Ik heb geleerd dat mijn grootste kracht in het zakelijke leven niet zit in perfectie, maar in echtheid. Hoe meer ik durf te laten zien wie ik werkelijk ben - met mijn passie, twijfels, energie en visie - hoe sterker de verbinding wordt met de mensen om me heen. Authentiek zijn is geen trucje. Het is een keuze om jezelf te laten zien, ook in de zakelijke context.
Wat ik merkte? Dat mensen juist daarop aanhaken. Niet op de mooie praatjes of de strak uitgewerkte plan-nen, maar op mijn oprechte intentie. Op het feit dat ik echt geïnteresseerd ben, dat ik liever een goed gesprek voer dan een snelle deal sluit. En dat ik liever investeer in vertrouwen dan in verkooptechnieken.
Hier zijn drie dingen die voor mij het verschil maken:
1. Ik kies voor echtheid boven indruk maken
Ik hoef niet altijd de slimste of succesvolste in de kamer te zijn. Door mezelf te zijn, trek ik mensen aan die bij mij passen - en dat maakt samenwerken moeitelozer en krachtiger.
2. Ik deel ook wat niet perfect is
Juist door mijn uitdagingen te delen, ontstaat ruimte voor echte gesprekken. Geen façade, maar verbinding.
3. Ik stem af op mijn waarden
Als ik trouw blijf aan wat voor mij belangrijk is - verbinding, groei, plezier - trek ik vanzelf de juiste relaties aan. Authentiek zijn is dan niet spannend, maar logisch.
Mijn conclusie?
Authenticiteit is geen risico, het is je onderscheidend vermogen. Het opent deuren, verdiept relaties en brengt suc-ces dat klopt met wie je bent. En dat voelt gewoon goed.
René Luijten
Meer weten over wat BS Morgen voor jou kan betekenen? Kijk op www.bsmorgen.nl