. Dat geldt voor luxe auto’s, maar zeker ook voor de zwaardere bedrijfsauto’s, zeg maar het heavy metal. Daarna konden de dealers in een zaaltje van het Parkhotel genieten van een heerlijke kop koffie terwijl de uitgever van Noord-Limburg Business, Michael van Munster, een korte uitleg gaf over het programma van die dag.

Onder de indruk

Inmiddels stroomden de testrijders binnen, en ook zij werden ontvangen met koffie en wat lekkers. Voor velen was het de eerste kennismaking met het nieuwe Parkhotel, en ze waren terecht behoorlijk onder de indruk van het gebouw, de perfecte ligging aan de A73 en uiteraard ook de service van het personeel. In eerste instantie namen de testrijders plaats in de gezellige lounge met open haard en uitzicht op de grote vijver achter het hotel. Die plek beviel hen blijkbaar zo goed dat we zelfs enige moeite hadden om hen daar vandaan te halen om de briefing bij te wonen in het zaaltje.

In dat zaaltje, waar enige dealers inmiddels al het nodige foldermateriaal over hun auto’s hadden uitgestald, werd de testrijders verteld wat de bedoeling was en ontvingen ze allen een mapje waarin onder meer een voorstel voor een mogelijke route die ze met de auto zouden kunnen rijden.

En toen kon het dan echt aan de gang gaan: stuk voor stuk werden de testrijders aan de auto’s gekoppeld en maakten ze kennis met de betreffende dealers. Na de gebruikelijke fotosessie kon met de rit worden begonnen. Vanaf dat moment was het een komen en gaan van auto’s, we hoorden iemand goedkeurend zeggen dat het een georganiseerde chaos was.

Formulier

De testrijders waren in eerste instantie aan één bedrijfsauto gekoppeld. Na de testrit met deze auto werd de rijder opgewacht door één van de aanwezige redacteuren van Noord-Limburg Business om de ervaringen op schrift te zetten. Dat ging op basis van een formulier, maar elke rijder kreeg de gelegenheid om aanvullingen te doen. De verslagen hiervan staan verderop in dit magazine.

Na deze plichtplegingen kregen de testrijders de mogelijkheid om andere auto’s uit te proberen, en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Sommige testrijders hebben we nauwelijks nog gezien die middag, die hopten van de ene in de andere auto. En dat was ook precies de bedoeling van de testdag: dat de rijders zoveel mogelijk auto’s zouden uitproberen. Pas dan kan immers een goede vergelijking worden gemaakt. Menig rijder had natuurlijk zelf ook al één of meerdere bedrijfsauto’s lopen, en benutten de kans om eens in een ander merk of een grotere uitvoering van ‘hun’ merk te rijden. Voor veel van die testritjes geldt ongetwijfeld: wordt vervolgd!

Na de ritten was het tijd voor ontspanning en uiteraard ook het verzorgen van de inwendige mens: van al dat rijden krijg je honger. Het Parkhotel had gezorgd voor een heerlijk diner waarbij de zojuist gelegde relaties nog verder werden uitgediept: zo’n testdag is immers een leuke en alternatieve manier van netwerken.

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Fiat | autotestdag |

Fiat Ducato

Op een dag als vandaag mogen de bedrijfswagens van Fiat natuurlijk niet ontbreken. De Fiat Ducato is ter beschikking gesteld door Lennaerts Venlo. Aan Paul Klomp, eigenaar van een bedrijf in klimmaterialen, de eer om deze wagen aan een kritische test te onderwerpen. Met de uiterlijke kenmerken zit het volgens Klomp wel goed. De wagen heeft een prettige verschijning. Vooral de voorkant is volgens hem mooi vormgegeven. Ook op de weg is het in de Fiat aangenaam vertoeven. De stoelen zitten prima en de motor voldoet aan vrijwel alle wensen. Wanneer we hem vragen naar enkele kritiekpunten van de Ducato geeft Klomp aan dat de wagen wat minder stabiel op de weg ligt als zijn eigen Iveco. Ook kan het zo zijn dat de wagen voor lange mensen over te weinig beenruimte beschikt. Al met al scoort de Fiat een ruime voldoende. Wanneer we speculeren over de brandstofprijzen in de transportsector geeft Klomp aan dat de maximumprijzen voor brandstof volgens hem zijn hoogtepunt wel heeft bereikt.

| BUSINESS | noord limburg | |

Testrijder: Paul Klomp, C & P Group

Dealer: autobedrijf lennaerts

Technische gegevens

Merk Fiat

Model Ducato 2.3 Multijet Diesel

Type Besteluitvoering

Transmissie handgeschakeld

Cilinderinhoud 2.287 cc

Vermogen 120 pk / 82 kW bij 3.600 tpm

Koppel 320 nm / 2.000 tpm

Verbruik 22,2 km/liter

Acceleratie

Topsnelheid 155 km/u

Uitrusting Achterdeuren met ramen, wissers en

verwarming, tweepersoons bijrijdersbank

Laadruimte 2.670 x 1.870 x 1.662 mm

Verkoopprijs euro 19.385 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 415 per maand

Vanafprijs euro 18.425 ex btw

Informatie www.lennaerts.nl

Fiat Fiorino

Verschuuren vindt de Fiorino een ´leuke, compacte auto´en mede daarom uitstekend geschikt voor stadsverkeer. Dat is ook de reden waarom hij hem zelf niet zou aanschaffen: zijn bedrijfsauto legt over het algemeen lange afstanden af. De directeur van Verschuuren Pluimveezorg kan dan ook geen redelijke vergelijking maken met zijn huidige vervoermiddel. De Fiorino is veel kleiner, heeft minder vermogen en comfort dan zijn eigen bedrijfsauto. Maar goed, het is dan ook een heel andere auto met een andere doelgroep. Toch kan Verschuuren de Fiorino wel waarderen, in het algemeen scoort de Italiaan gemiddeld tot goed. Echte minpuntjes kan Verschuuren niet ontdekken, al vindt hij dat de armleuning voor zijn lichaamslengte te laag staat. Uiteindelijk komt het totaalcijfer voor de Fiorino uit op een ‘goed’. Overigens meldt de dealer dat de auto nu ook in personen-uitvoering verkrijgbaar is, dan heet hij de Fiat Qubo.

Testrijder: Pieter Verschuuren, directeur Verschuuren Pluimveezorg

Dealer: autobedrijf lennaerts

Technische gegevens

Merk Fiat

Model Fiorino 1.3 Multijet Diesel

Type Besteluitvoering

Transmissie handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.248 cc

Vermogen 75 pk / 55 kW bij 4.000 tpm

Koppel 190 nm / 1.750 tpm

Verbruik 22,2 km/liter

Topsnelheid 157 km/u

Uitrusting Achterdeuren met ramen,

wissers en verwarming

Laadruimte 2,5 m3

Verkoopprijs euro 10.700 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 255 per maand

Vanafprijs euro 8.800 ex btw

Informatie www.lennaerts.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Maxus | autotestdag |

Maxus LDV

De eerste indruk die Verstraaten van de LDV heeft, is ‘goed’. Toch zou hij de Maxus niet aanschaffen omdat deze niet geschikt is voor zijn bedrijfsbehoeftes. Verstraaten heeft zelf enkele grotere bestelauto’s lopen en verwacht daarvan een goed rijcomfort, lage kilometerprijs en een hoge restwaarde, of zoals hij het zelf zegt ‘veel waarde voor weinig geld’. De LDV vindt hij ‘sober’ maar met 150.000 kilometer per jaar (35.000 per auto) heeft hij natuurlijk een logische voorkeur voor veel comfort. Voor de aankoop van zijn huidige bedrijfsauto’s speelden de dealerservice en uiteraard de prijs een grote rol. Vanwege zijn ruime wagenpark kan Verstraaten natuurlijk een gefundeerd oordeel geven over de Maxus. Die doorstaat de test redelijk glansrijk, en scoort over vrijwel de gehele linie een ‘goed’, met als eindcijfer een volle 7. De enige mindere punten zijn het zitcomfort en de rijeigenschappen, maar daar is de reden al voor gegeven. Qua snelheid en status is er ook niets mis met deze in Nederland nog vrij onbekende bedrijfsauto.

Testrijder: Piet Verstraaten, directeur Verstraaten Express

Dealer: loven bedrijfswagens

Technische gegevens

Merk Maxus

Model gesloten bestel

Type 2.8 ton

Transmissie 5 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 2.499 cc

Vermogen 120 pk

Koppel 300 nm / 1.800 tpm

Verbruik 10 – 12 km/liter

Topsnelheid 165 km/u

Uitrusting Airconditioning

Laadruimte gesloten bestel

Verkoopprijs euro 16.999 ex btw

(deze testauto euro 17.999)

Leaseprijs op aanvraag

Vanafprijs euro 16.999 ex btw

Informatie www.loven.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Opel | autotestdag |

Opel Movano

Nedam Venlo heeft voor vandaag een bedrijfswagen beschikbaar gesteld met open laadbak. Het betreft de Opel Movano. Roger Pubben is eigenaar van een koeriersbedrijf en mag plaats nemen achter het stuur van deze wagen. Over de uiterlijke kenmerken is Pubben enthousiast. Volgens hem heeft de Movano een professioneel, strak uiterlijk. In de cabine beschikt de bestuurder over een zee aan ruimte. De ergonomie van de stoelen is uitstekend te noemen en als bestuurder heb je veel overzicht vanuit de cabine. Volgens Pubben zijn alle opties en accessoires functioneel en gebruiksvriendelijk. Voor iemand die op zoek is naar een wagen met open laadbak is dit zonder meer een goede optie. De wegligging en het comfort zijn op bepaalde punten nog te verfijnen, maar volgens Pubben is dit ook minder belangrijk bij een dergelijke bedrijfswagen. Bij de aanschaf speelt het milieu voor Pubben een belangrijke rol. Naast een zuinige motor is hij blij dat steeds meer auto’s standaard voorzien zijn van een roetfilter.

Testrijder: Roger Pubben, eRPe Package Delivery

Dealer: Nedam Venlo

Technische gegevens

Merk Opel

Model Movano 2.5 CDTi 120 pk met roetfilter

Type L3H1 Dubbele cabine met open laadbak

Transmissie 6 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 2.464 cc

Vermogen 120 pk / 88 kW

Koppel 300 nm / 1.600 tpm

Verbruik 11,5 km/liter

Acceleratie Onbekend

Topsnelheid 147 km/u

Uitrusting Comfort pakket 1, Trekhaak, Snelheidsbegrenzer

laadruimte 2,92 x 2,04 m open laadbak

Verkoopprijs e 30.471,- ex btw

Leaseprijs e 719,47,- per maand

Kroymans Autolease

Vanafprijs e 20.295,- ex btw

Informatie www.nedam.nl

Testrijder: Jos Derkx, directeur Systemec bv

Dealer: nedam venlo

| autotestdag | Opel | fotografie: annemarie bakker | november 2008 |

Opel Vivaro

De directeur van Systemec b.v. is redelijk onder de indruk van de Vivaro. ‘Mooi design, ziet er strak uit’, zo meldt Derkx. Hij is met name te spreken over de captainseats en de ruimte. Tevens staan de prijs en de kwaliteit in een goede verhouding. Jammer vindt Derkx dat de Vivaro niet leverbaar is met een volautomatische versnellingsbak (wel halfautomaat). Hij weet precies waar hij het over heeft, want naast twee andere merken heeft Derkx in zijn onderneming ook een Opel Vivaro rijden. Maar blijkbaar toch een ander (of ouder) model , want als meest opmerkelijke verschil met zijn huidige auto noemt Derkx de ‘ruimte voor de bestuurder en goed zicht op de weg’. Een belangrijk argument om de Vivaro toendertijd te kopen, was de prijs per kilometer. Niet zo verwonderlijk is het dan ook dat Derkx maar liefst vier van de eigenschappen beoordeelt met een ‘uitmuntend’; het zitcomfort, de beenruimte voor en achter, en het gebruiksgemak van de deuren. Alleen qua snelheid en sportiviteit is de Vivaro wat lager uitgekomen in de beoordeling van de directeur. Maar ja, we hebben het dan ook over bedrijfswagens.

| | noord limburg | BUSINESS|

Technische gegevens

Merk Opel

Model Vivaro 2.5 CDTi

Type L2H1 Dubbele cabine Elegance

Transmissie Tecshift automaat

Cilinderinhoud 2.464 cc

Vermogen 146 pk / 107 kW

Koppel 320 nm / 1.500 tpm

Verbruik 12,2 – 11,3 km/liter

Acceleratie 13,1 seconden 0 -100 km/u

Topsnelheid 170 km/u

Uitrusting op aanvraag

Laadruimte 3,65 m3 bij dubbele cabine

Verkoopprijs euro 40.883 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 925,95 per maand

Vanafprijs euro 16.200 ex btw

Informatie www.maaspoort.peugeot.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Citroën | autotestdag |

Citroën Berlingo

Automobielbedrijf G+H BV heeft de Citroën Berlingo uit de showroom gehaald voor de testdag vandaag in Horst. Fons Dinghs is werkzaam bij een autoruitspecialist en zal plaatsnemen in de Berlingo. Dinghs wordt enthousiast wanneer we hem na de testrit vragen naar zijn bevindingen. Hij vindt de Berlingo een erg mooi en compact model. De wagen stuurt heel scherp en direct. Ook heeft Citroën erg zijn best gedaan om de bestuurder van alle gemakken te voorzien. Zo zijn de stoelen volledig naar wens aan te passen waardoor deze heerlijk zitten. Ook is het stuur verstelbaar en beschikt de wagen over tal van opties welke zich eenvoudig laten bedienen. Voor lange bestuurders kan het volgens Dinghs zijn dat de beenruimte wat beperkt is. Het meest opvallende verschil met zijn huidige auto is dat de Berlingo een kortere laadruimte heeft, maar dat argument wordt direct weerlegd door de dealer, die meldt dat de Berlingo ook verkrijgbaar is in een verlengde versie.

Testrijder: Fons Dinghs, Glasservice Veugen

Dealer: Automobielbedrijf G+H BV

Technische gegevens

Merk Citroën

Model Berlingo

Type 1.6 Hdi Club

Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.560 cc

Vermogen 75 pk

Koppel 185 nm bij 1.750 toeren

Verbruik 17,24 km/liter

Acceleratie 0 - 100 in 16,6 seconden

Topsnelheid 148 km/u

Uitrusting Cruise control, Ruit in R-deur, Metallic

lak, Wisser AR-deuren, Lat om lat

Laadruimte 3,3 m3

Verkoopprijs euro 13.900 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 349 per maand

Vanafprijs euro 10.990, ex btw

Informatie www.GenH.nl

Citroën Nemo

De heer Joosten is uitermate geschikt om een oordeel te geven over een bedrijfswagen: zijn onderneming heeft maar liefst zeven verschillende merken bedrijfsauto’s in gebruik. Uit zijn opgave blijkt dat dit is omdat zijn cateringbedrijf nu eenmaal behoefte heeft aan verschillende maten en types. De Nemo vindt Joosten te klein voor zijn doeleinden, en de vering is te stug. Gezien de branche waarin Joosten actief is, kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen. Wél geschikt zou de Nemo zijn vanwege de vele korte ritten binnen de bebouwde kom die de cateraar maakt. Over het algemeen is Joosten wel te spreken over de Nemo, de meeste eigenschappen worden met een ‘goed’ beoordeeld. Kleine minpuntjes zijn de wegligging (uiteraard vanwege de al eerder genoemde stugge vering) en het motorgeluid. Daar tegenover staat dan weer dat Joosten de Nemo een ‘leuk model’ vindt hebben en dat het gebruiksgemak van de achterdeuren een postieve indruk heeft achtergelaten bij de directeur.

Testrijder:F. Joosten, directeur Ria Joosten Catering

Dealer: Automobielbedrijf G+H BV

Technische gegevens

Merk Citroën

Model Nemo

Type 1.4 HDi

Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.399 cc

Vermogen 70 pk

Koppel 160 nm bij 1.750 toeren

Verbruik 22,2 km/liter

Acceleratie 0 - 100 in 16,9 seconden

Topsnelheid 152 km/u

Uitrusting Pack Plus, Radio/CD, Pack Comfort,

laadvloer, betimmering

Laadruimte 2,5 m3

Verkoopprijs euro 11.050 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 295 per maand

Vanafprijs euro 8.890, ex btw

Informatie www.GenH.nl

Testrijder: Peter Dohmen, Dohmen Aircontrol

Dealer: Auto L. van den Hombergh

| autotestdag | Ford Transit Connect | fotografie: annemarie bakker | november 2008 |

Ford Transit Connect

Uit de stal van Ford is vandaag de Transit Connect aanwezig om deel te nemen aan de test, welke eerder vandaag rijklaar is afgeleverd door Automobielbedrijf L. van den Hombergh. Onze testrijder voor de Transit Connect is Peter Dohmen, specialist op het gebied van luchthuishouding. Zijn eerste indruk is dat de wagen een robuuste en degelijke uitstraling heeft. De gebruikte materialen zijn sterk en voelen goed aan. Ook de prijs van de Transit Connect is voor Dohmen een positieve verrassing. Volgens Dohmen blinkt de Connect niet echt uit op een specifiek onderdeel, en het is juist een heel complete en degelijke wagen die bovendien erg comfortabel rijdt. Een kritische kanttekening van de Connect zou volgens Dohmen het uiterlijk betreffen. De wagen oogt zakelijk en functioneel, dat had van hem wel wat gewaagder mogen zijn. Eindoordeel van Dohmen is dat de Transit Connect een uitstekende bedrijfswagen is. Hij beloont de auto met als rapportcijfer een dikke acht.

Technische gegevens

Merk Ford

Model Transit Connect T200S

Type T200S Connect

Transmissie 5 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.800 cc

Vermogen 75 pk

Koppel 175 nm / 1.800 tpm

Verbruik 17,2 km/liter

Acceleratie geen opgave

Topsnelheid 162 km/u

Uitrusting Ondernemerspakket

laadruimte 2,8 m3

Verkoopprijs e 12.545,- ex btw

Leaseprijs e 339,- per maand

Vanafprijs e 11.250,- ex btw

Informatie www.lvandenhombergh.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Peugeot | autotestdag |

Peugeot Bipper ‘bedrijfsauto van het Jaar 2009’

De directeur van Slagerij Schreinemachers (www.VENLOvers.nl) is flink gecharmeerd van de Bipper. Hij vindt het een ‘compacte bestelwagen voor stadsverkeer en snel verkeer’. De auto ‘oogt stoer en degelijk en biedt verrassend veel ruimte in de cabine’. Tevens is de Bipper snel en wendbaar. Schreinemachers vindt de wegligging op de snelweg als de auto onbeladen is het enige kleine minpunt. De directeur rijdt zelf nu een Peugeot Partner, dus hij is bekend met het merk en de uitstraling van de bedrijfsauto. De enige verschillen die Schreinemachers kan ontdekken zijn de afmeting en het rijgedrag. De directeur, die per jaar 75.000 kilometer rijdt, heeft zijn huidige bedrijfsauto aangeschaft vanwege de goede verhoudingen in afmetingen en de uitstraling. De dealer, Peugeot Maaspoort, wijst er nog even op dat de Bipper is uitgeroepen tot de ‘Bedrijfsauto van het Jaar 2009’.

| BUSINESS | noord limburg | |

Testrijder: Toine Schreinemachers, directeur slagerij Schreinemachers

Dealer: maaspoort roermond

Technische gegevens

Merk Peugeot

Model Bipper

Type 1.4 HDi

Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.398 cc

Vermogen 70 pk

Koppel 160 nm

Verbruik 22,2 km/liter

Acceleratie 15,5 sec 0 – 100 km/u

Topsnelheid 152 km/u

Uitrusting Airconditioning, Pack Electrique,

Pack Comfort

Laadruimte 2,5 m3

Verkoopprijs euro 9.950 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 295 per maand

Vanafprijs euro 8.990, ex btw

Informatie www.maaspoort.peugeot.nl

Testrijder: Roel Clevers, directeur commerciële zaken Price Cleaning

Dealer: maaspoort roermond

| autotestdag | Peugeot | fotografie: annemarie bakker | november 2008 |

peugeot partner

‘Een goede uitstraling, degelijkheid en betrouwbaarheid’, dat is wat Roel Clevers onder meer van een bedrijfsauto verlangt. En de uitstraling mist hij toch een beetje in de Partner. Toch zijn er meer argumenten waarom Clevers de auto wél zou aanschaffen. Zo noemt hij het formaat, de toegankelijkheid voor de chauffeur, en de mogelijkheid voor drie zitplaatsen als definitieve pluspunten. Voor zijn persoonlijk gebruik zou de laadruimte zelfs wat kleiner mogen, en Clevers geeft tevens aan dat er wat hem betreft blindehoekspiegels op de Partner zouden mogen zitten. Vergeleken met zijn huidige bedrijfsauto´s biedt de Partner ‘meer veiligheid en comfort’, en is ook de laadruimte en de toegankelijkheid beter. Voor een echt gedegen oordeel over de rijeigenschappen van de Partner heeft Clevers de auto volgens zijn zeggen te kort getest, maar hij geeft wel aan dat de reactie op het sturen direct is. De Partner scoort over het algemeen een ‘goed’, met zelfs een ‘uitmuntend’ voor het gebruiksgemak van de achterdeuren.

Technische gegevens

Merk Peugeot

Model Partner

Type 120 L1

Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.560 cc

Vermogen 90 pk

Koppel 215 nm

Verbruik 17,24 km/liter

Acceleratie 0 - 100 in 13,8 seconden

Topsnelheid 160 km/u

Uitrusting Airconditioning

Laadruimte 3,3 m3

Verkoopprijs euro 13.290 ex btw

Leaseprijs vanaf euro 325 per maand

Vanafprijs euro 10.990, ex btw

Informatie www.maaspoort.peugeot.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Volkswagen | autotestdag |

Volkswagen Caddy

De Volkswagen Caddy die vandaag aan de tand gevoeld zal worden, is beschikbaar gesteld door Auto Arena. Ben Barents is directeur van een internationaal transportbedrijf en hij weet als geen ander waar hij op moet letten bij dergelijke bedrijfswagens. Zelf rijdt hij eveneens een Volkswagen en is daar erg tevreden over. Hij prijs de Caddy van vandaag om zijn overzichtelijke en ordelijke dashboard. Het zitcomfort is volgens hem zelfs uitmuntend te noemen, evenals het schakelen en remmen. Volgens Barents komen de pk’s onder de motorkap vrijwel direct vrij op het moment dat hij het gaspedaal indrukt. Dit kan goed van pas komen wanneer men snel even wil inhalen. Ondanks al zijn lof over de Volkswagen Caddy vermoedt Barents dat deze wagen niet voor iedereen geschikt is. Vooral de laadruimte zal voor sommige bedrijven wellicht te beperkt zijn, zo verwacht hij.

Testrijder: Ben Barents, BB Express

Dealer: arena bedrijfswagencenter

Technische gegevens

Merk Volkswagen

Model Caddy Bluemotion

Type 1.9 TDI Met roetfilter

Transmissie 5 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.896 cc

Vermogen 105 pk / 77 kW / 4.000 tpm

Koppel 250 nm / 1.900 tpm

Verbruik 17,5 km/liter

Acceleratie 0 – 80 in 8,8 sec, 0 -100 in 13,3 sec

Topsnelheid 170 km/u

Uitrusting Premium pakket, Style pakket

Laadruimte 1.781 x 1.558 x. 1.257 (LxBxH)

Verkoopprijs euro 16.669 ex btw / bpm

Leaseprijs euro 449 ex btw

Vanafprijs euro 11.350 ex btw / bpm

Informatie www.arenabedrijfswagencenter.nl

Testrijder: Ton Born, ArboN ergonomie

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter

| autotestdag | Volkswagen | fotografie: annemarie bakker | november 2008 |

Volkswagen Crafter Shiftmatic

Zeker niet de kleinste bedrijfswagen van vandaag is de Volkswagen Crafter. Deze auto is voor de test van vandaag beschikbaar gesteld door Auto Arena. Dat de testrijder Ton Born zijn werk serieus neemt, blijkt uit het feit hij voor de bedrijfswagentestdag een lijst heeft samengesteld met ergonomische aspecten waarop hij de wagens test. Het visuele aspect van de auto maakt op Born geen verpletterende indruk. De enorme laadruimte van de Crafter biedt voor bedrijven tal van mogelijkheden. Ook de hoge instap en het overzicht vanuit de cabine kan Born erg waarderen. De rijeigenschappen en de wegligging zijn werkelijk uitstekend te noemen. Ook zijn de gebruikte materialen en de afwerking binnenin erg fraai te noemen. Hoewel de Crafter motorisch gezien een echte kilometervreter is, heeft Born een tip voor de (potentiële) bestuurder van de Crafter. Vooral bestuurders die lange afstanden maken moeten er goed op letten dat de arm voldoende ondersteuning krijgt.

| | noord limburg | BUSINESS|

Technische gegevens

Merk Volkswagen

Model Crafter Shiftmatic

Type 2.5 TDI gesloten bestel L2H2

Transmissie Shiftmatic – automatisch 6 versnellingen

Cilinderinhoud 2.459 cc

Vermogen 109 pk / 80 kW / 3.500 tpm

Koppel 280 nm / 2.000 tpm

Verbruik 11,1 km/liter

Acceleratie n.b.

Topsnelheid 143 km/u

Uitrusting Verzwaarde veren, dubbele airbag, etc

Laadruimte 3.265 x 1.780 x. 1.940 (LxBxH)

Verkoopprijs euro 31.770 ex btw / bpm

Leaseprijs euro 739 ex btw

Vanafprijs euro 19.990 ex btw / bpm

Informatie www.arenabedrijfswagencenter.nl

Volkswagen Transporter

“Een mooie auto met een serieuze uitstraling”, dat is de eerste indruk die Vink over de Transporter geeft. Hij zou de auto aanschaffen vanwege zijn rijeigenschappen en de kwaliteit. Op de vraag wat de grootste verschillen zijn met zijn huidige bedrijfsauto is het antwoord kort: geen, want Vink rijdt al een Transporter. Hij is dus wel in een goede situatie om eventuele verschillen op te merken tussen zijn al iets oudere uitvoering en de nieuwste, die nu als testauto fungeert. Het oordeel: de wagen is op kleine dingen verbeterd. Met zo’n 40.000 kilometer per jaar zijn die kleine dingen natuurlijk wel belangrijk. Eveneens belangrijk bij de aanschaf was de degelijke en betrouwbare uitstraling van de Transporter. Geen wonder is het dan ook dat de Transporter erg vaak ‘uitmuntend’ scoort in het testoordeel van Vink, maar liefst 8 keer. Het eindoordeel blijft echter iets daarbij achter: ‘slechts’ een 7. Over het motorgeluid van de Transporter heeft Vink nog een leuke opmerking: ‘je hoort nog net dat het een diesel is’.

| BUSINESS | noord limburg | |

Testrijder: Berry Vink, directeur Vink Bedrijfshygiëne

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter

Technische gegevens

Merk Volkswagen

Model Transporter Dubbel Cabine Trendline

Type 2.5 TDI Dieselroetfilter

Transmissie 6 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 2.459 cc

Vermogen 130 pk / 96 kW / 3.500 tpm

Koppel 340 nm / 2.000-2.300 tpm

Verbruik 8,3 km/liter

Acceleratie 15,3 sec 0 - 100 km/u

Topsnelheid 186 km/u

Uitrusting Premiumpakket, Pluspakket, Optischpakket, Dubbele schuifdeur, Lederen bekleding, etc

Laadruimte 2.97 m3

Verkoopprijs euro 37.330 ex btw / bpm

Leaseprijs v.a. 399,00

Vanafprijs euro 16.490 ex btw / bpm

Informatie www.arenabedrijfswagencenter.nl

Testrijder: Lars van der Sterren, Facility Manager Parkhotel Horst

Dealer: EMA Automobielgroep

| autotestdag | Mercedes | fotografie: annemarie bakker | november 2008 |

Mercedes Sprinter

Van der Sterren vindt de Mercedes een ‘mooie auto’. Blijkbaar heeft hij verstand van het merk, want hij vindt het een ‘grote verandering ten opzichte van het vorige model’. Ondanks het ‘robuuste voorkomen’ zou Van der Sterren de auto wel aanschaffen vanwege het ‘fantastisch vermogen’ en het ‘comfortabel rijgedrag’. Dat fantastische vermogen heeft hij blijkbaar goed uitgeprobeerd, want de Facility Manager is vol lof over de snelheid van de auto, die zijn naam Sprinter alle eer aandoet. Minder te spreken is Van der Sterren over het brandstofverbruik, dat hij vrij hoog vindt. In totaal geeft Van der Sterren de Sprinter drie keer een ‘uitmuntend’, naast de al genoemde snelheid krijgen ook de accessoires en de acceleratie die waardering. Over het algemeen scoort de Mercedes ‘goed’, met als eindcijfer een uitstekende 8. Vergeleken met zijn huidige auto heeft de Sprinter een ‘luxere cabine’, en voelt hij ‘comfortabeler’ aan boven de 100 km/u.

Technische gegevens

Merk Mercedes Benz

Model Sprinter 366

Type 318 CDI

Transmissie Automaat

Cilinderinhoud 2.987 cc

Vermogen 184 pk, 135 kW

Koppel 400 nm

Verbruik 11,49 km/liter

Acceleratie Op aanvraag

Topsnelheid 175 km/u

Uitrusting elektrische schuifdeur, hydraulisch geveerde stoel, command navigatie systeem, parktronic, cruise control

laadruimte 1.555 kilo

Verkoopprijs e 47.500,- ex btw en ex BPM

Leaseprijs e 1.191,06,- ex btw

Vanafprijs e 30.120, ex btw en ex BPM 30.120,

ex btw en ex BPM

Informatie www.ema.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Mercedes | autotestdag |

Mercedes Vito

‘Een mooi afgewerkte auto met een prima uitstraling’, dat is de eerste opmerking die Theewen maakt over de Vito. Theewen, die nu een ander merk rijdt, is niet onder de indruk van de laadruimte van de Vito. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de behoefte die hij daaraan heeft voor zijn eigen onderneming. Toch roemt de testrijder de mogelijkheden, het comfort en de kwaliteit van de Mercedes als grote pluspunten. Theewen zou de Mercedes echter niet aanschaffen omdat hij zijn hele wagenpark tot zijn volle tevredenheid heeft ondergebracht bij een dealer van Amerikaanse bedrijfsauto’s, en liever niet wil overstappen. Over het algemeen scoort de Vito ‘goed’, met twee keer een ‘uitmuntend’ voor schakelen en remmen. Ook over de snelheid en de status is Theewen goed te spreken, en het totaalcijfer komt dan ook uit op een ‘goed’.

Testrijder: Mark Theewen, Theewen Koeltechniek

Dealer: EMA Automobielgroep

Technische gegevens

Merk Mercedes Benz

Model Vito

Type 111 CDI Executive DC

Transmissie Automaat

Cilinderinhoud 2.200 cc

Vermogen 116 pk, 85 kW

Koppel 290 nm

Verbruik 12,2 km/liter

Acceleratie 0 - 100 in 15 seconden

Topsnelheid 163 km/u

Uitrusting Line Executive (o.a. Lederen

stuur en versnellingspook)

laadruimte 950 kilo

Verkoopprijs e 32.617,61,- ex btw en ex BPM

Leaseprijs e 760,83,- (full operational,

obv 30.000 p/jr, 4 jr) ex btw, ex brandstof

Vanafprijs e 20.670,- ex btw en ex BPM

Informatie www.ema.nl

Testrijder: P. Geerlings, financieel directeur Aqua Master Cleaning

Dealer: EMA Automobielgroep

| autotestdag | Mitsubishi | fotografie: annemaRIE BAKKER | november 2008 |

Mitsubishi Canter

EMA Venlo is nog maar net gearriveerd met de Mitsubishi Canter of de heer Geerlings mag als eerste testrijder plaatsnemen achter het stuur. Geerlings, eigenaar van een schoonmaakbedrijf, rijdt zelf rond in een Nissan Patrol. Volgens hem leent de Canter zich uitstekend voor bedrijven die behoefte hebben aan een degelijke wagen met de nodige laadruimte. Over vrijwel alle aspecten van de Mitsubishi Canter is Geerlings vol lof. De wagen beschikt volgens hem over voldoende opties, prima stoelen en een goede wegligging. Enig woord van kritiek over deze wagen zou betrekking kunnen hebben op de acceleratie. Geerlings maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van de brandstoffen. Hij voorspelt dat de prijzen van brandstof de komende jaren explosief zullen stijgen. Bij de aanschaf van een bedrijfswagen zal het verbruik dan ook een steeds grotere rol gaan spelen verwacht hij.

Technische gegevens

Merk Mitsubishi

Model Canter

Type 3 C 13

Transmissie 5 versnellingen handgeschakeld

Cilinderinhoud 2.977 cc

Vermogen 125 pk, 92 kW

Koppel 240 nm / 1.700 tpm

Topsnelheid 130 km/u

Uitrusting Gesloten laadbak + laadklep

Laadruimte

Verkoopprijs euro 32.500 ex btw en ex BPM

Vanafprijs euro 20.255, ex btw en ex BPM

Informatie www.ema.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Renault | autotestdag |

Renault Kangoo

De nieuwe Kangoo Express van Renault neemt vandaag ook deel aan de bedrijfswagentestdag. De wagen is beschikbaar gesteld door Autobedrijf J. Janssen. Frank Kuijpers is eigenaar van een accommodatie voor speciale gelegenheden en hij zal vandaag in de Renault Kangoo Express rijden om vervolgens zijn eerste bevindingen aan ons door te geven. Binnenin ziet de Kangoo er volgens Kuijpers piekfijn uit. Het geheel is mooi en overzichtelijk vormgegeven en zit degelijk in elkaar. Heerlijke stoelen, een uitstekende wegligging en een vlotte motor maken het rijden in de Express erg aangenaam. Ook aan beenruimte voorin geen gebrek. Minder gecharmeerd is hij van het uiterlijk van het model, maar dat is slechts een kwestie van smaak. Bij de aanschaf van een auto speelt voor Kuijpers vooral de prijs, de uitrusting en de ruimte van de auto een belangrijke rol. Het milieu speelt eveneens gedeeltelijk mee. Zo is voor hem een zuinige motor een absolute must.

| BUSINESS | noord limburg | |

Testrijder: Frank Kuijpers, De Kasteelboerderij

Dealer: Autobedrijf J. Janssen Venlo B.V.

Technische gegevens

Merk Renault

Model Kangoo II Express

Type 1.5 dCi 105 Comfort

Transmissie Handgeschakeld

Cilinderinhoud 1.461 cc

Vermogen 78 (105) pk / 4.000

Koppel 240 nm bij 2.000 toeren

Verbruik 20,4 km/liter

Acceleratie 13,0 sec 0 – 100 km/u

Topsnelheid 170 km/u

Uitrusting Pack Comfort, Pack Driver

laadruimte 3,0 m3

Verkoopprijs e 14.795,- ex btw en bpm

Leaseprijs e 410,- per maand

Vanafprijs e 10.295,- ex btw

Informatie www.renault.nl

| november 2008 | fotografie: annemarie bakker | Renault Trafic | autotestdag |

Renault Trafic

Autobedrijf J. Janssen is met de Renault Trafic naar Parkhotel Horst afgereisd om deel te nemen aan de autotestdag. Namens de testrijders ligt bij Frank Janssen de zware taak om zijn oordeel te vellen over de Renault. Janssen, eigenaar van een bouwbedrijf, heeft dezelfde wagens ook op de weg rijden en kent deze dus als geen ander. Volgens hem betreft het een representatieve wagen met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en goede rijeigenschappen. Zo ligt de wagen zeer stabiel op de weg. De versnellingen liggen op een prettige afstand van elkaar waardoor het schakelen natuurlijk verloopt. Ook is het contact tussen de bestuurder en de wagen erg direct. Dit is vooral bij het sturen en het remmen duidelijk merkbaar. Ondanks dat de laadruimte voor menigeen ruimschoots zal volstaan, geeft Janssen de voorkeur aan een hoger model. Ook is het motorgeluid van de Trafic volgens hem iets te prominent aanwezig. Al met al is de Trafic een mooie en complete wagen die bij velen goed in de smaak zal vallen.

Testrijder: Frank Janssen, Janssen Bouwgroep

Dealer: Autobedrijf J. Janssen Venlo B.V.

Technische gegevens

Merk Renault

Model Trafic

Type DC ´Luxe Renault´ L2H1

T29 2.5 dCi 145 FAP QS

Transmissie Quickshift (Semi-automaat)

Cilinderinhoud 2.464 cc

Vermogen 107 (145) pk / 3.500

Koppel 320 nm bij 1.500 toeren

Verbruik 13,5 km/liter

Acceleratie ???

Topsnelheid 173 km/u

Uitrusting op aanvraag

laadruimte 180 x 139 x 167 cm

Verkoopprijs e 29.500,- ex btw en bpm

Leaseprijs e 695,- per maand

Vanafprijs e 17.690,- ex btw

Informatie www.renault.nl

delen:
Algemene voorwaarden